Starfield utvecklas med AMD:s välsignelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

En stilla undran bara: Med vilken licens skulle AMD har rätt att utveckla stöd för DLSS? Och med vilken licens och med vilket incitament arbetar nVidia med FSR? I det här exemplet räcker det med att följa pengarna för att förstå varför det ser ut som det gör (och pengarna hamnar som bekant nästan alltid hos nvidia...)

Det handlar inte om att AMD ska utveckla stöd för DLSS, bara inte stoppa spelutvecklarna från att göra det. Stora spelmotorer så som Unreal Engine har redan plugins eller inbyggda verktyg för att enkelt implementera DLSS.

Att Nvidia tillhandahåller verktyg som förenklar implementeringen av FSR beror givetvis på att det gynnar dem att göra det, eftersom samma verktyg samtidigt gör det enkelt att även implementera Nvidias teknologier. Betyder det att den som köper spelet missgynnas när det nu har stöd för alla tillverkares uppskalningstekniker, istället för enbart en? Nej.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

En stilla undran bara: Med vilken licens skulle AMD har rätt att utveckla stöd för DLSS?

Det är ju inte så att AMD har köpt Bethesda. Spelutvecklaren implementerar stöd för hårdvara i spelet, såvida de inte fått betalt för att inte göra det...

Nu är ju allt detta ett billigt (?) knep för att få folk att köpa AMD-grafikkort bundlade med Starfield, men det är åtminstone ett tiotal AAA-titlar de senaste två åren där dels stöd för Nvidia-hårdvara uteblivit, samt att spel som t.ex. The Last Of Us använt extrema mängder VRAM utan synbara förbättringar. Det känns väl föga förvånande att det känns hyfsat alarmerande för de 75% av marknaden som sitter med Nvidia-grafikkort. Därtill är det en titel som väldigt många har väntat på där det kan bli så att RT & DLSS inte kommer implementeras officiellt, med tanke på hur det sett ut med AMD-titlar på senare år.

Det är inget sammanträffande att detta händer i samma veva som AMDs marknadsavdelning kommit på att de ska sälja sina grafikkort med argumentet att de åtminstone har mer VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har de uttryckligen sagt att de inte kommer att ha stöd för andra uppskalningstekniker?

Se länken jag postade i detta inlägg: #20093415

Där har du bl.a. en lista på AMD-spel varav 75% råkar ut för oturen att inte stödja RTX-teknologierna, samt att AMD av en ren tillfällighet undviker att svara på frågan om de aktivt stänger ute Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är detta inte en uppräkning av gamla meriter utan vad som faktiskt händer idag. Kan i övrigt inte komma på att jag hört talas om ett enda tillfälle när Nvidia hindrat en utvecklare från att lägga till stöd för någon konkurrerande teknologi, framförallt för att AMD inte hade någonting att komma med under nästan ett helt decennium.

"NVIDIA does not and will not block, restrict, discourage, or hinder developers from implementing competitor technologies in any way. We provide the support and tools for all game developers to easily integrate DLSS if they choose and even created NVIDIA Streamline to make it easier for game developers to add competitive technologies to their games."

Artikel om ämnet som behandlar hur AMD systematiskt låser ute DLSS/XeSS idag:
https://wccftech.com/whats-up-with-the-missing-nvidia-dlss-su...

Vilken tur att listan glömmer åtminstone 2 titlar, Sackboy (27/11/2022) samt A Plague Tale: Requiem (17/11/2022) som släppts senaste året med stöd för enbart DLSS. Tittar vi längre bakåt kan vi se att exempelvis Kena: Bridge of Spirits (21/09/2021) enbart har stöd för DLSS.

