RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

fast det där är ju två sidor av samma mynt, jag ifrågasätter inte att det är brist på grafikkort enbart att jag tror det till störst del handlar om en efterfrågeshock än ett minskat utbud.

Miners är mycket, innan Ethereum gick upp så kraftigt kring Jul kom det stadiga småslattar med kort även om det inte var några mängder.
Efter att Ethereum haussade har marknaden blivit dammsugen på ALLA kort. Och det är nog så det kommer att se ut, AMD och Nvidia levererar troligen hellre till miners än gamers, betalar bättre och inga support kostnader. Enda anledningen att dom inte dissar gamers helt är att dom är rädda för att bubblan spricker, men inte tillräckligt rädda.

Och dom få kort som hittar ut i säljled kapas direkt av proffsuppköpare, vanliga konsumenter har mycket liten chans.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Miners är mycket, innan Ethereum gick upp så kraftigt kring Jul kom det stadiga småslattar med kort även om det inte var några mängder.
Efter att Ethereum haussade har marknaden blivit dammsugen på ALLA kort. Och det är nog så det kommer att se ut, AMD och Nvidia levererar troligen hellre till miners än gamers, betalar bättre och inga support kostnader. Enda anledningen att dom inte dissar gamers helt är att dom är rädda för att bubblan spricker, men inte tillräckligt rädda.

Och dom få kort som hittar ut i säljled kapas direkt av proffsuppköpare, vanliga konsumenter har mycket liten chans.

Fast sånt är ju inte konstigt. Man kan inte klandra dem heller.
Jag är övertygad om att vem som helst här inne (som klagar) som hade producerat t ex munskydd inte hade gjort skillnad på Kalle och Bertil när munskydden väl ska säljas. Först till kvarn hade gällt. Oavsett om Bertil skulle använda munskyddet för att gå till banken och Kalle för att gå till affären.
Det är ju lite samma sak här... Sen det som styr priset är att Kalle minsann kan tänka sig betala 2000 mer för en batch än Bertil. Då får Bertil hosta upp samma summa OCH va först till kvarn, om han nu vill ha munskydd. Det är tyvärr så det funkar och inte ett dugg konstigt. Vi kan inte förvänta oss få kort bara för vi är gamers... Det är totalt orimligt! Det ENDA mot detta hade varit att folk slutar uppgradera sina system, så efterfrågan går ned och lev. Får sänka priset. Men det kommer aldrig hända så jag har lärt mig att inse situationen och sluta klaga...

Edit: har försökt se det på ett sätt som att "vilka är vi som förväntar oss billig hårdvara?" Det är ju ingen rättighet vi har och heller inget som rent objektivt kan anses vara "viktigare" för mänskligheten än kryptovaluta t ex. Skulle väl med en 2 dygns yoga, ayawaskakur och sansad hjärna nästan våga påstå att krypto kan vara viktigare t o m 😅 även om jag subjektivt egentligen tycker att gibb är väldigt viktigt! (Mycket viktigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

fast det där är ju två sidor av samma mynt, jag ifrågasätter inte att det är brist på grafikkort enbart att jag tror det till störst del handlar om en efterfrågeshock än ett minskat utbud.

Där tar du tyvärr fel, sen lanseringen av de nya korten så har produktionen minskat som en följd av att man dels använder sig av en mer avancerad tillverkningsprocess där fler chip felar (sämre yield) vilket är en orsak till minskad tillgång. Vidare så är det högt tryck på både Sasmsung och TSMC som tillverkar chipen och en stor del av den kapaciteten går därför till att producera annat än grafikkortskretsar.

Hade återförsäljarna badat i grafikkort och haft en lika stor inström av kort nu som de brukar så hade de inte hamnat i en sits där de inte ens kan sätta kort i sina egna färdigbygda datorer vilket varit fallet under nästan ett halvår nu när till exempel @Webhallen började bygga datorer utan grafikkort eftersom de inte hade några att sätta i.

Det kan ju också tilläggas att återförsäljarna tjänar väldigt dåligt på att sälja enskilda grafikkort och ibland har AMD och Nvidia till och med menat på att återförsäljarna ska sälja korten med förlust, något som @UndaC pratat om tidigare i Fredagspanelen.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag ger det till Onsdag nästa vecka så kommer det upp på marknad "6700XT till salu" samt med en bullshit story "har inget behov, ska flytta till månen därav behöver jag inte kortet"

https://www.sweclockers.com/marknad/197475-asus-radeon-rx-6700-xt-tuf-oc-12gb-bytes-intressekoll

Det tog mindre än en dag för ett kort att dyka upp på marknaden.

