Helgsnack: Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eriksson850:

Fast priserna är väl generellt billigare nu än vid 1ghz tiden? Även om man bortser från inflationen, men speciellt om man tar hänsyn till den...

Det jag menar att då var jag fattig student.. och nu har jag jobb och köpkraften har ökat en uns sen dess.

Permalänk
Medlem

Nej, den har inte påverkat mig negativt.

Tvärt emot, använder jag mera begagnat och återanvänder (reparerar saker) istället, sparar hur många pengar som helst + har det lite mera kul med utmaningar med min lite äldre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad är det för metafor jag inte riktigt fattar? 😁

Är det en sådan hoj eller? .. Dags att skaffa en fetare cykelkorg och lite tassles på handtagen!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har väntat på något prisvärt för att uppdatera en gammal i2500k som är mer än till åren. Hade ursprungligen en 7950 som grafik men är numera en 1060 6GB. Processorn är inga problem att uppgradera egentligen men känns ovärt att inte byta grafikkort samtidigt och som utvecklingen går så vet jag inte när det finns möjlighet att uppgradera (minst +100% prestanda till under 4000 kr).

Har funderat att lägga spelandet på paus men blir en del äldre spel, får se till hösten när mörkret kommer om det blir en Switch för spelandet.

Permalänk
Medlem

Nej, jag uppgraderade i stort sett hela min primära PC hösten 2019 och fick tag på ett 6800XT just efter lansering, så det finns inget som jag har planerat att uppgradera det närmaste året. Komponentbristen har därmed inte haft någon påverkan på mig.

Permalänk
Medlem

Jag har fått tag i allt jag ville ha också och mer därtill, har man bara legat på lite så gick det att hitta allt. Dock är det rätt dyrt nu.

Uppgraderade både server, egen dator och ungarnas tre datorer. 5950x/3090/extrem vattenkylning, 5900x/6900XT, 11600K/6800XT, 10980XE/1030 (servern), 5800X/3080 blev det plus tillbehör som disk, lådor, kylare, minnen, någon skärm etc, så lite gott och blandat och alldeles för mycket pengar.

Det enda som jag fick leta lite efter var 5950:n och ett 3080. Allt inköpt okt 2020-mar 2021.

(men nu är det data-köp-stopp i ~3 år)

Permalänk
Medlem

Tappade intresset att uppgradera för uppgraderandets skull för många år sedan. Numera är jag bara intresserad av att kunna köra de spel och program jag vill med acceptabel prestanda. D.v.s. att köpa datorkomponenter är inte ett intresse i sig.

Däremot hade jag sedan tidigare planerat att uppgradera i år vilket känns rätt meningslöst nu. Istället för att maniskt hålla koll på lagernivåer och betala överpriser kör jag vidare med det jag har, vilket fortfarande fungerar helt OK till i princip allt. Det jag är mest orolig för är att t.ex. processorn eller grafikkortet ska gå sönder innan mitten av nästa år, och jag tvingas uppgradera till överpris, men å andra sidan ser det ut som det finns skapligt med Pascal-kort och Ryzen processorer från 3000-serien och bakåt på beg-marknaden, så kanske inget jätteproblem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Yepp, har börjat fundera på att lämna det stationära livet och nedgradera mig till en razer blade 15.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Priserna för hårdvara är ganska mycket högre nu än för 10 år sedan.

Intresset finns, budgeten är en annan femma. Dock börjar prylarna bli litet till åren så det är dags att göra en insats.

Permalänk
Medlem

Intresset är detsamma men nuvarande prisnivåer har satt merparten av uppgraderingsplanerna på is.

Om nuvarande priser blir det nya normala kommer det garanterat att gå betydligt längre tid mellan uppgraderingarna framöver. Särskilt trist att instegs/budget-klassen drabbats så hårt. Vettiga grafikkort för ett fåtal tusenlappar känns som ett minne blott.

Permalänk
Medlem

Har väntat sedan releasedagen på mitt 3080. Har därför lagt en hel hög med spel på is medans jag väntar.
Tog nyligen upp cyckling istället. slängde 50k på en elcyckel. Behövde inte vänta en enda dag på leverans.

Permalänk
Medlem

Ser inte varför intresset skulle minska. Men köpeviljan har ju självklart gått ned med tanke på priserna som är just nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm? Kortet har ju inte blivit sämre, så varför?

GPU tillverkarna upphörd att optimera drivrutinerna för ett grafikkort efter en viss tidsperiod. Så en del av pengarna man betalar är ju för det. Blir ju lite samma sak som om man köper en ny bil som säljaren ställt på 6 månader innan du köper den. Säljaren kan då inte sälja bilen för samma pris som för en som precis kom ut ifrån fabriken.

