Intervju med Centerpartiet om att Dreamhack nekas krisstöd

Permalänk
Melding Plague

Intervju med Centerpartiet om att Dreamhack nekas krisstöd

Riksdagsledamoten Rickard Nordin har ett stort engagemang för e-sport och reagerar kraftigt på att Dreamhack nekas krisstöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Innan du kommenterar vill vi påminna om vår policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Till dess att vi känner att vår policy fungerar lämnar vi öppet för att låsa nyhetsdiskussioner som dessa när ingen redaktör eller moderator finns tillgänglig för att hålla koll.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bra intervju och tips på hur man kan påverka! 👍

Permalänk
Medlem

Fast det han säger om att man inte möter på det på stan är en sanning med modifikation.
2015 var LEC finalen för League of Legends på Hovet i Sthlm. Var otroligt mycket människor med kopplingar till spelet som hade kommit för att se matcherna. Träffade människor som rest från Korea, Japan, Australien bland annat för att se den europeiska finalen.

Permalänk
Medlem

Ni tycker inte att https://www.sweclockers.com/forum/trad/1619384-dreamhack-neka... innehåller "politik"? Tycker nog den tråden flippat ur ganska ordentligt.

Att reda ut vad som är "kultur" och inte "kultur" är vi nog inte befattade att göra på ett "datorforum".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det gick snabbt. Som vanligt när det är politiska inslag med direkt anknytning till SweClockers på framsidan handlar det om att hålla sig till sakfrågan. De som vill ha en bredare politisk diskussion eller prata om händelser där enskilda trampat i klaveret finns bättre lämpade plattformar än SweClockers.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Håller faktiskt med om att Dreamhack inte är kultur men sen är frågan vad det ska ligga under. Bör väl vara under samma kategori som antingen mässor, ungdomsgårdar, lekland, vattenland eller liknande.
Har ingen aning om under vilken sektion dessa ligger och vart de kan få bidrag från.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller faktiskt med om att Dreamhack inte är kultur men sen är frågan vad det ska ligga under. Bör väl vara under samma kategori som antingen mässor, ungdomsgårdar, lekland, vattenland eller liknande.
Har ingen aning om under vilken sektion dessa ligger och vart de kan få bidrag från.

Är Liserberg kultur enligt dej?

Permalänk
Medlem

Om Sweden Rock är kultur, då är Dreamhack kultur också.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Är Liserberg kultur enligt dej?

Nej, det går under kategorin lekland, vattenland och liknande. Sen att de har artister där så blir det ändå inte kultur. I så fall skulle Globen varit kultur då de faktiskt också har artister där ibland.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkiii:

Om Sweden Rock är kultur, då är Dreamhack kultur också.

Sweden rock är mer kultur i så fall då det faktiskt är ett ställe med artister och band som faktiskt går under kultur.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är trist att Sverige hamnat så långt efter när vi så länge var ledande och fortfarande har så många duktiga spelare. Helt absurt att de varken får krisstöd eller en del av Riksidrottsförbundet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sweden rock är mer kultur i så fall då det faktiskt är ett ställe med artister och band som faktiskt går under kultur.

Dreamhack har ju alltid artister och band också?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Sweden rock är mer kultur i så fall då det faktiskt är ett ställe med artister och band som faktiskt går under kultur.

Hur skulle du ratea finsk bastu? Hur mycket kultur är det jämfört med sweden rock?
https://www.svt.se/kultur/finlandskt-bastubad-ett-vardsarv-an...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sweden rock är mer kultur i så fall då det faktiskt är ett ställe med artister och band som faktiskt går under kultur.

Det kan jag tala om för dig att Dreamhack också har. Flertalet artister kör liveuppträdanden under eventet både sommar och vinter.
Dreamhack är kultur punkt slut. Otroligt förvånad att man blivit nekad faktiskt.
Ligger nog mycket i det som artikeln säger, okunskap och fel generation som besitter mycket av makten i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nej, det går under kategorin lekland, vattenland och liknande. Sen att de har artister där så blir det ändå inte kultur. I så fall skulle Globen varit kultur då de faktiskt också har artister där ibland.

Fast du kan ju inte jämföra en lokal med ett event...
Dreamhack är inte en lokal. Arenan Globen får säkert sitt stöd liksom Elmia får sitt.

Permalänk

E-sport håller på och dö ut likaså gaming. När jag var liten på 90talet så spelade varenda grabb på deras konsol och dator. När man gick in i en dator butik för att fråga råd att köpa en dator så frågade säljaren vilka spel man tänkte köra?
Idag när man ska köpa en exklusivare dator och frågar folk om råd, så blir de helt paff om man nämner att man tänkte spela på datorn. De frågar gör folk detta fortfarande, tillverkas det fortfarande nya spel etc?

Just därför så behöver staten ösa in miljarder i gaming så det inte helt dör ut. Det är ju roligt om att det åtminstone finns 100 personer i landet som håller på och spela på sin dator, denna kultur får ej dö ut.

Om ni ej förstår så är jag ironisk. All annan kultur kan för övrigt också vara självförsörjande.

Permalänk
Medlem

Krisstödet är dåraktigt per definition, då det var dömt att ge gränsfall.
Oavsett hur man gör så kommer det snedvrida konkurrensen på godtycklig grund.
Just Dreamhack misstänker jag att man godtyckligt har tyckt att datorbranschen har klarat sig bra och därför nekar stöd, snarare än att man gjort en ekonomisk kalkyl.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Musikälskare

Säga vad man vill om centern men detta var en bra intervju, jag tror det är ett generationsskifte som måste ske som det nämns. Det sitter en del gamla stofiler som inte vet vad e-sport är ute i landet, ovilja att lära sig eller ointresse.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle de inte bara kunna låta alla oavsett verksamhetstyp skicka in en räkning på de ökade kostnader som staten har vållat genom påtvingade restriktioner på deras verksamhet? Självklart behövs det en rimlighetsbedömning på fakturan men att ge orättvisa ersättningar till sådant som bedöms fint eller fult blir ju bara fel. Som det är nu blir det som en domstol som bedömer om deras verksamhet är fin nog att få leva vidare.

Sedan kan man tycka vad man vill om restriktionerna men i slutändan är det ändå regeringen som är ansvariga eftersom det är den som infört dem. Om de nu ska ge stöd till de drabbade så ska det ske på ett rättvist sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hur skulle du ratea finsk bastu? Hur mycket kultur är det jämfört med sweden rock?
https://www.svt.se/kultur/finlandskt-bastubad-ett-vardsarv-an...

Det är väl i så fall finsk kultur och inget vi borde ha att göra med. Jag brukar läsa tablån från SVT och ser vad de anser vara kultur och sen väljer jag en helt annan kanal. Alltid lite kul att se vad SVT2 tycker man ska njuta av på en fredag och lördagskväll i soffan och det är aldrig något av det som jag brukar välja.

Skrivet av wibbe44:

Det kan jag tala om för dig att Dreamhack också har. Flertalet artister kör liveuppträdanden under eventet både sommar och vinter.
Dreamhack är kultur punkt slut. Otroligt förvånad att man blivit nekad faktiskt.
Ligger nog mycket i det som artikeln säger, okunskap och fel generation som besitter mycket av makten i denna fråga.

Skrivet av BergEr:

Dreamhack har ju alltid artister och band också?

Skrivet av wibbe44:

Fast du kan ju inte jämföra en lokal med ett event...
Dreamhack är inte en lokal. Arenan Globen får säkert sitt stöd liksom Elmia får sitt.

Jo men då är det som ett lekland eller nöjespark då och det räknar inte jag som kultur.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är väl i så fall finsk kultur och inget vi borde ha att göra med. Jag brukar läsa tablån från SVT och ser vad de anser vara kultur och sen väljer jag en helt annan kanal. Alltid lite kul att se vad SVT2 tycker man ska njuta av på en fredag och lördagskväll i soffan och det är aldrig något av det som jag brukar välja.

Jo men då är det som ett lekland eller nöjespark då och det räknar inte jag som kultur.

Så Sweden Rock är ett lekland? Spännande synvinkel där.

Permalänk
Medlem

Rickard levererar som vanligt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Det är väl i så fall finsk kultur och inget vi borde ha att göra med. Jag brukar läsa tablån från SVT och ser vad de anser vara kultur och sen väljer jag en helt annan kanal. Alltid lite kul att se vad SVT2 tycker man ska njuta av på en fredag och lördagskväll i soffan och det är aldrig något av det som jag brukar välja.

Hehe. Ja det är helt klart så att finsk bastu är en finsk kultur ;). Helt rätt.

Jag tog upp det mest som ett exempel på att kultur kan vara ganska mycket mer än artistevenemang. Aja. Ämet är svårt - såklart.

SVTdelen är mindre relevant i sammanhanget däremot.
Det är såklart inte SVT som utsett finsk bastu till ett kulturarv. SVT utser inte sådant riktigt ;).
Nä det är Unesco som har utsett finsk bastu till ett kulturarv.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo men då är det som ett lekland eller nöjespark då och det räknar inte jag som kultur.

