Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hej allihop - vad roligt att det kommer så mycket glada tillrop och feedback. Jag skriver ner alltihop och gör något åt det jag hinner, och som flest verkar vilja ha.

Eftersom en stor del av era frågetecken handlar om dagens ord så tar jag och postar de ord som tidigare varit rätt svar, sedan jag släppte spelet för elva dagar sedan. När jag kikar på dem själv tycker jag det är en ganska lagom nivå, men det är så klart subjektivt och jag är helt öppen för att jag kan missbedöma det helt. Vad tycker ni?

Knyte
Kraxa
Oläst
Smurf
Sanda
Därom
Dekal
Tönta
Kärna
Avsats (weekend mode, 6 bokstäver)
Dyrkan (weekend mode, 6 bokstäver)

Jag gillar att det är olika nivå. Det bör finnas riktigt svåra för att undvika takeffekt och ord som yngre använder för att vi som inte är så unga längre ska kunna svära över nyspråk.

Däven är inte orimligt att kunna, i alla fall inte om man är intresserad av språk och läser svenska böcker. Jag är 37 och har hört/läst det ordet rätt många gånger.

För övrigt är wordle och nästan exakt som gamla Hänga gubbe, om någon annan lekte det i skolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Helvete ja! Ber om ursäkt
Fick inte Dela funktionen att funka - det bara snurra

Du kan redigera ditt inlägg och ta bort bilden om du inte visste det.

Permalänk
Medlem

Roligt litet spel

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Helvete ja! Ber om ursäkt
Fick inte Dela funktionen att funka - det bara snurra

Skrivet av m4gnify:

Du kan redigera ditt inlägg och ta bort bilden om du inte visste det.

Jag hjälpte till lite och la bilden i en spoiler-tagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Däven är inte orimligt att kunna, i alla fall inte om man är intresserad av språk och läser svenska böcker. Jag är 37 och har hört/läst det ordet rätt många gånger.

Tror bruket av ordet kan vara väldigt regionalt. I mina hemtrakter har jag aldrig hört det under mitt snart 55-åriga liv. Inte i Stockholmsområdet heller för den delen. Kan inte minnas att jag läst det i någon bok eller tidning heller. Däremot har jag ett svagt minne av att jag hört någon/sett det användas i chatt av personer som härstammar från landets sydligaste delar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag gillar att det är olika nivå. Det bör finnas riktigt svåra för att undvika takeffekt och ord som yngre använder för att vi som inte är så unga längre ska kunna svära över nyspråk.

Däven är inte orimligt att kunna, i alla fall inte om man är intresserad av språk och läser svenska böcker. Jag är 37 och har hört/läst det ordet rätt många gånger.

För övrigt är wordle och nästan exakt som gamla Hänga gubbe, om någon annan lekte det i skolan?

Fast det finns ju en anledning till att så många reagerat på det ordet men inga andra. Inte ett enda ord på listan med rätta svar var ovanligt förutom just "däven". Så nog var det ett avvikande ord. Jag har fått full pott på högskoleprovets orddel en gång under prov och flera gånger under "hemmatest" men däven har jag fortfarande aldrig hört. 😁

Idag var det inget konstigt ord men det dröjde till sista försöket för mig innan jag satte det. Så det handlar mer om vilka bokstäver orden använder än vilket ord det är som gör att det blir svårt.

Jättekul spel i vilket fall som helst! Jag kommer att återvända varje dag.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är problem med ordlig, men märkte inatt med wordle att ifall man spelar gårdagens ord när det går över till nästa dag så räknar den det som att man löst dagens (alltså man får inte spela dagens ord). Tänkte prova detta inatt och se hur ditt gör.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
🟨⬜🟩🟩⬜
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜🟨🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩
Vilken nagelbitare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror bruket av ordet kan vara väldigt regionalt. I mina hemtrakter har jag aldrig hört det under mitt snart 55-åriga liv. Inte i Stockholmsområdet heller för den delen. Kan inte minnas att jag läst det i någon bok eller tidning heller. Däremot har jag ett svagt minne av att jag hört någon/sett det användas i chatt av personer som härstammar från landets sydligaste delar.