Permalänk
Medlem

Köpte ny dator 2017 och än så fungerar den ypperligt... får väl se hur det ser ut när det blir dags för en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det en sådan hoj eller? .. Dags att skaffa en fetare cykelkorg och lite tassles på handtagen!

Haha jaha, nä jag har en Suzuki Gsxs750 som jag tänkte fixa ny ljuddämpare samt fixa bakänden med nya blinkers osv.
Men förstår din poäng 😉

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja, väldigt mycket. Jag har på ett kvartal gått från att slaviskt titta på ett halvdussin olika YT-kanaler, läsa olika sajter och forum dagligen och kolla i nätbutikers sortiment, till att i princip inte kolla på nåt, mer än här på SweC, men inte heller det lika ofta.

Det är märkligt egentligen, för det är inte direkt så att jag skulle köpa nåt om det var bra tillgänglighet. Jag var inne på en ny processor i 5000-serien, men BIOS-versionen som krävdes gav svårt spoltjut från moderkortet, så inte ens nu när det funnits gott om 5950X har jag köpt. Och ett 3080 fick jag tag i under hösten.

Förmodligen handlar det väl mer om en allmän deppighet i hela "communityt".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nä, men nyheter om hårdvara är inte längre intressant. Varför läsa om saker man ändå inte kan få tag på. Grafikkorts nyheter hoppar jag över om det inte handlar om Intel som man fortfarande är nyfiken på.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte!

Jag känner inte alls igen mig i det många verkar beskriva.

Jag har inte haft en stationär dator sedan 2015, men jag har mitt hårdvaruintresse kvar och he bejakat det alltjämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Fast priserna är väl generellt billigare nu än vid 1ghz tiden? Även om man bortser från inflationen, men speciellt om man tar hänsyn till den...

Nja, det vill jag inte påstå.
Framförallt inte relativt till vad du får.

Priserna gick också nedåt hela tiden och du fick mer och mer för pengarna hela tiden.
Men det peakade för flera år sedan och har utvecklats till att bli dyrare igen.
Delvis pgs dollarn men även andra anledningar.

2016 när jag köpte min NAS så köpte jag 16GB bra RAM för 700 kronor, och det är det billigaste du kan hitta på prisjakt idag.
På 5 år så har priset per GB för RAM alltså snarare gått upp än det gått ner.

2016 köpte jag också en 4TB WD red för 1150 kronor, idag kostar en 4TB WD Red 1050 kronor.
Priset per GB på hårddiskar har knappt rört sig på 5 år det heller.

På den tiden, alltså runt GHz racet, så halverades priset per GB på hårddiskar typ varje år.

Grafikkort i vare sig mellanklassen eller toppklassen kostade inte i närheten vad dom gör idag på den tiden.

En toppdator på den tiden för 20.000 motsvarar kanske en toppdator på 30.000 idag.
Vilket kanske är typ mest inflation.
Men på den tiden så var den datorn mer än dubbelt så bra på allt jämfört med en dator som var 2 år gammal.
Idag så blir flera motsvarande saker på ungefär samma nivå som 5 år tidigare som mina exempel med RAM och hårddiskar visar.

Permalänk
Medlem

Jag har helt tappat hoppet på PC som spelplattform. Trodde aldrig det skulle ske. Byggde första PCn -97 tror jag och varit fast sen dess.
Sinnessjuka priser på nyckelkomponenter och akut brist på desamma gjorde att jag införskaffade ett Xbox Series X och 3 år med Gamepass ultimate istället.
Jag vet att det inte är samma sak med handkontroll, och jag suger fortfarande på att sikta med dem, men jag kan iaf köra senaste spelen i 4K (vissa i 120Hz) med fantastiskt flyt och utseende och träna på att bli bättre, för en bråkdel av vad bara grafikkortet skulle kostat om det funnits att köpa.
Har inte testat att streama spelen till våra stationära eller laptops ännu. Kul att möjligheten finns och hoppas de utvecklar den så mycket det bara går.

Är även orolig för marknaden som helhet om detta fortsätter. Varför skulle folk köpa några andra komponenter om man inte kan köpa CPU och GPU? Visst ibland kan man slå till på nytt chassi eller så, men den stora massan byter nog endast vid köp av hel dator.
Corsair, Fractal, Noctua, Cooler Master, NZXT och alla övriga tillverkare som inte har dessa bristkomponenter till överpriser att leva på måste ju ha tappat en jävla omsättning? Hur länge håller de ut?
Även tappat mycket av intresset för hårdvarunyheter som flera andra här i tråden. Hur länge tar det innan vårt kära Sweclockers tappar intäkter?
Jag och kollegorna på jobbet känner oss maktlösa och besvikna. Flera av dem har också börjat snegla på konsol för gaming, och ha en bättre beggad Dell-laptop eller liknande för nyttoärenden. Stationär PC kan nog bli stenålder.
Fortsätter detta tillräckligt långt kan det nog till och med hoppa upp och bita nVidia och AMD i röven till slut om/när miningen kraschar.
Såhär plågat tänker jag kring detta iaf. Lycka till ni som är kvar!

Permalänk

Jag planerade för ca 6 månader sen att bygga en ny dator men komponent bristen har resulterat till att jag skjutit upp köpet på obestämd tid. Sitter fortfarande en hel del framför datorn men inte med samma intresse och intensitet som tidigare.

Permalänk
Medlem

Livet har gått i kras, finns inget att leva för längre....... skojar bara.

Mitt datorintresse tog Microsoft död på med Windows 10, så slut på jagandet av nya komponenter och ett mycket billigare liv med Mac sedan några år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Helt tappat intresset för dessa pappers lanseringar och läser faktist sidor som denna allt mer sällan. Hänger inte ens på tech YouTube längre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Möjligtvis ja.
Nu är det ju inte bara att se och jämföra saker för att ev bedöma om de är något att ha. För nu finns ju inget att få tag på ändå, så det är bara att glömma.

Har haft planer på att köpa ny dator och ev återuppta något spelande på min 15+ års backlog, när det väl kommer rätt skärmar (stora, högupplösta och snabba) och hårdvara som kan driva dem. Skärmarna börjar komma snart, flera potentiellt lovande modeller på väg nu i år. Men övrig hårdvara lär ju tyvärr dröja.

Påverkat en del i arbetet då vi väntar på och inte kan leverera maskiner med 3080 och 3090 som beställts under förra året.
Hade vissa förhoppningar att vi som företag och återförsäljare ev hade fler kanaler, men det verkar inte hjälpa.
På måndag blir det nog att vi ändrar en beställning på ett 3080 till ett mycket sämre Quadro RTX 4000, bara för att ha något alls dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, det vill jag inte påstå.
Framförallt inte relativt till vad du får.

Priserna gick också nedåt hela tiden och du fick mer och mer för pengarna hela tiden.
Men det peakade för flera år sedan och har utvecklats till att bli dyrare igen.
Delvis pgs dollarn men även andra anledningar.

2016 när jag köpte min NAS så köpte jag 16GB bra RAM för 700 kronor, och det är det billigaste du kan hitta på prisjakt idag.
På 5 år så har priset per GB för RAM alltså snarare gått upp än det gått ner.

2016 köpte jag också en 4TB WD red för 1150 kronor, idag kostar en 4TB WD Red 1050 kronor.
Priset per GB på hårddiskar har knappt rört sig på 5 år det heller.

På den tiden, alltså runt GHz racet, så halverades priset per GB på hårddiskar typ varje år.

Grafikkort i vare sig mellanklassen eller toppklassen kostade inte i närheten vad dom gör idag på den tiden.

En toppdator på den tiden för 20.000 motsvarar kanske en toppdator på 30.000 idag.
Vilket kanske är typ mest inflation.
Men på den tiden så var den datorn mer än dubbelt så bra på allt jämfört med en dator som var 2 år gammal.
Idag så blir flera motsvarande saker på ungefär samma nivå som 5 år tidigare som mina exempel med RAM och hårddiskar visar.

Jag minns när grannen köpte den första Pentiumdatorn. Han lade 32000 för den för snart 30 år sen. Den motsvarade typ som dagens absoluta värstingar. Idag lägger man runt 50000 kr.

OT: Nej, mig har komponentbristen inte skapat några problem förutom att jag fick vänta i en månad på min CPU.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sitter på ett gtx 970 det funkar. Har tankar på att uppgradera med ny gpu. Känns meningslöst just nu har ingen lust att betala överpris. Ps 5 kan man glömma.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk

Det har strulat till det när man skulle bygga NAS och uppgradera nätverket. Har varit svårt att få tag på delar. Väntar fortfarande på leveranser av ram minnen som jag betalade i början av året. Men den som väntar på något gott

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk

det som stör mig mest är att man står typ "utan garanti" på grafikkortsmarknaden.. har ett 3080 som strular med fläktar som går bananas rätt som (random) o inte går styra och man kan typ inte skicka iväg det o få det utbytt om man vill kunna använda datorn på ett halvår/år inte alls kul när resten av datorn också är skitdyra komponenter

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är att man börjar bli äldre eller om man bara har tröttnat i allmänt. Men jag sålde min stationära dator, skärmar mm. I stället köpte jag en Xbox Series X + en ny TV. Jag ångrar mig inte 1 sekund! För mig så räcker det med att hålla mig uppdaterad på denna sida om det senaste inom tech och mer än så behöver jag inte.

Permalänk
Medlem

Mitt intresse för komponentnyheter och tester har gått ner avsevärt, men kärnan i att vara datornörd är ju inte ändrad ännu.

Blir liksom ingen hype eller intresse från min sida över alla unobtanium-releaser. Även nya konsolerna är ju i den klassen...