Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Idiotiskt att köra cat5e när det finns cat6a som är bättre och har samma pris. Speciellt om det rör sig om fast installation. Jag talar av erfarenhet, då jag för något år sedan fick byta ut mina cat5 i huset mot cat6a för cat5 var för långsamt. (cat5 installerades i kåken 1999, klarade bara 100Mb/s, vilket var svinfort på den tiden.)

Ska man gå igenom det enorma arbetet att dra nya kablar i kåken är man bra dum om man installerar gammal standard.

Jag kör gigabit över två cat5 kablar i mitt hus utan problem... (cat5, inte cat5e)

Så länge de inte är alltför långa är det knappast ett bekymmer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag kör gigabit över två cat5 kablar i mitt hus utan problem... (cat5, inte cat5e)

Så länge de inte är alltför långa är det knappast ett bekymmer.

Blir en massa packet loss på grund av dålig bandbredd i kabeln. Det hade jag i min cat5 när jag gick över från 100 till 1000. Bytte därför till cat6a.

Bandbredd cat5: 100MHz
cat5e: 100MHz men lägre crosstalk mellan paren i kabeln, dvs. högre signalkvalitet än i cat5
cat6: 250MHz
cat6a: 500MHz
cat7: 600MHz, finns kablar specade 1GHz också.

Det är minimikraven på kategorierna, har man råkat få en bra kabel, kan den klara mer. Men det ska man inte lita på/räkna med och därför köpa enklare kabel . Är som rysk roulette att montera en enklare kategori kabel och räkna med en högre hastighet än kabeln är specad för. Risken är att man blir besviken. TS efterfrågar en tunn kabel, och då bör han köra oskärmat (UTP). Om det inte är en miljö med mycket elektromagnetiska störningar. Cat6/6A är lika tunna som cat5/5e många gånger.
Men ska sladden bara monteras på en vägg (inte i en vägg) så är det ju lätt att byta kabel om den visar sig inte klara överföringshastigheten man förväntat sig.

Prisskillnaden är försumbar:
100 meter cat7: 600kr
100 meter cat6a: 560kr
100 meter cat5e: 400kr

Men cat7 är betydligt tjockare än de övriga, så den faller nog bort för TS.
Här kan man läsa mer om twisted pair-kablar.

Permalänk
Medlem

Tilläggas kan att en hel del äldre cat5 mycket väl kan uppfylla cat5e om de är tillverkade innan cat5e fanns som standard.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har patchkablar med 5e och 6a framför mig här. De är lika tjocka. Men ska TS inte sätta in kabeln inne i väggen utan bara fästa utanpå (så det är lätt att byta senare) så kör på 5e. Trots att det är en föråldrad standard idag.

Även i patchkabelsform så brukar 5e vara något flexiblare och mindre, men tittar man på installationskabel så är det ännu större skillnad.

Men tilläggas ska kanske att jag inte är någon installatör utan gjorde lite jämförelser just när jag skulle köpa och dra i gamla teleledningar. Det kanske är skillnad på olika märken när det gäller tjocklek och att tekniken gått framåt, men upplevde att det var väldigt stor skillnad på just installationskabel, mellan cat 5e och 6a.