Permalänk

Kompabilitet

Hej.
Jag håller på och funderar på att köpa en helt ny dator och bygga ihop den. Men innan det ens blir tal om detta så vill jag kolla upp allt som går för att få ut så mycket kraft och fps i spel det bara går ur prylarna.

Jag har ögonen på dessa minnen Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart(dessa för att dom går i CL 16 som jag sett kan ge några extra fps i spel), men vet inte om de kommer fungera bra ihop med moderkortet ASUS ROG STRIX Z590-F Wi-Fi som jag tittar på? Kommer det att gå köra minnena i 3600mhz i 1:1 eftersom ram minnena är optimerade för Rysen och jag kommer köra Intel CPU?

Så jag skulle gärna vilja veta om ngn vet detta och även om ngn redan kör med minnena och detta moderkort och en intel processor?

Jag frågade supporten där de säljs men de sa att de endast kommer att gå köra i 3200mhz och inte i 3600mhz för de finns inte med på listan över minnen till moderkortet. Jag tyckte det lät lite mysko och därför vill jag fråga efter eran expertis

Hoppas ngn vet med säkerhet om det går.
Tack på förhand, uppskattar alla tips jag kan få.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Samsung Sverige

Troligtvis så kommer det gå galant, men är inte minnerna med på QVL-listan så är det ingen säkerhet.

Satsa istället på minnen som är optimerade för Intel och använder XMP. Den potentiella huvudvärken du kan få av sub-optimala minnen är inte värda dom få extra FPS:en du offrar.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Troligtvis så kommer det gå galant, men är inte minnerna med på QVL-listan så är det ingen säkerhet.

Satsa istället på minnen som är optimerade för Intel och använder XMP. Den potentiella huvudvärken du kan få av sub-optimala minnen är inte värda dom få extra FPS:en du offrar.

//Pontus

@samsung
Tack, har du några förslag på bra minnen som är optimerade för intel och använder xmp och har låga CL värden?
Jag vill ha 2x16gb = 32gb

Edit:
Fann dessa, kan de vara något?
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C

Har gått efter minneslistan för moderkortet:
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z590...

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

Någon mer som kan ge sin kunskap eller erfarenhet om detta?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB