Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk

Helt i linje med som är viktigt och nödvändigt!
Snöbollen hade bara blivit större och större.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Buulaa:

Problemet är vad som betraktas ''storskalig'' eller ''systematisk'' på skalan, det finns för mycket subjektivitet.

En annan fråga är om detta gäller endast nylanserade varor eller saker som har gått ur produktion?

Tex om jag om jag får tag i ett flertal 2080ti och säljer dom vidare, följer vi policy så faller dom under en populär bristvara.

Extremt lat och ogenomtänkt reaktionär policy, ingen vill sitta och navigera runt äggskal för att lägga upp en annons.

Det här kommer bara skada swec i längden pga självberättigade mansbarn med abstinens blir triggade över någon som fick x produkt före dom.

Edit: kommer swec anlita en kommitté över vad som anses en populär bristvara och retroaktivt stänga av folk när omständigheterna ändras och vad som omfattas av storskalig/systematiskt? Ren idioti.

Det här gäller alla varor och inte nödvändigtvis enbart de i brist. Det är just såna här bedömningar vi vill undvika i så lång utsträckning som möjligt. Med storskalig menas om någon exempelvis säljer flertalet Playstation 5 till ett högre pris på SweClockers Marknad, eller ännu värre om företag som anskaffat sig ett gäng. Alltså det som faktiskt är scalping – inte en enskild individ som säljer någon enstaka produkt. Det är inte scalping som många vill få det till.

Precis som i alla ärenden som vanliga diskussioner och annonser krävs en bedömning och med en ny regel, eller varför inte en nyklubbad lag, behöver praxis utvecklas. Det är fullt rimligt om någon säljer 10-15 fläktar, en kartong osorterade kablar eller ett antal grafikkort som använts för SLI/Crossfire. Eller varför inte flera spelkonsoler av en tidigare generation? Däremot går det att ifrågasätta varför någon skulle anskaffat sig flera av det senaste snittets spelkonsoler (Xbox Series X eller Playstation 5 eller senare), processorer (Ryzen 5000 eller senare) eller grafikkort (RTX 3000 / RX 6000 eller senare) och lägger ut alla dessa till ett högre pris på vår marknadsplats.

För den absoluta merparten, jag vågar säga att praktiskt taget alla gamla som nya medlemmar som annonserar hos oss – nothing to see here move along. Utan någon som helst hänsyn till några äggskal. Det här kommer lösa sig finfint med våra nya regler och det utan att tillsätta en kommitté, det vore som du säger idiotiskt. Om du läser artikeln en gång till ser du även att det inte blir några retroaktiva repressalier.

Avslutningsvis har vi stött och blött frågan internt mer eller mindre sedan RTX 3000 "Ampere" lanserades. Om det är reaktionärt och ogenomtänkt får stå för dig och andra som delar din åsikt. Vore det möjligt att skriva korta och koncisa regler som prickade rätt i alla tänkbara scenarion vore det fantastiskt. Nu landade vi i detta och med tanke på modereringen hittills är vi på god väg med en praxis som är enkel att upprätthålla. Nu tydliggörs detta med nya regler, som inte kommer påverka vanliga medlemmar på SweClockers.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Någon sa en gång "jag hatar dina åsikter men jag är villig att dö för din rätt att uttrycka dom"

Utanför dagens mest passande citat tycker jag att det är väll bra att swec försöker se till att minska detta på de sätt de kan.
Är du en hederlig säljare så behöver du knappast oroa dig.

Hear! Hear!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det är just 3.4 som måste rektifieras med specifik mängd och hur du klassar en bristvara, finns det en tidsomfattning på klassificeringen eller är det baserat på någon form av data?

Jag argumenterar inte för mig själv men marknaden i helhet.

Jag är personligen inte så pass investerad då jag gillar att uppgradera/byta från beg varor men samtidigt tycker jag att detta sätter ytterligare ett tveksamt prejudikat på marknaden: Min första oro var när man tog efter blocket med ''förnyelse'' och extra tjänster på annonserna samtidigt som man dubblade annonspriset.

Jag struntar totalt i om folk scalpar på en temporär brist av hårdvara, ingen tvingar dig att köpa för det priset och folks abstinens/överhype med känslomässiga argument över att dom inte fick varan när dom ville är inget sunt att forma policy efter.

99% har inget professionellt behov av korten, vill du anklaga någon så vänd dig till nvidia, INGEN är berättigad ett kort efter man insåg bristen och hypen.

