Ny router sökes (pga Cyclops Blink)

Permalänk
Medlem

Ny router sökes (pga Cyclops Blink)

Hej,

Som många andra är jag en av de drabbade som har en router targetad av Cyclops Blink masken.
Jag har kört min Asus RT-66U nu i över 10 år. Jag har varit otroligt nöjd med denna, men det kanske börjar bli dags att uppgradera.

Vilka routers skulle ni rekommendera för ca/max tusen-lappen? Det är en djungel där ute.
Jag har inga speciella krav på routern i sig annat än att den måste kunna erbjuda riktigt bra stabilt WiFi då det är det vi huvudsakligen använder i hushållet. Mest bang for the bucks helt enkelt.

Hur ser det ut med Asus nyare routers? Jag tänker på serien Asus RT-AX**U osv? Det är väl Asus lite nyare WiFi 6 routers? Är de ok?

RT-AX82U
RT-AX58U
RT-AX68U
RT-AX55

Tar med glädje emot alla era rekommendationer. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skitsituationen du är i nu beror ju på att tillverkaren vägrar uppdatera sin mjukvara så att den är blir säker och skiter i om den blir en del i ett ryskt botnät som används i cyberkrigföring.

Tyvärr är det som konsument svårt att köpa något i den prisklassen du är ute efter som inte kommer riskera att hamna i samma situation i framtiden. Så jag har tyvärr ingen rekommendation mer än att undvika enheter med Broadcom-WiFi (de har garanterat inget stöd i mainline Linux ens i ftamtiden). Det är ju annars trevligt att försöka hitta hårdvara som är enkel för OEM:en eller tredje part att hålla uppdaterad med modern Linux-kärna. Tyvärr använder de flesta OEM:erna WiFi-chiptillverkarnas SDK:er med ofta uråldrig Linux.

Här är listan på hårdvara med OpenWrt-stöd och med WiFi 6/ax-stöd, men jag har svårt att peka på något där som verkar klockrent. Observera att vissa av dem (Unifi) säljs som AP och därmed eventuellt har hårdvara som kan göra dem olämpliga som huvud-router, även om de med OpenWrt går att använda i den rollen.

För Svensson är vitsen att köpa något med OpenWrt-stöd alltså mest att ha en flyktväg den dagen OEM-tillverkaren ger upp sitt mjukvarustöd.

Permalänk
Medlem

Edgerouter X och sedan en separat AP. Alternativt modell som stödjer DDWRT eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

Sitter själv i samma sits och funderar på AMPLIFI HD router. Dock är jag osäker på hur länge enheten kommer underhållas med säkerhetsuppdateringar. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Edgerouter X och sedan en separat AP. Alternativt modell som stödjer DDWRT eller motsvarande.

Det här. Jag vill inte uttala mig om kvalitén på routern du redan har, men i min erfarenet så stryker "All-in-one" routrar på foten i kvalité för prisets skull. En Edgerouter X tar inte lång tid att ställa in och så en dedikerad Ubiquite AP-puck så är du good to go

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Edgerouter X och sedan en separat AP. Alternativt modell som stödjer DDWRT eller motsvarande.

En budgetvariant, om man är nöjd med nuvarande routers trådlösa prestanda, är väl att skaffa en Edgerouter X (eller liknande) och använda nuvarande router som switch+AP? Eller är jag helt ute och cyklar? Mina nätverkskunskaper är under all kritik.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

En budgetvariant, om man är nöjd med nuvarande routers trådlösa prestanda, är väl att skaffa en Edgerouter X (eller liknande) och använda nuvarande router som switch+AP? Eller är jag helt ute och cyklar? Mina nätverkskunskaper är under all kritik.

Det kan man absolut göra om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Edgerouter X och sedan en separat AP. Alternativt modell som stödjer DDWRT eller motsvarande.

Visst borde det gå att köra mina äldre Cisco AP AIR-AP1602I-E-K9 ihop med en Edgerouter X utan att äventyra säkerheten? Tänker att mina AP inte får fler uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Så länge ens "router" (egentligen felaktigt namn) har någon form av Acess Point läge så kommer det med största sannolikhet att fungera. Skulle gissa att om den inte är äldre än 10-15 år så finns det säkert ett sådant läge.

Permalänk

Sitter i samma sits som tjocke michael, har en rt-ac66u som är eol. Hur svårt är det att sätta sig in och försöka göra något säkert om man köper en Edgerouter X som huvudrouter och sedan sätter ens gamla som AP? Är det som ni säger dumt eftersom Edgeroutern är så pass gammal? Eller är det dumt för det tar flera dagar att läsa på och göra något säkert?

Permalänk
Medlem

Edit: Lagt till steg-för-steg länk för portforwarding.

Skrivet av slöröven:

Sitter i samma sits som tjocke michael, har en rt-ac66u som är eol. Hur svårt är det att sätta sig in och försöka göra något säkert om man köper en Edgerouter X som huvudrouter och sedan sätter ens gamla som AP? Är det som ni säger dumt eftersom Edgeroutern är så pass gammal? Eller är det dumt för det tar flera dagar att läsa på och göra något säkert?

Att komma igång med en Edgerouter X från början går på några minuter. När den startat upp och du loggat in på den, får du ett välja mellan ett par färdiga konfigurationer eller om du vill skapa en helt egen konfiguration. Oftast räcker det att välja en färdig mall och sen är du igång.

Konsumentroutrar är ofta enklare i sitt gränssnitt och kan t.o.m. ha viss hjälptext för olika avsnitt som kan underlätta.
Edgeroutern har en lite högre tröskel, men att komma igång med den och t.ex. öppna portar är inte så svårt.
Nedan ser du en bild på hur interfacet ser ut.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Hej!

Ni som rekommenderar Edgerouter X här, kör ni verkligen den senaste fw som alla klagar på?
Jag menar EdgeRouter X v2.0.9-hotfix.2.

Hänger sig, tappar uppkoppling m.m. I jämförelse till den gamla fw som kunde köra i flera år utan att säga ett pip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Ni som rekommenderar Edgerouter X här, kör ni verkligen den senaste fw som alla klagar på?
Jag menar EdgeRouter X v2.0.9-hotfix.2.

Hänger sig, tappar uppkoppling m.m. I jämförelse till den gamla fw som kunde köra i flera år utan att säga ett pip.

Jag kör senaste på min X utan några bekymmer, den bara går och går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Ni som rekommenderar Edgerouter X här, kör ni verkligen den senaste fw som alla klagar på?
Jag menar EdgeRouter X v2.0.9-hotfix.2.

Hänger sig, tappar uppkoppling m.m. I jämförelse till den gamla fw som kunde köra i flera år utan att säga ett pip.

Kanske i väldigt specifika konfigurationer som ger problem. Jag har kört det sen det släpptes och har inte upplevt några problem alls.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123 @Lajser Bumpar denna tråden en gnutta!

Ni kör fortfarande Edgerouter X va? Hur ofta uppdateras den? Jag tänker på livslängden med uppdateringar. Vissa tillverkare slutar ge sina prylar uppdateringar efter något år. Hur är det på Edgerouter X ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@stefaneriksson123 @Lajser Bumpar denna tråden en gnutta!

Ni kör fortfarande Edgerouter X va? Hur ofta uppdateras den? Jag tänker på livslängden med uppdateringar. Vissa tillverkare slutar ge sina prylar uppdateringar efter något år. Hur är det på Edgerouter X ?

Sent svar och inte mig du citerade men -> https://www.ui.com/download/edgemax/edgerouter-x

Den senaste var 3 dagar innan julafton (2022-12-21) Sen 2015 har det varit 1-2 gånger per år, edgerouter X säljs fortfarande, hur länge den kommer att underhållas har jag ingen aning om. Billigaste man kan köpa som inte är konsument asus liknande.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian