Vattenkylning läckt på grafikkort

Permalänk
Medlem

Vattenkylning läckt på grafikkort

Tjena Swec, jag har ett problem.

För någon timma sen så krångla datorn från ingenstans. Efter en del felsök och omstarter så gick grafikkortets fläktar igång på hundra och skärmarna dog, strax därefter grafikkortet självt. Efter en del tittande och micklande så såg man till sin fasa att grafikkortets backplate var besudlat av en smörjig smörja. Kort ogott, min äldre Corsair H80i hade börjat läcka direkt från pumpen/höljet och under okänt lång tid droppat ner på graffet, porten och del av sydbryggan.

När man nu öppnat upp kortet så ser man att det förmodligen långsamt runnit ut över i stort sett alla komponenter på baksidan. Ska öppna kylarsidan snart men befarar liknande travesti även där.

Så, frågan jag ställer mig nu är, hur hanterar jag denna skada för att om möjligt rädda så mycket som möjligt? Vad för kylvätska finns i H80i? Kan jag om möjligt spola med vatten för att få bort kladdet och långtora därefter? Spola med oljefri sprit?

Jag har tyvärr inte råd med några datordelar förrän om tidigast två månader och en del hobby och arbete är lättast tillgängligt från stationära datorn. En lösning som räddar komponenterna räddar mig från minst en månad av extra ansträngning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du får plocka isär kortet, rengöra och sedan testa kortet om det inte finns några synliga kortslutningar på kretskoret. Ja, det går bra att rengöra kortet med vatten, helst avjoniserat, så länge du sköljer med ex. isopropanol och låter det torka väl efteråt.

AIOer kör på en vatten/glykol-bladning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att spola av kretskort med vatten, var försiktig med statisk eletricitet bara och låt grejor torka ordentligt efteråt så är det mycket möjligt att du få liv i ditt grafikkort igen.

Permalänk
Medlem

Gör en okulär kontroll utav komponenterna på grafikkortet när det väl torkat. Brännmärken/utbuktningar tyder på att komponenten kan behöva bytas ut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det går utmärkt att spola av kretskort med vatten, var försiktig med statisk eletricitet bara och låt grejor torka ordentligt efteråt så är det mycket möjligt att du få liv i ditt grafikkort igen.

Nej vanligt vatten innehåller salter som är elektriskt ledande man kan ta risken att använda vanligt vatten men att säga vanligt vatten funkar utmärkt är falskt.

Destillerat vatten eller Isopropanol är vad man normalt använder för att rengöra kretskort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej vanligt vatten innehåller salter som är elektriskt ledande man kan ta risken att använda vanligt vatten men att säga vanligt vatten funkar utmärkt är falskt.

Destillerat vatten eller Isopropanol är vad man normalt använder för att rengöra kretskort.

Det är inte några enorma mängder salt eller andra föroreningar i vårt dricksvatten här i Sverige så att använda vanligt dricksvatten till rengöring är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det är inte några enorma mängder salt eller andra föroreningar i vårt dricksvatten här i Sverige så att använda vanligt dricksvatten till rengöring är helt ok.

Beror på vart man bor i vissa delar av Sverige har vi hårt vatten och risken finns att något går sönder ifall man använder kranvatten.

Batteri vatten eller destillerat vatten är relativt billigt ca 4L för 50 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Beror på vart man bor i vissa delar av Sverige har vi hårt vatten och risken finns att något går sönder ifall man använder kranvatten.

Batteri vatten eller destillerat vatten är relativt billigt ca 4L för 50 kr.

Ja, en liten teoretisk risk finns det säkert, men i praktiken fungera det bra ändå:
Jag har spolat av flera skitiga moderkort, grafikkort m.m. med vatten när jag bodde i skåne (där vattnet är ordentligt hårt med kalk m.m. i) och ingen av dessa tog skada, utan tvärtom såg de ut som nya efteråt. Jag var dock noga med att låta sakerna torka så fort som möjligt så att vattnet skulle få så kort tid som möjligt på sig hinna reagera kemiskt med någonting.
Sedan finns det en medlem här på forumet som körde moderkort som han smörjt in med vacelin (som skydd mot kondens vid extremöverklockning) i sin diskmaskin för att få dem rena igen(!) Jag tyckte att det låt lite väl vågat av honom och jag skulle inte rekommendera någon att göra så, men det fungerade tydligen bra för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Tjena Swec, jag har ett problem.

För någon timma sen så krångla datorn från ingenstans. Efter en del felsök och omstarter så gick grafikkortets fläktar igång på hundra och skärmarna dog, strax därefter grafikkortet självt. Efter en del tittande och micklande så såg man till sin fasa att grafikkortets backplate var besudlat av en smörjig smörja. Kort ogott, min äldre Corsair H80i hade börjat läcka direkt från pumpen/höljet och under okänt lång tid droppat ner på graffet, porten och del av sydbryggan.

När man nu öppnat upp kortet så ser man att det förmodligen långsamt runnit ut över i stort sett alla komponenter på baksidan. Ska öppna kylarsidan snart men befarar liknande travesti även där.

Så, frågan jag ställer mig nu är, hur hanterar jag denna skada för att om möjligt rädda så mycket som möjligt? Vad för kylvätska finns i H80i? Kan jag om möjligt spola med vatten för att få bort kladdet och långtora därefter? Spola med oljefri sprit?

Jag har tyvärr inte råd med några datordelar förrän om tidigast två månader och en del hobby och arbete är lättast tillgängligt från stationära datorn. En lösning som räddar komponenterna räddar mig från minst en månad av extra ansträngning.

