Microsoft experimenterar med handhållet Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Förhoppningsvis ignorerar väl Valve det och fortsätter köra på sin linje och bara låter Microsoft försöka anpassa sig till Steam Deck snarare än tvärtom. Det är hälsosamt att det blir lite lättare att spela spel på Linux för det som vill och Valve har ju gjort mycket av det jobb som gjort det möjligt.

Instämmer. Steam Deck kan ju vara the magic bullet som äntligen gör att gaming på linux kommer bli standard och i så fall adjöööööööööööss bloatade windows. Än så länge verkar det ju röra sig åt rätt håll och jag hade gladeligen kastat windows åt fanders, men inte på bekostnad att jag inte kan spela vissa spel och behöver dualboota det är jag för bekväm för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Instämmer. Steam Deck kan ju vara the magic bullet som äntligen gör att gaming på linux kommer bli standard och i så fall adjöööööööööööss bloatade windows. Än så länge verkar det ju röra sig åt rätt håll och jag hade gladeligen kastat windows åt fanders, men inte på bekostnad att jag inte kan spela vissa spel och behöver dualboota det är jag för bekväm för.

Ja, själv har jag bara Windows för att köra looking-glass men det går ju att boota den på riktigt järn med om man skulle ha något spel som känner igen att det körs i en VM. Än så länge är det inte lika bekvämt att köra spel i Linux så att jag orkar kasta bort Windows helt, men kommer man dit snart så. Det är ju inte ovanligt att man får krångla en del för att få igång DLSS och Ray-tracing t.ex.

Permalänk
Medlem

Asså... jag har redan windows 10 på min fältenhet. Och ja, jag kan redan spela brutaldoom på den. Behövs mer? 😛

https://www.trimtec.se/trimtec/faltdatorer/trimble-tsc7/

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag är mycket nöjd med Steam OS till min steam deck. Windows behöver inte göra sig besväret

Instämmer, ser det som en av fördelarna att den kör Steam Os istället för windows.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Steam Deck är bara en iGPU laptop med inbyggd kontroll och annan formfaktor. Vanliga AMD drivrutinen ger full hårdvaruaccelerering.

Sedan rekommenderar jag inte Windows ivf för Deck, men det är inte pga grafikkortsdrivrutinerna.

Skrivet av medbor:

Vad menar du nu? Steam Deck är ju en vanlig PC med vanliga drivrutiner från AMD

Ahaa, då lärde man sig något nytt igen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir något av detta. Vore perfekt att kunna köra game pass spelen lokalt från Steam Deck. (Vet att det går att få Windows i Steam Deck men kör hellre SteamOs som är bättre anpassat för Steam deck i nuläget)

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Valve är inte ute efter att stänga ute nån.
Epic Games store fungerar på Steam Deck, spelar själv spel från mitt Epic bilbiotek på steam decken, vilket jag kunde göra dag 1 jag fick den.
Varsågod, då lärde du dig nåt nytt idag

Sannerligen, vad vore man inte utan alla förkovrade själar här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men det är väl en fet känga på Gabe, att helt plötslig ha tillgång till Epic store på en Steamdeck, i like!

Konkurrens gynnar folket, oftast

Gaben tog fram SteamOS som ett svar till att Microsoft ville låsa ner Windows till Windows Store (S mode) och därmed slå ut alla tredjeparts butiker likt Epic. Tror inte han har något som helst emot att tredjeparts butiker fungerar i SteamOS. Microsoft är fienden till konkurrens, inte Valve.

Tim Sweeney har däremot varit tydlig med att han inte har något intresse av att Epic ska stödja Linux men vi får hoppas att de börjar delta mer aktivt i kampen av frihet och konkurrens nu när Gaben banat vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Sannerligen, vad vore man inte utan alla förkovrade själar här på Sweclockers

Jag passar på att rätta mig själv.
Det är inte samma Epic Games store vi kör i windows man kör på Steam Deck/Linux utan den heter Heroic Launcher.
Det är med den man kör sina spel från både Epic och GoG och det fungerar som om det vore Native 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc