Fractal Design lanserar Torrent – chassi med luftflöde i fokus

Permalänk
Medlem

En kub är inom geometrin en rätvinklig tredimensionell figur där alla kanterna är lika långa. Om varje kant har längden a är kubens volym lika med a³ och dess sammanlagda mantelarea 6·a² Ibland generaliseras begreppet kub till att betyda en n-dimensionell figur där alla kanter är lika långa och ortogonala.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Värmen stiger inte (hinner inte) i ett chassi med denna mängd luftflöde

OK, Är det för perforationen i baksidan eller för att det är 5 fläktar som blåser in ny luft eller är det kombinationen av detta. Tänker ändå att värmen borde virvla runt i toppen innan den åker ut. Men jag har säkert fel.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Beställde det i grått igår, kommer gå från custom vattenkylning till att köra luft ett tag. Leker med tanken på att köpa radiatorer som tar 2 ggr 180mm fläktar bara för att göra något annorlunda senare till vintern.

Till skillnad från de flesta ser jag frm emot att ha nätagget undanstuvat i toppen. Bara att rycka av taket ifall man behöver koppla in fler kablar (vilket är oftare än man tror för min del). Att botten fläktarna installeras på en skena som man lätt kan poppa ut när de ska rengöras kopplat med de utbytbara skenorna i fronten för att kunna anpassa till fläktar tycker jag är en riktigt nice touch också. Skulle gärna se det som standard från andra.

Jag kan nog också se att det snart kommer perforerat tak från enthusiast retailers som https://www.coldzero.eu/fractal-design-case-parts/ för de som absolut vill ha det.

Det enda jag inte gillar med chassit är att fronten inte är i aluminium. Skulle lätt betalat 500 extra bara för det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta chassit gav mig ett habegär jag inte haft på många år. Har ju letat efter ett nytt chassi att bygga custom loop i och detta verkar ge mig all flexibilitet jag kräver.

Snygg design dessutom!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hoppas att fronten omkring grillen inte är av plast. Tycker det ser hur fult ut som helst när chassit är i stål / aluminium och sedan är plast i fronten som försöker förlänga kroppen som om det vore samma material. Helt otroligt fult och det syns direkt. Lite därför jag alltid tyckt att Phanteks gjort de bästa chassina på marknaden.

Håller med till 100%

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och har varit nära på att köpa ett, men ska försöka hålla mig, inget fel på Define R6 liksom.
Dyrt ja, men va fan det medföljer 3x140 fläktar och 2x180

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av NightFred:

Sitter också och funderar över detta med nätdelen i toppen. Är det så att man endast kan ha insug från insidan av chassit eller kan man vända på nätdelen så att den suger från taket. Lite svårt att se men det känns ju som föråldrat att ha det på det sättet. Dessutom blir det både varmare (värme stiger uppåt) och dammigare i nätdelen om den skall jobba som utsug även om det är mycket perforation i baksidan på chassit.

Satt också och funderade på detta med placeringen av nätdelen. Back to basics som det heter!

Egentligen är det en ganska bra ide att man har det i toppen och på så sätt använder den inbyggda fläkten i närdelen för att transportera bort värme. Det var ju tanken från början med den standarden (kommer inte ihåg om det var PS2 eller någon annan)

Dock finns det en anledning till att utvecklingen tog en annan väg... förmodligen pga mer effekt som ska fläktas bort än vad datorer på 80/90 talet genererade i värme.
Många nya nätdelar har dessutom semipassivt läge vilket gör att fläkten i PSUn inte snurrar alls vid låga effekter (ibland ganska lång upp på skalan). Inte helt optimalt i denna låda... Jag tror (utan att veta) att fläktkurvan på vissa nätdelar är styrd av effektuttag och inte temeperatur på komponenter. Inte säskillt optimalt med en sådan placering av nätdelen då. Så det kan bli lite "picky" att välja PSU till denna skapelse.

Edit:
Tillägger att det är i högsta grad ett teoretiskt resonemang, låt oss hoppas att Swec beaktar semipassiva PSU i sin review så vi får se vad det verkligen spelar för roll. Finns alltid en viss diskrepans

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

OK, Är det för perforationen i baksidan eller för att det är 5 fläktar som blåser in ny luft eller är det kombinationen av detta. Tänker ändå att värmen borde virvla runt i toppen innan den åker ut. Men jag har säkert fel.