Beroende på när du köpte din kylare så kan Corsairs garanti täcka även andra komponenter som har blivit skadade av läckaget.

Det är tråkigt att det har hänt, men det är på grund av detta som jag kör luftkylning för egen del, även om jag gillar vatten och AIOs för deras prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag har spolat av flera skitiga moderkort, grafikkort m.m. med vatten när jag bodde i skåne (där vattnet är ordentligt hårt med kalk m.m. i)

Tas inte mycket av vattnet numera från småland? Eller har jag läst i syne?

Mjorå, edit:

Citat:

En stor del av det vatten vi använder inom NSVA kommer från Sydvatten och sjön Bolmen i Småland. Anledningen till att Bjuv, Helsingborg, Landskrona, Svalöv och flera andra skånska kommuner får allt, eller delar av sitt vatten från Småland, är att vi därifrån har stor tillgång på vatten av hög kvalitet.

https://www.nsva.se/vatten-och-avlopp/dricksvatten/

Permalänk
Medlem

Tack alla.
Var så länge sen man höll på med sånt här så alla dessa tips är mer än välkomna. Åker just nu in till civilisationen för inköp av isopropanol och ny kylare.
Vattnet i Luleå ska vara dugligt utan allt för höga halter föroreningar. Men jag kör på ren alkohol i dessa dyra tider, kan vara värt det, plus att man behöver ta extra buss för att ta sig till Biltema eller dylik butik med destillerat vatten.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Får mardrömmar, det var ungefår på samma sätt som jag förstörde ett Radeon VII.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Tack alla.
Var så länge sen man höll på med sånt här så alla dessa tips är mer än välkomna. Åker just nu in till civilisationen för inköp av isopropanol och ny kylare.
Vattnet i Luleå ska vara dugligt utan allt för höga halter föroreningar. Men jag kör på ren alkohol i dessa dyra tider, kan vara värt det, plus att man behöver ta extra buss för att ta sig till Biltema eller dylik butik med destillerat vatten.

Lycka till!

Se till att kolla av PCIe slotten med! Jag hade samma typ av olycka med mitt 290X, min loop läckte vatten+glykol över kondingarna under GPUn. Torkade av korten noggrant med destillerat vatten, och borstade bort avlagringar som blev. Såhär i efterhand skulle jag kört skölja med vatten för det värsta, sen isopropanol och en tandborste för ordentlig rengöring. PCIe porten fick jag göra rent genom att droppa i vatten i porten och suga upp med papper tills det blev rent. Tar ett tag att göra tyvärr. Låt torka sen, länge

Det kortet lever fortfarande sådär 8 år senare. Det behövde tas i/ur PCIe slotten ibland, troligvis pga oxiduppbyggnad. Men nu var det säkert 3 år sedan det behövde sist

Permalänk
Hedersmedlem

Ni verkar ha tur med era läckor. Samma hände för mig för ca 10 år sedan. Även i mitt fall med en Corsair-kylare. I mitt fall blev det överslag i PCIe-kontakten så både moderkort och grafikkort gick åt skogen. Ingen mera vattenkylning efter det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Tack alla.
Var så länge sen man höll på med sånt här så alla dessa tips är mer än välkomna. Åker just nu in till civilisationen för inköp av isopropanol och ny kylare.
Vattnet i Luleå ska vara dugligt utan allt för höga halter föroreningar. Men jag kör på ren alkohol i dessa dyra tider, kan vara värt det, plus att man behöver ta extra buss för att ta sig till Biltema eller dylik butik med destillerat vatten.

Hur gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur gick det?

Hoj!
Det går.. blandat.

Grafikkort (EVGA 980 Ti nånting) tvättades, sköljdes och borstades med symaskinborste och isopropanol i två omgångar. Fick tyvärr inte upp kylflänsen då skruvarna sitter så man drar/drog sönder spåret och welp skruvarna är små. Så kom inte åt överallt.
Efter timmar av tork så ser kortet visserligen fräscht ut och får ström, lyser upp och fläktarna går varannan sekund ett enda varv, men den ger ingen bild på någon port och så långt har jag kommit på det.
Köpt två nya kort, ett ungefär likadant (Gigabyte 980 ti g1) och ett äldre (asus 660 ti). Båda har nu samma problem, att jag inte kan koppla in mina tre skärmar som tidigare. Kopplas en tredje in så slocknar huvudskärmen (QNIX QX2710). Samma drivare, uppdaterade, äldre eller utan spelar ingen roll. Huvudskärmen har fått sig uppdatering med drivare, nya och äldre och utan osv. Samma kablar som förut, samt nya. Ordning på kablarna spelar ingen större roll. DVI, DP och HDMI i vissa konfigurationer.
Gamla moderkortet funkar (Asus Z97-A), efter en del tvätt och tork. Sydchippet som blev täckt i glykolblandning verkar ha återhämtat sig eller något.
Ny vattenkylning, Corsair igen, h100x. Håller temperaturen åt CPU men systemet i sin helhet är varmare. Om den överlever lika länge som förra så är det inte många flundror per år.
Av någon anledning har mus och tangentbord börjat bråka, mittenknapp och höger shift exempelvis. Efter isärplockning och tvätt ingen förändring.
Funderar över vad ytterligare skador förutom allt ovan som kan ha skett.

I stort sett, datorn fick en stroke men överlevde och har nu tappat förmågor och är lite smått handikappad. Kostat mig fem laxar hittills. Längtar till nästnästa löning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.