Alienwares bildskärm med QD-OLED-panel får svenskt pris

Permalänk
Medlem

Hoppas fan att Dell inte skickar en begagnad skärm när man har en uppskattad sen leverans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Någon annan som fått tillbaka pengarna som betalades för skärmen? Beställde min 2022-03-22 kl16:19. Va in på internetbanken på lunchen och såg att det va "för mycket" pengar på kontot, såg att kortbetalningen till Dell inte längre fanns i listan över transaktioner. Har inte fått något mail, loggar jag in på Dell och tittar på mina beställningar så ligger skärmen kvar med lev datum 2022-07-12.

Jag råkade ut för samma sak, pengarna tillbaka på kontot igår kväll, beställde skärmen 2022-03-22 kl 12.10. Idag kontaktade jag Dell och dom sa att de inte kan se att ordern någonsin betalats. Kontaktade min bank som är Swedbank som konstaterade att felet måste ligga hos Dell eftersom de kunde se att pengarna reserverats men sedan aldrig processats av Dell. Kontaktade Dell igen som sa att det var tråkigt det som hänt och att jag nog måste beställa om den. Påstridig som jag är så fick jag honom att lova att kontakta sin ekonomi/finans avdelning och att återkomma till mig. Men nojiig som man är så känns det som de hittat på ngt för att komma ur att behöva leverera den för 10900 till en massa människor. Jag tycker ni som råkat ut för detta bör kontakta Dell snarast.

Permalänk

Jag tror inte att vi behöver oroa oss, det händer ganska ofta att ett belopp reserveras och sedan släpps det efter 1 veckor för att sedan dras igen när ordern faktiskt skickats, har varit med om det många gånger.
Att prata med Dell support är som att prata med någon 18årig Stockholmsbimbo.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Jag tror inte att vi behöver oroa oss, det händer ganska ofta att ett belopp reserveras och sedan släpps det efter 1 veckor för att sedan dras igen när ordern faktiskt skickats, har varit med om det många gånger.
Att prata med Dell support är som att prata med någon 18årig Stockholmsbimbo.

Fast en 18 årig Stockholmsbimbo brukar vilja ha dina pengar omedelbar för att sedan aldrig återbetala dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppes:

Jag råkade ut för samma sak, pengarna tillbaka på kontot igår kväll, beställde skärmen 2022-03-22 kl 12.10. Idag kontaktade jag Dell och dom sa att de inte kan se att ordern någonsin betalats. Kontaktade min bank som är Swedbank som konstaterade att felet måste ligga hos Dell eftersom de kunde se att pengarna reserverats men sedan aldrig processats av Dell. Kontaktade Dell igen som sa att det var tråkigt det som hänt och att jag nog måste beställa om den. Påstridig som jag är så fick jag honom att lova att kontakta sin ekonomi/finans avdelning och att återkomma till mig. Men nojiig som man är så känns det som de hittat på ngt för att komma ur att behöva leverera den för 10900 till en massa människor. Jag tycker ni som råkat ut för detta bör kontakta Dell snarast.

Samma för mig men klickar man vidare i mailet med att den var försenad och kollar så står det: payment method: credit card. Så man behöver nog inte oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Någon annan som fått tillbaka pengarna som betalades för skärmen? Beställde min 2022-03-22 kl16:19. Va in på internetbanken på lunchen och såg att det va "för mycket" pengar på kontot, såg att kortbetalningen till Dell inte längre fanns i listan över transaktioner. Har inte fått något mail, loggar jag in på Dell och tittar på mina beställningar så ligger skärmen kvar med lev datum 2022-07-12.

Samma här beställde tidigare samma dag.
Hittade denna efter en snabb googling, låter rimligt https://www.sweclockers.com/forum/trad/665272-pengarna-reserv...

Permalänk
Medlem

Har skärmen i sovrummet och det verkar som att skärmens fläkt fortsätter snurra på trots att jag stängt av både dator och skärm, någon annan med samma idiotiska problem? Fick dra ut sladden för att få stopp på fläkten..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Premo:

Har skärmen i sovrummet och det verkar som att skärmens fläkt fortsätter snurra på trots att jag stängt av både dator och skärm, någon annan med samma idiotiska problem? Fick dra ut sladden för att få stopp på fläkten..

Denna idioti är tyvärr inbyggd. Fläkten går konstant på modulen även när skärmen är i standby-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premo:

Har skärmen i sovrummet och det verkar som att skärmens fläkt fortsätter snurra på trots att jag stängt av både dator och skärm, någon annan med samma idiotiska problem? Fick dra ut sladden för att få stopp på fläkten..

Har liknande problem med annan skärm, dock inte fläkten men typ coilwhine när allt är av från PSUn. Enda som funka rär att dra strömsladden eller dra ut display kabel som går in i datorn, testa det å se vore intressant att veta. Kan tyvärr inte hjälpa med nån annan lösning :/

Permalänk
Medlem

jag är frälst, visst jag har lirat OLED sedan 2017 och längtat efter något liknande till PC men är precis lika imponerad som när man såg OLED första gången. vilken jävla bild! speciellt i spel som stödjer HDR, testa Halo Infinite. magiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt skärmen på Inet. Hur länge tror ni jag kommer behöva vänta på leveransen? Hoppas inte för länge.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Denna idioti är tyvärr inbyggd. Fläkten går konstant på modulen även när skärmen är i standby-läge.

Iaf på min Acer X27 som ocksy har GSync Ultimate (osäker på om det är exakt samma) så kan man påverka det genom ändringar för Deep Sleep / Quick Start (och för all del i Service menyn för den lite mer vågade). Kanske något liknande finns även här?

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag har beställt skärmen på Inet. Hur länge tror ni jag kommer behöva vänta på leveransen? Hoppas inte för länge.

Skulle tippa på Juli som tidigast men förmodligen Augusti/September

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Iaf på min Acer X27 som ocksy har GSync Ultimate (osäker på om det är exakt samma) så kan man påverka det genom ändringar för Deep Sleep / Quick Start (och för all del i Service menyn för den lite mer vågade). Kanske något liknande finns även här?

Kan inte se att det finns något sådant i menyn tyvärr.

Edit: går att skriva på ett önskemål om att fixa fläktkurvan här: https://www.dell.com/community/Alienware-Desktops/AW3423DW-pl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premo:

Har skärmen i sovrummet och det verkar som att skärmens fläkt fortsätter snurra på trots att jag stängt av både dator och skärm, någon annan med samma idiotiska problem? Fick dra ut sladden för att få stopp på fläkten..

Känns som ett ypperligt bra use case för en trådlös strömbrytare med knapp:

https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-40364748/

Permalänk
Medlem

En annan variant kanske är att ha hörlurar med ANC vid datorn, oavsett om man kör ut ljud till dom eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premo:

Har skärmen i sovrummet och det verkar som att skärmens fläkt fortsätter snurra på trots att jag stängt av både dator och skärm, någon annan med samma idiotiska problem? Fick dra ut sladden för att få stopp på fläkten..

Läste på Interwebs att fläkten stänger av sig efter upp till 20 minuter i eco mode, har inte testat själv då jag bryter med grendosan.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Inga större överaskningar - detta är primärt en skärm för underhållning och en riktigt bra sådan för det ändamålet men mindre bra för arbete. Att svärtan blir mörkgrå av infallande ljus är dock oroväckande, tolkade det som att det inte var med massiva lysrör i taket utan helt enkelt infallande ljus i största allmänhet.

200% skalning på en redan hyfsat lågupplöst skärm lär väl fungera om man typ tillbringar dagarna med typ ett fönster i taget samtidigt men annars känns det som no go tyvärr. Hoppas det kommer lite mer högupplösta varianter, TV-apparaterna lär väl rimligtvis vara 4K 16:9.

Permalänk
Medlem

LG Display har visat 8K 65" Oled. Dvs en 16:9 32.5" 4K monitor vore teoretiskt möjligt. Den tror jag hade blivit ett populärt alternativ iaf.

Huruvida det är ekonomiskt försvarbart för LGD att producera en sådan låter jag vara osagt men det faktum att Samsung Display i och med detta erbjuder oled i "monitor-storlek" kanske får LGD att på allvar överväga det... Life, förlåt Competition, is good.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

LG Display har visat 8K 65" Oled. Dvs en 16:9 32.5" 4K monitor vore teoretiskt möjligt. Den tror jag hade blivit ett populärt alternativ iaf.

Huruvida det är ekonomiskt försvarbart för LGD att producera en sådan låter jag vara osagt men det faktum att Samsung Display i och med denna erbjuder oled i "monitor-storlek" kanske får LGD att på allvar överväga det... Life, förlåt Competition, is good.

Vad hamnar DPI på?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Läste på Interwebs att fläkten stänger av sig efter upp till 20 minuter i eco mode, har inte testat själv då jag bryter med grendosan.

Den kör ju sin pixelrefresh en liten stund efter du stänger av den, så det är inte rekommenderat att bryta strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vad hamnar DPI på?

135

Blir "retina" från 65 cm (absolut ingen end-all gräns enl tidigare diskussion men ett bra riktmärke imo)

Skulle de kunna krympa till 8K/55" dvs 4K/27.5" så blir det 160/53 cm.

(om nån undrar så är det 109 och 79 cm som gäller för denna monitor - och så helt olika pixelstruktur på det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Den kör ju sin pixelrefresh en liten stund efter du stänger av den, så det är inte rekommenderat att bryta strömmen.

Man ser en långsamt blinkande grön lampa när den gör det, så det borde inte behövas varje gång. Går att ställa in så att den automatiskt kör refresh efter var 4:e timme när skärmen går i standby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inga större överaskningar - detta är primärt en skärm för underhållning och en riktigt bra sådan för det ändamålet men mindre bra för arbete. Att svärtan blir mörkgrå av infallande ljus är dock oroväckande, tolkade det som att det inte var med massiva lysrör i taket utan helt enkelt infallande ljus i största allmänhet.

200% skalning på en redan hyfsat lågupplöst skärm lär väl fungera om man typ tillbringar dagarna med typ ett fönster i taget samtidigt men annars känns det som no go tyvärr. Hoppas det kommer lite mer högupplösta varianter, TV-apparaterna lär väl rimligtvis vara 4K 16:9.

Jag hade inte klagat på högre upplösning, men för mina ögon ser det helt OK ut med 125% på en armlängds avstånd, jämförbart med hur jag körde 125% på förra 25” 1440p IPS:en. 200% gav klaustrofobi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att svärtan blir mörkgrå av infallande ljus är dock oroväckande, tolkade det som att det inte var med massiva lysrör i taket utan helt enkelt infallande ljus i största allmänhet.

Duktigt ironiskt om denna står bredvid en LCD med väldigt bra kontrast/reflexfilter i upplyst butik: "kolla LCD:n har mkt bättre svärta".

Bra sammanfattning, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Läste på Interwebs att fläkten stänger av sig efter upp till 20 minuter i eco mode, har inte testat själv då jag bryter med grendosan.

Testade detta igår kväll och då räckte det nog med 10 minuter.
Sen rekommenderar jag inte att dra ut strömkabeln till skärmen då den verkar göra något med pixlarna i ett par minuter efter man stängt av den.

Permalänk
Medlem

Herrejisses, att svärtan blir mörkgrå bara för man tänder en lampa gör ju att halva poängen med den här skärmen försvinner helt. Allt snack om fringingen visar ju också på att upplösningen faktiskt är för låg och att vi fortfarande har på tok för lite antialiasing på våra skärmar (ingen linjer nånstans ska nånsin kunna få vara bara en pixel bred).
Aja, är ju som sagt en av dom första datorprodukterna med den här typen av panel, så att den har barnsjukdomar är väl inte så överaskande ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premo:

Testade detta igår kväll och då räckte det nog med 10 minuter.
Sen rekommenderar jag inte att dra ut strömkabeln till skärmen då den verkar göra något med pixlarna i ett par minuter efter man stängt av den.

Se #19549675

Man ser en indikation när den kör refresh och det är bara om avstängningen sammanfaller med 4h-fönstret som den körs. Låter man skärmen gå i standby under dagen så har den antagligen redan kört det under tiden du är borta från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Herrejisses, att svärtan blir mörkgrå bara för man tänder en lampa gör ju att halva poängen med den här skärmen försvinner helt. Allt snack om fringingen visar ju också på att upplösningen faktiskt är för låg och att vi fortfarande har på tok för lite antialiasing på våra skärmar (ingen linjer nånstans ska nånsin kunna få vara bara en pixel bred).
Aja, är ju som sagt en av dom första datorprodukterna med den här typen av panel, så att den har barnsjukdomar är väl inte så överaskande ändå.

Jag tror att det kokar ner till att om man är en perfektionist som letar efter fel och/eller mäter varenda egenskap så kommer man att bli missnöjd med den här skärmen (och säkert många andra). Vill man bara ha en kanonbild för spel och en helt okej bild för generell användning så kommer man att vara nöjd. Det gäller att känna sig själv här om man inte har möjlighet att testa innan.

Kan väl tillägga att jag har fönster bakom mig (persienner nere) och svärtan är fortfarande bättre än på min förra IPS med typ 800:1 i kontrast. Jag har dock inte jämfört med andra gamingskärmar, VA-paneler etc.