Folk (journalisten i detta fall) tycks som alltför ofta dra förhastade slutsatser och väljer data som stöder tesen istället för undersöka saken objektivt. Personligen misstänker jag att AMD, precis som Nvidia, inte hindrar utvecklare att själva lägga tiden på att få till stöd för DLSS/FSR, snarare att utvecklarna själva kanske inte har kunskap/tid/pengar för att också få konkurrenten till sponsorns lösning implementerad. Detta baserar jag på att vi trots allt ser AMD-sponsrade titlar med stöd för DLSS, för skulle AMD aktivt hindra detta så borde inga av dessa titlar ha stöd för DLSS. Anledningen till att så många Nvidia-sponsrade titlar med DLSS även stöder FSR2 beror nog mestadels på att konsolversionerna av spelen i många fall behöver/använder FSR2, dvs. det finns förmodligen ett betydligt större incitament för en Nvidia-titel att även ha FSR2 än för en AMD-titel att stödja DLSS.

Det värsta är dock att artikeln inte presenterar ett enda bevis för att AMD "systematiskt låser ute DLSS/XeSS idag", inte ens en anonym utvecklare har journalisten i fråga lyckats få en kommentar ifrån som skulle stödja ditt påstående. Artikeln insinuerar att AMD "förbjuder" sponsrade titlar att använda DLSS, men säger det inte rakt ut och har som tidigare nämnt inga bevis för att så skulle vara fallet.

Här har du en lista på de flesta (om inte alla) spel med DLSS/FSR/XeSS. Spoiler: Av 64 PC-spel släppta i år med uppskalningsstöd så saknar 15 stöd för FSR, 17 saknar stöd för DLSS och 3 har enbart stöd för XeSS (så varken stöd för DLSS eller FSR).

Allt detta sagt så hoppas jag Starfield får stöd för samtliga uppskalningstekniker, extra bra vore DLSS3 FG då jag misstänker rejäla CPU-flaskhalsar i områden med många NPC's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vilken tur att listan glömmer åtminstone 2 titlar, Sackboy (27/11/2022) samt A Plague Tale: Requiem (17/11/2022) som släppts senaste året med stöd för enbart DLSS. Tittar vi längre bakåt kan vi se att exempelvis Kena: Bridge of Spirits (21/09/2021) enbart har stöd för DLSS.

Folk (journalisten i detta fall) tycks som alltför ofta dra förhastade slutsatser och väljer data som stöder tesen istället för undersöka saken objektivt. Personligen misstänker jag att AMD, precis som Nvidia, inte hindrar utvecklare att själva lägga tiden på att få till stöd för DLSS/FSR, snarare att utvecklarna själva kanske inte har kunskap/tid/pengar för att också få konkurrenten till sponsorns lösning implementerad. Detta baserar jag på att vi trots allt ser AMD-sponsrade titlar med stöd för DLSS, för skulle AMD aktivt hindra detta så borde inga av dessa titlar ha stöd för DLSS. Anledningen till att så många Nvidia-sponsrade titlar med DLSS även stöder FSR2 beror nog mestadels på att konsolversionerna av spelen i många fall behöver/använder FSR2, dvs. det finns förmodligen ett betydligt större incitament för en Nvidia-titel att även ha FSR2 än för en AMD-titel att stödja DLSS.

Det värsta är dock att artikeln inte presenterar ett enda bevis för att AMD "systematiskt låser ute DLSS/XeSS idag", inte ens en anonym utvecklare har journalisten i fråga lyckats få en kommentar ifrån som skulle stödja ditt påstående. Artikeln insinuerar att AMD "förbjuder" sponsrade titlar att använda DLSS, men säger det inte rakt ut och har som tidigare nämnt inga bevis för att så skulle vara fallet.

Här har du en lista på de flesta (om inte alla) spel med DLSS/FSR/XeSS. Spoiler: Av 64 PC-spel släppta i år med uppskalningsstöd så saknar 15 stöd för FSR, 17 saknar stöd för DLSS och 3 har enbart stöd för XeSS (så varken stöd för DLSS eller FSR).

Allt detta sagt så hoppas jag Starfield får stöd för samtliga uppskalningstekniker, extra bra vore DLSS3 FG då jag misstänker rejäla CPU-flaskhalsar i områden med många NPC's.

Det är visserligen en bra poäng att man får ta slutsaten med en skopa salt.

Men det uppstår ett problem direkt om man rakt av försöker jämföra med "din" lista, nämligen att den saknar information om vilka titlar som är/inte är den typ av tekniksamarbeten som var själva kärnan i påståendet som du bemöter (och isf med vem då).
Man behöver komplettera med den datapunkten innan man kan dra någon slutsats om nvidia-sponsrade spel jämfört amd-sponsrade spel är mer exkluderande sett till vilka uppskalningstekniker de implementerar. (Dvs bort med alla osponsrade titlar, och kolla upp vem som sponsrade i de fall där både DLSS och FSR stöds)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Många i tråden verkar missa en hel del, Nvidia har aldrig hållt ett vapen mot utvecklarnas huvud och krävt att de absolut inte får implementera AMDs teknologier. Nvidia fokuserar på Nvidia saker och AMD saker kan existera parallellt med dem.

AMD rakt upp och ned hindrar spelutvecklare genom avtal att implementera teknologier från Nvidia.

Riktigt fulspel från AMD. Skulle inte vara förvånande om de går till sådana längder att de handikappar prestandan på Nvidia kort i deras exklusivitetsavtal med spelutvecklare med.

Nvidia kör på med sitt eget race med en öppen marknad, en nvidia sponsrad titel får innehålla AMD teknologier. Finns spel med DLSS som saknar FSR, men nvidia hindrar inte utvecklarna från att lägga till stöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bopp:

Själva PhysX var nog inte så krävande egentligen, fast efter att Nvidia tog över Ageia programmerade de PhysX i CUDA så det enbart funkade bra på Nvidias grafikkort, annars gick det uselt på processorn en annan kodväg. Men du kunde köpa nästan det billigaste Geforcekort som fanns ute då, som ett Geforce GT 430 1 GB, och köra PhysX på, och ha ett annat märke för grafiken. Det gillade inte Nvidia, så då blockerade de det i drivrutinerna.

Alltså kunde du inte köra PhysX om du hade ett annat märke på grafikkort i datorn, fast du hade betalat och köpt ett kort från Nvidia för att köra PhysX på. Det gjorde att det uppstod en kultur med hackade drivruiner. För att komma åt det lade Nvidia även in andra saker i drivrutinerna som att gravitationen ändrade riktning för att sabotera spelet om de märkte andra grafikkort.

Om det skulle vara så, bara spekulationer såklart, att AMD tvingar utvecklarna av deras sponsrade spel att blockera DLSS 2 till förmån för enbart FSR 2 som funkar lika bra på kort från AMD som från Nvidia, känns det ändå som att AMD och Nvidia spelar i helt olika ligor när det gäller s k "anti-consumer"-taktiker genom tiderna....

Dessutom bör ju de som t ex använder 1080 Ti fortfarande också kunna uppskala Starfield om de vill, eller? De är ju hänvisade till FSR 2, då Nvidia har sett till att DLSS 2 inte funkar för dem, fast de kunde haft en annan DLSS-kodväg som funkade för alla. Om de hade velat.

Som andra sagt så låser AMD ut Nvidias teknik helt medans Nvidia låter spel sponsrade av Nvidia ha både XESS och FSR?

Så för att Nvidia låste PhysX Bakom CUDA (fast gick ju ändå köra via CPU) så är det helt okej om AMD gör detta?
FSR är än idag sämre än DLSS när det gäller aliasing.

Tråkigt att många i tråden försvarar det för att "Nvidia gjorde sådär för 20 år sedan!"

Permalänk
Medlem

Kör native 4k på allt som kortet orkar driva.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vilken tur att listan glömmer åtminstone 2 titlar, Sackboy (27/11/2022) samt A Plague Tale: Requiem (17/11/2022) som släppts senaste året med stöd för enbart DLSS. Tittar vi längre bakåt kan vi se att exempelvis Kena: Bridge of Spirits (21/09/2021) enbart har stöd för DLSS.

Är det titlar där Nvidia har skrivit sponsoravtal med spelutvecklaren då?

Skrivet av meanh:

Det värsta är dock att artikeln inte presenterar ett enda bevis för att AMD "systematiskt låser ute DLSS/XeSS idag", inte ens en anonym utvecklare har journalisten i fråga lyckats få en kommentar ifrån som skulle stödja ditt påstående. Artikeln insinuerar att AMD "förbjuder" sponsrade titlar att använda DLSS, men säger det inte rakt ut och har som tidigare nämnt inga bevis för att så skulle vara fallet.

Det är som det heter, indicier. Att påfallande många AMD-sponsrade titlar råkar sakna stöd för Nvidia-hårdvara är det graverande i sammanhanget. När AMD dessutom bara ger svar i stil med att "nä men vi låter utvecklaren bestämma om de vill implementera FSR" så inger de inte direkt något förtroende för att de inte i själva verket betalar utvecklare för att skippa stöd för Nvidia-hårdvara.

https://www.thefpsreview.com/2023/06/21/amd-tries-to-explain-...

Lite extra oroväckande blir det när det t.ex. visade sig att The Last Of Us Part 1 drog 11-12 GB VRAM av att stå still med gubben på näst intill tomma bakgårdar utan några synliga NPCer, vilket ledde till extremt keff prestanda för en lång rad i övrigt aktuella Nvidia-GPUer med 8-10 GB VRAM. Intressant nog fixades problemet utan synbar försämring av texturerna när det varit tillräckligt mycket ramaskri i social medier.

Skrivet av meanh:

Allt detta sagt så hoppas jag Starfield får stöd för samtliga uppskalningstekniker, extra bra vore DLSS3 FG då jag misstänker rejäla CPU-flaskhalsar i områden med många NPC's.

Jo, det är precis därför folk med Nvidia-kort inte vill ha FSR, eftersom det redan nu kan misstänkas att det kommer krävas uppskalningstekniker för att överhuvudtaget kunna nå några högre framerates på PC. Raytracing borde vara standard-option i ett spel som släpps i slutet av 2023, men det lyser med sin frånvaro helt. Det är säkert bara ett sammanträffande att just AMD-GPUer är dåliga på RT.

Permalänk
Medlem

visste inte att Offerkofta fanns numera i skinnutförande 🙃

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Så bra! Hoppas att Nvidia och deras fanboy får gråta lite.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande att så många vill att proprietär teknologi som enbart fungerar med ett företag ska vara "standard" i spel, istället för det som är öppet för alla att använda. Speciellt nu när en tredje aktör börjar leta sig in på marknaden.
Brukar alltid vara att öppen teknik hyllas, speciellt här på swec. Men tydligen bara så länge det inte betyder att just deras stängda teknik påverkas.

Även roligt hur otroligt många slängde ur sig att spelet såg så jättebra ut innan baserat på dom videoklippen dom släppte, även här på swec. För att nu gnälla över hur det kommer se dåligt ut?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Spelet är väl Xbox-exklusivt (sett till konsolerna)?

Så kommer framtiden se ut om MS köper Activision.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur är det jämförbart att
1) inte ge bort sin teknologi gratis
respektive
2) att blockera spelutvecklare från att implementera stöd för konkurrentens hårdvara?

Du och alla andra kverulanter är bara bittra över att AMD inte hade ett jota i form av konkurrerande teknologi att komma med på grafiksidan från sista åren på 00-talet fram till senare hälften av 10-talet, och försöker låtsas som att Nvidia tagit någonting från folk med AMD-produkter genom att inte betala för att ge bort sitt övertag över AMD.

