Batteriet är ofunktionellt till omstart och påslagning

Permalänk
Medlem

Batteriet är ofunktionellt till omstart och påslagning

Hej

Har bland andra laptopar en äldre bruksdator för lite av varje som gått stadigt i många år..

Numera är batterisymbolen nere i hörnet "dött". Dvs att symbolen visar ett X-kryss i mitten av rektangelsymbolen som ska avlikna ett batteri inkl att man ser även sladdsymbolen bredvid.

Fungerar så att på denna dator har det vart hiskliga krångel att få datorn att uppdatera (windows update) sina systemfiler inkl andra drivrutiner, men det startade nog innan att problemet med att batteriet inte laddar, kan inte ta emot laddning, är förbrukat nåt i den stilen

Det som händer är att när du gör en omstart för vilka orsaker som helst som tex en väntande uppdatering eller annat eller stänger av och slår på så dyker det alltid upp en svart bakgrundruta med röd text inkl batterisymbolen som visar 1 rött streck botten

"The upgrade process has been suspended because your battery charge is too low.
Please plug in a powerscource. The process will continue when
when the charge is over 25%..

Är en Acer Aspire med inbyggt batteri

Det jag brukar göra är att helt enkelt stänga av datorn igen och slå på den igen för andra gången och då skippar, hoppar windows över den upplysningen så man kan logga in som vanligt till windows

Fråga: Finns det några lösningar till att återupprätta strömförsörjningen att den är konstant så man slipper detta felmeddelande eller är det så att det går inte lösa pga att batteriet är helt skrotat och kan bara fixas genom att byta ut batteriet emot ett nytt ?

Överlag ang att windows update inte fungerar härrör i huvudsak till att "tjänsten upphör för min windowsversion att updatera" och inte batteriproblemet som kom senare

Och jag har provat alla möjliga sätt att få det att fungera så windows update ska uppdatera och jag kan inte använda mig av windows 11 uppdateringen på min version av windows 10 och även om jag kunde det genom att "tjuvkoppla" så att jag installerar / överskriver mitt windows 10 med 11 så vill jag inte det. Men nu var det ju batteriet det var frågan om

Vad jag har konstaterat ang min version av windows 10 är att jag ska överskriva det med en annan version av windows 10 här https://support.microsoft.com/en-us/topic/february-14-2023-kb...

men det blir lite svårt när inte batteriet ev tillåter det att uppdatera numera

Mycket tacksam för alla tips och lösningar

Permalänk
Medlem

https://community.acer.com/en/discussion/645252/the-upgrade-p...

Citat "Kan man lösa det såhär : Jag hade också samma problem, och jag löste det äntligen. om någon annan har samma problem, gå till Enhetshanteraren > Firmware, Acer nitro firmware, Högerklicka, avinstallera och markera även kryssrutan som säger något som ta bort firmware från enheten"

Permalänk
Medlem

Koppla loss batteriet om det går, då är det inte oladdat i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Koppla loss batteriet om det går, då är det inte oladdat i alla fall

Jo det går men man måste bort med hela skalet under med xx antal skruvar
Blir det direkt strömmatning då som alltså klarar av kravet att uppdatera eller installera med omstart?
Inga drivrutin ändringar eller...