Permalänk
Medlem

Vattenkylning på minnen?

Jo så här ligger det till...

Jag är inte så insatt i ämnet vattenkylning eller liknande kylningssystem som t.ex. vattenkylning med pelt.. men efter sommaren hade jag ändå tänkte göra i ordning ett vattenkylningssystem.. block till CPU och NB hade jag tänkt köpa men sen tänkte jag starta ett projekt där jag göra 2 block till minnena..

Hade tänkt att göra såhär:

Jag tar passiv minnes kylare, (t.ex. en sån här längre ner på sidan http://www.thermaltake.com/products/memory/hddr01.htm ) och sen tar jag fins från min kylare som jag har nu (zalman6000cu) och löder eller svetsar fast dem köper kopparplattor till kanterna och en för "locket". Detta fungerar ju dock bara om man har ensidiga minnen, vilket jag har.

Tror ni detta låter som en rimlig idé eller ska jag bara slänga den i soptunnan nu direkt? säg vad ni tycker jag vill inte ha några oseriösa inlägg.

Har även bifogat en bild för att ni ska förstå bättre.

Visa signatur

XP 2500+@11*219Mhz/2409Mhz| ABIT NF7-Sv2.0 | Leadtek GeForceFX 5900Ultra 256MB | 2*Twinmos-Winbond PC3200 256Mb 2-3-3-7 timings | WD 40GB + IBM 20GB + Hitachi 160GB |

Permalänk
Medlem

Det är inte nödvändigt med nån kylning på minnena, det räcker med bra ventilation i lådan, så länge du inte ska extremklocka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Det är inte nödvändigt med nån kylning på minnena, det räcker med bra ventilation i lådan, så länge du inte ska extremklocka.

Jag vet att minnena inte blir allt för varma men det var bara som en kul grej. Det jag undrar är om någon kan kommentera mitt upplägg, om jag ska göra på något annat sätt eller om jag som sagt ska slänga projektet p.g.a att det inte går med vatten på minnen eller något.

Visa signatur

XP 2500+@11*219Mhz/2409Mhz| ABIT NF7-Sv2.0 | Leadtek GeForceFX 5900Ultra 256MB | 2*Twinmos-Winbond PC3200 256Mb 2-3-3-7 timings | WD 40GB + IBM 20GB + Hitachi 160GB |

Permalänk
Medlem

Däremot så letar jeg efter vattenkylning till hårddiskar.
Har sett att det finns men det är ju vanligare med block till CPU, northbridge och grafikkort.
Som sagt, jag skulle även vilja ha till hårddiskarna. Då skulle jag nog fundera på att skaffa vattenkylning.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Om man är händig så är det väldigt lätt att göra ett vattenblock till hårddisken. Bara att ta en kopparplatta och fräsa/dremla ut ett spår och sen lägga på en till kopparplatta på det och täta ordentigt och fixa nipplar och sånt. Sätt sedan fast den på hårddisken på lämpligt sätt. Färdig!

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

förstår inte varför man ska kyla ram minnena.. har klockat min XP2100+ nästan 1000mhz mer.. minnena är fortfarande kalla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att mina RAMBUS (RDRAM) minnen blir rätt varma även fast jag inte klockat dem.
Det är knappt så att man kan röra dem en längre tid. De ligger väl på en ca. 50 grader.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)