Men snälla rara - Rikta inte allt mot mig bara för att jag kastade lite grus i fel ände

Hur skiljer sig det från något annat spel som någonsin utvecklats med stöd av tillverkare? Det är samma skit man sysslat med i alla år, oavsett AMD eller Nvidia och är knappast en nyhet heller för den delen.

På vilket sätt har spelutvecklare blockerats för att implementera stöd för konkurrenterna hårdvara?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tur man köpte ett kort för dess råprestanda och ej för dessa extra features.

Överlag blir detta nog toppen. Taggad.

Permalänk
Medlem

Det känns väl inte som en skräll att Microsoft som äger Bethesda vill optimera spelet för sin hårdvara i Xbox.
Sen fungerar ju FSR2 även på annan hårdvara vilket DLSS inte gör, hade det varit jag som bestämde så hade jag implementerat FSR2 som funkar överallt före en teknik som endast tillför en tillverkare någon nytta.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Många i tråden verkar missa en hel del, Nvidia har aldrig hållt ett vapen mot utvecklarnas huvud och krävt att de absolut inte får implementera AMDs teknologier. Nvidia fokuserar på Nvidia saker och AMD saker kan existera parallellt med dem.

AMD rakt upp och ned hindrar spelutvecklare genom avtal att implementera teknologier från Nvidia.

Riktigt fulspel från AMD. Skulle inte vara förvånande om de går till sådana längder att de handikappar prestandan på Nvidia kort i deras exklusivitetsavtal med spelutvecklare med.

Nvidia kör på med sitt eget race med en öppen marknad, en nvidia sponsrad titel får innehålla AMD teknologier. Finns spel med DLSS som saknar FSR, men nvidia hindrar inte utvecklarna från att lägga till stöd.

Just det där är en möjligt kraftigt underrapporterad grej med. Minns inte i vilket avsnitt men Digital Foundry diskuterade detta för ett bra tag sedan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nog för att artikeln även kan innehålla spår av FUD-kvalificerat material.
Tycker ju att det förekommer lite dubbla måttstockar i tråden här. "-Glöm det som varit, det är nutiden vi snackar om!!1!"
Personer som känner sig stötta över att just deras teknikval inte gynnas mer än andras. Att det inte är som det brukar vara även denna gång d.v.s. Intel/nVidia optimerat spel från dag ett.

För det har väl ändå varit samma visa när nVidia sponsrat utvecklingen av något spel?
nVidia tekniker finns det stöd för direkt, FSR och andra pöbeltekniker som alla kan använda får vänta på att ev. något gång i framtiden bli supportade.
Det har väl aldrig hänt att nVidia optimerat mot en konkurrents grejer när de själva har haft möjlighet att forma spelet för att kunna prestera bäst på sina egna kort redan i utvecklingsstadiet? Detta är helt enkelt något som vi får leva med att spelstudios ibland valt med plånböckerna när det kommer till att premiera vissa tekniker framför andra.

Sedan kanske det även finns en viss skillnad i hur komplex en viss teknik är att implementera samt vilka som gynnas av ett införande.
I detta fall kan jag tycka att valet känns logiskt. Utvecklare av en viss teknik hjälper till med optimering mot sin hårdvara, tidigare har detta i 9/10 fall varit Intel/nVidia system, det har inte vid något tillfälle gynnat hur konkurrenters uppsättning sett ut. Vilket alltså är vad man tycker att AMD borde göra i det här fallet. Det är inget vidare logiskt. Det är helt enkelt inte den sortens marknad som råder, och vi har själva varit med och röstat med våra plånböcker.

Idag ser verkligheten lite annorlunda ut, och det verkar vara det som upprör den stora massan, när det kommer till FSR gynnas "alla" av det då det är en öppen teknik som kan användas av alla, valet är helt enkelt ditt eget.
På den öppna fronten har nVidia knappt något alls att erbjuda, hade de velat få sin teknik spridd snabbare kunde de öppnat upp den, men varför det? Allt kräver att du har ett nVidia kort som låser upp möjligheten att få nyttja teknikerna. Från mitt sätt att se det gynnas spelbarheten alltså mer av att stoppar in en teknik som: dels är enklare att implementera och dels kan komma alla till nytta.

