Sagan om ringen (filmen) fyller 20 år

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Sagan om ringen (filmen) fyller 20 år

Den 19 december 2001 hade den första filmen ur Sagan om ringen-trilogin premiär i Sverige. Filmen fyller alltså hela 20 år, vilket känns helt galet och åldersnoja-framkallande. I vilket fall som helst är det i min, och många andras, mening en fantastisk film ihop med de efterföljande två delarna. Det måste ha varit ett nästan oöverkomligt åtagande för Peter Jackson att filma hela trilogin back-to-back under drygt ett år för att sedan lyckas sy ihop och släppa en film om året lagom till jul med skyhögt produktionsvärde.

Hur känner ni andra inför Sagan om ringen så här 20 år senare? Tycker ni fortfarande att den håller med dagens mått mätt? Och kanske framförallt, hur många gånger har ni köpt filmen – den har ju ändå släppts på VHS, DVD, Blu-ray, Ultra HD Blu-ray samt i både "vanligt" samt extended utförande.

Permalänk
Medlem

Det som är rätt coolt är att mycket av det digitala håller måttet väldigt bra idag fortfarande. Finns tillfällen där CGI syns och sticker lite men är väldigt sällan.
Mery och pippin som i sagan om två tornen tittar upp ur träden med treeroot så känner man greenscreenen....vilken man också gör i andra bilbo filmen när han gör liknande....på en 15 år nyare film

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Endast köpt på VHS. Därefter kom jag in i en period där man lånade hem saker i den berömda bukten. Och numera finns det på streamingtjänster.

Permalänk
Medlem

Tycker filmerna håller väldigt bra än idag. Givetvis ser man hela trilogin med extended versions för bästa upplevelsen!

Var bara 11 år när första filmen kom ut och jag kommer väl ihåg hur jag och syrran satt och kollade på filmerna i tid och otid och lärde oss det mesta utantill.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Någon som köpt 4k-utgåvan? Är den värd att införskaffa?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Transformers: Fantasy Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Någon som köpt 4k-utgåvan? Är den värd att införskaffa?

Utan tvekan! Tycker den håller bra kvalitet men finns såklart bättre utgåvor av andra filmer men överlag bra och enligt mig ett måste i samlingen

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Såg om alla tre av de förlängda versionerna nu när 4K/Atmos varianterna kom. Fortfarande mästerverk och nu med ännu bättre ljud.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

De va rätt ovanliga när de kom, men jädrans vad trista de är idag.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande besviken på filmerna. Tycker det är synd att de gjorde dem så barnsliga.

Permalänk
Relik 📜

Tre! DVD, BD och UHD.

Skrivet av infigo:

Det som är rätt coolt är att mycket av det digitala håller måttet väldigt bra idag fortfarande. Finns tillfällen där CGI syns och sticker lite men är väldigt sällan.
Mery och pippin som i sagan om två tornen tittar upp ur träden med treeroot så känner man greenscreenen....vilken man också gör i andra bilbo filmen när han gör liknande....på en 15 år nyare film

Tänkte på exakt de scenerna med, när de rider runt i skogen där. Det är kanske vad som ser sämst ut i hela triologin.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Transformers: Fantasy Edition.

Troll much?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Ser om filmerna med några års mellanrum. Effekterna börjar se gamla ut. Men man ser ju filmerna för storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Troll much?

Jackson våldtog Tolkiens värld. Att folk gillar det gör inte saken bättre.

Permalänk
Medlem

20 år redan, jösses. Det kan inte stämma tänkte jag först innan jag insåg hur gammal jag faktiskt är. Det är inte utan att man får lite åldersnoja.

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Någon som köpt 4k-utgåvan? Är den värd att införskaffa?

Kort sagt - Ja.

Lite mer utförligt; få äldre filmer har fått en lika bra/grundlig behandling som Lotr. Ljud, HDR, CGI, Färger och native real action 4k gör att detta... utan minsta tvekan är det bästa Lotr någonsin har sett ut

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Aldrig varit ett fan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle kolla på dom snart... Har fortfarande inte sett dom

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jackson våldtog Tolkiens värld. Att folk gillar det gör inte saken bättre.

Du får lägga ditt hopp hos Amazon nu då.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Man kanske skulle kolla på dom snart... Har fortfarande inte sett dom

"Dem".

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Du får lägga ditt hopp hos Amazon nu då.

Det blir garanterat "otroligt bra" =D

Jag "gillade" Hobbitfilmerna mer, där låtsades man inte ens om att man återberättade Tolkiens saga. Jag föredrar trams som inte låtsas vara annat framför trams som låtsas vara på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det som är rätt coolt är att mycket av det digitala håller måttet väldigt bra idag fortfarande. Finns tillfällen där CGI syns och sticker lite men är väldigt sällan.
Mery och pippin som i sagan om två tornen tittar upp ur träden med treeroot så känner man greenscreenen....vilken man också gör i andra bilbo filmen när han gör liknande....på en 15 år nyare film

För mig är det denna scenen som ploppar upp i mitt minne när jag tänker på CGI och lotr.

Tycker att överlag att filmerna åldrats med värdighet, speciellt för att vara filmer från denna era. Dock så är det imo till stor del just på grund av att det är så mycket praktiska specialeffekter. Det finns mycket CGI som är distraherande och sticker ut, och väldigt mycket som ger tv-spels-känsla. Och tycker nog att därmed att tredje filmen, även om CGIn kanske är tekniskt bäst där, är absolut svagast just pga den stora mängden CGI i den filmen.

För mig var det, trots att jag ändå uppskattade dom andra två filmerna, bara fellowship of the ring som jag verkligen gillade. När jag tänker på dom två senare filmerna så är det tyvärr mest alla tramsscener som fastnat i minnet. Blir nog en fan-edit när det blir dags att prova UHD-utgåvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är fortfarande besviken på filmerna. Tycker det är synd att de gjorde dem så barnsliga.

Instämmer till fyllest!!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Det som är rätt coolt är att mycket av det digitala håller måttet väldigt bra idag fortfarande. Finns tillfällen där CGI syns och sticker lite men är väldigt sällan.
Mery och pippin som i sagan om två tornen tittar upp ur träden med treeroot så känner man greenscreenen....vilken man också gör i andra bilbo filmen när han gör liknande....på en 15 år nyare film

Tycker det som är bäst med dessa filmerna är att mycket gjordes praktiskt.
T.ex. i början av filmen när Frodo & Gandalf sitter vid ett bord. Ser ut som att Frodo faktiskt är en liten hobbit, men allt gjordes praktiskt med hjälp av en specialbyggd scen där man totalt lurar ögat/kameran med perspektiv.
Tycker dessa äldre filmerna ser så mycket bättre ut än "nya" hobbit filmerna med all denna bloom effekt & cgi.
Så mycket mer känsla i den första trilogin!

Permalänk

Bästa filmerna som gjorts. Allt är helt perfekt.

Köpt VHS filmerna, DVD-utgåvan och bluray-utgåvan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Livsnjutare 😎

Herrejäklar... har det redan gått 20 år?!
Va tusan 😂

Jag minns ju att de var ett tag sedan, men alltså...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Trilogin har jag sett minst 8 gånger.
Men rekordet har nog nån film jag såg som barn. Förmodligen Lejonkungen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig gammal. Minns det som igår när jag stod och köade för biljetter tillsammans med några vänner. Inte en hel natt, men jag tror att vi kom till biografen vid 4-tiden på morgonen.

För att besvara frågan tror jag att jag har köpt filmerna tre gånger. Original-DVD:n, Extended DVD:n samt någon digital version (YouTube? Minns inte säkert.) Desstuom såg jag första filmen på bio 3 ggr.

(Tror att jag såg första filmen ~30 gånger första året. Jag och en kompis kunde alla repliker utantill och brukade roa oss att mumla dem till varandra stup i kvarten)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Helt klart den bästa trilogin som någonsin har gjorts.