Är det värt att köpa ny dator nu, eller ska man vänta?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ny dator nu, eller ska man vänta?

Hej,

Jag spelar CSGO och WoW. Inget av spelen flyter på superbra även fast jag har låg upplösnig och alla inställningar lågt i CSGO samt i WoW. Det är helt klart spelbart eftersom jag sitter och spelar 8 timmar om dagen, men det laggar faktiskt lite hela tiden. Det skulle vara skönt om det flöt på riktigt bra.

Det känns som att den här datorn är 10 år gammal och det kanske är dags att uppgradera. Vad jag är ute efter är såklart mest prestanda FPS för pengarna.

Nuvarande stats är:

i7 4770k klockad
GTX 970
12 GB RAM
Nåt Asus mobo som inte bottleneckar
SSD som e fulla

244 Hz 1800p skärm (ligger aldrig stabilt runt det i CS eller WoW heller för den delen)

Ja, så ska jag slå till på nåt nytt nu eller är det läge att vänta? Säg att jag har i värsta fall 20k att lägga ner då på en ny burk. Jag är clueless på datorkomponenters prestanda nuförtiden. Plocka ihop skiten kan jag göra själv. Kom med tips, tack!

EDIT: ELLER SKU MAN KÖPT BEGAGNAT?

Brilljant idé
Permalänk
Inaktiv

Börja med en ren windows installation och sedan undviker du att ladda ner en massa onödiga program för jag tror din nuvarande dator borde klara de spelen utan problem.

Edit: Vill du ha nytt så bygg nytt, varför skulle man gå omkring och vänta i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Börja med en ren windows installation och sedan undviker du att ladda ner en massa onödiga program för jag tror din nuvarande dator borde klara de spelen utan problem.

Edit: Vill du ha nytt så bygg nytt, varför skulle man gå omkring och vänta i så fall?

En clean Windows installation vore på sin höjd. Har inte utvecklingen hoppat ett stort skutt från i7 4770K och GTX 970? Eller har det inte hänt något speciellt revolutionerande på det senaste deceniummet?

Vänta kan jag göra om det är värt pengarna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onaona:

En clean Windows installation vore på sin höjd. Har inte utvecklingen hoppat ett stort skutt från i7 4770K och GTX 970? Eller har det inte hänt något speciellt revolutionerande på det senaste deceniummet?

Vänta kan jag göra om det är värt pengarna!

Det är klart det har hänt en hel del men i de spelen du spelar så får du ut mycket me de komponenter du har. I CSGO till exempel borde du kunna mata ut 200-300fps om allt är i ordning så att spendera 18k på en ny bra dator för att spela CS är kanske inte värt det utan det är nog mer ifall du är intresserad av att bygga dator och vill ha något nytt.

Edit. Det som är mest "värt pengarna" är att köra på den utrustning du har idag och så länge det bara är möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är klart det har hänt en hel del men i de spelen du spelar så får du ut mycket me de komponenter du har. I CSGO till exempel borde du kunna mata ut 200-300fps om allt är i ordning så att spendera 18k på en ny bra dator för att spela CS är kanske inte värt det utan det är nog mer ifall du är intresserad av att bygga dator och vill ha något nytt.

"värt pengarna" är det aldrig och prissättningen på komponenter kan mycket väl vara värre efter år på snarlik prestanda, det vet vi helt enkelt inget om.

Okej, tack för input. Ska se om man orkar installera om Windows imorgon

Permalänk

Du har lite udda ram-storlek. Har du kollat så du kör i dual channel? Påverkar mycket.

Permalänk
Medlem

Att skaffa ett begagnat GTX 1070 eller bättre skulle göra en stor skillnad för dig.

I övrigt skulle jag råda att vänta till nästa generation som bör komma i slutet av året, det tänker jag göra iallafall.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Håll ut lite till så kommer du hitta väldigt mycket dator för pengarna.

Men måste du ha något nytt så skulle jag rekommendera begagnat, du får mycket dator för pengarna och hjälper en medmänniska bli av med sitt och bevarar miljön.

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande dator innan (i5 4690k, GTX 970, 16GB ram) och där flöt både WoW och CSGO. Just CSGO låg jag på 250-300fps hela tiden så jag skulle nog som någon ovan föreslog köra en ominstallation av Windows först.

Eftersom du inte spelar så grafiktunga spel så skulle ett alternativ vara att köpa nytt moderkort, CPU och RAM. Tror många på swec motsätter sig detta med invändning om cykler av generation samt bottleneck GPU men… 12000-serien från Intel är riktigt vass och ger mycket FPS, den och ett par snabba minnen 16/32GB tror jag skulle göra susen för dig och dina spelbehov. Tex i5 12600k.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som alla säger formatera och kör Windows på egen ssd. Om du vill kan du hitta en begagnad 4790 billigt och nytt grafikkort så kommer det flyta som smör.