RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag klippte ett av dessa, nu ska jag bara rättfärdiga köpet för mig själv haha. Har beställt ett Inno3D 3080 med vattenblock men det verkar ju inte hända någonting på den fronten dessvärre så ska se om jag hittar tillräckligt bra argument i mitt eget huvud för att behålla detta 6900XT istället.

Sneglade på de där igår när 4st fanns tillgängligt men de där med att rättfärdiga är kämpigt de håller jag med om, haha.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Sneglade på de där igår när 4st fanns tillgängligt men de där med att rättfärdiga är kämpigt de håller jag med om, haha.

Egentligen hade jag ju heldre bara tagit det 3080 jag beställt för 10.500kr, men frågan är ju bara när i h-vete det har tänkt komma. Jag har ju också ett 2080ti idag, så det går ju egentligen ingen nöd på mig mer än att jag känner en kraftig önskan att få ett nytt kort. Jag tror helt ärligt inte att jag hade varit närheten så sugen på att byta kort om det vara så att hyllorna var fulla av kort att köpa, men just eftersom det knappt går att köpa några kort så blir vill ha behovet mycket större. Jag hade ju kunnat köpa ett 3080 på lansering, men jag kände inte att jag behövde ett bättre kort och ingenting har ju egentligen förändrats sen dess..

Meeen om vi nu ska gå igenom i huvudet hur jag kan försöka rättfärdiga det här:

* Jag kan sälja mitt 2080ti för ca 7000-7500kr, ca 9000kr i mellanskillnad kvarstår.

* Jag har ett par tusen i bitcoins som jag fått ihop från att jag mineat lite ibland och har sparat detta till att köpa nåt till datorn. ca 7000kr i mellanskillnad kvarstår.

* Jag har ett 6700XT som jag köpte till en kompis, men kom över ett 3070 till honom istället, skulle kunna sälja det med en tusenlapp i vinst utan att behöva vara någon brutal scalper. ca 6000kr i mellanskillnad kvarstår (här måste man ju räkna med den ångest det ger att ändå vara lite av en scalper, det känns inge bra i magen).

* OM mitt 3080 kommer inom någon typ av rimlig framtid kan jag sälja det med ett par tusenlappar i vinst och fortfarande sälja det till listpris. Detta vågar jag dock inte räkna in i och med att jag inte har någon aning om när det kommer och hur grafikkortsmarknaden ser ut då.

Så, 6-7000kr ungefär kommer det kosta mig utöver bitcoins osv att uppgradera. Då är frågan är det värt att lägga så mycket pengar på att byta från ett 2080ti till ett 6900XT som ju faktiskt inte ens är så mycket bättre än vad mitt 2080ti är med DLSS aktiverat? Känns tungrott den här övertalningen av mig själv haha

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag klippte ett av dessa, nu ska jag bara rättfärdiga köpet för mig själv haha. Har beställt ett Inno3D 3080 med vattenblock men det verkar ju inte hända någonting på den fronten dessvärre så ska se om jag hittar tillräckligt bra argument i mitt eget huvud för att behålla detta 6900XT istället.

Det där var till introduktionspris så jag tycker du ska behålla det Grymt bra kort och du lär bli toknöjd med prestandan, jag har själv ett 6900 XT referens och det är magiskt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag klippte ett av dessa, nu ska jag bara rättfärdiga köpet för mig själv haha. Har beställt ett Inno3D 3080 med vattenblock men det verkar ju inte hända någonting på den fronten dessvärre så ska se om jag hittar tillräckligt bra argument i mitt eget huvud för att behålla detta 6900XT istället.

Plockade ett jag med. Jag sitter på ett 6900xt black från XFX och väntar på block som inte kommer förrän april så det fick åkta tillbaka till amazon.

Jag hoppas detta kortet har lite mindre coilwhine bara...

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Egentligen hade jag ju heldre bara tagit det 3080 jag beställt för 10.500kr, men frågan är ju bara när i h-vete det har tänkt komma. Jag har ju också ett 2080ti idag, så det går ju egentligen ingen nöd på mig mer än att jag känner en kraftig önskan att få ett nytt kort. Jag tror helt ärligt inte att jag hade varit närheten så sugen på att byta kort om det vara så att hyllorna var fulla av kort att köpa, men just eftersom det knappt går att köpa några kort så blir vill ha behovet mycket större. Jag hade ju kunnat köpa ett 3080 på lansering, men jag kände inte att jag behövde ett bättre kort och ingenting har ju egentligen förändrats sen dess..

Meeen om vi nu ska gå igenom i huvudet hur jag kan försöka rättfärdiga det här:

* Jag kan sälja mitt 2080ti för ca 7000-7500kr, ca 9000kr i mellanskillnad kvarstår.

* Jag har ett par tusen i bitcoins som jag fått ihop från att jag mineat lite ibland och har sparat detta till att köpa nåt till datorn. ca 7000kr i mellanskillnad kvarstår.

* Jag har ett 6700XT som jag köpte till en kompis, men kom över ett 3070 till honom istället, skulle kunna sälja det med en tusenlapp i vinst utan att behöva vara någon brutal scalper. ca 6000kr i mellanskillnad kvarstår (här måste man ju räkna med den ångest det ger att ändå vara lite av en scalper, det känns inge bra i magen).

* OM mitt 3080 kommer inom någon typ av rimlig framtid kan jag sälja det med ett par tusenlappar i vinst och fortfarande sälja det till listpris. Detta vågar jag dock inte räkna in i och med att jag inte har någon aning om när det kommer och hur grafikkortsmarknaden ser ut då.

Så, 6-7000kr ungefär kommer det kosta mig utöver bitcoins osv att uppgradera. Då är frågan är det värt att lägga så mycket pengar på att byta från ett 2080ti till ett 6900XT som ju faktiskt inte ens är så mycket bättre än vad mitt 2080ti är med DLSS aktiverat? Känns tungrott den här övertalningen av mig själv haha

De är nog många som skulle haft kvar sina 2080-kort så där gjorde du ju verkligen rätt
Sen om behovet finns för 3080, 6900XT så är de ju en principfråga.
Scalper och scalper. Det kan ju vara ett avgörande mellan två parter. +1k kanske inte alls behöver vara farligt - i stundens hetta!
De där 3000-korten lyser med sin frånvaro - knepig och komplex situation för väntande kunder =/

Du får hojta till när 3080n anländer HAHA! Hoppas du kikar på lite OC och powertables sen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Plockade ett jag med. Jag sitter på ett 6900xt black från XFX och väntar på block som inte kommer förrän april så det fick åkta tillbaka till amazon.

Jag hoppas detta kortet har lite mindre coilwhine bara...

Om det är XFX Radeon RX 6900 XT MERC 319 Black edt du menar så har min inte gnällt för fem öre, inte ens under stresstest utan framecap vilket hade fått bli ett försök till lösning OM den hade gnällt.
Tyst rackare och USB-C så man slipper adapter klydd'o.
Men Sweclockers är hungriga som satans, vilket år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Om det är XFX Radeon RX 6900 XT MERC 319 Black edt du menar så har min inte gnällt för fem öre, inte ens under stresstest utan framecap vilket hade fått bli ett försök till lösning OM den hade gnällt.
Tyst rackare och USB-C så man slipper adapter klydd'o.
Men Sweclockers är hungriga som satans, vilket år...

Yes den är det, men mitt ex tjuter som en gris i spelmenyer och lite mindre inne i själva spelet men ändå noterbart högt(bf1 allt maxat i 3440x1440 ~160 fps). Jag fick väl nåt måndagsex antar jag...
Nåja, det löser väl sig imorgon för då ska det nya kortet dyka upp enligt Inet.

Permalänk
Skrivet av Blub:

Yes den är det, men mitt ex tjuter som en gris i spelmenyer och lite mindre inne i själva spelet men ändå noterbart högt(bf1 allt maxat i 3440x1440 ~160 fps). Jag fick väl nåt måndagsex antar jag...
Nåja, det löser väl sig imorgon för då ska det nya kortet dyka upp enligt Inet.

Min upplevelse är att AMD korten oftare har coilwhine, men det är nog bara att jag haft otur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Beror på vad du betalade - mindre än vad ett 6700 XT normalt kostar i dagsläget dvs 8.5-10k?

Jag betalade 400 kr extra till en kille som köpt två av referenskorten, faktiskt av misstag eftersom hela internet låste sig typ 😄 han fick pengar för besväret att skicka det till mig. Hela 7400 kr betalade jag.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, 6-7000kr ungefär kommer det kosta mig utöver bitcoins osv att uppgradera. Då är frågan är det värt att lägga så mycket pengar på att byta från ett 2080ti till ett 6900XT som ju faktiskt inte ens är så mycket bättre än vad mitt 2080ti är med DLSS aktiverat? Känns tungrott den här övertalningen av mig själv haha

Rx 6900 xt är fortfarande mycket "bättre" än vad ditt 2018 ti är även om det sänker upplösningen för att få bättre fps.
Om du inte visste det, AMD jobbar på en likadan funktion till sina kort 😀 ett rx 6900 xt med DLSS alltså 😄

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Yes den är det, men mitt ex tjuter som en gris i spelmenyer och lite mindre inne i själva spelet men ändå noterbart högt(bf1 allt maxat i 3440x1440 ~160 fps). Jag fick väl nåt måndagsex antar jag...
Nåja, det löser väl sig imorgon för då ska det nya kortet dyka upp enligt Inet.

Har inte det spelet, men dyker grisen upp i Radeon Softwares egna stress test eller i 3DMark?
Inga FPS caps här alls, inte ens freesync så jag har sett menyer i 500 FPS, jag tänker dock låsa den till 240 för jag har inget som pallar visa snabbare nu endå, nyfiken om du har samma om du testar låsa till 240 iaf, vet att du skrev ~160 fps, bara nyfiken.

Och efter som jag gick från Nvidia så är jag en av dem som format c:/ re-install istället för "mjukvarucleaners" för att vara Säker på att inget spökar.
Inte ens blandat in MSI Afterburner eller annat just nu.
En väääldigt långsökt tanke om det finns någon som har väldigt haft väldigt brottom att få in kortet.. kolla med säkerhet så inte det är kvar tunn plast på GPUn.

All i got.. hoppas allt löser sig för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Min upplevelse är att AMD korten oftare har coilwhine, men det är nog bara att jag haft otur...

Det beror på lite vilken nätaggregat har man också. Bara för att det finns coil whine betyder inte att det är något fel med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Det beror på lite vilken nätaggregat har man också. Bara för att det finns coil whine betyder inte att det är något fel med den.

Hur hänger coil whine ihop med vilket nätaggregat du har? Jag förstår inte hur grafikkortets fläktar påverkas av nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Hur hänger coil whine ihop med vilket nätaggregat du har? Jag förstår inte hur grafikkortets fläktar påverkas av nätagget?

Coil whine är inte högt fläktsus, utan att delar på själva kretskortet som alstrar energi (som jag förstått det, men någon kan säkert förklara bättre) ger ifrån sig ett tjutande ljud. Antar att du med renare ström från nätagget minskar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Hur hänger coil whine ihop med vilket nätaggregat du har? Jag förstår inte hur grafikkortets fläktar påverkas av nätagget?

Coil whine kommer inte från fläktarna. "usually caused by an electrical current going through a power-regulating component like a transformer or inductor, causing its electrical wiring to vibrate at a variable frequency"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det där var till introduktionspris så jag tycker du ska behålla det Grymt bra kort och du lär bli toknöjd med prestandan, jag har själv ett 6900 XT referens och det är magiskt.

Mvh

Okej gött, det får väl bli att testa det. Kan ju byta om jag vill när jag väl får mitt 3080, jag antar att det inte kommer vara några problem att få tillbaka pengarna för detta kort de närmaste månaderna iaf

Skrivet av Blub:

Plockade ett jag med. Jag sitter på ett 6900xt black från XFX och väntar på block som inte kommer förrän april så det fick åkta tillbaka till amazon.

Jag hoppas detta kortet har lite mindre coilwhine bara...

Okej segt, jag har också hållt utkik efter block till 6900XT eftersom jag sett några för runt 15k tidigare men har ju bara funnits till referenskortet dessvärre :/

Skrivet av coolerfreak:

De är nog många som skulle haft kvar sina 2080-kort så där gjorde du ju verkligen rätt
Sen om behovet finns för 3080, 6900XT så är de ju en principfråga.
Scalper och scalper. Det kan ju vara ett avgörande mellan två parter. +1k kanske inte alls behöver vara farligt - i stundens hetta!
De där 3000-korten lyser med sin frånvaro - knepig och komplex situation för väntande kunder =/

Du får hojta till när 3080n anländer HAHA! Hoppas du kikar på lite OC och powertables sen

Ja det får väl bli så, jag köpte det på lansering så säljer jag det med en tusenlapp i vinst så blir det ju så gott som till nuvarande listpris. Fick ett bud på 8k för mitt 2080ti också så säljer det imorgon efter jag fått mitt nya kort

Skrivet av KingCobra:

Rx 6900 xt är fortfarande mycket "bättre" än vad ditt 2018 ti är även om det sänker upplösningen för att få bättre fps.
Om du inte visste det, AMD jobbar på en likadan funktion till sina kort 😀 ett rx 6900 xt med DLSS alltså 😄

Jag har hört det snackas om det, enda oron är väl att de inte ska lyckas göra sina nuvarande kort helt kompatibla bara genom mjukvara, men jag räknar med att de kommer lyckas göra dom bättre iaf genom mjukvaruuppdatering. Vore även gött om man kunde få en lite högre hash rate, är ju rätt shysst nu under boomen att få nån extra tusenlapp i månan bara på att minea när man inte sitter vid datorn. I dagsläget så är det ju dock typ samma hash rate som med ett 2080ti.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej segt, jag har också hållt utkik efter block till 6900XT eftersom jag sett några för runt 15k tidigare men har ju bara funnits till referenskortet dessvärre :/

alphacool har en del block till kort som inte är referens

https://www.aquatuning.se/search?sSearch=6900xt&p=1

edit: svenska är svårt när man är trött...

Permalänk
Medlem

Kunde såklart inte hålla mig från att stoppa in kortet när jag väl fått hem det, så nu har jag testkört mitt "PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Liquid Devil" en halvtimme och god damn vilken jävla prestanda, ligger på 300fps+ i 1440p i Unigine heaven och endast runt 50C. Grymt jävla kort detta asså!

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kunde såklart inte hålla mig från att stoppa in kortet när jag väl fått hem det, så nu har jag testkört mitt "PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Liquid Devil" en halvtimme och god damn vilken jävla prestanda, ligger på 300fps+ i 1440p i Unigine heaven och endast runt 50C. Grymt jävla kort detta asså!

Underbar känsla!!

Permalänk

Fick hem mitt 5000:- 6700 xt nu! Fasen vilket fint kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kunde såklart inte hålla mig från att stoppa in kortet när jag väl fått hem det, så nu har jag testkört mitt "PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Liquid Devil" en halvtimme och god damn vilken jävla prestanda, ligger på 300fps+ i 1440p i Unigine heaven och endast runt 50C. Grymt jävla kort detta asså!

mitt ex ligger på posten. jag kör dock med hårdrör så det blir lite mer pill för mig så vi tar nog det i helgen

Permalänk
Medlem

5st på lager av MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO 16G

https://www.dustin.se/product/5011226647/radeon-rx-6900-xt-gaming-x-trio-16g

Samt 5 st XFX Radeon RX 6700 XT MERC 319 BLACK 12GB
https://www.dustin.se/product/5011226337/radeon-rx-6700-xt-merc-319-black-12gb

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxx5:

bara 18500:- för 6900xt, som hittat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Fick hem mitt 5000:- 6700 xt nu! Fasen vilket fint kort!

Kan du återkoppla lite hur är tempen på den? Gamers Nexus var inte direkt imponerad av kyl lösningen just på den kortet.
https://youtu.be/AmOp3LLwHmM
Ha verkar vara lite överdrivet gnällig men annars brukar gilla hans videoer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxx5:

Haha jävlar, köpte mitt XFX 6700 xt från netonnet för 6790kr och dustin ska ha 9k för de??

Permalänk
Skrivet av nDre:

Kan du återkoppla lite hur är tempen på den? Gamers Nexus var inte direkt imponerad av kyl lösningen just på den kortet.
https://youtu.be/AmOp3LLwHmM
Ha verkar vara lite överdrivet gnällig men annars brukar gilla hans videoer.

Det jag sett hittills skvallrar om låg temp och låg ljudnivå, men jag ska stressa kortet ikväll och återkommer.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det finns mindre kylare till 6700xt? Jag får inte plats med mitt PowerColor Radeon RX 6700 Hellhound, det får inte plats på höjden

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Är det någon som vet om det finns mindre kylare till 6700xt? Jag får inte plats med mitt PowerColor Radeon RX 6700 Hellhound, det får inte plats på höjden

Referens? Dvs direkt från AMD själva, Powercolor eller Sapphire. (Lycka till med att hitta något öht)

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Är det någon som vet om det finns mindre kylare till 6700xt? Jag får inte plats med mitt PowerColor Radeon RX 6700 Hellhound, det får inte plats på höjden

Deshroud och montera två egna fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Är det någon som vet om det finns mindre kylare till 6700xt? Jag får inte plats med mitt PowerColor Radeon RX 6700 Hellhound, det får inte plats på höjden

Lättast är nog att byta chassi eller byta kort med någon som kan tänka sig ett större.