Hjälp mig komma igång med mining!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag skriver specifikt ANDRA coins än ETH.

Hahaha... sorry. Missade det.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hej kära Sweclockare!

Jag har nyligen installerat en solcellsanläggning som producerar ca 15 kWh överskott efter hushållselen tagit sin del. Detta går såklart att sälja tillbaka ut i nätet men tänkte försöka kombinera energikällan med mitt datorintresse. Det är tänkt mer som ett hobbyintresse snarare än en andra inkomstkälla, men går det att få ut några kronor hade jag inte klagat

Vad jag har hemma än så länge:
GPU: 5 st RTX 3060 (köpt nya för 4500 kr styck)
PSU: EVGA Supernova 1600 W (köpt nytt för 1600 kr) - denna borde duga?

Yes, jag är medveten om att 3060 har kass hashratio på ETH. Men det finns andra coins att ta sikte på.
Jag resonerade som så att 3060 kunde jag få tag på direkt utan att betala 4-5k i prispremie på Tradera för att få tag i andra RTX-kort. Detta borde innebära att jag når break-even snabbare (trots att jag gräver mindre lönsamma coins).

Alright. Min förhoppning är att få tag i fler 3060. Parallellt kanske även 3060ti och 3070 för att starta upp en till gruva.

Jag har sneglat på en "Octominer B8PLUS" för snabb "plug and play" med mina 3060-kort, som det då vore lämpligt att utöka till totalt 8 stycken. Är det en dålig idé? Borde jag leta efter något annat?

Kom med förslag på komponenter. Jag planerar att lägga upp en köpesannons här på Sweclockers för att se om några av delarna ni rekommenderar finns på begagnatmarknaden.

Tacksam för er hjälp

Kul att du ska börja minea! Kom ihåg att detta är ett hårdavaruforum, inte ett gamingforum. Så bli inte rädd för att fråga om GPUer.
Det kanske är dags vi ber forumcheferna att öppna upp miningdelen igen som de gjorde 2017-2018?
Några små pointers. Vill du minea just nu gå in på t.ex https://hashrate.no och kolla runt lite.

  • En viktig regel som är viktig för en framtida miner. Minea inte för dagen utan för framtiden, dvs minea för att du ska ha krypto till nästa hype efter den kommande kraschen.

  • Köp kort som du har råd med och som går att få igång snabbt. Mitt förslag just nu hade varit 1660 super. Vettig hashrate till vettigt pris går att få för under 3400:- om man håller koll.

  • Räkna ut din ROI på dina riggar. T.ex är det ofta bättre att köra två mindre nätagg (ex 2x750w) än ett dyrt 1500w. Du verkar ha gjort en bra deal på ditt 1600w. Har själv ett sånt och det funkar perfekt. Detsamma gäller moderkort, CPU. Många vill ha det som är perfekt för ändamålet men det leder till längre ROI tid generellt.

  • Säkerhet: Läs på vad max-watt är per kontakt samt räkna på själva elen, kanske behövs det säkras upp/elanläggningen modifieras?

  • För att smidigt och billigt komma igång rekommenderar jag SMOS Simple mining OS, kostar 2USD per rigg/mån. Operativsystemet körs från en usb-sticka så man sparar in SSD/hårddisken till riggarna samt styrs allt via deras hemsida. Hiveos är ett alternativ som många verkar nöjda med (ej testat själv).

  • Mina egna subjektiva tips: Köp moderkort liknande Asus Z-270A/P med 1/2m2-pcie risers. Inga problem att köra åtta kort per bräda. Processor G4400 eller en liknande Celeron. Går att hitta om man letar lite. Annars om du har nåt som ligger hemma kör på det trots det kanske bara blir 4-6 kort per rigg. Gratis är gott. Köp även elmätare att koppla in i eluttagen. Kör själv med Deltacos kontakter så man kan se det i mobilen (189:- Inet för tvåplugg)

Detta var bara några små tips från mig. Har du fler frågor får du gärna skriva här eller PMa mig.
Lycka till nu!

Edit: Om du har möjlighet och vill minea över en längre tid. Lämna tillbaka alla 3060. De hashar 22-24 dvs motsvarande ett 1060 6gb. Ett 1660 super/ti som jag nämnde tidigare ligger på 28mhs på 80-90w och kostar ju minst tusenlappen mindre än ett 3060.