Kan säkert vara så att det sägs mer i vissa regioner. Jag har hört det av mina föräldrar som kommer från Norrbotten och en kollega (50+) som kommer från Värmland, samt läst det då och då. Senast en "dikt" av varanteatern i deras kickstarter.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en inte så PK video från Lingo...!
Betänk att detta är ca 30 år sedan.

https://youtu.be/MgFWOLkAZBQ (Kolla från ca 3:30.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Fast det finns ju en anledning till att så många reagerat på det ordet men inga andra. Inte ett enda ord på listan med rätta svar var ovanligt förutom just "däven". Så nog var det ett avvikande ord. Jag har fått full pott på högskoleprovets orddel en gång under prov och flera gånger under "hemmatest" men däven har jag fortfarande aldrig hört. 😁

Idag var det inget konstigt ord men det dröjde till sista försöket för mig innan jag satte det. Så det handlar mer om vilka bokstäver orden använder än vilket ord det är som gör att det blir svårt.

Jättekul spel i vilket fall som helst! Jag kommer att återvända varje dag.

Javisst, däven är ovanligt. Men hur ska man lära sig nya ord om det inte kommer nya, ovanliga? Jag skulle gärna se ännu ovanligare, men det är ju vad jag vill

Permalänk
Medlem

Gick väl rätt så ok idag kan man säga
⬜🟩⬜🟩🟩
⬜🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜

ANDEL
ÄNGEL
YNGEL

Dold text
Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hej allihop - vad roligt att det kommer så mycket glada tillrop och feedback. Jag skriver ner alltihop och gör något åt det jag hinner, och som flest verkar vilja ha.

Eftersom en stor del av era frågetecken handlar om dagens ord så tar jag och postar de ord som tidigare varit rätt svar, sedan jag släppte spelet för elva dagar sedan. När jag kikar på dem själv tycker jag det är en ganska lagom nivå, men det är så klart subjektivt och jag är helt öppen för att jag kan missbedöma det helt. Vad tycker ni?

Knyte
Kraxa
Oläst
Smurf
Sanda
Därom
Dekal
Tönta
Kärna
Avsats (weekend mode, 6 bokstäver)
Dyrkan (weekend mode, 6 bokstäver)

Sett till ovanstående tycker jag knappast att det är för svåra ord. Det är dock ett ord jag personligen reagerar på: ”tönta” trodde jag bara var slang och alltså inte SAOL-godkänt. Med det sagt tycker jag att såna här spel gärna ska få vara lite bildande också och att det därför kan få komma lite svårare ord ibland, men det handlar ju om en avvägning där det ska vara rimligt att klara uppgiften oftare än inte. Om det blir så enkelt att varenda jävel klarar det på max fyra försök varje gång, tycker jag att spelet förlorar sin mening.

Jag vill också ha Klockarvägen för att ”lägga” förslaget.

En fråga rakt ut i luften också: Vilka av dessa ord kan anses vara sådana att man inte ens förstår dem?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Woho🥳 3:e försöket

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Råkade ha fliken öppen idag med så körde en runda, ett bättre ord som löstes utan korsordshjälp

ordlig.se nr 13, 5/6

⬜⬜🟨⬜🟨
🟨🟨⬜⬜⬜
⬜🟨🟩🟨⬜
⬜🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av cyklonen:

Vore det inte bättre att ha en enorm orddatabas och slumpa fram ett ord för varje tillfälle sidan laddas? Då försvinner ju risken att folk spoilar.

Sen ska självklart böjningar, plural och annat funka, annars blir det ju löjligt. Dessutom borde man som användare få välja svårighetsgrad, t ex att variera mellan 3 och 9 tecken, och sen hur många försök man har mellan kanske 4 och 10?`
Nuvarande upplägget känns begränsat på ett väldigt onödigt vis.

