Ersätt reCAPTCHA med honeypots

Permalänk
Medlem

Ersätt reCAPTCHA med honeypots

Hej,

Googles reCAPTCHA används vid inloggning till Sweclockers, förmodligen i ett försök att stoppa bottar från att attackera inloggningen med listor på användarnamn/lösenord.

Det första problemet är att Googles reCAPTCHA samlar in och analyserar en massa data om användarna på Sweclockers, detta helt i onödan. Användarna utnyttjas även till att träna Google's AI i image recognition.

Ett annat problem är att det gör det mycket svårare för användare som har olika grad av synnedsättningar, kognitiva nedsättningar som t ex dyslexi.
Ljudklippsdelen i reCAPTCHA är även den mycket dåligt utformad och inte ofta innehåller den statiska ljud/brus vilket gör det svårt att höra ordet.

Avslutningsvis så används endast Engelska ord, det här är i huvudsak ett forum på svenska. Allt ovanstående bidrar till högre instegströskel till forumet med ända syfte att förhindra bottar, det är enligt mig ett dåligt sätt då det går ut över användarna av Sweclockers.

Activity and user information reCAPTCHA collects and analyzes includes the following:

Typing patterns of the user
The amount of mouse clicks a user has done on the site or touches on an app
What language the user's browser is using
Google cookies that have been placed on the site
The answers to question fields on the site
CSS information
Plug-ins installed on the browser

Källa: https://www.freeprivacypolicy.com/blog/recaptcha-privacy-poli...

Istället för reCAPTCHA så föreslår jag honeypots (Läs under email-delen), dvs fält som inte syns för användaren men som alla bottar går bet på och fyller i. Dessa samlar inte in data om oss användare och de tvingar oss inte att träna Googles AI även om vi inte önskar det.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej xtQ,

Det stämmer att vi använder Google reCAPTCHA även vid inloggning och inte bara vid registering. Nu har jag inte använt reverse engineering för att ta reda på exakta data V2 "Jag är inte en robot", samlar in om oss och er vid inloggning. V3 bygger upp en historik om hur du klickar, rör musen på hemsidan m.m. för att kunna klassificera dig som en bot, medan V2 bara ska be dig lösa en bild eller ljudgåta (och träna deras AI).

Ifall V2 samlar in mer personlig användardata än så är inte vårt uppsåt med att använda deras verktyg. Vi laddar endast in verktyget på de sidor som skall använda den (inloggning, registering och nyhetsbrev) som ett extra lager skydd för att begränsa massiva inloggningsförsök (och registerna andra på våra nyhetsbrev), ovanpå andra osynliga lager skydd.

Vi jobbar ständigt med personlig integritet i de avtal vi tecknar gällande t.ex. teknik och annonsörer, att vi inte skall samla in mer data än nödvändigt för att tjänsterna skall fungera.

Tyvärr har jag inte kontrollerat hur mycket svårare vi gjort det för människor att använda vår tjänster genom denna implementation, och helt enkelt något vi behöver titta vidare på. Vårt mål är att minska på automatiska inloggningsförsök, inte bygga murar och inte vara välkomnade för alla som har svårigheter att lösa bild och ljudgåtor.

Att använda sig utav dolda fält kommer inte att hjälpa tyvärr, de automatiska inloggningsförsök vi stoppar ignorerar bara dessa fält.

Tack för dina synpunkter, vi kommer behöva ta en vända till internt om användningen utav reCAPTCHA eller liknande verktyg.

/ Johan

Permalänk
Medlem

Jag kom hit just för att säga detta.. Google captcha är en marddröm ur både integritetsperspektiv för era användare och ur användarvänlighet. Snälla överväg att ta bort eller ersätta detta med ett privacy friendly alternativ: https://www.hcaptcha.com/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om inte annat är det fruktansvärt irriterande att tvingas leta trafikljus i minimala, oskarpa, plottriga bilder. Det tar för lång tid om man vill vara säker på att inte missa något första gången.

För egen del skulle det räcka om ni bytte det mot vilket mindre irriterande system som helst, om det nödvändigtvis måste finnas ett dylikt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Nima2001 Jag har tyvärr inte hunnit med att göra en analys av det verktyget du rekommenderade som en ersättare. Den mår vara mindre harmlös, men används också för AI analyser som @xtQ nämnde som ett problem.

Ger inte Google reCAPTCHA det resultatet vi önskar i testfasen kommer det självfallet tas bort och vi implementerar en annan lösning för att tackla den problematiken vi vill stävja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@Nima2001 Jag har tyvärr inte hunnit med att göra en analys av det verktyget du rekommenderade som en ersättare. Den mår vara mindre harmlös, men används också för AI analyser som @xtQ nämnde som ett problem.

Ger inte Google reCAPTCHA det resultatet vi önskar i testfasen kommer det självfallet tas bort och vi implementerar en annan lösning för att tackla den problematiken vi vill stävja.

Hur mäter ni resultat?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av xtQ:

Hur mäter ni resultat?

Vi kontrollerar vilken del en användare stoppas i inloggningsfasen. Google reCAPTCHA är ju nu steg 1 i bot-kontroller, ifall vi ser en minskning i de andra stegen eller är det en onödig implementation. Vi har inga kakor eller liknande spårning, utan det går till vår backend i PHP (efter man trycker på "Logga in") och sedan genom ett par olika kontroller. Det är där vi loggar för att se vart det tar stopp.

Permalänk
Medlem

Missar man inte en viktig del om man endast mäter effektivitet mot bottar?

Hur vet ni att inte användarna drabbas i en utsträckning ni inte är bekväma med? Vore det inte en bra idé att skicka ut en undersökning till ett antal användare och se hur användarna upplever lösningen?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Vi känner till hur många inloggade användare som besöker oss vid daglig basis och hur många som loggar in, så självklart mäter vi av ifall vi skulle fått ett stort tapp av användare.

Personligen anser jag inte att en undersökning behövs, det är ingen som gillar reCAPTCHA, så svaren där skulle vara att ta bort den.

Permalänk
Medlem

Notera... Captchan är inte mer än en kryssruta när man använder en reklamblockerare, vilket gör den tämligen meningslös kan tyckas?

Permalänk
Medlem

jag hatar den..
använder inte google till någonting över huvudtaget..
google är till och med blockat på DNS nivå för mig..

Funkar i stort sett till allt jag gör dagligen - förutom att behöva logga in på sweclockers....... Hur kan det kräva att man ska skicka sin data till google och lösa deras jävla pussel som en idiot..

Sen när fick vi såna problem på sweclockers att det behövs - och varför måste man välja just det absolut största företaget som jobbar med att samla data om alla och använda den för sånt du inte har någon som helst kontroll över.

Oerhört besviket att sweclockers satt krav på detta för att använda deras tjänster..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Nima2001 Dina åsikter är noterade, vi utvecklar just andra saker och kommer titta på resultatet av det här testet så fort vi kan.

Permalänk
Medlem

Varför inte just skapa en egen CAPTCHA-funktion, @jreklund? Eller varför inte använda projekt vars kod är öppen, till exempel den här: https://github.com/Gregwar/Captcha. Simpelt, snällt mot ens integritet som ni tydligen strävar efter (syns inte i och med reCAPTCHA) och funktionellt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Airikr Vi kan absolut utveckla en egen CAPTCHA. Dock kommer själva underhållet och vidareutvecklingen av sagd funktion leda till att vi inte kommer att hinna utveckla annat som vi bedömer som viktigare. Vi kommer att få fullt upp med att introducera andra tekniker allteftersom AI utvecklas. Vår tjänst kommer även fungera sämre än redan färdiga externa tjänster som rekommenderas tidigare i tråden.

När det kommer att implementera färdig källkod direkt i kärnan via Composer är inget som kommer att ske så länge jag står vid rodret, det är alldeles för osäkert och vi behöver säkerhetsgranska hela biblioteket samt de beroenden som den har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@Airikr Vi kan absolut utveckla en egen CAPTCHA. Dock kommer själva underhållet och vidareutvecklingen av sagd funktion leda till att vi inte kommer att hinna utveckla annat som vi bedömer som viktigare. Vi kommer att få fullt upp med att introducera andra tekniker allteftersom AI utvecklas. Vår tjänst kommer även fungera sämre än redan färdiga externa tjänster som rekommenderas tidigare i tråden.

När det kommer att implementera färdig källkod direkt i kärnan via Composer är inget som kommer att ske så länge jag står vid rodret, det är alldeles för osäkert och vi behöver säkerhetsgranska hela biblioteket samt de beroenden som den har.

Att hålla ens säkerhetsfunktioner (som i det här fallet, captcha) uppdaterade är självklart ett arbete i sig. Men säkerhet och integritet borde vara i bra balans med varann. SweClockers använder tjänster som är skapade av Google och det är en rejäl integritetskrängning i sig. Du anar inte hur mycket Google hämtar data om era användare, som de sedan säljer till tredjepart (källa 1 och källa 2). Och efter jag har läst mer om hCaptcha, så är jag även emot den nu också! Jag behövde bara veta att skiten är skapad och baserad i USA, så är jag mer anti mot den.

Tips på en annan captcha: Friendly Captcha. Jämfört med reCAPTCHa och hCaptcha, vars data lagras i USA (ett stort no-no gällande integritet), lagras all data som Friendly Captcha samlar in, i EU, och lämnar aldrig EU (källa). Plus, det enda besökaren behöver göra, är att vänta tills captchan är klar. Dyngsimpel!

Gällande Composer så är version 2 säkrare än föregångaren (källa). Dock kan man oftast peta in funktioner utan att ens använda Composer. Ladda hem > överför till servern > länka till tillhörande fil > klart. Detta funkar 9 av 10 gånger (om inte alla gånger).

Att skapa sina egna funktioner till sina egna hemmasnickade projekt är jag helt upp för. Det är då man lär sig saker och man vet även då hur allt fungerar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.