Positionen som nätagget sitter är ju som en förlängning av baksidan, och dessa två tillsammans är ju enda vägen ut för luften i chassit. Ingen varm luft kommer stanna i chassit och sen selektivt värma just nätagget, det är det jag ville säga.

För att varm luft ska stanna i chassit måsten den värmas flera gånger av en komponent för att ens bli avsevärt varm, och sen hitta någon plats i chassit dör det inte blåser. Jag tror det blir svårt i det här fallet för att luftflödet är så enkelt, det blåser ju helt enkelt överallt i riktning mot baksidan

Det vanliga felet med gamla datorer med top-psu var ju att den satt och blockerade luft att ta sig ut från toppen av chassit (eftersom dvd-spelare och annat blockerade luftflödet där uppe) inte alls så detta chassi ser ut

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av detta chassi men verkar inte finnas möjlighet att montera ett vertikalt grafikkort. Säger inte att detta chassi borde haft det dock - det är ju trots allt baserat på bra luftflöde, nånting ett grafikkort INTE hade haft om det monterats vertikalt i detta chassi. Men jag ska vattenkyla det, så luftflödet över det är inte lika viktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom små hålen bakom kommer inte det betyda att det kommer att komma in mycket damm?

Är väl den enda som rubbar chassit som helhet enligt mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Dom små hålen bakom kommer inte det betyda att det kommer att komma in mycket damm?

Är väl den enda som rubbar chassit som helhet enligt mig.

Hur kommer det in damm från baksidan med 2x180mm i framsidan och 3x140mm i botten? Kanske om du vänder på dem och skapar negativt tryck…

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag är intresserad av detta chassi men verkar inte finnas möjlighet att montera ett vertikalt grafikkort. Säger inte att detta chassi borde haft det dock - det är ju trots allt baserat på bra luftflöde, nånting ett grafikkort INTE hade haft om det monterats vertikalt i detta chassi. Men jag ska vattenkyla det, så luftflödet över det är inte lika viktigt.

Jag tror nog det hade gått bra vertikalt. Det pressas så stora mängder luft rätt genom chassit att ett vertikalt kort nog hade fått suga in mer än nog färsk luft

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Läckert faktiskt Mycket tanke bakom det mesta märkte man när man såg Gamers Nexus recensionen.

Får se om de kan lyckas skapa en compact-variant utan massa "plats för reservoir"-utrymme i front. Kan också slopa 3.5-tums platserna där bak och kanske få chassit snäppet smalare som följd.

Skrivet av ggalaxyy:

Jag är intresserad av detta chassi men verkar inte finnas möjlighet att montera ett vertikalt grafikkort. Säger inte att detta chassi borde haft det dock - det är ju trots allt baserat på bra luftflöde, nånting ett grafikkort INTE hade haft om det monterats vertikalt i detta chassi. Men jag ska vattenkyla det, så luftflödet över det är inte lika viktigt.

Det kan du rimligtvis. De vanliga horizontella slot-covers där bak har inget emellan dem som stannar kvar när du skruvar loss dem.

Så fractals egna B-20 lär passa.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

"100% luftflöde, inga kompromisser"... Och så har man kompromissat 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorjin:

Jag förstår inte varför man ska sätta en ful reklamlogga på framsidan. Det stör mig oerhört. Det är (nästan) bara jag som kommer se lådan och jag vet vilket närke det är. Nä det blir auto-pass på den för en sån liten skitsak.

Skulle gissa på att det handlar om att göra varumärket mer synligt, bokstavligt talat, i och med att det numera är börsnoterat bolag 🤑.

Permalänk
Medlem

Gillar det och blir sjukt sugen, men loggan på fronten förstör för mycket.
Väntar och hoppas dom släpper en version utan, lär inte köpa nytt ändå förens Zen 4 kommer

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

PSU i toppen och ingen plats för AIO i taket = Går fetbort

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Den tanken slog mig också efter att jag skrivit mitt inlägg. Har precis köpt ett semi-passivt nätaggregat och som har fläkten stilla upp till 50%. Innebär det då att den kommer att få jobba mycket mer med tanke på att värmen stiger upp? Hade varit intressant att se i testet. Vi får väl avvakta och se vad @JonasThörnqvist säger.

