Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Förvånansvärt högt måste jag säga. Har inte mycket högre som undersköterska med flerårig akutsjukvårdserfarenhet. Inget fel med det kanske men man brukar ju höra att de får för lite betalt och det håller jag i så fall inte med om.

Snarare än att deras lön är för hög skulle jag säga att din är alldeles för låg

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

Vad händer ifall man säger upp sig från Samhall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Vad händer ifall man säger upp sig från Samhall?

Man blir arbetslös.. Vilken fråga!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simpan30:

Vad händer ifall man säger upp sig från Samhall?

Du blir av med din inkomst. Om du är med i a-kassa så får du vänta i 3 månader innan du får ersättning. Är du inte med i a-kassa får du inte något alls. Då får du gå med i diverse program på arbetsförmedlingen och få småsummor.

Permalänk
Snusfri

Som LFU/UVA på Samhall är meningen med att du skall hitta något annat, du skall ut på praktik som din chef skall se till att du får.

Ställ krav på din chef, säg att du vill ut på praktik, visa framfötterna, hittar du något ställe du trivs på kan du antingen bli anställd av det företaget eller så kan du få en anställning på Samhall och antingen fortsätta på företaget du har praktik på genom en bemannad lösning där de hyr dig av Samhall eller så kan det bli tal om en övergång, då har du även 1 år på dig att komma tillbaka till Samhall och kan testa på andra ställen.

Så ta dig i kragen, prata med din chef, visa framfötterna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag har 6000 på sparkontot så jag kommer nog inte klara mig utan inkomst på tre månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag har 6000 på sparkontot så jag kommer nog inte klara mig utan inkomst på tre månader.

Skulle väl rekommendera dig att hitta ett annat jobb innan du säger upp dig i så fall.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Vad händer ifall man säger upp sig från Samhall?

Vad menar du "vad händer"? Du blir arbetslös

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag har 6000 på sparkontot så jag kommer nog inte klara mig utan inkomst på tre månader.

Är du anställd? Många har ju bara arbetsprövning, arbetspraktik o.s.v.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Petterk:

Är du anställd? Många har ju bara arbetsprövning, arbetspraktik o.s.v.

Fel.
Dessa olika anställningar finns på Samhall:
Arbetsträning - För de som varit borta från arbetsmarknaden en längre tid, kommer tillbaka från en skada och liknande.
De som har arbetsträning kan komma och gå lite som de vill beroende på hur de mår och Samhall kan inte säga något om det.
De behöver inte heller åka ut till olika objekt om de inte vill/orkar, däremot måste Samhall rapportera detta till Arbetsförmedlingen som antingen kan strunta i det eller avsluta arbetsträningen.

Praktik - Det är för att se personen i fråga fungerar på arbetsplatsen, varar oftast från några veckor upp till ca 3 månader.

LFU (Lönebidrag för utveckling) - Är i princip en vanlig anställning under 1 år med lite lägre lön, dock med vissa saker som är annorlunda, tex får en LFU'are inte vara ensam på ett objekt, den har rätt att avsätta 2h om dagen för studier, tex körkort, SFI och annat samt att Samhall kan avbryta anställningen på studs. Det är även lite andra regler för LFU.

Anställda i kärnuppdraget - Det är en helt vanlig tillsvidare anställning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej ditt inlägg säger inget alls.

Arbetsträning är inte en anställning, det är ett arbetsmarknadspolitiskt program och du får ersättning från Försäkringskassan. Självklart tar Samhall också emot folk på arbetspraktik, som också får ersättning från Försäkringskassan och är ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Tittar du på Samhalls redovisning är det ca 1500 som har arbetspraktik där beroende av vilken tid på året vi tittar. Ca 1800 har LFU-anställning.

Om du inte är anställd får du kommunicera med Arbetsförmedlingen om du vill bli omplacerad.

De allra flesta på Samhall har skyddat arbete, läser om tråden och TS ska ha tidsbegränsad anställning (alltså LFU). Byter TS jobb kan det vara aktuellt med LFU där med. Är du LFU-anställd har du samma arbetslöshetsförsäkring som de som har ordinarie jobb. För inkomstbaserad ersättning behöver du alltså varit med i a-kassan.

Just nu är det 47 dagar du blir utan ersättning om du säger upp dig, 45 avstängningsdagar och 2 karensdagar. Inte tre månader som någon skrev alltså, även om det dröjer ca 3 månader innan pengarna kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag tycker det är jättebra att de erbjuder människor med diverse problem en väg ut i arbetslivet. Byt då om det inte passar. Här kommer du nog inte få sympati för att ett jobb är "tråkigt".

Jag tycker absolut att folk ska ha sympati för de som jobbar på Samhall, speciellt eftersom verksamheten avviker från dess ursprungliga syfte (Skyddade verkstaden). Lönen är låg och numera pressas medarbetare för att ha samma produktivtet som på vilket annat jobb som helst. För att inte tala om att de som verkligen lider av fuktionshinder måste konkurrera med friska nyanlända som inte har något handikap. Gradvis har Samhall blivit en arbetsgivare för invandrare som inte kan få anställning på annat håll, vilket är förfärligt.