Program för att formatera hårddisk från usb-sticka

Permalänk

Program för att formatera hårddisk från usb-sticka

Hej!

Jag har köpt en ny dator och tänkte försöka sälja den gamle datorn eller delar av den åtminstone, jag vill formatera mina hårddiskar (tänker inte ta med till den nya datorn) och vill inte installera något OS alls utan bara ta bort allt och kanske ev. skriva över informationen ett par gånger också för säkerhets skull (eller är det onödigt?)

Jag vet dock inte hur man gör detta, min första tanke var att använda mig av en usb-sticka med W10 på där jag formaterar hårddiskarna genom installationsprogrammet, men då tas väl bara allokeringsfilerna bort?, det raderar väl egentligen ingenting?, jag har provat att googla runt men hittar inget konkret om hur jag ska gå tillväga. Så om någon vet ett bra program eller hur jag ska göra så vore det tacksamt!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du redan har en Windows 10 usb-sticka kan du boota den och när du är inne i installationsprogrammet kan du trycka shift+f10 för att få en cmd-ruta.

Du kan där formatera diskarna du vill rensa med detta alternativ:

format c: /fs:NTFS /p:1

/p skriver nollor till disken du formaterar.

/p:count This format command option writes zeros to every sector of the
drive: once. If you specify a
count, a different random number will be written to the entire drive that many times after the zero writing is complete. You can not use the
/p option with the
/q option. Beginning in Windows Vista,
/p is assumed unless you use
/q [ KB941961].

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Gparted är det bästa verktyget för att hantera partitioner och det kan även formatera dem, och det är inte begränsat till win diskar utan hanterar alla system.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Boota valfri linux-usb:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/<sda> bs=4M

Byt ut <sda> mot den disk du vill skriva över med 0:or.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag valde tydligen dåliga sökparametrar, men den tråden var ju användbar, hade sökt på forumet innan men använde "formatera" istället för "radera" så det var inte så bra, tack för hjälpen!

Skrivet av dr-nix:

Om du redan har en Windows 10 usb-sticka kan du boota den och när du är inne i installationsprogrammet kan du trycka shift+f10 för att få en cmd-ruta.

Du kan där formatera diskarna du vill rensa med detta alternativ:

format c: /fs:NTFS /p:1

/p skriver nollor till disken du formaterar.

/p:count This format command option writes zeros to every sector of the
drive: once. If you specify a
count, a different random number will be written to the entire drive that many times after the zero writing is complete. You can not use the
/p option with the
/q option. Beginning in Windows Vista,
/p is assumed unless you use
/q [ KB941961].

Tack!, har precis skapat en w10 sticka så det är ju ett bra alternativ, man känner sig alltid nojig över sånt här, man vill ju helst att all information är borta/överskriven men frågan är hur pass viktigt det är egentligen. Det är ju inte så att man har något olagligt på hårddisken men vill så klart inte att någon kommer över ens lösenord.

Permalänk
Medlem

Använd @dlq84 förslag med linux och 'dd' som gör jobbet ordentligt - att använda windows egna partition och formateringsverktyg säkrar inte att disken töms på data till sista sektorn.

Med att skriva med '0' hela disken igenom så får man automatiskt 'TRIM' på hela diskyta på SSD/NVMe då att skriva sektorer med bara '0' var enda sättet för att tala om för diskkontrollern i SSD:n att flashen bakom LBA-adressen kunde frigöras för radering (och '0' enkelt att emulera vid läsning igen) innan Trimfunktion (egentligen 'discard') implementerades i SATA-standarden.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Boota valfri linux-usb:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/<sda> bs=4M

Byt ut <sda> mot den disk du vill skriva över med 0:or.

Skrivet av xxargs:

Använd @dlq84 förslag med linux och 'dd' som gör jobbet ordentligt - att använda windows egna partition och formateringsverktyg säkrar inte att disken töms på data till sista sektorn.

Med att skriva med '0' hela disken igenom så får man automatiskt 'TRIM' på hela diskyta på SSD/NVMe då att skriva sektorer med bara '0' var enda sättet för att tala om för diskkontrollern i SSD:n att flashen bakom LBA-adressen kunde frigöras för radering (och '0' enkelt att emulera vid läsning igen) innan Trimfunktion (egentligen 'discard') implementerades i SATA-standarden.

Tack för era råd, jag provade det men tyvärr så stötte jag på problem, jag borde kanske ha nämnt att mitt grafikkort har pajat på nuvarande datorn, jag är inte helt säker men om man tittar på bilden som jag bifogar så gissar jag att det inte går att använda mig av min linux-usb.

http://www.bilddump.se/bilder/20211020171752-79.136.85.149.jp...

Permalänk
Medlem

titta efter en linux-dist som inte använder grafisk gränssnitt som default som tex. https://www.system-rescue.org/

sådant här kör man i terminalfönster och skriver kommando.

är grafikkortet trasig så kanske att SSH:a in är bättre väg med putty från annan dator

när man meckar dator så vill man dra igång så lite som möjligt bl.a inte för att fastna i inkompabilitet med grafikkort och försöker med grafisk GUI och skrivbord.

lite mer info
https://www.system-rescue.org/manual/Starting_to_use_the_syst...

och ja det går att få en grafisk miljö genom att starta 'startx' om grafikkortet inte är för inkompatibel

Permalänk
Skrivet av xxargs:

titta efter en linux-dist som inte använder grafisk gränssnitt som default som tex. https://www.system-rescue.org/

sådant här kör man i terminalfönster och skriver kommando.

är grafikkortet trasig så kanske att SSH:a in är bättre väg med putty från annan dator

när man meckar dator så vill man dra igång så lite som möjligt bl.a inte för att fastna i inkompabilitet med grafikkort och försöker med grafisk GUI och skrivbord.

lite mer info
https://www.system-rescue.org/manual/Starting_to_use_the_syst...

och ja det går att få en grafisk miljö genom att starta 'startx' om grafikkortet inte är för inkompatibel

Fick den nya datorn igår så har ställt undan den gamla för tillfället. Men jag kommer att prova senare med system rescue istället.

Tack för svar/hjälp!