Epic Games Launcher får Ryzen-processorer att gå varma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Emaku:

Om man använder Sysinternals Process Explorer ser man att epic launchern har en bunt processer och trådar. De flesta är idle men en av dom trådarna använder ca 5% cpu hela tiden. Gör man backtrace på den ser man att tråden nästan alltid exekverar antingen SleepEx() eller CrashForExceptionInNonABICompliantCodeRange(). Den sistnämnda är någon form av exception handler och hör till libcef.dll (Chromium Embedded Framework).

Så epic launchern har en bundlad version av Chromium i stil med Electron. Om jag går på magkänslan så gissar jag att JIT motorn i den bundlade chromium genererar felaktig kod vilket gör att den där exception handlern exekverats hela tiden. En bugg i så fall men jag vet inte så mycket om Chromium eller debugging i Windows så jag kan ha fel.

Bra information, tack för det.
Låter i alla fall som något de borde kunna fixa ganska lätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ryzen 3700x ca 10grader med epic på vs av cpu går från 1-2 % till 6 %
Steam ingen skillnad
Uplay ingen skillnad

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Hahahaha undrar vad den gör, minar kryptovaluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Detta är ju old news! Rapportades redan på vårt eget forum den 15e

#18811951

Skadar tydligen inte att upprepas då jag tydligen helt missat detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Känns som ett litet problem som blir större på grund av Ryzens boost algorithm, tror alla som byggt Ryzen dator i min närhet har ringt å frågat varför datorn låter som jetplan när dom bara sitter å surfar.

Nu kanske jag inte finns i din närhet, men ingen av mina två Ryzen-datorer har låtit som något jetplan. Upplever ingen större forumaktivitet heller som bekräftar detta som något problem generellt.

Permalänk

För mig drar den ca 5 % usage och ger mig 8c högre temps.
Ryzen 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu kanske jag inte finns i din närhet, men ingen av mina två Ryzen-datorer har låtit som något jetplan. Upplever ingen större forumaktivitet heller som bekräftar detta som något problem generellt.

Så du finner Inga trådar på SweClockers om höga temperaturer på Ryzen processorer som är relaterade till höga spikar i temps av lätta laster? Att datorn låter som ett Jetplan var en överdrift som relaterade till att cpufläkten offra varvar upp i onödan och lätt justeras med en fläkt kurva.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Om man använder Sysinternals Process Explorer ser man att epic launchern har en bunt processer och trådar. De flesta är idle men en av dom trådarna använder ca 5% cpu hela tiden. Gör man backtrace på den ser man att tråden nästan alltid exekverar antingen SleepEx() eller CrashForExceptionInNonABICompliantCodeRange(). Den sistnämnda är någon form av exception handler och hör till libcef.dll (Chromium Embedded Framework).

Så epic launchern har en bundlad version av Chromium i stil med Electron. Om jag går på magkänslan så gissar jag att JIT motorn i den bundlade chromium genererar felaktig kod vilket gör att den där exception handlern exekverats hela tiden. En bugg i så fall men jag vet inte så mycket om Chromium eller debugging i Windows så jag kan ha fel.

Låter mycket troligt, rätt säker på det är electron och chromium, vi hade en snarlik bugg på en av våra applikationer dock för ljudenheter som genererade samma symtom, hög cpu-usage.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Svensktiger:

Ryzen verkar vara markant sämre på att moderera sin effekt vid delbelastning jämfört med Intels varianter.
Sitter på 2 AMD system nu (3700X och 5900X) och båda flåsar på rejält vid minsta lilla belastning.
Det räcker med att ha en browser uppe för att systemen skall dra 30-40 watt mer än idle.
Där de Intel system jag hade innan boostade en kort stund för att snart hamna på enstaka watt över sin idle förbrukning.

Stämmer med vad jag sett på Ryzen med chiplets, en anledning att jag undvikit dem i hemmaservrar som ofta står igång och tuggar saker med låg belastning.

Har en Athlon 3000G (zen+) i en pfsense burk och den uppvisar inte alls samma mönster.

Har inte forskat mer om varför det är så

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser en viss skillnad. Inte en direkt vetenskaplig mätning (har massa annat bös igång på datorn) men cirka 66 grader med EGS-fönstret öppet, 62 grader med EGS-fönstret stängt, och 58 grader om jag stänger EGS även via tray. Verkar vara hyfsat repeterbart under just de specifika applikationer jag har öppna just nu.

Ryzen 7 3800X, Wraith Prism-kylare. Temperaturerna mätta med Ryzen Master.

Intressant fenomen, och klart något som Epic och/eller AMD borde åtgärda (eftersom det säkert drar en sjujäkla massa el om man lägger ihop alla klienter installerat i hela världen) och bra att veta om jag behöver pressa min dator till max någon gång, men personligen bryr jag mig nog inte nämnvärt. Temperaturen är fortfarande ganska låg, väl inom spec oavsett om EGS är igång eller ej, och CPU-belastningen i sig är inte särskilt hög ändå. Har ju ändå 8 kärnor, så det finns ju marginaler att ta av. Så jag kommer nog fortsatt köra EGS i bakgrunden, så att det bara tar cirka 1 sekund att starta den istället för 10 sekunder annars.

