Krönika: Min resa började med Nvidia år 2007

Permalänk
Medlem

Mitt första Nvidia var Riva 128. Varianten med 4Mb. Ovetandes om vad det var för något och förtrollar av Voodoo 1 vid en demo hade jag redan beställt ett sådant. Så datorn hade båda korten. Ångrade mig när jag kort efter (en vecka?) läste på lite om Riva 128 och såg att Nvidia marknadsförde kortet som snabbare än voodoo. Gjorde snabbt några tester och insåg att ja, mer fps fock man, men shit vad fult. Så ångern försvann fort. Men var ändå kul att ha kortet i burken när jag ville testa runt lite.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Mitt starkaste minne.... När mitt 6 månader gamla gforce4 4400ti blev föråldrat och inte fick några fler mjukvaruuppdateringar. Har inte haft något Nvidia i min dator sedan dess.

Inte för att vara den... Men det var väl ungefär förväntad livscykellängd vid lanseringen? Geforce 4-serien var väl ändå ~4 år gammal vid ditt inköp? ATi hade ungefär samma livscykel-längd med stöd på sina Radeon 7500/8500.

Skrivet av medbor:

Lite samma för mig, min pappa investerade en stor mängd pengar i en dator till barnen, senaste generationen Nvidia såklart, tyvärr var det Geforce MX440 (eller något sånt), rebranded Geforce2 för de som inte vet. Kortet var flera år föråldrat vid lanseringen och klarade inte längre 3D-spel eftersom många hårdvarufunktioner saknades

Nog för att Geforce 4 MX440 var ett riktigt budgetkort, ett Geforce 2 med nodkrympning... Så lanserades det väl bara typ 1½ år efter Geforce 2 Ultra? Minns att det kunde veva runt det bara några månader tidigare släppta Return to Castle Wolftenstein, Aquanox och flera andra titlar utan större problem. Har för mig t om Unreal T 2003 funkade hyggligt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Minnen finns det många.. Har ägt och kört en hel del grafikkort från båda lägren genom åren.

Bäst minns jag nog mitt första Nvidia-kort, ett Riva 128 som rätt snabbt förpassades till att agera 2D-kort för mitt Voodoo 2. Och hur kan man glömma de första Geforce-korten? Minns både mitt Geforce 2 GTS och Geforce 4 Ti 4400 väldigt väl... I modern tid är det väl introduktionen av RTX-serien som lämnat starkast avtryck personligen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa

Köpte mitt första grafikkort 2003.
Amd 9600 med 256mb.
Hade pengar för ett 9600 PRO men den hade bara 128mb tänkte jag.

Trodde mängden minne var bättre. Ack så fel jag hade 😑

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Året var 1999 och jag ville uppgradera min första dator. Nvidia Riva TNT 2 kostade 2.000:- på Enter här i Malmö. Köpte det….och fick gå till en loppis här i Malmö o ge nån snubbe 100:- för att han skulle skruva i det åt mig…..☺️

Skrivet av kotz:

Kul att läsa

Köpte mitt första grafikkort 2003.
Amd 9600 med 256mb.
Hade pengar för ett 9600 PRO men den hade bara 128mb tänkte jag.

Trodde mängden minne var bättre. Ack så fel jag hade 😑

Du gjorde ju aldrig det misstaget igen 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Va gullig du var Jacob.

Söt liten pojke.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Största minne?
Deras kassa chipset.

Alla barnen hade stabila datorer utom lidia för hon hade chipset från Nvidia

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Största minnet vad på den tiden Geforce 2 Ultra släpptes. Glömmer aldrig när man gick ner på byns egna datorbutik och köpte värsting kortet för att kunna spela Quake world tillsammans med 56modem.
De var fina tider och mor/far var vansinniga pga höga telefonräkningar.