Jag håller med dig mht till vad som är definition av en "bristvara", men jag antar att sunt förnuft får vara gällande klassificering i det specifika fallet..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Förbjud också alla poster som dubbelköp etc som sen avbokas för att få en först.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dax:

Förbjud också alla poster som dubbelköp etc som sen avbokas för att få en först.

Är inte helt med på vad du menar här, har du lust att utveckla lite mer?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nemesis(SM):

Folk glömmer bort att Sweclockers är och kommer alltid vara en community för folk med samma passion/intressen. News flash finns ingen utrymme för tattarligan, flashback rekommenderas varmt för detta.
OT: Ett utmärkt initativ tagande. Kudos till Swepeeps.

@Nemesis(SM)

Vad är det som är svårt att bara skita i en annons om priset är för högt, är väl bara trevligt om det finns grejer till salu här på marknaden som kan vara svårt att få tag i.

Jag som datorentusiast värderar detta högt och betalar gärna för att få tag i något som kan vara svårt att få tag i.

Folk är för lättkränkta nu för tiden och detta tilltag va ett riktigt lågvattenmärke.

Detta forum börjar bli lite väl larvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag håller med dig mht till vad som är definition av en "bristvara", men jag antar att sunt förnuft får vara gällande klassificering i det specifika fallet..

Jag är inte en man av tro, gillar tydliga riktlinjer, kan tänka mig någon rtx 3000 fanatiker som senast hoppade in i min orelaterade annons och vädrade sin frustration och besvikelse där den inte hörde hemma, ge en sådan person otydlig uppfattning blir rapporteringsknappen lite för attraktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är inte helt med på vad du menar här, har du lust att utveckla lite mer?

Alla som lägger beställningar på alla ställen då det är releaser som gör att andra inte får någon enhet av vad som släpps

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dax:

Alla som lägger beställningar på alla ställen då det är releaser som gör att andra inte får någon enhet av vad som släpps

Aha, ja det är nog lite utanför redaktionens kontroll tyvärr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Alla som lägger beställningar på alla ställen då det är releaser som gör att andra inte får någon enhet av vad som släpps

Hur ska Sweclockers (eller någon annan) reglera detta?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Har aldrig tänkt på det på det sättet och kanske du har rätt. Men som jag allmänt ser det har 99% av de som säljer och köper på Swec bra moral och dyker skvalpers (svengelska) upp här så brukar de bli nertryckta i kommentatorsfältet så ser mer de nya reglerna som onödigt krångel för de som lägger gratistid på att städa sidan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det här gäller alla varor och inte nödvändigtvis enbart de i brist. Det är just såna här bedömningar vi vill undvika i så lång utsträckning som möjligt. Med storskalig menas om någon exempelvis säljer flertalet Playstation 5 till ett högre pris på SweClockers Marknad, eller ännu värre om företag som anskaffat sig ett gäng. Alltså det som faktiskt är scalping – inte en enskild individ som säljer någon enstaka produkt. Det är inte scalping som många vill få det till.

Precis som i alla ärenden som vanliga diskussioner och annonser krävs en bedömning och med en ny regel, eller varför inte en nyklubbad lag, behöver praxis utvecklas. Det är fullt rimligt om någon säljer 10-15 fläktar, en kartong osorterade kablar eller ett antal grafikkort som använts för SLI/Crossfire. Eller varför inte flera spelkonsoler av en tidigare generation? Däremot går det att ifrågasätta varför någon skulle anskaffat sig flera av det senaste snittets spelkonsoler (Xbox Series X eller Playstation 5 eller senare), processorer (Ryzen 5000 eller senare) eller grafikkort (RTX 3000 / RX 6000 eller senare) och lägger ut alla dessa till ett högre pris på vår marknadsplats.

För den absoluta merparten, jag vågar säga att praktiskt taget alla gamla som nya medlemmar som annonserar hos oss – nothing to see here move along. Utan någon som helst hänsyn till några äggskal. Det här kommer lösa sig finfint med våra nya regler och det utan att tillsätta en kommitté, det vore som du säger idiotiskt. Om du läser artikeln en gång till ser du även att det inte blir några retroaktiva repressalier.

Avslutningsvis har vi stött och blött frågan internt mer eller mindre sedan RTX 3000 "Ampere" lanserades. Om det är reaktionärt och ogenomtänkt får stå för dig och andra som delar din åsikt. Vore det möjligt att skriva korta och koncisa regler som prickade rätt i alla tänkbara scenarion vore det fantastiskt. Nu landade vi i detta och med tanke på modereringen hittills är vi på god väg med en praxis som är enkel att upprätthålla. Nu tydliggörs detta med nya regler, som inte kommer påverka vanliga medlemmar på SweClockers.
Hear! Hear!

''Det här gäller alla varor och inte nödvändigtvis enbart de i brist'' öhhh nu gjorde detta en alltmer bredare och omfattande policy, blir väldigt ''obfuskerat''. Betyder det att ni gör en bedömning baserat på pris eller fick jag kontexten fel?

Exempel: Så om utropspriset är högre i annonsen än butik/msrp är det tydligt scalping,vad händer det inte finns ett pris och någon lägger ett bud går över nypriset? faller det inom er policy?

''Däremot går det att ifrågasätta varför någon skulle anskaffat sig flera av det senaste snittets spelkonsoler'' Så hur bedömer ni syfte? mob rule på saker ni kan ej konkret bevisa? Blir för arbiträrt när bi nå detta subjektiva träsk.

När man betalar för annonsen går man i kontrakt med er och abstrakta termer är inte acceptabla och vi ska gå från ''praxis'', när du nämner praxis betyder det att regeln är öppen för tydning (alltså ej konkret) och helt oväsentlig i ett personligt kontrakt, tala klarspråk.

Om ni vill dansa runt frågan är det upp till er men bli inte förvånade när någon lämnar in en stämman för att ni gjorde en subjektiv bedömning på personens annons.

Gör rätt istället och anlita en jurist för att forma policyn och det säger jag för swec's bästa.

glömde ''jag''
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Någon sa en gång "jag hatar dina åsikter men jag är villig att dö för din rätt att uttrycka dom"

Utanför dagens mest passande citat tycker jag att det är väll bra att swec försöker se till att minska detta på de sätt de kan.
Är du en hederlig säljare så behöver du knappast oroa dig.

Samma argument som massövervakningssympatisörer brukar alltså? finns för många otydligheter på bordet för att bara sopa detta under mattan tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

''Det här gäller alla varor och inte nödvändigtvis enbart de i brist'' öhhh nu gjorde detta en alltmer bredare och omfattande policy, blir väldigt ''obfuskerat''. Betyder det att ni gör en bedömning baserat på pris eller fick jag kontexten fel?

Exempel: Så om utropspriset är högre i annonsen än butik/msrp är det tydligt scalping,vad händer det inte finns ett pris och någon lägger ett bud går över nypriset? faller det inom er policy?

''Däremot går det att ifrågasätta varför någon skulle anskaffat sig flera av det senaste snittets spelkonsoler'' Så hur bedömer ni syfte? mob rule på saker ni kan ej konkret bevisa? Blir för arbiträrt när bi nå detta subjektiva träsk.

När man betalar för annonsen går man i kontrakt med er och abstrakta termer är inte acceptabla och vi ska gå från ''praxis'', när du nämner praxis betyder det att regeln är öppen för tydning (alltså ej konkret) och helt oväsentlig i ett personligt kontrakt, tala klarspråk.

Om ni vill dansa runt frågan är det upp till er men bli inte förvånade när någon lämnar in en stämman för att ni gjorde en subjektiv bedömning på personens annons.

Gör rätt istället och anlita en jurist för att forma policyn och det säger för swec's bästa.

Denna regel kommer tillämpas från fall till fall som alltid och är ett verktyg för moderatorerna att ta beslut utifrån, alla dessa beslut kommer såklart vara subjektiva (som alltid).

Finns inga matematiskt bevisbara regelsystem som täcker alla fall perfekt, om du inte förstår andemeningen i det som är skrivet blir det svårt såklart.

Försök komma på en bättre formulering själv så tror jag de kommer lyssna. Jag tror det är svårt att vara tydligare på lika många ord i alla fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SVP:

Problemet är att människor impulsköper ny teknik för att i samma veva lägga ut till försäljning då dom ser att det går att tjäna pengar på det, men du verkar inte tycka det är grisigt beteende att norpa en köplats från någon annan för att sedan sälja till ett högre pris åt någon som har mer pengar att lägga på samma utsatta annons. Snygg bait om svenska avundsjukan! Detta handlar om moral, något som du kanske har lite svårt att begripa

Sweclockers plattform är skapad av entusiaster för entusiaster. inte för giriga blodsugare som vill utnyttja rådande situation i omvärlden och tjäna pengar svart.

Fast du, om man spekulationsköper på det sättet så kan man mycket väl åka på förbud att fortsätta.

Sälja köplats tycker jag inte är alls OK. Du har inte varan i handen och därför kan du inte sälja. Lika så att jag kan sälja min framtida förbrukade näsduk på marknadsplatsen. Om måttstocken är moral, då är det lite svårt helt enkelt. Men det är billiga poäng att plocka. Jo, jag förstår vad moral är, men jag låter det inte fördunkla mitt omdöme. Det är inte förbjudet att sälja varor till högre pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Bra med reglering annars kommer det missbrukas.

En ännu bättre reglering vore att man blir avstängd om man skriver skit och trashar ens annons på marknaden. Alltså, inga varningar, utan avstängning. Det problemet är betydligt större än scalpers, som lär sig att efter ett par annonser så är det fel marknadsplats. Inte ens det här kan folk tåla, utan att ropa på förbud.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon2110:

En ännu bättre reglering vore att man blir avstängd om man skriver skit och trashar ens annons på marknaden. Alltså, inga varningar, utan avstängning. Det problemet är betydligt större än scalpers, som lär sig att efter ett par annonser så är det fel marknadsplats. Inte ens det här kan folk tåla, utan att ropa på förbud.

Det finns redan regler för forumet i stort som även tillämpas på marknaden. Det innebär inte automatiskt att alla som inte följer reglerna stängs av men vi försöker se till att folk följer samtliga regler (forumet/marknaden) så gott vi kan

Dock är vi beroende av att man anmäler regelbrott då vi inte har möjlighet att läsa genom alla inlägg som görs.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Inräknas följande scenario i Regel § 3.4 ?

Jag köper 10st beg grafikkort för 300kr st när marknadsvärdet är 1000kr st.
Är det då ok att då sälja dessa för marknadsvärde?

Dvs. Flipping

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Är ju riktigt dumt om man lägger ut en ny vara man inte vill ha och får ett bud över marknadspris då den kanske inte finns i lager och blir avstängd.

Låter som man ska hålla sig ifrån marknaden för gott här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Är ju riktigt dumt om man lägger ut en ny vara man inte vill ha och får ett bud över marknadspris då den kanske inte finns i lager och blir avstängd.

Låter som man ska hålla sig ifrån marknaden för gott här.

Du beskrev just något som inte innefattar nya reglerna. En vara är inte systematiskt eller storskaligt. Däremot har du köpt in 10st och försöker få ut massa pengar då riskerar du att få annonsen/annonserna borttagna. Tror nog inte de kommer med bannhammaren i högsta hugg direkt. Om du nu inte skiter i reglerna och fortsätter.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon298854:

Låter som man ska hålla sig ifrån marknaden för gott här.

Igen? ❤️

Skrivet av anon298854:

Är ju riktigt dumt om man lägger ut en ny vara man inte vill ha och får ett bud över marknadspris då den kanske inte finns i lager och blir avstängd.

Skämt åsido, om du läser artikeln igen så ser du vad som gäller.
Du kan även hitta en sammanfattning i Jacobs inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Denna regel kommer tillämpas från fall till fall som alltid och är ett verktyg för moderatorerna att ta beslut utifrån, alla dessa beslut kommer såklart vara subjektiva (som alltid).

Finns inga matematiskt bevisbara regelsystem som täcker alla fall perfekt, om du inte förstår andemeningen i det som är skrivet blir det svårt såklart.

Försök komma på en bättre formulering själv så tror jag de kommer lyssna. Jag tror det är svårt att vara tydligare på lika många ord i alla fall

Nej just exakt min poäng, låt bli implementera något du inte kan garantera #business101

När du väl har satt foten i det träsket finns det ingen väg tillbaka.

Jag vill ha klart och tydligt formulerat från ledningen ifall ''beprövningsmetoden'' håller merit utanför ''flavor of the month'' på vilken produkt som lynchmobben håller heligt, vem ska råka ut för hädelse härnäst?

''Försök komma på en bättre formulering själv'' Hade du tänkt dig att jag skulle spela djävulens advokat i det här fallet?

Jag fick ett svar tillbaka där ingen tidsperiod nämndes eller hur man skulle kunna hantera bevisbördan när det kom till syfte, handlar inte om formulering utan implementing i det här fallet.

Att en tredjehandsmarknad ska blanda in sig med försäljningen av något som inte bryter lag är epitomen av moralkontroll.

Varför anser swec att det är rimligt att blanda in sig med leverantörers lagerstatus?

Swec får göra vad dom vill men det betyder inte heller att det är ett klokt val, vi är alla investerade i marknadens frihet, vill swec skjuta sig i foten så får dom gärna göra det, men dom får ingen sympati från mig eller folk som inte vill spela rysk roulette med bedömningarna.

Allt dom behövde göra är ''hej som en temporär regel i x tid för x produkt tillåter vi inte att x produkt säljs här högre än inköpspris med kvitto som referens''

Men det är inte vad vi fick på tallriken, eller låter detta för svårt?

Allt jag vill ha är en utökning av beskrivningen, inget orimligt

''Det här gäller alla varor och inte nödvändigtvis enbart de i brist.'' från Jacobs inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Inräknas följande scenario i Regel § 3.4 ?

Jag köper 10st beg grafikkort för 300kr st när marknadsvärdet är 1000kr st.
Är det då ok att då sälja dessa för marknadsvärde?

Dvs. Flipping

Just det jag försöker få fram, jacob sa att regeln är inte exklusiv för bristvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Inräknas följande scenario i Regel § 3.4 ?

Jag köper 10st beg grafikkort för 300kr st när marknadsvärdet är 1000kr st.
Är det då ok att då sälja dessa för marknadsvärde?

Dvs. Flipping

Den syftar nog till nylanserade produkter med begränsat lagersaldo.

Köper du tex en miningrigg med 10st rx 580 så är det förmodligen fritt fram att sälja de styck med lite vinst. Så tolkar iaf jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Samma argument som massövervakningssympatisörer brukar alltså? finns för många otydligheter på bordet för att bara sopa detta under mattan tyvärr.

Vad har detta med massövervakning att göra? Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Sopar inget under mattan? Gillar du inte swecs regler så är det fritt att söka sig till andra forum eller sälj sajter? Är inte bara det motsatsen till mass övervakning? Hade varit annat om du var tvungen att vara här utan några alternativ, fastbunden vid datorn och tvingad att för evigt endast ha swec att surfa på och inget annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad har detta med massövervakning att göra? Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Sopar inget under mattan? Gillar du inte swecs regler så är det fritt att söka sig till andra forum eller sälj sajter? Är inte bara det motsatsen till mass övervakning? Hade varit annat om du var tvungen att vara här utan några alternativ, fastbunden vid datorn och tvingad att för evigt endast ha swec att surfa på och inget annat.

Det var en analogi,du skenar förbi poängen. ''Gillar du inte swecs regler så är det fritt att söka sig till andra forum eller sälj sajter? ''
Så i samma still som ''Dont like dont buy it''? skulle hellre vilja att den filosofin gäller annonsen och inte hela marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det var en analogi,du skenar förbi poängen. ''Gillar du inte swecs regler så är det fritt att söka sig till andra forum eller sälj sajter? ''
Så i samma still som ''Dont like dont buy it''? skulle hellre vilja att den filosofin gäller annonsen och inte hela marknaden.

Skulle hellre vilja att många saker vara annorlunda men så funkar det inte i världen. Det gäller hela marknaden det är bara att det inte gäller för alla människor, människorna skapar marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat. Scalpers kan vända sig till blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Om ni vill dansa runt frågan är det upp till er men bli inte förvånade när någon lämnar in en stämman för att ni gjorde en subjektiv bedömning på personens annons.

Gör rätt istället och anlita en jurist för att forma policyn och det säger jag för swec's bästa.

Du tror alltså att en person, vars annons tagits bort, kommer lämna in en stämningsansökan till tingsrätten?

Eller menar du att denne kommer lämna en motion till någon stämma? Det låter mer sannolikt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du tror alltså att en person, vars annons tagits bort, kommer lämna in en stämningsansökan till tingsrätten?

Eller menar du att denne kommer lämna en motion till någon stämma? Det låter mer sannolikt?

Risken finns med denna formulering, speciellt om det finns argument för förlust/värdeminskning.

Nu säger jag inte att den skaran/risken är stor men det räcker med en ''felbedömning'' under tex en hög budgivning så har du förmodligen grund förlikning eller liknande där man argumentera förlust/värdeminskning.

Just därför bör språket utökas i min åsikt, nu har jag inte gått igenom resten av avtalet eller om det finns några nya rader i avtalet som tar bort rätten till dessa dispyter.

Jag är ingen jurist eller expert men eftersom Jacob yrkade på en outforskad praxis så antar jag att rätten kvarstår.

Definitivt kan det komma i prövas om det finns lagverk som måste tydas för detta fall, återigen ingen jurist.