Minnestypen SO-DIMM för bärbara datorer når vägs ände efter 25 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beskrev jag i inlägget. Om et är så att det är ett steg på vägen mot att fastlödda minnen blir det enda som finns, så tar det bort ägandeskapet. Om fastlött RAM är OK, varför inte fastlödd lagring etc etc. Då har man snart noll anledning att öppna datorn, och går något sönder får man köpa ny dator, eller åtminstonne ny "allt-i-ett-enhet", alltså moderkort med alla saker fastlödda på. Det blir dyrt, och är inte något jag vill se. Vi är redan där med mobiltelefoner och det är inte bra tycker jag.

Ändå ett helt nytt koncept för mig. Hur får mängden skruvar eller huruvida saker är fastlödda äganderätten att skifta till någon annan och i så fall vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ändå ett helt nytt koncept för mig. Hur får mängden skruvar eller huruvida saker är fastlödda äganderätten att skifta till någon annan och i så fall vem?

Nu verkar ju detta inte vara en väg mot fastlödda minnen så världen verkar inte vara lika ondsint som jag tridde i det här fallet

Men generellt, om det hade varit så att målet var att konsumenten inte ska kunna byta minnen själv på sin enhet så minskar ju din frihet att göra det du själv vill och då blir det lite mindre din enhet. Om man tillslut bara äger "skalet men någon anna bestämmer vad du får och inte får göra, är det verkligen "din" pryl då?

Men hur som haver så verkar det i detta fallet inte vara ett försök att förstöra för konsumenten så hela diskussionen runt det hör inte hemma i den här tråden. Jag fattade fel helt enkelt. Är väl luttrad efter att ha läst så mycket annat som begränsar eller försöker begränsa konsumenters fri och rättigheter de senaste åren. Mea Culpa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu verkar ju detta inte vara en väg mot fastlödda minnen så världen verkar inte vara lika ondsint som jag tridde i det här fallet

Men generellt, om det hade varit så att målet var att konsumenten inte ska kunna byta minnen själv på sin enhet så minskar ju din frihet att göra det du själv vill och då blir det lite mindre din enhet. Om man tillslut bara äger "skalet men någon anna bestämmer vad du får och inte får göra, är det verkligen "din" pryl då?

Men hur som haver så verkar det i detta fallet inte vara ett försök att förstöra för konsumenten så hela diskussionen runt det hör inte hemma i den här tråden. Jag fattade fel helt enkelt. Är väl luttrad efter att ha läst så mycket annat som begränsar eller försöker begränsa konsumenters fri och rättigheter de senaste åren. Mea Culpa.

Tror dock han menar med att ha ram minne som är fastlödd på moderkortet och "bara äga skalet" är en enormt långt ifrån varandra. Datorer som idag kommer med fastlödda minnen går mer eller mindre alltid att konfigurera till den mängd man vill ha bara att man måste tänka vad kommer jag kunna behöva under produktens livstid och inte vad man behöver idag.

Lite som att säga att jag bara "äger skalet" till min tv bara för att den är 65" och inte går att uppgradera till 75" efter 2 år

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror dock han menar med att ha ram minne som är fastlödd på moderkortet och "bara äga skalet" är en enormt långt ifrån varandra. Datorer som idag kommer med fastlödda minnen går mer eller mindre alltid att konfigurera till den mängd man vill ha bara att man måste tänka vad kommer jag kunna behöva under produktens livstid och inte vad man behöver idag.

Lite som att säga att jag bara "äger skalet" till min tv bara för att den är 65" och inte går att uppgradera till 75" efter 2 år

Har man tidigare kunnat byta storlek på sin TV men nu håller den möjligheten på att försvinna menar du? Nej jag tycker inte det är samma sak.

Att löda/limma fast komponenter som tidigare var utbytbara för att man kommit på att "Fan, vi tjänar mindre pengar om kunderna kan göra det där själva", typ... Det är sådant jag menar.

Eller som med D-links gamla router Dir-655. Ena firmware-versionen hade repeater-funktion, det stog som marknadsföringstext på kartongen, sen lanserar de en standalone-repeater, tar bort funktionen i firmware på Dir-655 och häbdar att den inte behövs, för nu har vi en separat repeater ni kan köpa istället.

Allstå i princip att kundens beslutsrätt över kundens egen produkt minskar. Det var det jag menade. Och att öka mängden minne är ju i praktiken enkelt, men löder de fast det så blir det ju lika krånglgt som att öka storleken på sin befintliga TV, helt i onödan och av ren corporate greed, utan någon som helst fördel för konsumenten.

Men tack och lov så var det inte så i det här fallet så finns inget skäl till oro. Så då finns ingen anledning för mig att bli förbannad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det vore dags att kolla på chipletdesign där man lägger in ett vettigt grundminne typ 32 Gbyte på apuenheten och sedan har man en tom sockel utanför för expansion, Apple gör en hel del rätt på hårdvarunivå som borde kopieras och så rättar man till deras avsiktligt användarfientliga fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Allstå i princip att kundens beslutsrätt över kundens egen produkt minskar. Det var det jag menade.

Så här ska datorer byggas, då jäklar får man bestämma mej själv
Dessa är dock även alldeles för nedlåsta då jag inte kan ändra inuti de integrerade kretsarna som jag vill.

Skulle dock vara lite kul att bygga en komplett "modern" dator på detta sättet. Den skulle tyvärr ta upp flera kvarter i storlek och möjligen komma upp i någon kHz i klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skruvarna är nästan garanterat för att minska bördan på supporten. Ett problem med SO-DIMM är att minneskretsarna kan lossna...

Tittar man på hur CAMMs kontaktyta ser ut så påminner den mest om en LGA-anslutning. Dessa kräver ganska stort mekaniskt tryck för att ge en säker kontakt, så alternativet till skruvar är att nita fast minneskortet mot moderkortet. Om något så riskerar den nya kontakten att öka bördan på supporten när användare som försökt byta minne kommer åt och knäcker de små kontaktpinnarna på moderkortet (samma problem som gällt för Intels processorer senaste decennierna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

<Uppladdad bildlänk>

Så här ska datorer byggas, då jäklar får man bestämma mej själv
Dessa är dock även alldeles för nedlåsta då jag inte kan ändra inuti de integrerade kretsarna som jag vill.

Skulle dock vara lite kul att bygga en komplett "modern" dator på detta sättet. Den skulle tyvärr ta upp flera kvarter i storlek och möjligen komma upp i någon kHz i klockfrekvens.

Det var det de gjorde på 60-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Tittar man på hur CAMMs kontaktyta ser ut så påminner den mest om en LGA-anslutning. Dessa kräver ganska stort mekaniskt tryck för att ge en säker kontakt, så alternativet till skruvar är att nita fast minneskortet mot moderkortet. Om något så riskerar den nya kontakten att öka bördan på supporten när användare som försökt byta minne kommer åt och knäcker de små kontaktpinnarna på moderkortet (samma problem som gällt för Intels processorer senaste decennierna).

Håller med. På en vanlig DIMM kommer kontaktkraften från fjäderbelastning runt kontaktstiften i sockeln, som nu byts mot att skapa den "externt" mellan två parallella ytor. De skulle såklart kunna göra en bygel eller liknande i stil med en LGA sockel, men när "57% thinner" är en feature så åker den lösningen ut genom fönstret. Bygga 6-7mm för att slippa 6 skruvar i service blir inte en jätteattraktiv tradeoff när tunna enheter är såpass populära

Själv gillar jag den, komma närmare lödda komponenters prestanda utan att löda fast är riktigt sweet! Tror vi kommer se fler komponenter byta till kontakter liknande detta över tid när frekvenserna stiger mer och mer. SSDer skulle jag gissa blir nästa, men inte de närmaste åren

Permalänk
Medlem

Klarar man av att skruva isär dator för att komma åt minnena klarar man av att byta minnen med 6 skruvar också.
Jag tycker det var en bra lösning. Andra alternativet hade varit fastlödda minnen, och det är jag emot.

Permalänk
Medlem

Såg en kommentar nånannanstans om att CAMM säkert är lättare för en robot att montera. Det kan jag absolut tro på - lyft kretsen med vakuum och skruva rakt ner, inga problem. Att montera en SO-DIMM är säkert pilligare.

Visa signatur

5900X | 6700XT