Permalänk
Medlem

Powerknapp funkar ej

hej!

min dator vill inte längre starta på kommando med powerknappen. om jag flippar fram och tillbaka med strömläges knappen (1/0) på nätagget så hoppar den igång självmant. Ibland funkar knappen ett par dagar och sen lägger den av igen.
När jag flippar av/på med nätagget så liksom klickar det till och sen hoppar datorn igång.

har läst att detta kan bero på olika saker, men har inte hittat någon forumtråd som sedan haft en lösning publicerad...
Jag tänkte börja med att felsöka själva powerknappen, men undrar om någon har en slags felsökningsstege man kan följa i det här fallet, alternativt en lösning på eget upplevt problem?

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flipp3n:

hej!

min dator vill inte längre starta på kommando med powerknappen. om jag flippar fram och tillbaka med strömläges knappen (1/0) på nätagget så hoppar den igång självmant. Ibland funkar knappen ett par dagar och sen lägger den av igen.
När jag flippar av/på med nätagget så liksom klickar det till och sen hoppar datorn igång.

har läst att detta kan bero på olika saker, men har inte hittat någon forumtråd som sedan haft en lösning publicerad...
Jag tänkte börja med att felsöka själva powerknappen, men undrar om någon har en slags felsökningsstege man kan följa i det här fallet, alternativt en lösning på eget upplevt problem?

Koppla bort knappen och starta med nåt metallföremål direkt mellan pinnarna på moderkortet, skruvmejsel eller en bordskniv brukar funka bra, har lådan en resetknapp kan du även skifta mot den för att testa.
Det är ovanligt att knappen går sönder men omöjligt är det inte men det är större risk att det är nätdelen eller moderkortet som är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har felsökt knappen och det gjorde ingen skillnad. får köpa ett nytt nätagg och testa

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flipp3n:

Har felsökt knappen och det gjorde ingen skillnad. får köpa ett nytt nätagg och testa

Nätdelen kan man tvångsstarta genom att bygla i atxkontakten för att testa den , åtminstone blir det ett grovt test att den går igång men man vet ju inte om spänningarna är rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

hej!

min dator vill inte längre starta på kommando med powerknappen. om jag flippar fram och tillbaka med strömläges knappen (1/0) på nätagget så hoppar den igång självmant. Ibland funkar knappen ett par dagar och sen lägger den av igen.
När jag flippar av/på med nätagget så liksom klickar det till och sen hoppar datorn igång.

har läst att detta kan bero på olika saker, men har inte hittat någon forumtråd som sedan haft en lösning publicerad...
Jag tänkte börja med att felsöka själva powerknappen, men undrar om någon har en slags felsökningsstege man kan följa i det här fallet, alternativt en lösning på eget upplevt problem?

Har du kollat så att sladden till moderkortet(från strömknappen) sitter i ordentligt och rätt, annars testa brygga dem pinnarna själv.
Att nätagget löser problemet kan ju vara att 24-pins kontakten glappar också.
En annan sak att kolla är moderkortsbatteriet, det kostar 2:- med ett nytt.

förtydligande
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Har felsökt knappen och det gjorde ingen skillnad. får köpa ett nytt nätagg och testa

När du felsökt knappen har du då kontrollerat med något mätverktyg att det faktiskt inte är fel på knappen?
Det finns många sätt att felsöka en sådan knapp men enklast är med kontinuitetsmätare (summer).

Har du en reset-knapp på datorn så kan du prova koppla in denna på moderkortet där power-knappen skal vara inkopplad.
Fungerar det då att starta datorn med reset-knappen så är det fel på din power-knapp.

Det är inte så vanligt att power-knappen går sönder men det händer.

Permalänk

Man undrar ju hur TS har använt power knappen så pass att den går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man undrar ju hur TS har använt power knappen så pass att den går sönder.

Kan ju vara så att moderkortet inte drar i power-on sladden till kragget korrekt.
Har sett det på två datorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Knappen är inte problemet, om ni läser tråden så framgår det att TS nu har testat själva knappen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hur felsöker man ett nätagg enkelt ? Jag får som sagt igång datorn om jag flippar på strömbrytaren till nätagget ett tiotal gånger.
har provat att kastbyta reset och power knapp samt startat med skruvmejsel utan resultat, så dessa är nog uteslutna

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flipp3n:

hur felsöker man ett nätagg enkelt ? Jag får som sagt igång datorn om jag flippar på strömbrytaren till nätagget ett tiotal gånger.
har provat att kastbyta reset och power knapp samt startat med skruvmejsel utan resultat, så dessa är nog uteslutna

För att felsöka behöver du mäta men det du skriver om strömbrytaren kan tyda på att kondensatorerna är dåliga och att du får dem att läka när du slår av och på strömmen via den fysiska knappen. Har du en annan nätdel att testa med vore det bra om du gjorde det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.