Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Mitt råd är sälj inte här på swec. Finns andra ställen där man får sälja precis som man vill.

Absolut det får väl blir nödlösningen, men tycker marknaden här har väldigt seriösa användare och undviker blocket etc. där jag bara haft problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Absolut det får väl blir nödlösningen, men tycker marknaden här har väldigt seriösa användare och undviker blocket etc. där jag bara haft problem.

Jo det är ju synd men vad ska man göra.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hur ser Sweclockers på de storskaliga uppköpen utav bristvaror på marknaden där det uppenbarligen är någon form utav företag med vinstsyften som köper upp samtliga varor ifrån privatpersoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Hur ser Sweclockers på de storskaliga uppköpen utav bristvaror på marknaden där det uppenbarligen är någon form utav företag med vinstsyften som köper upp samtliga varor ifrån privatpersoner?

Det där får du gärna utveckla samt ge något exempel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det där får du gärna utveckla samt ge något exempel på.

Det är bara att titta på vart bristvarorna här på marknaden den sista tiden har gått. Det finns så klart flertalet som har en hobbyverksamhet för mining och en del som gör affärer med vad man kallar för att vända hårdvara genom att köpa in till ett billigare pris och sälja dyrare på en annan marknad.

När det gäller bristvaror så är det inte okänt att s.k scalping sker heller och därför Sweclockers valde att införa dessa regler då det inte gynnar Sweclockers eller dess medlemmar.

När marknaden fullständigt dammsugs av samma köpare så anser åtminsone inte jag att det gäller hobbyverksamhet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det där får du gärna utveckla samt ge något exempel på.

Antar att han syftar på exempelvis medlemmen *som bjuder på extremt mycket saker, främst grafikkort? Rätta mig om jag har fel.

Det är en del medlemmar som dammsuger marknaden på saker som går att göra relativt säker vinst på genom att köpa här och sälja på annat håll, sen är det såklart en del miners som köper upp mycket grafikkort.

Detta fenomen har alltid funnits i alla tider. Folk som köper bilar billigt, fixar lite snabbt och flippar.
Folk som köper hus, fixar lite och säljer med vinst.
Folk som fyndar på loppis, säljer med vinst på annat håll.
Folk som importerar saker, säljer med vinst osv.

Sen om det hör hemma på Sweclockers ska väl inte jag bestämma men så ser det ut i vilket fall.
Man kan väl dock inte förbjuda folk att lägga bud på saker? Låter ganska orimligt.

Men absolut att det blir mycket svårare att fynda på sweclockers marknad då saker försvinner härifrån, och läggs upp sen igen på tradera/blocket med nya ägaren till ett högre pris då hen sett en möjlighet att göra ett par hundra eller så i vinst.

namn borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Detta fenomen har alltid funnits i alla tider. Folk som köper bilar billigt, fixar lite snabbt och flippar.
Folk som köper hus, fixar lite och säljer med vinst.
Folk som fyndar på loppis, säljer med vinst på annat håll.
Folk som importerar saker, säljer med vinst osv.

Sen om det hör hemma på Sweclockers ska väl inte jag bestämma men så ser det ut i vilket fall.
Man kan väl dock inte förbjuda folk att lägga bud på saker? Låter ganska orimligt.

Men svårare att fynda blir det när saker försvinner härifrån, o läggs upp sen igen på tradera/blocket.

Ja, det är inget fel i det men det är ganska tydligt att det bedrivs storskaligt utav vissa köpare och då är det som sagt inte längre en hobbyverksamhet därav min frågeställning och gärna dialog kring detta.

kommentar på del utav citat
Permalänk
Medlem

Det blev inte mycket till dialog kring detta. Själv kan jag tycka det är märkligt att införa regeln om försäljning av bristvaror men samtidigt inte agera på storskaligt uppköp utav bristvaror där marknaden dammsugs på bristvaror utav samma köpare som har möjlighet att hämta över nästan hela Sverige.

Om nu syftet är att motverka scalping, hur skulle då detta bidra till mindre scalping när större delen av korten hamnar på andra marknader endå.

@UndaC Hade varit tacksamt om Sweclockers kunde ge en kommentar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Charon242:

Det blev inte mycket till dialog kring detta. Själv kan jag tycka det är märkligt att införa regeln om försäljning av bristvaror men samtidigt inte agera på storskaligt uppköp utav bristvaror där marknaden dammsugs på bristvaror utav samma köpare som har möjlighet att hämta över nästan hela Sverige.

Om nu syftet är att motverka scalping, hur skulle då detta bidra till mindre scalping när större delen av korten hamnar på andra marknader endå.

@UndaC Hade varit tacksamt om Sweclockers kunde ge en kommentar.

Den som ingår ett avtal med oss är annonsören. Det är där vi kan vara knivskarpa med förhållningsregler.

Vem annonsören väljer att göra en affär med är i stora drag upp till annonsören helt enkelt.
Utöver att det primärt är deras val så är det också svårt eller omöjligt för oss att övervaka vilka köparna är. Kommunikation kan ske via PM, utanför SweClockers etc. Kontaktvägar som vi helt enkelt inte har tillgång till.

Dock håller jag ju med om att det inte känns bra när mer storskaliga hobbyverksamheter eller mer eller mindre regelrätta företag dammsuger marknaden. Men vi har inget planerat i närtid för att förbjuda det. Av ovan nämnda anledningar.

Visa signatur

240p är livet