Permalänk
Medlem

Någon som fått en bekräftelse från inet än gällande gjorda beställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tmtrk142:

Någon som fått en bekräftelse från inet än gällande gjorda beställningar?

nope

Permalänk
Medlem

MSI Radeon RX 6900 XT Gaming X Trio 16GB

https://www.webhallen.com/se/product/331556-MSI-Radeon-RX-690...

17 990kr
1st

Permalänk
Medlem

XFX Radeon RX 6700 XT QICK 319 Ultra från Komplett står som behandlas nu 😁

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på

XFX Radeon RX 6700 XT MERC 319

XFX Radeon RX 6700 XT QICK 319 Ultra

Någon som vet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Vad är skillnaden på

XFX Radeon RX 6700 XT MERC 319

XFX Radeon RX 6700 XT QICK 319 Ultra

Någon som vet?

MERC har lite mer MHz och belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Vad är skillnaden på

XFX Radeon RX 6700 XT MERC 319

XFX Radeon RX 6700 XT QICK 319 Ultra

Någon som vet?

Merc har en liten LED i loggan samt lite högre factory OC men verka vara samma kylare annars.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Vad är skillnaden på

XFX Radeon RX 6700 XT MERC 319

XFX Radeon RX 6700 XT QICK 319 Ultra

Någon som vet?

Endast MERC modellen har Radeon och XFX texten upplysta med LED sen ska det vara mer aluminium på den. Mer premium helt enkelt. Prestandan är nog snarlik. Det är MERC varianten de flesta vill ha då den är snyggast!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Någon som fått bekräftelse på PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB hos Inet än? "Runt kl 9:00" skulle man ju få veta om man fick något kort eller inte. Har ingen beställning själv men polarn känner sig uppgiven. Fortfarande "Okänt leveransdatum" kl 10:41

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Någon som fått bekräftelse på PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB hos Inet än? "Runt kl 9:00" skulle man ju få veta om man fick något kort eller inte. Har ingen beställning själv men polarn känner sig uppgiven. Fortfarande "Okänt leveransdatum" kl 10:41

Jag är i exakt samma situation, har kollat mejl samt "Mina Sidor" hos Inet men inget nytt än.

Permalänk
Skrivet av Svertel:

Någon som fått bekräftelse på PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB hos Inet än? "Runt kl 9:00" skulle man ju få veta om man fick något kort eller inte. Har ingen beställning själv men polarn känner sig uppgiven. Fortfarande "Okänt leveransdatum" kl 10:41

Nope, Ingen bekräftelse ännu för mig heller! Sitter som på nålar...😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Någon som fått bekräftelse på PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB hos Inet än? "Runt kl 9:00" skulle man ju få veta om man fick något kort eller inte. Har ingen beställning själv men polarn känner sig uppgiven. Fortfarande "Okänt leveransdatum" kl 10:41

Inget ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tmtrk142:

Jag är i exakt samma situation, har kollat mejl samt "Mina Sidor" hos Inet men inget nytt än.

Skrivet av Dampfnudel:

Nope, Ingen bekräftelse ännu för mig heller! Sitter som på nålar...😓

Skrivet av weenan:

Inget ännu.

Polaren var i kontakt med inets kundtjänst precis. Copy pastear konversationen nedanför.

Hej! Beställde ett 6700 XT igår på release och det skulle meddelas runt klockan 9 om man fått kort eller ej. Har inte fått något Mail eller uppdatering på Min Sida. // Johan
Jag

Hej
Philip

Ett ögonblick så ska jag kolla!
Philip

Ja, det ser ut som du är en av dom som kommer få kort vid första leverans.
Philip

Permalänk
Skrivet av Svertel:

Någon som fått bekräftelse på PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB hos Inet än? "Runt kl 9:00" skulle man ju få veta om man fick något kort eller inte. Har ingen beställning själv men polarn känner sig uppgiven. Fortfarande "Okänt leveransdatum" kl 10:41

Skrivet av Tmtrk142:

Jag är i exakt samma situation, har kollat mejl samt "Mina Sidor" hos Inet men inget nytt än.

Jajemen! 8:07 idag 19/3 kom fullständigt mejlbekräftelse från Inet.
1 x PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB 5099 kr
Jag har inget som helst minne av att ens ha klickat i leveranssätt då det var de sista ja brydde mig om men DHL blev de

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av Svertel:

Polaren var i kontakt med inets kundtjänst precis. Copy pastear konversationen nedanför.

Hej! Beställde ett 6700 XT igår på release och det skulle meddelas runt klockan 9 om man fått kort eller ej. Har inte fått något Mail eller uppdatering på Min Sida. // Johan
Jag

Hej
Philip

Ett ögonblick så ska jag kolla!
Philip

Ja, det ser ut som du är en av dom som kommer få kort vid första leverans.
Philip

Jag fick följande svar:

"Inte ännu. Vi håller på och granskar alla beställningar. Det var väldigt många som kom in igår"

Permalänk
Medlem

Någon som fick bekräftelse av NoN på XFX Qick Ultra? Verkar som min beställning kom för sent då dem har okänd leveranstid för mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Någon som fått bekräftelse på PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB hos Inet än? "Runt kl 9:00" skulle man ju få veta om man fick något kort eller inte. Har ingen beställning själv men polarn känner sig uppgiven. Fortfarande "Okänt leveransdatum" kl 10:41

Fick ett msi MECH 2x 6700xt for 6099kr hos webhallen och jag kunde hämta det i butik samma dag så nu är äntligen väntan på nytt grafikkort över och priset var väll helt okej eftersom rtx 3060 ti går får 7500-8000kr just nu

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Fick ett msi MECH 2x 6700xt for 6099kr hos webhallen och jag kunde hämta det i butik samma dag så nu är äntligen väntan på nytt grafikkort över och priset var väll helt okej eftersom rtx 3060 ti går får 7500-8000kr just nu

Whut, att du ens kunde hämta det i butik? Var det ett val vid checkout? Grattis förresten!

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Whut, att du ens kunde hämta det i butik? Var det ett val vid checkout? Grattis förresten!

Vet faktiskt inte riktigt hur det gick till det vara min brosa som beställde kortet åt mig eftersom jag var på lektion vid lanseringen. Men han pratade lite med kundsupport om att få åka och hämta kortet istället för vänta på att få de leverat. Det varlite krångel med tillslut så gick det igenom (: Känns väldigt skönt att inte behöva leta grafikort varje dag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Fick ett msi MECH 2x 6700xt for 6099kr hos webhallen och jag kunde hämta det i butik samma dag så nu är äntligen väntan på nytt grafikkort över och priset var väll helt okej eftersom rtx 3060 ti går får 7500-8000kr just nu

Hur fasen då? Fanns inte ett kort under 6900 kr när jag titta på webhallen igår?? Satt och höka från 14.00 till 14.05. Fick dock det för 6900 som ska plockas upp i Bredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Hur fasen då? Fanns inte ett kort under 6900 kr när jag titta på webhallen igår?? Satt och höka från 14.00 till 14.05. Fick dock det för 6900 som ska plockas upp i Bredden.

Vi la beställningen klockan 14:00:12

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

LOL. Lyckades köpa 1 kort hos inet och 1 hos netonnet. Inetkortet var 700kr dyrare så avbokade det.

Ringde netonnet nu för att jag inte fått något spårningsnr för mitt paket (expressfrakt som skulle levereras idag) då säger dem att det förmodligen tog slut medans jag betalade...Varför varför varför verkar det som ingen ehandlare reserverar en vara när du lagt det i kundvagnen, iaf 10 min???

Suck...

Permalänk
Medlem

Mitt XFX 309 har blivit skickat från komplett.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

LOL. Lyckades köpa 1 kort hos inet och 1 hos netonnet. Inetkortet var 700kr dyrare så avbokade det.

Ringde netonnet nu för att jag inte fått något spårningsnr för mitt paket (expressfrakt som skulle levereras idag) då säger dem att det förmodligen tog slut medans jag betalade...Varför varför varför verkar det som ingen ehandlare reserverar en vara när du lagt det i kundvagnen, iaf 10 min???

Suck...

Fy vilket oflyt! Känner med dig mannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Mitt XFX 309 har blivit skickat från komplett.

Vad låg dem i pris på komplett?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vad låg dem i pris på komplett?

6299

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42