Spel kopplas till bättre kognitiva förmågor hos barn

Permalänk
Melding Plague

Spel kopplas till bättre kognitiva förmågor hos barn

En ny studie visar att barn som spelar dator- och TV-spel har bättre arbetsminne och reaktionsförmågor jämfört med barn som inte spelar alls.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns rimligt för mig att om man tränar på reflexer blir man bättre på att reagera, tränar man på problemlösning blir man bättre på att lösa problem och om man tränar på lagarbete blir man bättre på att jobba med andra. Alla dessa element finns inom spelande. Vet många vars enda sociala liv var online under uppväxten

Det sagt så är 3h dagligt spelande i den åldern ganska mycket

Permalänk
Medlem

World of warcraft lär nog ha en mycket god påverkan på minne och fokus

Permalänk
Medlem

Kan man balansera spelandet med andra sociala aktiviteter och rörelse är det säkerligen inga problem. Balansen i livet är väl något de flesta kämpar med tills man dör.

Permalänk
Medlem

Har väl varit flera studier tidigare om detta också?

Enda risken är ju att det blir ett beroende vilket kan leda till andra problem så klart.

Permalänk
Medlem

Det känns som att varannan studie säger att spel är dåligt och varannan säger att det är bra, varför kan man aldrig få ihop helhetsbilden att det har både för och nackdelar, precis som de flesta andra aktiviteter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Denna undersökning var ganska tunn och som också framgår av texten själv:

-"Samtidigt kan studien inte fastställa huruvida spelarnas egenskaper tränats av spelandet, eller om barn som redan besitter dessa egenskaper helt enkelt är mer intresserade av spelande. "

Av ovanstående känner vetenskapsmannen i mej väldigt tveksam till rubriksättningen.

Detta har forskats i omgångar, en som jag kommer ihåg, några år sedan dock men läsvärda reflektioner och slutsatser:
https://www.science.org/content/article/neuroscientists-speak...

Tyvärr så hamnar detta ämne som så ofta i populär_forsknings_genren. Författaren T Eriksson tex. som sålt massor men som kritiseras av många för att slira rejält med det vetenskapliga och fakta baserade.

Ensam bakom en skärm förlora alla gånger mot interaktionen med kompisarna på gatan eller i skogens lek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det känns som att varannan studie säger att spel är dåligt och varannan säger att det är bra, varför kan man aldrig få ihop helhetsbilden att det har både för och nackdelar, precis som de flesta andra aktiviteter.

Jo. Lite samma som studier om intag av kaffe och rött vin. Varje år dyker det upp en studie som säger att det är positivt och nästa studie säger att det är negativt.

Å andra sidan är det nog ämnen som är lite kniviga att penetrera för att få de korrekta analyserna.

Men vad det gäller barn/unga som spelar spel regelbundet verkar studier visa att det är positivt på olika sätt för deras kognitiva förmågor. Men spelande är kanske inte enbart positivt, kanske negativt i andra aspekter.

Bruce Jenner
Permalänk
Medlem

Jag tror man ska vara försiktig med tolkningen av sådana studier. Jag jobbar själv inom området och det finns så många felkällor när det gäller psykologisk forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Denna undersökning var ganska tunn och som också framgår av texten själv:

-"Samtidigt kan studien inte fastställa huruvida spelarnas egenskaper tränats av spelandet, eller om barn som redan besitter dessa egenskaper helt enkelt är mer intresserade av spelande. "

Av ovanstående känner vetenskapsmannen i mej väldigt tveksam till rubriksättningen.

Spel kan nog av förklarliga anledningar bli ett problem om orsakssambandet är det omvända, det vill säga om barn med bra kognitiva förmågor lockas att spela och dessutom mer än 3 timmar om dagen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Så nu får vi smartare och mer pricksäkra mördare?? =o

Men är inte så konstigt ärligt talat, lite som med min yngsta som är 4 som helt självmant lärt sig engelska och till å med räknar bättre på engelska än svenska. Tror själv att det bara är till fördel att börja tidigt så länge det finns en balans.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Jag tror man ska vara försiktig med tolkningen av sådana studier. Jag jobbar själv inom området och det finns så många felkällor när det gäller psykologisk forskning.

För att inte tala om hur Rå-Datan har en tendens att bli tolkad efter individens egna Ideologi.

Med det sagt så råder det en viss koncensus idag att "Gaming" Generellt ger mer än vad det tar från den spelande.

Spel som World of Warcraft Fram till Mists of Pandaria/Warlords of Draenor (Jag tittar på dig Looking for Group/Raid) Gav många en mööjlighet att lära sig Socialt Samarbete, Problemlösning i Sociala Sammanghang och även en tidigare omöjlig nivå av Språk-Utveckling av ditt andra/tredje Språk.

För att inte tala om alla Svärord.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Håller med om allt du skriver Hellscreame.

Permalänk
Discokungen

Jag reagerade också på att tre timmar per dag kändes väldigt mycket för 9-10-åringar. Svårt att kombinera med det sociala, även om det givetvis kan vara ett stort forum för det sociala.

Oavsett är det en intressant studie, om det beror på att barnen är mer utvecklade kognitivt eller att de får det av spelande känns som en svår slutsats att dra, ävnd om det var nämnt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det borde utföras en liknande studie på vuxna också.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa; dataspel är farligt och passiviserande för barn, men hjärndött sträckkollande på TV-serier med lådvin fem dagar i veckan har inga negativa effekter för vuxna?

Permalänk
Medlem

I mitt fall har datorer och mobiler förstört arbetsminnet och särskilt koncentrationsförmågan. Önskar att smartphones aldrig uppfanns och det kommer från mig som hade dem innan de uppfanns i form av handdator + 3G-delning via bluetooth från mobilen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag är född i mitten av 80-talet och spelade mycket tvspel (nintendo 8bit) och datorspel under så gott som hela 90-talet.
Jag har övervägande spelat FPS (HL, CS, UT) och senare MMORGP (AO, WoW) och det jag kan känna att spelen har gett mig är reaktionsförmåga (av FPS) och bättre lokalsinne/"rumsvisualisering" (FPS delvis men mest av MMORGP).

Dock hade jag inte den viktiga livsbalansen, blev i retrospekt på tok för mycket spel och på tok för lite fysisk aktivitet. Idag är rollerna nästan omvända. Försöker få in lite spel någon gång ibland när jobb/familj/hushållsaktivteter/träning tillåter.

TL;DR:
Som sagt tidigare i tråden, balansen är det viktiga. Alla erfarenheter lär, även spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det känns som att varannan studie säger att spel är dåligt och varannan säger att det är bra, varför kan man aldrig få ihop helhetsbilden att det har både för och nackdelar, precis som de flesta andra aktiviteter.

För att det som är bra för en är dåligt för den andra.
En ungdom sitter och spelar 6 timmar om dag och blir superbra på att skriva på tangentbordet som i sin tur ökar finmotorik och muskelminne.

En annan ungdom (med Trombos sjukdom) satt och spelade en vacker lördag i 12 timmar och dog pga en tromb som bildades i någon arterie i hans ben. Denna kille skulle klara sig om han hade gjort någon bensträcka då och då under dagen, men han satt i ett raid och tänkte inte göra någon paus.

Att spela lagom är bäst.

Permalänk
Medlem

Alltså... Undersökningar i största allmänhet vilka jävla slöseri med tid och pengar, självklart får man bättre reaktion genom utsätta sig för situationer där det krävs... Sen är det som alla beroenden, är det på hjärnan förstör det fokus...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Träning ger färdighet. Gäller självklart inom spelande också. Finns flera studier inom detta område som bekräftar positiva resultat.

Permalänk
Medlem

Det här känns som något som redan var "bekräftat" i andra studier genom åren men intressant att se att även nya studier visar på samma sak.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

En ny studie visar att barn som spelar dator- och TV-spel har bättre arbetsminne och reaktionsförmågor jämfört med barn som inte spelar alls.

Läs hela artikeln här

@versions

Effekter kan vara statistiskt signifikanta och ändå så små att de i realiteten är helt irrelevanta.

En nödvändig vana om man vill stiga över click-bait nivån på sina artiklar som diskuterar forskning är därför att även nämna hur stor effekten var. +1%? +10%? +50%? Skillnaden mellan meningslös och helt fantastisk.
Stjärna i kanten (som dock kräver lite ytterligare hemläxa) är att även ge en referensram på vilka andra mer välkända insattser som ger en liknande effektstorlek. Först då går det för läsaren att faktiskt göra en vettig bedömning av det som artikeln handlar om.