Hej!

Min känsla är att fler tycker det är roligare att kunna jämföra hur snabbt de klarade, och hur de gick till väga för att klara samma ord.

Tar med mig allt du säger till min lilla lista med folks åsikter, men utifrån hur den ser ut hittills så verkar det inte som att det är en universell sanning att det är löjligt att inte tillåta böjningar och plural. Åsikterna går isär.

Svårighetsgrad och antal försök är helt klart parametrar som skulle gå att labba med, får fundera vidare på vilket sätt som är det bästa. Är också mån om att behålla spelets enkelhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Tar med mig allt du säger till min lilla lista med folks åsikter, men utifrån hur den ser ut hittills så verkar det inte som att det är en universell sanning att det är löjligt att inte tillåta böjningar och plural. Åsikterna går isär.

Ta inte detta på fel sätt, men att inte ta med böjningar och plural kan inte handla om annat än lättja. Ur språklig synvinkel är det enda rimliga att ha med dem. Annars kan man ju börja plocka bort lite vad som helst. Kanske ska orden bara vara adverb, räkneord och abstrakta substantiv? Om man nu ändå ska hitta på ologiska begränsningar, menar jag...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Gick väl rätt så ok idag kan man säga

⬜🟩⬜🟩🟩 ANDEL
⬜🟩🟩🟩🟩 ÄNGEL
🟩🟩🟩🟩🟩 YNGEL
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜

Dold text

Sätt spoiler-taggar kring meddelandet eller skippa orden

[ spoiler] [/spoiler]

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av FreddyK:

Vet inte om du har sett eller kanske till och med använder https://github.com/martinlindhe/wordlist_swedish, men den listan har väldigt många ord och dess böjningar (inga namn).

Hejsan hejsan!

Tack för den där länken - det är inte den jag använder i nuläget men den ser ju toppenbra ut.

Att enbart tillåta grundformer är helt enkelt ett val jag gjorde, som ju helt klart inte är uppskattat av alla, men ändå av en ganska stor andel av de jag pratat med och fått feedback från.

Egentligen har jag ingen personlig preferens här utan vill bara att spelet ska vara roligt för många, så ifall det med tiden visar sig vara en stor majoritet som hellre skulle vilja spela med böjningar och pluralformer så slår jag gärna om ordlistan till att tillåta det.

Ett intressant resonemang någon förde var att det i själva verket skulle göra spelet aningen mer enformigt, eftersom plural och böjningar i rätt så stor utsträckning utgörs av samma bokstäver. Det skulle ju givetvis visserligen kunna vara helt fel 😂

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Printscreen:

Är inte det lite fusk? Jag kan ju stoppa in det där i en databas och bara köra 'Select * from ordlista where len(ord) = 5' Och få alla ord, och sen finsöka med LIKE-statements för att få in bokstäver i dem.

Hejsan!

Det är helt klart så att det inte vore så himla svårt att fuska i ordlig.

Om det här hade varit på jobbet hade vi löst det på annat sätt med verifiering på serversidan etc, men här har jag helt enkelt valt att lägga den tid jag har på grejer jag tror gör mer skillnad för 99% av användarna.

Men ärligt talat så vore det nog inte så svårt för någon med lite kunskaper av den typen du påvisar där att fuska i det här spelet oavsett hur det var byggt, eftersom mängden ord trots allt är begränsad.

Intressant hur som helst

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av obadja:

Det här kommer jag fastna i, känner det redan nu. Använda två N bokstäver med en grön och en grå, det går väl inte?

ordlig.se nr 13, 3/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Osäker på om jag förstår dig korrekt här, men ifall det går att få en grön och en grå av samma bokstav ifall ordet enbart innehåller den bokstaven en gång.

Om du får en gul och en grön av samma bokstav så är den ena korrekt och den andra påvisar att samma bokstav faktiskt finns med igen, så att säga.

Är det tydligt?

Permalänk
Ordklurare

Alphahanne, Klarspråkarn, SlemRune

Så himla trevligt med en civiliserad diskussion på internet :). Bra synpunkter!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av AReal_Human:

Vet inte om det är problem med ordlig, men märkte inatt med wordle att ifall man spelar gårdagens ord när det går över till nästa dag så räknar den det som att man löst dagens (alltså man får inte spela dagens ord). Tänkte prova detta inatt och se hur ditt gör.

Den buggen som du säger att Wordle visar där verkar tyvärr även ordlig ha. En användare rapporterade den inatt.

Ska se om jag får tid att lösa den redan ikväll.

I väntan på det så rekommenderar jag att spela klart dagens ord innan tolvslaget, om möjligt.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av LaoLao:

Sett till ovanstående tycker jag knappast att det är för svåra ord. Det är dock ett ord jag personligen reagerar på: ”tönta” trodde jag bara var slang och alltså inte SAOL-godkänt. Med det sagt tycker jag att såna här spel gärna ska få vara lite bildande också och att det därför kan få komma lite svårare ord ibland, men det handlar ju om en avvägning där det ska vara rimligt att klara uppgiften oftare än inte. Om det blir så enkelt att varenda jävel klarar det på max fyra försök varje gång, tycker jag att spelet förlorar sin mening.

Jag vill också ha Klockarvägen för att ”lägga” förslaget.

En fråga rakt ut i luften också: Vilka av dessa ord kan anses vara sådana att man inte ens förstår dem?

Du är inte den enda som tyckte att Tönta var ett märkligt ord. Det förvånade även mig en aning att det faktiskt är SAOL-godkänt.

Klockarvägen är någon slags slang för Enter, eller..?

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av cyklonen:

Ta inte detta på fel sätt, men att inte ta med böjningar och plural kan inte handla om annat än lättja. Ur språklig synvinkel är det enda rimliga att ha med dem. Annars kan man ju börja plocka bort lite vad som helst. Kanske ska orden bara vara adverb, räkneord och abstrakta substantiv? Om man nu ändå ska hitta på ologiska begränsningar, menar jag...

Så vitt jag vet är det standard i till exempel svenska Alfapet att enbart tillåta grundformer. Du får givetvis gärna tycka att det är ett uselt beslut, men jag håller inte med om att det är språkligt orimligt eller samma sak som att enbart tillåta adverb, räkneord och abstrakta substantiv.

Med det sagt så är jag inte för fin för att ändra mig om tillräckligt många visar sig dela din åsikt. Det är inte svårare för mig att ha med böjningar och plural, det finns bra ordlistor även för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Sätt spoiler-taggar kring meddelandet eller skippa orden

[ spoiler] [/spoiler]

Sure, jag lade till det. Dock tycker jag man får skylla sig själv om man går in och läser de senaste inläggen om man samtidigt vill testa på det nuvarande pusslet.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Du är inte den enda som tyckte att Tönta var ett märkligt ord. Det förvånade även mig en aning att det faktiskt är SAOL-godkänt.

Klockarvägen är någon slags slang för Enter, eller..?

Haha! Nej, det är faktiskt autokorrekt för ”klickkrav”, vilket i det här sammanhanget kan vara detsamma som ’enter’. 😊

Personligen föredrar jag enbart grundformen av ord, men där får du nog experimentera för att komma åt vad majoriteten tycker.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Javisst, däven är ovanligt. Men hur ska man lära sig nya ord om det inte kommer nya, ovanliga? Jag skulle gärna se ännu ovanligare, men det är ju vad jag vill

Jag tror inte att folk spelar ordlig eller hänga gubbe för att lära sig nya ord. 😅 Men där kanske det är jag som har fel.

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 14, 4/6

⬜🟨⬜⬜⬜
🟨⬜⬜⬜⬜
🟨⬜🟩🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Tack för idag! 😁

Permalänk
Medlem

Gick bra idag
ordlig.se nr 14, 4/6

🟨⬜⬜⬜🟩
🟨⬜⬜⬜⬜
🟨🟨⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