Ni som klagar får helt enkelt acceptera, det vi alla andra har fått höra i åratal när det var "rätt" sorts tekniker och optimerade spel som släpptes, att det finns saker som "konkurrens", "fri marknad", "ekonomiska (sär-)intressen", "samarbeten", "utelåsning", "marknadsandelar", "orättvisor".

Som tröst kan jag påminna om välkommnandet in till gemenskapen för oss som tidigare blivit särbehandlade av spelstudios när det kommer till favoritspel, men minns också att det inte nödvändigtvis måste vara den bästa tekniken som vinner i slutändan (eller spelstudions gunst för den delen) för pengar talar naturligtvis också här sitt tydliga språk.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Köper inget spel utan stöd för DLSS. Segt, vart lite hypad över att testa Starfield. Förhoppningsvis börjar Nvidia göra samma sak med stora titlar framöver.

Vad är det för udda resonemang? Så även ifall man ser fram emot ett storspel så väljer man bort det bara för att en proprietär uppskalningsteknik inte finns med? Nvidia har verkligen hur många AAA-samarbeten som helst. I dessa lägen får AMD-ägare lida i betydligt större utsträckning då de flesta spel ofta använder Nvidias APIer som designade specifikt för att köras bäst på deras egen arkitektur... För att nämna några: Cyberpunk, Doom Eternal, Metro Exodus och Guardians of the Galaxy. Samt hela serier så som Battlefield, Crysis Remastered, F1, Resident Evil etc.

RDNA2 kort har snarlik RT prestanda med Nvidias 3000-serie såvida man utför hårdvaruagnostiska tester. i 3D mark ligger ett RX6600XT på 4700poäng, ett RTX3060 ligger på 4900poäng, medan ett RTX3050 landar på runt 3500poäng. Ändå är den allmänna konsensusen att AMD är kassa på RT. Detta beror ju främst på hur profilerade Nvidia redan är i sina samarbeten, medan AMD sällan kan norpa åt sig stortitlar. Detta påverkar ju människors uppfattning enormt, och den stora anledningen till att människor tror att nvidia erbjuder bättre produkter än AMD.

Det är väl bara bra att Bethesda får hjälp av AMD, De behöver all hjälp de kan få när det kommer till det grafiska. Dessutom bidrar ju ett samarbete med AMD till att deras spel kommer att spelas väldigt bra på XBOX också (eller ja, så bra det kan göra genom "creation engine", som inte direkt är känd för att vara fri från buggar eller prestandabekymmer).

gjorde ett syftningsfel.
Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Det är ju mer eller mindre alltid så att Nvidia-användare kan köra allt medans AMD/Intel-användare är utelåsta från Nvidias teknologier. Så om ett företag släpper ett spel med stöd för DLSS och G-Sync kan bara Nvidia-användare nyttja det, medans om de väljer Adaptive Sync och FSR kan alla oavsett grafikkort dra nytta av det (inklusive konsoler). För Bethesda innebär det även att allt de investerar i Freesync och FSR kan andra divisioner inom Microsoft dra nytta av, potentiellt alla på Xbox-plattformen. Så incitamenten och synergieffekterna är så uppenbara för Microsoft att det närmast är en no brainer att investera i FSR och inte DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är ju mer eller mindre alltid så att Nvidia-användare kan köra allt medans AMD/Intel-användare är utelåsta från Nvidias teknologier. Så om ett företag släpper ett spel med stöd för DLSS och G-Sync kan bara Nvidia-användare nyttja det, medans om de väljer Adaptive Sync och FSR kan alla oavsett grafikkort dra nytta av det (inklusive konsoler). För Bethesda innebär det även att allt de investerar i Freesync och FSR kan andra divisioner inom Microsoft dra nytta av, potentiellt alla på Xbox-plattformen. Så incitamenten och synergieffekterna är så uppenbara för Microsoft att det närmast är en no brainer att investera i FSR och inte DLSS.