Permalänk

Det som gjorde absolut störst intryck på mig var 3DFX Voodoo II.

commodore 64 var rätt coolt även om jag i princip inte kunde göra något på den. Men Amiga 500an jag hade var vad jag tyckte min första riktiga dator. Disketter med demo musik och spel var så himla coolt!
Men efter amigan var det en P2 med 192mb ram och ett voodoo 2. Unreal så verkligen "Unreal" ut och det är bland det fetaste wow faktorn jag någonsin aldrig kommer att få uppleva igen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Mitt första "riktiga" grafikkort var ett Gainward 8800 GT (som jag har kvar i originallåda... ) till en dator med Athlon 64 X2. Dessförinnan hade jag haft ett Geforce 6200 till mitt Sempron-bygge från 2005/2006. Tidigare datorer hade innehållit "standardkort" av lite olika slag, med undantag för ett Matrox Millennium.

Efter det har jag haft Radeon 4890, Radeon R9 270, Radeon HD6870, ett GeForce GTX 970 och ett GTX 1070 Founders Edition. Just nu har jag ett Gigabyte Radeon RX 5600 XT (som var lite struligt att uppdatera Firmware på, då Gigabyte inte släppte uppdateringen till alla sina revisions, men till slut fick jag den efterlängtade prestandan som AMD bjöd på).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min dator som byggdes för massa år sedan när 8800GT lanserades, och även grafikkortet har jag kvar 😁 nostalgi

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Mitt första nVidia var ett RiVA TNT 16Mb. Är rätt så säker på att det var mitt först AGP kort också.
Satt i en P3 450 Mhz och jag tyckte det prestera något bättre än kompisens Voodoo 2 kort som han enbart hade massa driver problem med, en betydande uppgradering från S3 Virge chipet jag hade i min P133 - för att inte tala om innan dess. Måste varit kring år 1999. Trror jag hade det på Dreamhack i Borlänge.

Jag hade det ganska länge. Gjorde en budget uppgradering till ett GeForce 3 och sen ett ATI 9600 när jag började hålla på lite mer med 3d grafik. På den tiden tyckte jag det fanns tydliga kvalitets skillnaderna i drivrutinerna, men 9600 hade oslagbart pris. Sen blev det nVidia igen.

Numera bara middle-class notepad gpu:er.

Den maxade 3d-WOW-känslas var nog dock när jag såg SEGA Virtua Fighter i arkadhallen på lite större skärm ('93-94?).

Permalänk
Medlem

Var ung nog att jag tyvärr inte minns vilket kort det första var exakt, trooooor det var Voodoo 2.
Nedan bifogad bild/lista på de GPU's jag haft i den ordning jag fick tag i dem (osäker på ordningen runt 8800-korten och de tidigare AMD-korten, var mycket hårdvarukaos de åren
Sedan har de behållits olika långa perioder och säkert hälften av dem har jag mest testat ett tag och sedan sålt vidare rätt snabbt.

6600GT var det första jag köpte själv, det inför Elder Scrolls IV: Oblivion.

Om jag skulle välja absoluta favoriter genom åren(i kronologisk ordning) skulle det vara:

9800GX2 (funkade inte jättebra men var tekniskt sett intressant)
6970 (bara ruskigt bra för den tiden och det priset)
Vega 64 (roligt att klocka även om HBM var instabil, ruskigt bra pris/prestanda)
1080Ti (förmodligen bästa all-round kort jag haft)
6800XT (grymt allround på samma sätt som 1080Ti men givetvis inte top-tier på samma sätt).

Om man dock skulle ge en rating för vilka jag varit mest nöjd längst med så är det nog:

1. 1070 - mängder av gaming med de gaming X jag hade, tog ett bra tag innan jag började snegla på uppgraderingar.
2. Vega 64 - sålde 1080Ti och behöll Vega 64, egentligen mest för att det var mer givande att klocka Vegat, råkade knäcka något när jag skulle applicera ny kylpasta, annars hade det nog hängt med ännu längre.
3. 6800XT - också mängder av bara spelnöje utan att det kännts som att något saknats som kunde lösas med uppgradering av GPU.

Tror väl jag sitter lugnt och skippar åtminstone 7000/4000 serierna, får se vad som kommer nästa generation, har fortfarande vagt hopp om att intel ska komma ikapp nog att de kan belönas med ett köp för att bryta AMD/Nvidia loopen.

Inte med i listan är ett RTX 2060- enda kortet jag skickat tillbaka pga missnöje.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200