Permalänk
Medlem

Premium Dark Theme

Något som varit efterfrågat under många många år är ju möjligheten till att få mörkt tema på Sweclockers.

Antar att det är väldigt dyrt att implementera men själv hade jag lätt kunnat sponsra sweclockers med mina pengar för att få möjligheten att köra ett äkta dark theme utan att behöva installera några otäcka tredjeparts-tillägg till mina browsers.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så tycker inte Sweclockers ledning att denna funktion är en viktig funktion. Så vi kommer inte få se detta på mycket länge, eller inte alls. Det handlar inte om pengar alls, det är en prioritetsfråga.

Det finns ett antal olika userstyles som gör ett mörkt tema på SweC, så bevisligen så borde SweC kodare som kan koden kunna göra detta mycket enklare. Så många av oss förstår inte varför inte en sådan funktion inte kan prioriteras.

Det skulle räcka med en för oss som är inloggade och i betastadiet. Sedan fixa lite i taget.

På datorn så kan man ju köra med userstyles, men på mobilen så är detta så mycket krångligare och fungerar bara på en webbläsare(firefox?). Och om SweC tänkte lite framåt så borde mörkt tema vara en prioritet eftersom så många använder mobilen. Om de vill ha in nya användare och ha kvar de gamla vill säga.

PS! Du kommer tyvärr inte få så mycket svar på din omröstning eftersom SweC också döljer Feedbacktrådarna i vanliga flödet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tyvärr så tycker inte Sweclockers ledning att denna funktion är en viktig funktion. Så vi kommer inte få se detta på mycket länge, eller inte alls. Det handlar inte om pengar alls, det är en prioritetsfråga.

Nej, jag har förstått att det prioriteras olika. Jag är själv utvecklare och tycker alltid det är värt att lägga tid på att göra mina program snyggare med så enkla som att bara ändra färgerna så detta är för mig HELT obegripligt!

Jag har själv avvecklat alla program som inte har mörkt tema.

Skrivet av Lagers:

PS! Du kommer tyvärr inte få så mycket svar på din omröstning eftersom SweC också döljer Feedbacktrådarna i vanliga flödet.

Tack för tipset. Kanske passar in i ett mer publikt forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nej, jag har förstått att det prioriteras olika. Jag är själv utvecklare och tycker alltid det är värt att lägga tid på att göra mina program snyggare med så enkla som att bara ändra färgerna så detta är för mig HELT obegripligt!

Jag har själv avvecklat alla program som inte har mörkt tema.

Tack för tipset. Kanske passar in i ett mer publikt forum?

De skulle få så mycket goodwill, nästan så aftonbladet skulle skriva en nyhet om det om Sweclockers kom med mörkt tema.

Du kan ju prova att köra på vanliga forumet, men en forumledare skulle säkert flytta det hit till feedback trådarna.

Vi får helt enkelt leva på hoppet

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej,

@dblade Jag tar och skickar in dig en annan tråd, där jag beskriver rent tekniskt vad vi (teknik) vill genomföra. Det är alltså inte bara klistra in det mörka temat som användare här på sajten har gjort. Vi måste kunna underhålla och bygga vidare på designerna, det får inte bli en stoppkloss i vårt arbete.

Det finns idag många intressenter* som @Lagers tog upp, varav mörka temat inte hamnat högst upp under alla dessa år. Under oktober månad lämnar alla parter in sin prioriterade projektlista vad de vill genomföra nästa år, som sedan behöver vägas mot varandra. Alla ska få sin del av kakan.

* Intressenter (i bokstavsordning):

  • Användarna (fångas upp av chefredaktörer)

  • Chefredaktörer (SweClockers och FZ)

  • Säljchef

  • Teknikchef

  • VD

/ Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej,

@dblade Jag tar och skickar in dig en annan tråd, där jag beskriver rent tekniskt vad vi (teknik) vill genomföra. Det är alltså inte bara klistra in det mörka temat som användare här på sajten har gjort. Vi måste kunna underhålla och bygga vidare på designerna, det får inte bli en stoppkloss i vårt arbete.

Det finns idag många intressenter* som @Lagers tog upp, varav mörka temat inte hamnat högst upp under alla dessa år. Under oktober månad lämnar alla parter in sin prioriterade projektlista vad de vill genomföra nästa år, som sedan behöver vägas mot varandra. Alla ska få sin del av kakan.

Ja, mitt förslag var att låta användarna kunna stå för en del av utvecklingskostnaderna. Jag hade lätt betalat in en slant till er för den här funktionen.

Har inte byggt hemsidor på länge -- Har ni gjort en uppskattning om hur mycket tid och pengar ETT mörkt tema skulle kosta?

För några veckor sedan gjorde jag om ett gammalt WinForms program till mörkt tema med mig som ensam användare i hela världen. Tror det tog 20 minuter att ändra lite färger 😅

Att lägga till mörkt tema på Sweclockers innebär ju lite mer än bara ändra färger för man måste ju kunna spara ner valet i användprofilen också. Det tilkommer då en bit/bool per användare och en checkbox på användarprofilen också så några fler minuter snackar vi nog om i detta fall.

Alternativt är ju annars att helt gå över till the 'dark side' - Kanske bara lite mörkare bakgrund, för alla användare? Sweclockers får ett grymt snyggt utseende i Edge där man 'tvingat fram' dark-mode:

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Projektet har aldrig fått en beställning annat än "Vill ha mörkt tema", vi har därför utgått från vad teknik vill göra med projektet som är listan i den andra tråden.

Det innebär att riva ut all HTML-struktur och CSS och börja om från börja. Göra om - gör rätt. Därefter kommer det vara enklare att lägga till egna användarstilar (via tillägg som idag) då allt är fördefinierat och standardiserat.

Om det här är vad som beställs kan jag inte svara på, men vi har uppskattat ärendet till ca 4 månader (alla personers tid). Det innefattar möten (alla älskar vi möten?), UX/UI (externa partners), säljavdelningen (nya mallar för hur annonser bör se ut) och programmering av teknik. Alla godsaker och fler som nämndes i andra tråden, vi har garanterat glömt något.

Permalänk
Medlem

Dark-mode är saknat och efterlängtat.

Permalänk

En liten stor fördel är energi-besparingen ni kan bidra med via ett Dark mode. Tänk:

antal användare x timmar per dag med sweclockers öppen x antal kWh i snitt per skärm (användare) x 30 dagar = … … Mega(?)Watt besparade per månad

Förutom energibesparing i elbrist-situationen, så är miljö och ekonomi andra fördelar. (T.o.m. Sweclockers egen elanvändning på kontoret/en minskar troligen.)

Är det någon gång det är rätt läge för Dark mode så är det kanske i dessa tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

En liten stor fördel är energi-besparingen ni kan bidra med via ett Dark mode. Tänk:

antal användare x timmar per dag med sweclockers öppen x antal kWh i snitt per skärm (användare) x 30 dagar = … … Mega(?)Watt besparade per månad

Förutom energibesparing i elbrist-situationen, så är miljö och ekonomi andra fördelar. (T.o.m. Sweclockers egen elanvändning på kontoret/en minskar troligen.)

Är det någon gång det är rätt läge för Dark mode så är det kanske i dessa tider?

Det är ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen som avgör energiåtgång, inte färg. (bortsett Q/Oled m.m)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

En liten stor fördel är energi-besparingen ni kan bidra med via ett Dark mode. Tänk:

antal användare x timmar per dag med sweclockers öppen x antal kWh i snitt per skärm (användare) x 30 dagar = … … Mega(?)Watt besparade per månad

Förutom energibesparing i elbrist-situationen, så är miljö och ekonomi andra fördelar. (T.o.m. Sweclockers egen elanvändning på kontoret/en minskar troligen.)

Är det någon gång det är rätt läge för Dark mode så är det kanske i dessa tider?

Gäller ju främst bara på OLED. Du kan ha en helt svart IPS skärm och den drar lika mycket el som en helt vit.

Antalet som surfar swec på telefonen (i tid) lär ju vara småpotatis mot hur mycket sidan är igång på skärmar utan OLED. Personer med OLED på skrivbordet är fortfarande väldigt få

Personligen tycker jag mörkt tema på hemsidor bara är jobbigt, körde det förr ett tag men när jag blev aktivare här kändes det bara jobbigt för ögonen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Om FZ har det borde även SC kunna fixa detta anser jag. Mycket snällare för ögonen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har funnits ett intiativ på ett sätt kan man kanske uttrycka det på?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515628-sweclockers-da...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Jalle64:

Om FZ har det borde även SC kunna fixa detta anser jag. Mycket snällare för ögonen.

FZ är absolut mörkare i tonerna men det är inget regelrätt dark mode. Det finns även annan målgrupp än här.