Mobil utan ip certifiering Råd

Permalänk
Medlem

Mobil utan ip certifiering Råd

Hej Hej

Då jag aldrig ägt en telefon som inte har varit vattentät, Skulle jag uppskatta eran kunskap.

1.Hur känsliga är mobiler utan ip certifiering?
2.Får man lätt in damm som lägger sig under skärmen ?
3. Tål dom lite spill och bli av torkade av t.ex våtservett?

Hade tänkt att vänta till nästa år med ny mobil men hittade Realme x50 Pro tycker den verkar väldigt prisvärd

men har ju en liten krabat på 8 månader så allt blir ju för eller senare kletigt eller drägligt. så funderar på om det bara är pengar i sjön att köpa telefon utan Ip klassning för mig ?

Tacksam för råd:)

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk

Aldrig ägt en telefon med ip68 klassning och hittills inte lyckats fuktskada mer än telefon jag råka bada när jag var ute och fiskade.

Men den överlevde och fungerade flera år efter att ha fått ligga och torka en vecka. På ett fönsterbräda i solen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tror inte det skall vara några större problem så länge in den lilla skall leka med telefonen i badet. Jag har för länge sen haft telefoner utan IP-klassning och dom höll bra ändå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Min telefon är inte IP-klassad och den har jag fått ta bort ett antal gånger från min ettåring för att man vänder ryggen till och sen sitter han och suger på den. Jag har aldrig lyckats fuktskada en telefon trots att jag aldrig ägt en som varit officiellt IP-klassad. Och då har jag inte riktigt brytt mig om att ta fram den i regnet och dylikt. Men sen är det ju lite av ett lotteri, en liten droppe på fel ställe kan ju teoretiskt sett kortsluta något även om risken är väldigt låg. Jag hade inte varit speciellt orolig åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Aldrig ägt en telefon med ip68 klassning och hittills inte lyckats fuktskada mer än telefon jag råka bada när jag var ute och fiskade.

Men den överlevde och fungerade flera år efter att ha fått ligga och torka en vecka. På ett fönsterbräda i solen.

Skrivet av BM-Mods:

Tror inte det skall vara några större problem så länge in den lilla skall leka med telefonen i badet. Jag har för länge sen haft telefoner utan IP-klassning och dom höll bra ändå.

Skrivet av Icetec:

Min telefon är inte IP-klassad och den har jag fått ta bort ett antal gånger från min ettåring för att man vänder ryggen till och sen sitter han och suger på den. Jag har aldrig lyckats fuktskada en telefon trots att jag aldrig ägt en som varit officiellt IP-klassad. Och då har jag inte riktigt brytt mig om att ta fram den i regnet och dylikt. Men sen är det ju lite av ett lotteri, en liten droppe på fel ställe kan ju teoretiskt sett kortsluta något även om risken är väldigt låg. Jag hade inte varit speciellt orolig åtminstone.

Tack så mycket för eran input! Blir ett köp

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Samsung Sverige

Jag skulle säga att det kan variera väldigt mycket. Vissa tillverkare gör ju en hel del åtgärder för ökat fukt- och dammskydd trots att mobilen inte har hög IP-klass. Jag skulle nog i vart fall vara försiktig i regn med en oklassad mobiltelefon.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Problemet är ju också att trots att mobilen officiellt är IP-klassad så har man sjukt svårt att få någon form av fuktskada att gå på garanti eller reklamation.

Själv tycker jag att det känns bättre att ha en IP-klassad lur. Då et jag i alla fall att den ska klara av att användas i tex regnigt väder.