Permalänk

Någon som kan ge input på hur ni upplever fläkten? Kör ni på HDR 400 eller 1000, eller SD? Hur är windows 11 och HDR. Sitter inte på en HDR-skärm öht i nuläget.

Den som väntar på något gott;

Beställningsdatum:
28/03/2022

Beräknad leveransdag:
05/08/2022

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av theworm1713:

Någon som kan ge input på hur ni upplever fläkten? Kör ni på HDR 400 eller 1000, eller SD? Hur är windows 11 och HDR. Sitter inte på en HDR-skärm öht i nuläget.

Den som väntar på något gott;

Beställningsdatum:
28/03/2022

Beräknad leveransdag:
05/08/2022

Den har hittills inte hörts över vare sig jobblaptop eller gaming-PC, annat än när den efter 4h ville köra pixel refresh - då kunde man höra den varva upp 4-5 gånger. Vet inte om det hade hörts över gaming-PC:n eller med hörlurar på sig och vet inte hur eventuella fläktljud utvecklar sig över tid. Vet heller inte hur det är om man har kört HDR-spelande i flera timmar i sträck. Men om det inte blir värre än så här har jag inga invändningar mot ljudnivån.

Edit: Hörde den nu i samband med att jag testade att stänga av G-Sync, vet inte om det var relaterat. Den varvade tydligt upp i korta intervall kanske 5-6 gånger, sedan tyst igen. Hade inte hörlurar på mig men den lät tydligt över datorn i alla fall.

Edit 2: Fortsatt köra den lite, har haft HDR1000 igång ett tag. Det låter lite som att nån andas in genom näsan ibland eller nåt, ganska dovt. Den går upp och ner i varv så det är inget konstant ljud. Vet inte om jag hade tänkt på det med hörlurar på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den har hittills inte hörts över vare sig jobblaptop eller gaming-PC, annat än när den efter 4h ville köra pixel refresh - då kunde man höra den varva upp 4-5 gånger. Vet inte om det hade hörts över gaming-PC:n eller med hörlurar på sig och vet inte hur eventuella fläktljud utvecklar sig över tid. Vet heller inte hur det är om man har kört HDR-spelande i flera timmar i sträck. Men om det inte blir värre än så här har jag inga invändningar mot ljudnivån.

Edit: Hörde den nu i samband med att jag testade att stänga av G-Sync, vet inte om det var relaterat. Den varvade tydligt upp i korta intervall kanske 5-6 gånger, sedan tyst igen. Hade inte hörlurar på mig men den lät tydligt över datorn i alla fall.

Edit 2: Fortsatt köra den lite, har haft HDR1000 igång ett tag. Det låter lite som att nån andas in genom näsan ibland eller nåt, ganska dovt. Den går upp och ner i varv så det är inget konstant ljud. Vet inte om jag hade tänkt på det med hörlurar på mig.

Detta är lite av deal breaker för mig. Jag har lagt en del möda på att bygga en dator som i arbetssituationer är så tyst att den hamnar under "ljudgolvet" i det relativt tysta rum jag sitter i. Och sitter jag och jobbar med saker när jag vill ha det tyst och inte lyssna på musik eller liknande så är det irriterande att skärmen jag vill ha har en fläkt som hörs ibland. Jag är känslig för sånt. Det stör mig.

Jag får avvakta och se hur Samsungs modell utan G-Sync modul blir, eller se om LG:s 42" Oled blir något att överväga för skrivbordet. Ett annat alternativ är att avvakta till nästa år och se om det kommer ytterligare intressanta alternativ med Oled-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Detta är lite av deal breaker för mig. Jag har lagt en del möda på att bygga en dator som i arbetssituationer är så tyst att den hamnar under "ljudgolvet" i det relativt tysta rum jag sitter i. Och sitter jag och jobbar med saker när jag vill ha det tyst och inte lyssna på musik eller liknande så är det irriterande att skärmen jag vill ha har en fläkt som hörs ibland. Jag är känslig för sånt. Det stör mig.