Jag hade nog dock brytt mig mer om jag hade EGS installerat på en AMD-laptop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roo:

Fast det där är nog inte en AMD grej, min cpu nyttjar 9-11% av min 10900K när den står och idlar som en bakgrundsprocess.... ganska onice faktiskt.

Detta är till 100% en killgissning, och jag har inget som underbygger detta, men det kan ju vara så att temperaturen på AMD-processorer påverkas mer, eftersom AMD-processorer stock har ett annat boostbeteende än Intel-processorer stock. Intel-processorer går ju ner till basfrekvens efter cirka 1 minut boost i stock (beroende på exakt moderkort, datormodell, etc, kan siffran vara annorlunda).

Om jag ska gå ännu längre ut på hal is: På ett sådant Intel-system skulle ju då EGS beteende kunna innebära att Intel-processorn inte kan boosta när den annars skulle kunna göra det?

Permalänk

Ingen märkbar skillnad för mig, men då ligger jag närmre fullt cpu-nyttjande redan, men proteinvikning och handbrake rullande.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Så du finner Inga trådar på SweClockers om höga temperaturer på Ryzen processorer som är relaterade till höga spikar i temps av lätta laster? Att datorn låter som ett Jetplan var en överdrift som relaterade till att cpufläkten offra varvar upp i onödan och lätt justeras med en fläkt kurva.

Inga trådar har jag aldrig sagt, bara att det inte verkar vara något stort problem. Det finns självklart trådar kring många problem som berör olika processortillverkare.

Fläktkurvan är väl det huvudsakliga problemet som vissa upplevt som du skriver.

Permalänk
Medlem

Testade med min äldre 5775C. 2 minuters testperioder av epic på, minimerat och avstängt.
28w med Epic maximerat, 19w med epic minimerat och 14w med epic avstängt.
Stängt av alla andra processer i bakgrunden. Steam, spotify, origin, adobe etc innan test.
Med Epic i minimerat läge så låg CPU #2 i 30% (plus minus 2%) konstant och så fort jag stängde av epic så blev denna CPU #2 0%

Permalänk

Jag har 4790K CPU och GTX 980 GPU.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra information, tack för det.
Låter i alla fall som något de borde kunna fixa ganska lätt.

Förvisso, men varför är Epic så kassa att det måste bli en massa skriverier i media innan de orkar fixa en sådan bugg? Detta låter som något som borde ha fångats upp under beta-testningen om de nu har någon sådan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

i7-920 (gammal).. minimerad: 4% Öppen 15-20% (epicwebhelper.exe står för merparten).

(Även om epics gratisgrejer mm är helbra.. så hatar jag deras lånchärr.... spel-libraryt borde man skratta åt... går inte komma på hur de tänker där).

Permalänk

Har kollat igenom med Sysinternals Process Monitor och Epic Launcher läser av alla bakgrundsprocesser som körs på datorn och skickar denna info till tredjepart.

Skrivet av hejsann:

i7-920 (gammal).. minimerad: 4% Öppen 15-20% (epicwebhelper.exe står för merparten).

(Även om epics gratisgrejer mm är helbra.. så hatar jag deras lånchärr.... spel-libraryt borde man skratta åt... går inte komma på hur de tänker där).

De kanske ska fixa den största buggen. Att de läser av privat information på din dator och skickar den vidare.

Permalänk
Medlem

Tempen gick ner 10 grader när jag stängde av epic launcher.
Från 79 till 69 grader enligt GPU-Z (byte av låda och kylare känns ändå motiverat)

Sjukt .

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Antingen är den dåligt kodad eller också är det en distribuerad superdator som används till okänt ditt och datt.

Är ju ju inte kinesiska staten investerare och majoritetsägare i Epic?

De kanske vill avlyssna och tanka hem allt från våra maskiner!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag har liknande problem med Xeon E3-1240 v2.

Epic Games Launcher ligger på 14-17% med fönstret öppet och 3-4% konstant i bakgrunden. Vilket är högre än Firefox med flera flikar öppna plus uppspelning av Youtube-video. HWMonitor visar 5 grader högre temps med Epic Games launcher igång. Ingen annan launcher beter sig så här. GOG, Steam, Uplay, och Origin ligger alla på 0-0.1% CPU användning. De kan väl gå upp till 1% i någon sekund ibland men det är väl för att söka efter uppdateringar.

Hoppas bara det är dåligt optimerat, t.ex att julrean-animationer och fönster ligger och tuggar. Att vissa spekulerar om bitcoin-miner eller Kinesiskt-kommunistspioneri säger en del om Epic Games förtroende.

Skrivet av Gender Bender:

"Resultatet är att 22 olika servrar konsulteras när klienten är minimerad, och totalt skickas ungefär 514 kB data under en timme. Enligt Hot Hardware är det 14 gånger mer än vad Steam-klienten skickar."

Ingen som frågar sig varför? 514 kB (en halv miljon tecken) är ändå en ganska saftig storlek för att skickas varje timme.

Man undrar ju hur de har råd att ge bort så enormt mycket spel gratis. Har uppskattat och tackat ja till de, men har samtidigt noterat att det nästan är misstänksamt för bra för att vara sant.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är ju ju inte kinesiska staten investerare och majoritetsägare i Epic?

Nej.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har kollat igenom med Sysinternals Process Monitor och Epic Launcher läser av alla bakgrundsprocesser som körs på datorn och skickar denna info till tredjepart.

De kanske ska fixa den största buggen. Att de läser av privat information på din dator och skickar den vidare.

Absolut. Det är något som helt klart inte ser ut att vara rent mjöl i påsen hos Epic. Sådan här information skall de inte få lov att samla innan utan tillåtelse. Är misstänkt många servrar, och misstänkt mycket data som skeppas iväg varje timme (även då klienten skall vara "passiv").

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Absolut. Det är något som helt klart inte ser ut att vara rent mjöl i påsen hos Epic. Sådan här information skall de inte få lov att samla innan utan tillåtelse. Är misstänkt många servrar, och misstänkt mycket data som skeppas iväg varje timme (även då klienten skall vara "passiv").

Nej jag tror inte det heller. Det är något riktigt skumt med launchern. Detta borde bryta mot GDPR. De skickar inte data på vilka bakgrundsprocesser som körs på datorn varje timme utan varannan minut.

Permalänk
Medlem

Vafan håller den/dom på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Man undrar ju hur de har råd att ge bort så enormt mycket spel gratis. Har uppskattat och tackat ja till de, men har samtidigt noterat att det nästan är misstänksamt för bra för att vara sant.

Gratisspelen tror jag inte är ett resultat av att de säljer data vidare. Visst kanske det lockar en del nya användare till plattformen, men de flesta är där för Fortnite som drar in enorma summor pengar, utan större prestationer från Epics sida. Och efter Fortnite-spelarna så kommer de som inte bryr sig om något så länge man kan spara en hundralapp. Det handlar mer om att behålla sina aktiva användare, snarare än att locka nya.

Och let's face it. Det är mestadels billigt och gammalt "skit" som de ger bort. Sånt som ingått i Humble Bundle osv. I stället för att ge bort Metro Exodus, som folk kanske vill ha, så ger de i stället bort Metro 2033 Redux som släpptes för 6 år sedan. Alien: Isolation, även det 6 år gammalt. Tropico 5 (när Tropico 6 finns), 6 år. Vad jag vet så har de aldrig gett bort ett nytt spel.

Tidigare så har man gett bort tyngre titlar som som GTA 5. Generöst kan man tänka, förutom att spelet är 5-7 år gammalt, beroende på vilken plattform det är. Men vad var haken? Precis som Fortnite så drar GTA 5 in enorma summor på mikrotransaktioner. En vinstaffär för både Epic och Take-Two som förmodligen tjänat bra mycket mer på de som köper Shark Cash än vad det kostade att ge bort ett gammalt spel. Och de kan dessutom ge bort det gratis till barn som spelar Fortnite (som de vet är villiga att betala för kosmetiskt trams), som i stället kan be sina föräldrar om pengar till Shark Cash i stället för pengar till GTA 5. Rullar lite mer barnvänligt på tungan.

Epic målar upp en bild om att vara spelbranchens Jesus som bara ger och ger, när de i själva verket ger bort sånt som folk antingen redan har köpt långt innan Epic Store fanns, eller som suger så pass mycket att ingen brytt sig om att köpa det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är ju ju inte kinesiska staten investerare och majoritetsägare i Epic?

De kanske vill avlyssna och tanka hem allt från våra maskiner!

Tencent äger 40% av Epic Games. Inte majoritetsägare men en stor bit av företaget såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har kollat igenom med Sysinternals Process Monitor och Epic Launcher läser av alla bakgrundsprocesser som körs på datorn och skickar denna info till tredjepart.

Hur kan du se det men Process Monitor? Alla anslutningar som görs av epic launchern går över https.

Permalänk
Medlem

5950X här, med fönstret uppe på butikssidan så drar den ca 5%, så nästan en hel kärna i idle!
Temp ligger på 58-59 grader med programmet igång och går ner till 40 grader utan.
När det är minimerat så ligger CPUn på 1.6% och idle temp är på 56-58 grader.
Galet...

Permalänk
Skrivet av Emaku:

Hur kan du se det men Process Monitor? Alla anslutningar som görs av epic launchern går över https.

Programmet köar en lista på alla bakgrundsprocesser som körs på ens dator och gör sedan en fil och en tcp send till en AmazonAWS server. Det vore konstigt om det inte gick över https. Detta upprepas var femte minut eller så. Jag har ingen aning om vad Epic behöver denna informationen till. Det är integritetskränkande och skall i överhuvudtaget inte förekomma!

Detta är inte okej på några plan! Detta är något för GDPR att bita i.