Vad räknar du som kultur?

Musikfestivaler verkar ju uteslutet iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Det gick snabbt. Som vanligt när det är politiska inslag med direkt anknytning till SweClockers på framsidan handlar det om att hålla sig till sakfrågan. De som vill ha en bredare politisk diskussion eller prata om händelser där enskilda trampat i klaveret finns bättre lämpade plattformar än SweClockers.

Erhm det har väl med trovärdigheten för det parti ni intervjuat att göra?

Hur kan ni be folk ignorera något som precis hänt de senaste 2 veckorna?

Kanske inte var den bästa idén att man som ett parti i blåsväder går ut och gör intervjuer om något annat och sedan förväntar sig att folk ignorerar det som hänt?

Frågan är varför SweClockers hjälper till att tvätta Centerpartiets varumärke genom att stänga ner konversationer om något som är så aktuellt?

För ett par månader sedan var det användare som ville censurera redaktörers rubriker/innehåll på SweClockers, och vi var ett gäng som försvarade SweClockers rätt att välja vad de ville skriva om.

Men nu är det SweClockers redaktion/moderatorer som väljer att censurera medlemmar som antagligen sett vad som stormat kring Centerpartiet nyligen och då väljer ni att säga till folk att fokusera på sakfrågan?

Nej den bortförklaringen köper jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag invänder mig också. Om ni lägger ut en nyhetsartikel om något som är direkt politiskt motiverat och i samma veva säger att en politisk diskussion inte får ske i en diskussionstråd kopplad till den så är det ytterst obehagligt. Censur är det absolut sista jag står för och kan aldrig acceptera i någon form. Vill ni inte ha politiska diskussioner kring politiskt motiverade nyheter så avstå hellre från att lägga upp dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Erhm det har väl med trovärdigheten för det parti ni intervjuat att göra?

Hur kan ni be folk ignorera något som precis hänt de senaste 2 veckorna?

Kanske inte var den bästa idén att man som ett parti i blåsväder går ut och gör intervjuer om något annat och sedan förväntar sig att folk ignorerar det som hänt?

Frågan är varför SweClockers hjälper till att tvätta Centerpartiets varumärke genom att stänga ner konversationer om något som är så aktuellt?

För ett par månader sedan var det användare som ville censurera redaktörers rubriker/innehåll på SweClockers, och vi var ett gäng som försvarade SweClockers rätt att välja vad de ville skriva om.

Men nu är det SweClockers redaktion/moderatorer som väljer att censurera medlemmar som antagligen sett vad som stormat kring Centerpartiet nyligen och då väljer ni att säga till folk att fokusera på sakfrågan?

Nej den bortförklaringen köper jag inte.

Ett politiskt parti är lite större än ett par (om än högt uppsatta sådana) individer, och det känns inte riktigt rimligt att samtliga 25 000+ medlemmars åsikter och frågor dessa engagerar sig i skall totalt åsidosättas eller marginaliseras av sådana anledningar. (Sen är det förbannat viktigt att lagvidriga (och vidriga överlag) handlingar och beteenden granskas och åtgärdas, i enlighet med alltifrån partipolicy till gällande lagstiftning, men det hör verkligen inte hit.)

Att frågan överhuvudtaget väcks är väl det relevanta för SweC, och svaren på frågorna känns konstruktiva även för gemene läsare på forumet. Som rekommendationen att ta kontakt med politiker vid åsikter och synpunkter på hur politiken förs - det tål att upprepas.
Det känns dessutom inte som artikeln eller intervjun blir särskilt partipolitisk i sig självt, vilket är skönt att se.

Men YMMV.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag invänder mig också. Om ni lägger ut en nyhetsartikel om något som är direkt politiskt motiverat och i samma veva säger att en politisk diskussion inte får ske i en diskussionstråd kopplad till den så är det ytterst obehagligt. Censur är det absolut sista jag står för och kan aldrig acceptera i någon form. Vill ni inte ha politiska diskussioner kring politiskt motiverade nyheter så avstå hellre från att lägga upp dem.

Exakt! Bort med junket.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Vad räknar du som kultur?

Musikfestivaler verkar ju uteslutet iaf.

En musikfestival räknar jag som kultur, det har jag skrivit tidigare och håller fast i.
Musik är kultur men tyvärr inte dreamhack då det mer är en ungdomsgård, mässa och vattenlandsblandning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10