Du får tagga @JonasT rätt om du vill ha ett svar

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Måste bli väldigt mycket damm i ett sånt chassi?

Ser häftigt ut i övrigt tycker jag...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle vilja att Fractal sålde detta chassi även helt utan fläktar, vill köra med 6x140 Noctua.

Instämmer. Men blir ju lite bortslösad potential i fronten då. Noctua har väl inga 180mm-varianter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt utseendet på det här chassit! Dock, lite i överkant för vad jag är villig att ge för ett chassi. Hade jag själv inte uppgraderat till till ett meshify c i vintras så hade det här helt klart varit av intresse Och kul med 180mm-fläktar, mer stora fläktar åt folket!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt om det inte vore för priset.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag är vare sig plåtingenjör eller metalldesigner, men jag är STOLT över att vi har en svensk tillverkare i framkant. Tyvärr saknar jag de tekniska innovationerna man i så fall borde kunna förvänta sig.

Givetvis bromsar ATX standarden de värsta och konstigaste påhitten, men jag efterlyser större möjligheter att vända och vrida på chassit, flytta moderkortsplåten, köra "spegelvänt" och mera modulära anslutningar som man kan flytta runt.

Jag gillar ERA skarpt, trots bristen på vad jag efterlyser, men det finns inte för MicroATX och ITX funkar inte så bra för mig, vad jag vet hittills.

Visa signatur
Permalänk

Hade gärna sett en Mini-itx variant av chassit även om det kanske inte hade varit litet.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Jag är vare sig plåtingenjör eller metalldesigner, men jag är STOLT över att vi har en svensk tillverkare i framkant. Tyvärr saknar jag de tekniska innovationerna man i så fall borde kunna förvänta sig.

Givetvis bromsar ATX standarden de värsta och konstigaste påhitten, men jag efterlyser större möjligheter att vända och vrida på chassit, flytta moderkortsplåten, köra "spegelvänt" och mera modulära anslutningar som man kan flytta runt.

Jag gillar ERA skarpt, trots bristen på vad jag efterlyser, men det finns inte för MicroATX och ITX funkar inte så bra för mig, vad jag vet hittills.

ATX är grymt har du inte sätt nya MSI morderkorten med 6 st M2 slots på moderkorten ;D

Permalänk
Medlem

Kul med en toppmonterad PSU igen, bästa platsen.
Mindre roligt med priset dock.
FD verkar helt ha glömt bort varför dom har varit så populära: diskreta vettiga chassin till BRA PRIS.

Permalänk

yeah.. hoppas det kommer en compact version.. behöver inte det där avståndet i fronten..
Kanske en version som är anpassad för SFX-L och har förcuttade kablar för göra dimensioner grymt tighta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

ATX är grymt har du inte sätt nya MSI morderkorten med 6 st M2 slots på moderkorten ;D

Jo tack inte helt fel, men jag hade hellre sett 8-16 M2 på ett serverkort... Kan inte klämma in ett stort ATX i den burken jag vill ha och har plats till på skrivbordet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

[...]
Det kan du rimligtvis. De vanliga horizontella slot-covers där bak har inget emellan dem som stannar kvar när du skruvar loss dem.

Så fractals egna B-20 lär passa.

Yes, har fått confirmat av en insider att det passar

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av noobs:

Varför har ni inte en video på chassit som alla andra på YouTube? Jag kan inte köpa chassi utan review på SweClockers!

Skrivet av NightFred:

Den tanken slog mig också efter att jag skrivit mitt inlägg. Har precis köpt ett semi-passivt nätaggregat och som har fläkten stilla upp till 50%. Innebär det då att den kommer att få jobba mycket mer med tanke på att värmen stiger upp? Hade varit intressant att se i testet. Vi får väl avvakta och se vad @JonasThörnqvist säger.

Hoppar på den nästa vecka när jag är tillbaka från semestern.