Irriterande förändring Bitwarden/Chrome

Permalänk
Medlem

Irriterande förändring Bitwarden/Chrome

Hej,

Ska se om jag kan förklara detta lite begripligt.
Jag använder idag Bitwarden som lösenordshanterare och jag kör Google Chrome på min Google Pixel 7-telefon.

Fram tills för en vecka sedan fungerade detta väldigt bra, men sedan har något hänt.
Tidigare när jag skulle logga in på en sida tryckte jag i rutan för användarnamn. Då kom det upp en ikon med texten "Bitwarden valvet är låst" ovanför tangentbordet. Jag tryckte på denna ruta, fick identifiera med biometri i Bitwarden, valde inlogg och då fylldes användarnamn och lösenord i automatiskt.
Otroligt smidigt.
Jag har valt att valvet låser sig direkt, vilket gör att jag alltid behöver identifiera mig. Men det fungerar bra.

Sedan en dryg vecka tillbaka fungerar inte detta lika smärtfritt. När jag går in på en sida och trycker i rutan för användarnamn kommer inte valet att identifiera sig med Bitwarden upp. Jag måste då öppna Bitwarden, och sedan gå tillbaka till inloggningssidan i Chrome. Då finns valet där. Jag behöver identifiera mig på nytt och sedan funkar det.

Det verkar som att Chrome inte förstår att Bitwarden finns förrän jag öppnat Bitwarden. Dock har jag ju valt att valvet låser sig direkt, så det är ju inte heller något att jag behöver vara inloggad för att det ska fungera i Chrome (eftersom valvet låser sig så fort jag stänger Bitwarden).

Någon annan som stött på detta och vet vad som kan vara fel?
Det fungerade väldigt smidigt tidigare, mycket omständigare nu.
Någon inställning som ändrats senaste veckan?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som vad du har, och jag har en Google Pixel 6a och använder Privacy Browser och Firefox i arbetsprofilen. Problemet uppstod efter en uppdatering av Bitwarden-appen (om det var den senaste eller en tidigare uppdateringen, ingen aning).

Jag tror dock att det beror på vad man har gjort för val i batteriförbrukningen för appens systeminställningar. Den var på valet "Optimerad" innan jag bytte till "Obegränsad". När den är på "Optimerad" kan Android själv bestämma om appen ska få konsumera batteri (vara i bakgrunden) eller inte, beroende på hur du använder appen. Efter att jag gick till pixelfed.social och tryckte på ett av textfälten på logga in-sidan, fick jag valet om automatisk ifyllning via Bitwarden. Detta valet försvann såklart när jag tvingade Android att avsluta Bitwarden via appens systeminställningar, precis som vad jag trodde.

Så personligen tror jag att problemet är såpass enkelt att Android har stängt ner Bitwarden-appen i bakgrunden för att den konsumerade för mycket batteri. Detta kommer aldrig att ske i och med valet "Obegränsad". Ska testa att ha det såhär i några dagar. Om problemet kvarstår trots detta, återkommer jag med ett nytt inlägg i den här tråden.

Fotnot: om du tvingar ett avslut för Bitwarden-appen, så måste du gå till appens inställningar och återaktivera automatisk ifyllning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har samma problem som vad du har, och jag har en Google Pixel 6a och använder Privacy Browser och Firefox i arbetsprofilen. Problemet uppstod efter en uppdatering av Bitwarden-appen (om det var den senaste eller en tidigare uppdateringen, ingen aning).

Jag tror dock att det beror på vad man har gjort för val i batteriförbrukningen för appens systeminställningar. Den var på valet "Optimerad" innan jag bytte till "Obegränsad". När den är på "Optimerad" kan Android själv bestämma om appen ska få konsumera batteri (vara i bakgrunden) eller inte, beroende på hur du använder appen. Efter att jag gick till pixelfed.social och tryckte på ett av textfälten på logga in-sidan, fick jag valet om automatisk ifyllning via Bitwarden. Detta valet försvann såklart när jag tvingade Android att avsluta Bitwarden via appens systeminställningar, precis som vad jag trodde.

Så personligen tror jag att problemet är såpass enkelt att Android har stängt ner Bitwarden-appen i bakgrunden för att den konsumerade för mycket batteri. Detta kommer aldrig att ske i och med valet "Obegränsad". Ska testa att ha det såhär i några dagar. Om problemet kvarstår trots detta, återkommer jag med ett nytt inlägg i den här tråden.

Fotnot: om du tvingar ett avslut för Bitwarden-appen, så måste du gå till appens inställningar och återaktivera automatisk ifyllning.

Tack för ditt svar. Då är det inte bara jag som har utmaningar.

Hur har det hittills funkar för dig med att ändra batteriinställningen?
Jag provade att ändra. Startat om app, telefon mm men upplever fortfarande samma problem.

Hur menar du med Fotnot? Jag har två val aktiverade när det kommer till automatisk ifyllnad. "Hjälpservice för automatisk ifyllnad" + "använd flytande automatisk ifyllnad". Övriga två val är avaktiverade.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har samma problem med en Pixel Tablet. Det var riktigt länge sedan jag provade en Android-baserad surfplatta så jag tänkte att det kanske var kopplat till det formatet. Inte aktiverat någon batteribegränsning mig veterligen, men ska prova förslagen ovan och återkomma om det blir någon skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har samma problem med en Pixel Tablet. Det var riktigt länge sedan jag provade en Android-baserad surfplatta så jag tänkte att det kanske var kopplat till det formatet. Inte aktiverat någon batteribegränsning mig veterligen, men ska prova förslagen ovan och återkomma om det blir någon skillnad!

Detta är något som skedde under förra veckan. Tror det var förra veckans första hälft.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av PelleP38:

Detta är något som skedde under förra veckan. Tror det var förra veckans första hälft.

Japp, stämmer ganska precis in med hur länge jag haft den. Laddade ned Bitwarden ungefär samtidigt eftersom det var en helt ny installation och telefonen är IOS, så tyvärr har jag ingen annan referenspunkt till om det är OS eller Bitwarden som är problemet. Det funkar som vanligt till IOS nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Tack för ditt svar. Då är det inte bara jag som har utmaningar.

Hur har det hittills funkar för dig med att ändra batteriinställningen?
Jag provade att ändra. Startat om app, telefon mm men upplever fortfarande samma problem.

Hur menar du med Fotnot? Jag har två val aktiverade när det kommer till automatisk ifyllnad. "Hjälpservice för automatisk ifyllnad" + "använd flytande automatisk ifyllnad". Övriga två val är avaktiverade.

Än så länge funkar det klockrent, men jag använder inte min telefon så värst mycket Hm. Skumt att det inte verkar funka lika bra för dig :/

Jag har alla val aktiverade. Se om det funkar bättre om du aktiverar alla valen. Antar dock att det översta (Hjälpmedelsservice för automatisk ifyllnad) och det nästsista (Använd tillgänglighet) valet är de som är viktigast.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Var det inte någon säkerhets sak med autofyllnad som vad osäkert? ha rbara någon flashback om det i bakhuvudet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Än så länge funkar det klockrent, men jag använder inte min telefon så värst mycket Hm. Skumt att det inte verkar funka lika bra för dig :/

Jag har alla val aktiverade. Se om det funkar bättre om du aktiverar alla valen. Antar dock att det översta (Hjälpmedelsservice för automatisk ifyllnad) och det nästsista (Använd tillgänglighet) valet är de som är viktigast.

Tack, bra att det fungerar för dig 😊 Nä, det funkar inte alls för mig. Har provat olika varianter utan framgång.

Vad jag förstått så är de olika autofill-valen olika varianter av funktionaliteten autofill. Jag har alltid bara haft val 1 och 2 aktiverat och det fungerar ju även när jag öppnar Bitwarden precis innan. Så jag tänker att funktionaliteten funkar till viss del.
Efter vad jag förstått ger val 3 Bitwarden ännu större inflytande över att läsa vad som visas på skärmen. Det kanske inte har någon reell betydelse utan mer jag som är paranoid... 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Var det inte någon säkerhets sak med autofyllnad som vad osäkert? ha rbara någon flashback om det i bakhuvudet.

Ja, vad jag förstått var det en security issue som blev känd i mars 2023 gällande autofill, men vad jag förstått ska den vara löst vid det här laget. Var något med autofill i kombo med iframe.

Permalänk
Medlem

Samma problem med Samsung. Skall prova det där med batteri-inställningen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har en OnePlus 8T (Android 13) och Bitwarden, och jag har inte märkt någon skillnad - det har fungerat perfekt senaste veckan precis som vanligt.

En sak du kan göra är att "pinna/låsa" Bitwarden i Android. Det gör du genom att öppna stället där du har översyn av de senaste använda apparna. Uppe i högra hörnet för Bitwarden går det att pinna, vilket (som jag förstått det iaf) försäkrar att tjänsten alltid är igång.

Annars verkar det vara många (tre+ första i tråden) som alla har en Google Pixel-telefon. Kan det vara något samband där? Eller är Pixels så populära numera?

Skrivet av Dax:

Var det inte någon säkerhets sak med autofyllnad som vad osäkert? ha rbara någon flashback om det i bakhuvudet.

Det var om man använde Windows Hello för att verifiera sig, vilket är lätt att stänga av i Bitwarden. Då ska det vad jag vet inte vara någon känd säkerhetsbrist där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Imorse när jag skulle logga in på en sida jag haft problem med så bara funkade det.
Vet inte om det tryckts ut någon uppdatering i bakgrunden.

Får hoppas det håller i sig och att det funkar för er andra också 😀