Jag får avvakta och se hur Samsungs modell utan G-Sync modul blir, eller se om LG:s 42" Oled blir något att överväga för skrivbordet. Ett annat alternativ är att avvakta till nästa år och se om det kommer ytterligare intressanta alternativ med Oled-panel.

Jag har hittills inte hört den med HDR avslaget i Windows, men det kanske kommer.

När det gäller Samsungs modell så läste jag att den ska certifieras för G-Sync Ultimate, om det stämmer kommer den också ha en modul med fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har hittills inte hört den med HDR avslaget i Windows, men det kanske kommer.

När det gäller Samsungs modell så läste jag att den ska certifieras för G-Sync Ultimate, om det stämmer kommer den också ha en modul med fläkt.

Jaså, jag har inte sett det någonstans. Har du en källa?

TFTcentral spekulerar att då Samsung inte hittills har släppt en skärm med en G-Synk-modul så lutar det åt att den kommer sakna. Men som de skriver, endast spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jaså, jag har inte sett det någonstans. Har du en källa?

TFTcentral spekulerar att då Samsung inte hittills har släppt en skärm med en G-Synk-modul så lutar det åt att den kommer sakna. Men som de skriver, endast spekulationer.

Vet inte om det är hittepå, men:

Citat:

Samsung Display has said that the panel should certify to both Nvidia G-Sync Ultimate and AMD FreeSync Premium Pro but we await HDR and VRR specifications as well as information on ports in the actual monitor.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk

Betyder certifiering G-Sync Ultimate och ingen freesynccertifiering att den inte funkar med freesync? Eller är det bara en kvalitetstämpel?

Edit: Det bör fungera, så kan det gå när man inte har koll på nyheterna.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det visar sig tids nog. Tack för länk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Använder ni DAEAWMON23 som rabattkod får ni skärmen för under 11 tusen

https://imgur.com/a/pwAEUSL

Detta verkar borttaget, synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pig:

Detta verkar borttaget, synd

DASAWMON23 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

DASAWMON23 då?

Jag fick bara en error kod som sade ”Detta är en giltig rabattkod med den är ej applicerbar till något i kundvagnen”

Använder dell.se, beställde ni från något annat land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pig:

Jag fick bara en error kod som sade ”Detta är en giltig rabattkod med den är ej applicerbar till något i kundvagnen”

Använder dell.se, beställde ni från något annat land?

Surt. Jo jag beställde via dell sverige men nu verkar det som de tagit bort möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pig:

Jag fick bara en error kod som sade ”Detta är en giltig rabattkod med den är ej applicerbar till något i kundvagnen”

Använder dell.se, beställde ni från något annat land?

Sverige också, men antar att det kan vara så enkelt som att dom insåg att det var ett misstag att erbjuda 20% på en helt ny och eftertraktad skärm för koden släpptes redan för någon/några månader sedan. Det äkta ordinarie priset verkar ligga runt 15k, bara att Dell kör med låtsasreor från en högre prisnivå (drygt 17k).

Permalänk

Riktigt trist att man missat erbjudandet med rabattkoden.

Någon annan rabatkod som fungerar med skärmen atm?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Verkar som att man är lite sen på att beställa skärmen nu, Kanske lika bra att bara vänta tills att Samsung börjar ta förbokningar på sin?

Dell är ju uppe i en augusti leverans (förmodligen senare), och Inet är enda "vanliga" butiken som tar emot förbokningar, så deras kö är säkert ett år lång

Permalänk
Medlem

Har en för 10k i min varukorg XD
Men har redan beställt en så...

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har en för 10k i min varukorg XD
Men har redan beställt en så...

Du har inte lust att beställa den åt mig så så köper jag den av dig så vi båda tjänar på det? Typ 1000:-?
Känns så lortigt att betala 14000:- när den egentligen borde kosta 11000:- 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av th3hors3:

Du har inte lust att beställa den åt mig så så köper jag den av dig så vi båda tjänar på det? Typ 1000:-?
Känns så lortigt att betala 14000:- när den egentligen borde kosta 11000:- 😬

När jag klickade på gå till kassan så uppdaterades priset till 17k

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ah okej i så fall äf det för sent då.

Ah okej der var det, då.

Permalänk
Medlem

Försenad leverans igen..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Försenad leverans igen..

Yepp, min skulle först skickas 23 mars, sen 21 april, sen 6 april och nu 5 maj. Dom verkar ha noll koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Yepp, min skulle först skickas 23 mars, sen 21 april, sen 6 april och nu 5 maj. Dom verkar ha noll koll.

jepp samma för mig
updaterar inte förrens absolut sista dagen så man skall hoppas in i det sista.
stod 6 april för mig halvägs in på den 7e.
frågar man dem något så får man bara copy pasta svar på det man redan fått i sin mail.
kollar man deras forum så är det fyllt med klagomål.
kommer det nått bättre som faktiskt finns i lager så avbokar jag nog.
5 maj tror jag inte ett dugg på.

hade varit intressant om SweClockers med lite mer pondus kunde få ut mer svar från Dell om vad som händer..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Tims tester är bra och djupgående.

Permalänk
Medlem

Stör man sig på color fringing finns detta verktyg: https://github.com/bp2008/BetterClearTypeTuner/releases

1. Ladda ner och extrahera
2. Kör som administratör
3. Välj Grayscale
4. Starta om datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

jepp samma för mig
updaterar inte förrens absolut sista dagen så man skall hoppas in i det sista.
stod 6 april för mig halvägs in på den 7e.
frågar man dem något så får man bara copy pasta svar på det man redan fått i sin mail.
kollar man deras forum så är det fyllt med klagomål.
kommer det nått bättre som faktiskt finns i lager så avbokar jag nog.
5 maj tror jag inte ett dugg på.

hade varit intressant om SweClockers med lite mer pondus kunde få ut mer svar från Dell om vad som händer..

Min har idag ändrat status till:
Under produktion

Vilket jag läst om att andra som fått den statusen så har den skickats kort efter det..så vete fan om dom kanske skickar något under nästa vecka. Kanske bara önskedrömmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Stör man sig på color fringing finns detta verktyg: https://github.com/bp2008/BetterClearTypeTuner/releases

1. Ladda ner och extrahera
2. Kör som administratör
3. Välj Grayscale
4. Starta om datorn

Vad jag vet gör den inget annat än att stänga av ClearType, dvs samma som om man kryssar ur kryssboxen för Windows egna ClearType tuner. Om jag inte minns fel kan det verifieras genom att helt enkelt göra ändringarna i BCTT och sedan starta Windows inbyggda ClearType tuner och se om ClearType är aktiverat eller inte. Däremot har jag för mig att den har något stöd för BGR men det har nog ingen större nytta för just denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tack för tips. Tims tester är bra och djupgående.

Det är väl han och Vincent som man främst har som referens (samt så klart @Laxpudding). Dom verkar i stort sett kommit fram till samma slutsatser gällande för- och nackdelar för denna skärm samt vad det är och inte är bäst lämpad för.

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed kommenterar problemet med infallande ljus ytterligare

Mer info på:

https://twitter.com/HardwareUnboxed/status/151266563577953894...

Intressant nog verkar Samsungs nya QD-OLED TV inte ha problemet enligt Digital Trends.

För den som missat det så ha Vincent nu publicerat sin LG OLED 42 recenssion, var väl rätt få överraskningar förutom en color tint som verkar dykt upp. I övrigt verkar skillnaderna mot tidigare år vara rätt små förutom den mindre storleken. Verkra som vi får vänta på den perfekta monitorn ett tag till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Min har idag ändrat status till:
Under produktion

Vilket jag läst om att andra som fått den statusen så har den skickats kort efter det..så vete fan om dom kanske skickar något under nästa vecka. Kanske bara önskedrömmar.

Ah jo ser det på min med nu

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers