Caselabs entusiastchassin på väg tillbaka med svensk vid rodret

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Vi har förresten öppnat portarna till https://caselabs.se/.

Nu har det gått 6 månader, får vi någon rolig statusuppdatering snart eller?

Permalänk
Representant
Skrivet av Versatile:

Nu har det gått 6 månader, får vi någon rolig statusuppdatering snart eller?

Ja, vi var ju redo att tuta igång och köra för ungefär ett halvår sen men sen kom vi på den smarta idén att lansera oss i två steg ("soft-launch" där vi säljer utvalda reservdelar och "hard-launch" där vi återigen säljer kompletta chassin) för att se att vi hade t.ex tillverkning, QC, logistik med mera som fungerar. Så vi skrotade egentligen alla planer, körde ut en enkät till alla som prenumerar på vårt nyhetsbrev (cirka 8000 personer) och frågade dem om de har ett chassi från oss, om de behöver delar och i så fall vilka delar de behöver.

1980 personer besvarade vår enkät. 61,5% (1217 st) av dessa äger ett chassi från oss och 66% (803) av de som äger ett chassi behöver totalt 8436 delar. Majoriteten av kunderna finns i Nordamerika (54%), sen Europa (33%). 6% bor i Oceanien, 5% i Asien och resterande bor i Mellanöstern (1%), Sydamerica (0,7%) och Afrika (0,3%).

Det chassi som flest äger är Mercury S8 (13,2% som äger det) tätt följt av Magnum SMA8 (12,3%). STH10 ägs av 8,7%, 7,3% äger ett SM8, S3 ägs av 6,4%, TH10 ägs av 6,3% och 6,1% äger S5.

Av vad jag kan se så kommer bland annat "extended tops", dörrar, "switch mounts" och "switch plates", radiatorfästen, "motherboard trays" komma tillbaka till de flesta modeller under vår "soft-launch".

Anledningen att det tagit sådan tid är att jag arbetar heltid samtidigt som jag renoverar min lägenhet (vilket förhoppningsvis är klart snart) och arbetar med detta. Sen så har jag haft blodproppar i lungorna förra året och dras fortfarande med sviterna av det + komplikationer av medicineringen. Inte ens Daniel är skadefri då han skadat ryggen och inte kunnat sitta vid ett skrivbord längre tider utan att få ont. Sen har han flyttat till ett hus och har saker att göra med det.

Vi är dock en bra bit på väg att bli klar inför "soft-launch". Just nu håller jag på att konvertera alla delar till vår tillverkare vilket jag hoppas bli klar med snart. Det ska t.ex dig instruktioner för bockning av alla delar. Vi har även arbetat med ett par sidoprojekt samtidigt så att när vi väl är återlanserade och säljer kompletta chassin igen så kommer vi att kunna berätta om många nya intressanta grejor tätt inpå varandra.

Förutom det träffar jag investerare för att få in mer kapital för att kunna expandera, lägga en beställning på delar för att bygga upp ett lager så vi snabbare kan hantera beställningarna under vår "soft-launch" och lite andra investeringar som just nu är "hemligt". Sen pratar jag med potentiella partnertillverkare i Nordamerika för att kunna hålla frakt och tull nere för nordamerikanska kunder genom NAFTA. Jag söker även liknande partnertillverkare för Oceanien/Asien.

//Emil

Visa signatur

CaseLabs design and manufacture premium computer cases and accessories for enthusiasts with high demands.