Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Att vara en ranger samtidigt som man har infiltrerat Crimson Fleet är ingen bra combo, fick precis betala en bounty på 75000credit eller betala med mitt blod hos Crimson hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså jag får inte till att plocka upp saker för att placera på bord och liknande? Står Hold E för att plocka upp, men det resulterar bara i att man plockar upp och använder det - tex ett vapen. Hur gör man? 😬

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Alltså jag får inte till att plocka upp saker för att placera på bord och liknande? Står Hold E för att plocka upp, men det resulterar bara i att man plockar upp och använder det - tex ett vapen. Hur gör man? 😬

om du håller inne så utrustar du den saken direkt, du ska bara trycka E, inte hålla inne

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer det vara spelbart på 3440x1440 med RTX2080 och i7 8700? Någon som har liknande specs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Kommer det vara spelbart på 3440x1440 med RTX2080 och i7 8700? Någon som har liknande specs?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ser man nåt gameplay i den? Vill inte se ett smack innan jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

För att hoppa till ett annat system behöver man tilldela kraft till sin hoppmotor. Spelet berättar det genom att bara visa en röd text som säger något i stil med "power up jumpdrive" men inte hur.

De hade ju en jättetydlig tutorial i början där de gick igenom hur man fördelar kraft mellan de olika systemen inklusiva ens jumpdrive. Du kanske hoppade över den?

Eller så var det bara uppebart för mig efter att ha spelat otaliga spel med samma mekanik typ tie fighter mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

De hade ju en jättetydlig tutorial i början där de gick igenom hur man fördelar kraft mellan de olika systemen inklusiva ens jumpdrive. Du kanske hoppade över den?

Eller så var det bara uppebart för mig efter att ha spelat otaliga spel med samma mekanik typ tie fighter mfl.

Nej det är en VÄLDIGT tydligen förklaring om hur man fördelar kraften i början, så inte enbart pga att du har spelat liknande spel

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Ser man nåt gameplay i den? Vill inte se ett smack innan jag spelar

Din gpu borde klara 25 fps 1% lows i 1440p high, men det är vanlig 1440p. Med ultrawide blir det såklart ännu lägre.

Din cpu borde klara av 25 fps 1% lows med 2666 MHz ram, har du 3200 MHz ram borde den klara minst 40 fps 1% lows. Inget gameplay i denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=s4zRowjQjMs

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Kommer det vara spelbart på 3440x1440 med RTX2080 och i7 8700? Någon som har liknande specs?

Jag kör med RTX3060 och 5600X. CPU ligger på ~35% och GPU på 100%.
Dock så ligger GPU bara på 60 grader och fläktarna hörs inte mer än vanligt så jag vet inte vad som pågår där.
Inga silkeslena 60 fps här men tio sekunder efter jag börjat spela så är jag så inne i världen att jag inte lägger märke till det.
Så jag antar det beror på hur väl det måste flyta för dig.

Permalänk
Medlem

Seg start på spelet men nu efter 8-9h så börjar det verkligen ta sig. Jag härjar bara runt och tar sidemissions just nu, försökte bygga lite outposts men hade inte tillräckligt med material för att bygga nånting knappt.

Känns som att möjligheterna är oändliga.

Synd bara med bajsfiltret dom smetat över hela skärmen, ska försöka modda bort det någon dag med re-shade, men inte orkat ta tag i det än då det krockar med DLSS modden.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av appel1:

De hade ju en jättetydlig tutorial i början där de gick igenom hur man fördelar kraft mellan de olika systemen inklusiva ens jumpdrive. Du kanske hoppade över den?

Eller så var det bara uppebart för mig efter att ha spelat otaliga spel med samma mekanik typ tie fighter mfl.

Jo, jag körde den jättetydliga introduktionen i början, så jag visste precis hur jag kunde fördela kraft mellan olika saker. Jag missade antagligen delen där de förklarade att GRV är ens jump drive, det minns jag inte från Tie Fighter (även om det säkert är 25 år sen jag spelade det...). Till mitt försvar så kan det vara så att jag är osedvanligt korkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Seg start på spelet men nu efter 8-9h så börjar det verkligen ta sig. Jag härjar bara runt och tar sidemissions just nu, försökte bygga lite outposts men hade inte tillräckligt med material för att bygga nånting knappt.

Känns som att möjligheterna är oändliga.

Synd bara med bajsfiltret dom smetat över hela skärmen, ska försöka modda bort det någon dag med re-shade, men inte orkat ta tag i det än då det krockar med DLSS modden.

Jag kör med DECENT Reshade från Nexusmods tillsammans med DLSS modden och båda fungerar samtidigt. Han som gjort DLSS modden har även det beskrivet hur man får båda att lira samtidigt.
Sen har jag tweakat lite extra med Geforce Overlay grejer.
Ser väl skapligt ut. Iaf bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag kör med DECENT Reshade från Nexusmods tillsammans med DLSS modden och båda fungerar samtidigt. Han som gjort DLSS modden har även det beskrivet hur man får båda att lira samtidigt.
Sen har jag tweakat lite extra med Geforce Overlay grejer.
Ser väl skapligt ut. Iaf bättre.

Ah najs. Ska kika in, stort tack för tipset.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Av det jag sett är det precis samma spel Bethesda alltid gjort, fast i rymden. Det är också samma problem de alltid haft. Buggigt, prestandaproblem, fula modeller, dåliga animationer, kass färgsättning och dåliga texturer. Samma gamla motor också, utan några uppenbara förbättringar.

Själv har jag avinstallerat det. Hade låga förväntningar men det var sämre än jag trodde.

Verkar va ett bra ex på vad marknadsföring kan göra. Du och den som bara kan spela fallout i en timme vet att det nog inte är för er men köper ändå pga inhalering av all marknadsföring.

Jag har haft mycket kul med bethesdas tidigare rpg:er så jag behöver inte indoktrineras för att köpa. Även om det vart lämpligt då min semester är slut nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Blev positivt överraskad när jag kunde ta mig från New Atlantis ena distrikt till ett annat utan att behöva åka tåget eller fast travel. Staden är ju fördelad på olika höjder om man tänker efter. Så jag hoppade ner till ett annat distrikt och sedan hoppade jag ut från staden helt så jag kom ut i naturen! Trodde att varje del i spelet var låst bakom barriärer så man inte kunde ta sig från staden ut till vildmarken utan att behöva passera en dörr som laddar delen man ska till. Jag hitta en väg ner i vattnet och sen gick jag upp på land och gick bort från staden och stötte på djur och nya växter. Detta visar att det inte är som The Outer Worlds som många påpekar. För där var verkligen varje sektion som en egen bana som man inte kunde röra sig utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ser man nåt gameplay i den? Vill inte se ett smack innan jag spelar

Ytterst lite i början och sedan i slutet. Under själva graferna finns inget gameplay och det är bara hoppa till de grafer du är intresserad av.

Tilläggas dock, din processor gör ju att du får räkna lite lägre prestanda i 1080 och 1440 än dessa grafer. Hur mycket den påverkar törs jag dock inte säga men lite negativ påverkan har den nog.

Var dock beredd på att dra ner inställningarna rejält för att komma upp i 40 FPS i 3440x1440. Frågan är om det ens går utan uppskalning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verkar va ett bra ex på vad marknadsföring kan göra. Du och den som bara kan spela fallout i en timme vet att det nog inte är för er men köper ändå pga inhalering av all marknadsföring.

Jag har haft mycket kul med bethesdas tidigare rpg:er så jag behöver inte indoktrineras för att köpa. Även om det vart lämpligt då min semester är slut nu.

Jag har knappt tagit del av någon marknadsföring och det har inte kostat mig något att testa.

Permalänk
Medlem

Jag brukar hata GRAIN som tillverkarna alltid lägger på och stänger av det så fort som möjligt men jag vet inte, i Starfield tycker jag faktiskt det passar och absolut när man hamnar på någon planet som är tydligt uypplyst av solen och inte har någon växtlighet, jag spelar faktiskt med GRAIN på

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Usch, nu måste man ju jobba igen. Lite för lyxigt att ta ledigt idag med men tre dagar ledigt och lite användning av komp-kontot var det ju värt. Borde jag göra lite oftare faktiskt.

Osäker på om det är årets spel för mig, topp 3 är det nog iallafall.

Hoppas ni andra också fått en bra spelhelg. Och de som inte fått tillgång ännu får en fin spelonsdag!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Oavsett dålig grafik, buggar whatnot så är storyn 100% 💖
Låten 'Children of the sky' var pricken över i:t. Jag började gråta när jag såg trailern 😂😅
Har sett några early access videos och ja... om man inte är en butter så är det bara att le och var glad.
Detta spel har jag väntat på utan att veta om det 🤩❤️‍🔥

Visa signatur

"Im a raver not a crazy drugaddict"

Permalänk
Medlem

Inte allt för imponerad av gameplay tyvärr, men fasen dom har åtminstånde lyckars denna gång jämfört med förra releasen.

Ända jag har varit med om hitils är att spelet stängde ner sig 1 gång under 10-12 timmars spelande och inga buggar eller liknande utöver lite halvdålig pathing för vissa karaktärer några gånger.

Så jämfört med fallout 4 eller fallout 76 vid release så är det som natt och dag

Suger dock att man fick tag i en 32:9 skärm vilket spelet såklart inte stödjer även fast dom visade upp det på gamescon! får hoppas det kommer en dayone patch på onsdag som fixar det!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Usch, nu måste man ju jobba igen. Lite för lyxigt att ta ledigt idag med men tre dagar ledigt och lite användning av komp-kontot var det ju värt. Borde jag göra lite oftare faktiskt.

Osäker på om det är årets spel för mig, topp 3 är det nog iallafall.

Hoppas ni andra också fått en bra spelhelg. Och de som inte fått tillgång ännu får en fin spelonsdag!

Asså tycker man om Bethesda spel och gillar man rymden då är detta fett. Jag är fast. Men game of the year är Baldurs Gate 3. På den nivån är inte Starfeild.

Permalänk
Medlem

26timmar spelat i helgen, jag är fast. Tyvärr så har jag stött på en bugg som är lite tråkig då den gäller Crimson fleet quest då den har "fastnat" och låter mig inte fortsätta. Har läst att det är flera som har stött på detta fel med samma quest, hoppas att en bugfix löser detta då jag verkligen gillar denna quest och har kommit långt i den.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Bara jag som genuint tycker det ser ut som ett (skittråkigt) meme?

Vad ser ut som ett skittråkigt meme? Spelet? Hur kan ett spel se ut som en meme? Och i såfall, vilken meme av alla miljarders miljarders memes där ute på Internet?

Skrivet av DasIch:

Såhär ser det ut när jag kollar runt snabbt med musen. Värsta jag sett i något spel. Och då ser det ändå bättre ut efter att youtube förstört bilden.
https://youtu.be/VQmXXl10fc0?si=VG3-mTLsQRgSuoYV

Jag ser inte alls vad som är fel. Är nog för gammal, men det där ser ju sjukt bra ut när du vandrar omkring och skakar på huvudet Inte ens i verkliga livet ser det sådär bra ut när man skakar på huvudet liksom ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag ser inte alls vad som är fel. Är nog för gammal, men det där ser ju sjukt bra ut när du vandrar omkring och skakar på huvudet Inte ens i verkliga livet ser det sådär bra ut när man skakar på huvudet liksom ...

Du måste till läkaren snarast och kolla så att ögonen inte skramlar runt när du skakar på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vad ser ut som ett skittråkigt meme? Spelet? Hur kan ett spel se ut som en meme? Och i såfall, vilken meme av alla miljarders miljarders memes där ute på Internet?

Jag ser inte alls vad som är fel. Är nog för gammal, men det där ser ju sjukt bra ut när du vandrar omkring och skakar på huvudet Inte ens i verkliga livet ser det sådär bra ut när man skakar på huvudet liksom ...

Jag ser vad som menas, och det ser inte snyggt ut, men det är nog olika hur mycket man stör sig på det. Jag ser det själv när jag spelar men jag tänker inte på det om jag inte aktivt kollar efter det.

Det är en multiplicering av det som syns när "kameran" rör sig snabbt. Man ser liksom samma saker flera gånger samtidigt.

Vi har väl alla olika saker vi lättare irriteras av. Själv störs jag av flimrande och blinkande saker, men det brukar vara aktivt skapade beteenden av spelutvecklarna. Det som visas här är mer en brist i renderingen när saker rör sig snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu kan även Arc användare börja testa lite:

"Some nice news for Arc users today:

We've just posted a new driver for Intel Arc graphics users playing Starfield. This update addresses many functionality issues, including extended load times.

The driver engineering team is still hard at work on further stability and performance improvements, but we want to offer our fixes for this title as quickly as possible.

Stay tuned for more updates this week!

Download the driver here: https://www.intel.com/content/www/us/en/download/785597/intel...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser vad som menas, och det ser inte snyggt ut, men det är nog olika hur mycket man stör sig på det. Jag ser det själv när jag spelar men jag tänker inte på det om jag inte aktivt kollar efter det.

Det är en multiplicering av det som syns när "kameran" rör sig snabbt. Man ser liksom samma saker flera gånger samtidigt.

Vi har väl alla olika saker vi lättare irriteras av. Själv störs jag av flimrande och blinkande saker, men det brukar vara aktivt skapade beteenden av spelutvecklarna. Det som visas här är mer en brist i renderingen när saker rör sig snabbt.

Jag kan inte spela alls när det ser ut sådär. Hade liknande med Atomic Heart, fast inte lika illa, och det var bara att lägga ner på en gång. Det är extra hemskt i förstapersonsperspektiv. Känns som 30fps trots att det är bra mycket mer än det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Seg start på spelet men nu efter 8-9h så börjar det verkligen ta sig. Jag härjar bara runt och tar sidemissions just nu, försökte bygga lite outposts men hade inte tillräckligt med material för att bygga nånting knappt.

Känns som att möjligheterna är oändliga.

Synd bara med bajsfiltret dom smetat över hela skärmen, ska försöka modda bort det någon dag med re-shade, men inte orkat ta tag i det än då det krockar med DLSS modden.

Tips, sätt Film Grain Intesity till 0. Blev mkt trevliga för mina ögon tyckte jag.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]