Permalänk
Medlem

@ridder: Tack för välkomnandet och dina grymma tips

Hur kommer det sig att alla är negativt inställda kring 3060s och deras förmåga att minea? Är samtliga coins utom ETH helt irrelevanta? Jag gick in och kikade på hashrate och där verkar 3060 ha en mycket bra RIO om man minear CFX, men det kanske är för mycket gamble i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

@ridder: Tack för välkomnandet och dina grymma tips

Hur kommer det sig att alla är negativt inställda kring 3060s och deras förmåga att minea? Är samtliga coins utom ETH helt irrelevanta? Jag gick in och kikade på hashrate och där verkar 3060 ha en mycket bra RIO om man minear CFX, men det kanske är för mycket gamble i det?

Det kan vara värt ett försök men som regel hamnar man alltid tillbaka på ETH till slut. Mineat många "shitcoins" och egentligen inga har gått bra. Är ju ren spekulation. Som förstarigg hade jag satsat på ETH med andra kort. Dock så kan det ju vara värt att prova med CFX, vem vet?! Klart, inga problem. Vi hänger ju här på SweC för att hjälpa varandra och lära oss.

Permalänk
Medlem

@Ridder, Kan bara instämma.

Bra att ha i bakhuvudet är att EIP-1559 är ev på ingång. Dock är det fortfarande väldigt rörigt hur det kommer bli, men många som missat den uppdateringen av blockchainen.

1559- går in juni/juli. Kan räkna med 30-40% mindre ut. Enligt BBT.

Permalänk
Medlem

På tal om att vara nybörjare, ni som använder 3070 eller under, hur gör ni för att avgöra om temperaturen på minnet sticker iväg? Mitt 5700 xt hade utmärkta sensorer för det.

Det närmsta jag kan komma med 3070 är hot spot temp, men den visar 60 grader när jag minar och högsta temperaturen är definitivt högre än så.

Blundar ni bara och hoppas på det bästa?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

På tal om att vara nybörjare, ni som använder 3070 eller under, hur gör ni för att avgöra om temperaturen på minnet sticker iväg? Mitt 5700 xt hade utmärkta sensorer för det.

Det närmsta jag kan komma med 3070 är hot spot temp, men den visar 60 grader när jag minar och högsta temperaturen är definitivt högre än så.

Blundar ni bara och hoppas på det bästa?

Jag kollar bara om hash rate på korten sjunker efter ett par minuter. Om inte, är jag nöjd, annars höjer jag fläkt %. Dock så har jag min rigg i garaget som för tillfället ligger runt 15C så korten går relativt svala.
Annars så får man nog sätta fläktarna på 75% och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kommer inte ta skada. Nu vet inte jag exakt vart gränsen går, men gissningsvis ca 100 grader ska väl vara safe, och innan dess så kommer kortet själv att nedreglera dess kapacitet till en säker nivå.

Men..
när jag började köra tre stycken 2080 Ti för mining så blev det att sätta in en massa extra fläktar här och var.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Kom med förslag på komponenter.

Jag räknar lite såhär..

inköpspris/hashrate

på så vis har jag kommit över (motiverat inköp av) flera 2080 Ti och 1080 Ti som ger 60 och 47 hashrate
strömförbrukningen är jag inte superbrydd över, då säger min magkänsla att ett eventuellt andrahandsvärde är viktigare, eftersom jag är mycket kortsiktig i detta.

Rx 580, Vega 56 och 64 är annars några kort som är mycket strömsnåla.
Men Rx 580s 31 MH/s är kanske inte väldigt attraktivt vid 130 W.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Säger bara så här, även om det är mindre lönsamt att mina nu så kan det löna sig.
Körde en rigg med 8 kort för ~9 år sedan som jag stängde ned. Hade jag fortsatt mina då så hade jag haft runt 70 miljoner i dagsläget (Om det inte hade kliat i fingrarna och jag sålt av givetvis).

Så vem vet, det du minar idag kanske är värt multum om ett par år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Säger bara så här, även om det är mindre lönsamt att mina nu så kan det löna sig.
Körde en rigg med 8 kort för ~9 år sedan som jag stängde ned. Hade jag fortsatt mina då så hade jag haft runt 70 miljoner i dagsläget (Om det inte hade kliat i fingrarna och jag sålt av givetvis).

Så vem vet, det du minar idag kanske är värt multum om ett par år.

Sure.
Men de flesta av oss har inte råd att chansa med t ex 500 000..

En bekant vet jag hade en jävla massa LTC ett tag. Vid peaken 2017 vet jag att han resonerade "äh, de får ligga" utan vidare eftertanke. Mycket bra månadslön ger viss pondus.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Jag kollar bara om hash rate på korten sjunker efter ett par minuter. Om inte, är jag nöjd, annars höjer jag fläkt %. Dock så har jag min rigg i garaget som för tillfället ligger runt 15C så korten går relativt svala.
Annars så får man nog sätta fläktarna på 75% och hoppas på det bästa.

Tack för ditt svar! Jag tycker det är vanskligt att använda den metoden men samtidigt finns det ju inget alternativ. Om man inte har tillgång till mer avancerad utrustning att mäta temperatur med. Turligt nog är fläktljudet på mitt grafikkort riktigt tolererbart så jag lirar med 70% nu.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Hur friskt kan man blanda olika grafikkort i samma dator? Kan man ex köra två 1660, tre 3070 och ett 3080? Kan man slänga in kort från AMD också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hur friskt kan man blanda olika grafikkort i samma dator? Kan man ex köra två 1660, tre 3070 och ett 3080? Kan man slänga in kort från AMD också?

Du kan blanda kort som använder samma drivrutin. Dvs dom Nvidia du nämner går bra. Men blanda inte Nvidia och AMD, det är det inte värt. Blir garanterat strul med drivrutiner.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Jag hae kört AMD och Nvidia samtidigt men för ett specifikt AMD-kort innebar det ner problem än med ett annat. Det kan ha varit Afterburner som krånglade, snarare än Windows/Nvidia/AMD.
Jag sålde alla AMD kort för att slippa krångla.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Alright jag förstår, tack. Men att blanda Nvidiakort från 1000-, 2000- och 3000-serien går problemfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hur friskt kan man blanda olika grafikkort i samma dator? Kan man ex köra två 1660, tre 3070 och ett 3080? Kan man slänga in kort från AMD också?

Mm jo kör ett par 3070, 3080 o 3060ti i samma.

Har kört nvidia+amd förrut, hade inga problem, dock körde jag bara ett vega64 och ett 1080ti back then.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Att du fixat en solcellsanläggning och sen köper grafikkort som är rätt dåliga för just detta syfte..

Det allra bästa: det kommer det plebs till tråden och ska shamea TS för att han vill dra nytta av ett tillfälle att tjäna pengar.

Så med den logiken, har du några tips på hur man kommer igång med människohandel? Vill ju bara dra nytta av ett tillfälle att tjäna pengar...

Tror TS har helt fel grafikkort, eftersom nvidia dessutom planerar att släppa dedikerade mininggrafikkort är det väl troligt att nedlåsningen blir grövre på nyare kort. 6700XT från AMD ska ju inte ha någon nedlåsning men det återstår att se när den finns på marknaden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Så med den logiken, har du några tips på hur man kommer igång med människohandel? Vill ju bara dra nytta av ett tillfälle att tjäna pengar...

Tror TS har helt fel grafikkort, eftersom nvidia dessutom planerar att släppa dedikerade mininggrafikkort är det väl troligt att nedlåsningen blir grövre på nyare kort. 6700XT från AMD ska ju inte ha någon nedlåsning men det återstår att se när den finns på marknaden.

Förstår inte hur människohandel ens i någons vildaste fantasier kan liknas med brytning av kryptovaluta. Människohandel är något av det vidrigaste som finns. Skäms med dig.

Däremot håller jag med dig på punkt två. Jag försöker få mina kort utbytta till 3070s alternativt få tag på ett gäng 6700XT när de släpps.

Någon som vet hur 6700XT kommer förväntas prestera sett till mining?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Förstår inte hur människohandel ens i någons vildaste fantasier kan liknas med brytning av kryptovaluta. Människohandel är något av det vidrigaste som finns. Skäms med dig.

Däremot håller jag med dig på punkt två. Jag försöker få mina kort utbytta till 3070s alternativt få tag på ett gäng 6700XT när de släpps.

Någon som vet hur 6700XT kommer förväntas prestera sett till mining?

Skäms överhuvudtaget inte, det var en hyperbol och inget annat. RDNA2 (6800XT) har hittills visat sig vara ganska dåligt för mining, svårt att göra annat än spekulera i nuläget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

En viktig regel som är viktig för en framtida miner. Minea inte för dagen utan för framtiden, dvs minea för att du ska ha krypto till nästa hype efter den kommande kraschen.

Totalt fel inställning. Mining ska bära sig själv och så fort du inte räknar lönsamhet/ROI på det du minar dagligen så investerar/spekulerar du. Om inte miningen i sig själv är en lönsam så hade det varit bättre att köpa krypto direkt då du får samma exponering för mindre investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Förstår inte hur människohandel ens i någons vildaste fantasier kan liknas med brytning av kryptovaluta. Människohandel är något av det vidrigaste som finns. Skäms med dig.

Däremot håller jag med dig på punkt två. Jag försöker få mina kort utbytta till 3070s alternativt få tag på ett gäng 6700XT när de släpps.

Någon som vet hur 6700XT kommer förväntas prestera sett till mining?

Eftersom 6700 XT har 12GB Vram blir nog busbredden 192 bit. Skulle gissa mellan 40-50MH/s @110w

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Totalt fel inställning. Mining ska bära sig själv och så fort du inte räknar lönsamhet/ROI på det du minar dagligen så investerar/spekulerar du. Om inte miningen i sig själv är en lönsam så hade det varit bättre att köpa krypto direkt då du får samma exponering för mindre investering.

Tror inte det finns nån "rätt" eller "fel" inställning här. Då det är helt subjektivt, utan använder mig av min erfarenhet från mining. Började minea 2010 med ett ATI 4870.
Om man tänker som du gör blir det ju extremt jobbigt när priset på krypto går ner. Mängder av kort och hårdvara måste säljas för att man måste ha sin ROI på direkten. Tänkte själv likadant tidigare, hade jag då fortsatt att minea och inte sälja av kort så hade värdet av det kryptot varit ganska stort i dagens marknad.

Självklart ska man ha en tydlig kalkyl men marknaden rör ju sig bortom sin egen kontroll, så man får vara beredd på att det kan bli rejäla och långa svängningar i värdet.

Om marknaden kraschar kommer jag att köpa på mig mer kort då jag tror på krypto för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Mängder av kort och hårdvara måste säljas för att man måste ha sin ROI på direkten.

Nope, du gör en kalkyl för om du tror att det är bättre att behålla hårdvaran (att priset går upp igen och du kan mina igen) eller sälja av den om du tror det motsatt (eller det helt enkelt tar för lång tid). Att behålla hårdvaran kostar bara värdeminskningen över tid, vilket kan vara relativt liten på t.ex 6 månader. Däremot om du minar till förlust så ökar du aktivt din totala kostnad, med andra ord du skjuter frivilligt ROI längre bort i tiden än om du bara hade stängt av allt. Att mina med förlust är just det, att mina med förlust. Därför stänger man av grejerna när det blir olönsamt bortsett från möjligen under kortare tidsperioder pga större svängningar i priset osv.

När du minar och inte säljer snarast så "köper" du i princip crypto till priset av dina omkostnader. Du betalar överpris för din krypto som du sen väljer att behålla för investering/spekulation om du minar till förlust, så enkelt är det. Allt du gör är att du väljer att spekulera på krypto genom "kringelkrokar" och reducerar din potentiella vinst (för att du fick mindre krypto för samma pengar)

Skrivet av Ridder:

Då det är helt subjektivt

Det finns inget subjektivt i det hela. Du får mindre krypto om du minar till förlust än att köpa direkt för den kostnad du haft, the end. Du gör ett val som sedan resulterar i ett sämre utfall oavsett om krypto går bra eller dåligt.

Sen finns det aspekter att ta i beaktande som svårigheter för vissa att investera direkt i krypto och att vissa mindre valutor inte varit listade direkt på exchanges. Men det är ett eget kapitel i sig själv men det ändrar inte det fundamentala i det hela, nämligen att mina till förlust är att "köpa" crypto över marknadspriset. Sitter du och minar på t.ex nicehash till förlust så kan du istället ta dina omkostnader och köpa krypto direkt, för det är en bättre affär om du ska investera/spekulera.

Permalänk

Du kanske kan använda värmen till att värma upp din bostad också? / Ett rum eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moneyquack:

Du kanske kan använda värmen till att värma upp din bostad också? / Ett rum eller två.

Ja, det kan man ta med i sin kalkyl för vad man har för omkostnader. T.ex lånade jag farsans garage för några riggar när jag höll på, då sjönk mina omkostnader i princip med det han ändå betalade för att värma upp byggnaden vanligtvis.

Permalänk
Medlem

37.69 SEK / Day
enligt NiceHash tjänar man på ett RTX 2080 Ti om strömmen med olika skatter kostar 1.50 kr. Dra bort halva tiden när man använder datorn så blir det 225 kr/månad. Bättre att vänta in när kursen sänks och köpa för att hoppas på en ny hype.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Nope, du gör en kalkyl för om du tror att det är bättre att behålla hårdvaran (att priset går upp igen och du kan mina igen) eller sälja av den om du tror det motsatt (eller det helt enkelt tar för lång tid). Att behålla hårdvaran kostar bara värdeminskningen över tid, vilket kan vara relativt liten på t.ex 6 månader. Däremot om du minar till förlust så ökar du aktivt din totala kostnad, med andra ord du skjuter frivilligt ROI längre bort i tiden än om du bara hade stängt av allt. Att mina med förlust är just det, att mina med förlust. Därför stänger man av grejerna när det blir olönsamt bortsett från möjligen under kortare tidsperioder pga större svängningar i priset osv.

När du minar och inte säljer snarast så "köper" du i princip crypto till priset av dina omkostnader. Du betalar överpris för din krypto som du sen väljer att behålla för investering/spekulation om du minar till förlust, så enkelt är det. Allt du gör är att du väljer att spekulera på krypto genom "kringelkrokar" och reducerar din potentiella vinst (för att du fick mindre krypto för samma pengar)

Det finns inget subjektivt i det hela. Du får mindre krypto om du minar till förlust än att köpa direkt för den kostnad du haft, the end. Du gör ett val som sedan resulterar i ett sämre utfall oavsett om krypto går bra eller dåligt.

Sen finns det aspekter att ta i beaktande som svårigheter för vissa att investera direkt i krypto och att vissa mindre valutor inte varit listade direkt på exchanges. Men det är ett eget kapitel i sig själv men det ändrar inte det fundamentala i det hela, nämligen att mina till förlust är att "köpa" crypto över marknadspriset. Sitter du och minar på t.ex nicehash till förlust så kan du istället ta dina omkostnader och köpa krypto direkt, för det är en bättre affär om du ska investera/spekulera.

Jag förstår hur du tänker. Problemet blir ju att om man bundit upp sitt kapital i hårdvara så försvinner ju möjligheten att köpa krypto direkt med det kapitalet. Sen att det för stunden visar sig att det varit bättre att köpa krypto istället kan mycket väl hända.
Min poäng varför man bör fortsätta minea är ju att många andra slutar således får man en större bit av kakan med sin kvarvarande beräkningskraft. Med ökande svårighetsgrad är det bättre att minea så tidigt man kan. Självklart är det ju en spekulation med tron i att det kommer att gå upp igen i framtiden.
Tror inte vi kommer längre i diskussionen då denna tråd handlar om att hjälpa TS att börja minea. Vill du diskutera vidare så kan vi ta det över PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Problemet blir ju att om man bundit upp sitt kapital i hårdvara så försvinner ju möjligheten att köpa krypto direkt med det kapitalet.

Nu pratar vi dock om löpande kostnader, dvs för privatpersoner i princip bara el. Det jag menar är att det är idiotiskt att lämna riggarna på om det blir olönsamt i ett par månader för då är det bättre att köpa krypto för dom pengarna om man ska spara krypto för investering/spekulation.

Situationen är då att antingen säljer du all hårdvara då du tror att det kommer fortsätta vara olönsamt. Du får du mer krypto för pengarna hårdvaran inbringar + det elen skulle ha kostat. Eller du stänger ner och väntar på bättre tider och köper krypto för "el pengarna" under tiden. Att mina med förlust resulterar bara i mindre krypto än att köpa direkt under den här tiden samt slitage på hårdvaran.

Under inga omständigheter får du mer crypto genom att mina med förlust om du har möjlighet att köpa till marknadspris för samma pengar du spenderar i dessa scenarios.

Skrivet av Ridder:

Med ökande svårighetsgrad är det bättre att minea så tidigt man kan.

Irrelvant om vi pratar coins där man har bra markets/exchanges. Antingen minar du "under" eller "över" marknadspris, mer än så är det inte. Har två personer möjlighet att köpa till marknadspris eller mina för X kronor kommer den som väljer att köpa för marknadspris ha mer krypto än den som väljer att mina till överpris (dvs mina med förlust).

Skrivet av Ridder:

hjälpa TS att börja minea. Vill du diskutera vidare så kan vi ta det över PM.

Att klargöra skillnaden mellan mining och spekulation på crypto är ganska väsentligt i sammanhanget. Något som personer som ger sig in i det hela har väldigt dålig koll på, vilket du själv har visat.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar på strömförsörjningen. Har blivit rekommenderad att köpa PSU via parallelmining. Ett 1200 W platinum med 10 kablar verkar gå loss på 85 dollar. Men företaget är baserat i USA, så jag antar att moms/tull och frakt saltar den notan rätt rejält?

Alternativet är annars att köpa begagnade PSUer från andra som minat. Men vill bilda mig en uppfattning om vad nypris är innan så jag betalar ett rättvist pris.