Det är väl just "och inte DLSS" som hela frågan gäller. Ingen hävdar att de inte borde stöda FSR.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Förhoppningsvis börjar Nvidia göra samma sak med stora titlar framöver.

De har redan gjort det under lång tid. Men av någon anledning brukar Sweclockers redak inte nämna det - och speciellt inte använda hotande ordalag som att 'Med <spelet> hamnar således AMDs grafikkort och processorer i riskzonen.'

Men googla t.ex. 'Witcher Hairworks'.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

De har redan gjort det under lång tid. Men av någon anledning brukar Sweclockers redak inte nämna det - och speciellt inte använda hotande ordalag som att 'Med <spelet> hamnar således AMDs grafikkort och processorer i riskzonen.'

Men googla t.ex. 'Witcher Hairworks'.

Det gäller inte bara Sweclockers, utan hela tech-industrin i stort. Alla behandlar Nvidia som standard-alternativet för PC, och allting ställs mot nvidia-produkter/tekniker etc. snarare än att bedömas objektivt och på sina egna premisser. Sedan tycker jag inte att det är så illa med Sweclockers, Tittar man på Digital Foundry kunde man ett tag tro att det var en marknadsföringskanal åt Nvidia (vilket de kanske på sätt och vis var, p.g.a. hur ett partnerskap med nvidia kan diktera deras innehåll). De praktiskt taget skrev under helt på nvidias vision om framtidens grafik och de har fortfarande bekymmer med objektivitet. Framförallt att låta konkurrenter till nvidia få samma mängd screen-time och spotlight. Det blir liksom skrattretande när det kommer in frågor specifikt om AMD i deras QA och att de naturligt får samtalet att handla om nvidia istället, eller hur nvidia är bättre... Det är först nu när nvidia har släppt urusla produkter som de har släppt lite på nvidia-charadern, + att jag har märkt att människor har börjat kommentera om deras beteende. Men ja, sedan hjälper det inte att Alex aldrig har ägt en Radeon GPU... Det hjälper ju inte direkt till med objektivitet på PC fronten, speciellt eftersom han är deras primära PC-kille

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av _genki:

Det gäller inte bara Sweclockers, utan hela tech-industrin i stort. Alla behandlar Nvidia som standard-alternativet för PC, och allting ställs mot nvidia-produkter/tekniker etc. snarare än att bedömmas objektivt och på sina egna premisser. Tittar man på Digital Foundry kunde man ett tag tro att det var en marknadsföringskanal för Nvidia, då de praktiskt taget helt skrivit under på nvidias vision om framtidens grafik. De har fortfarande bekymmer med objektivitet, och att låta konkurenter till nvidia få samma mängd spotlight. Och även ifall det kommer in frågor specifikt om AMD i deras QA så får de ofta samtalet att handla om nvidia, vilket blir nästan skrattretande... Det är först nu när nvidia har släppt urusla produkter som de har släppt lite på nvidia-charadern... Sedan hjälper det inte att Alex aldrig har ägt en Radeon GPU... Det hjälper ju inte till med objektivitet på PC fronten, speciellt eftersom han är den primära PC-killen

Verkar som att DF dolt en del av deras sponsrade videor med. Precis innan lanseringen av RTX 3080 så hade de en Nvidia sponsrad video där de talade sig varma för att folk skulle köpa 2000-serien.

Nu hör jag inte till någon sida idag, lite för gammal för det personligen och tillräckligt välbärgad för att köpa det jag vill ha.
Men ja, just DF räknar även jag klart Nvidia och Sony-lutande. Men någon ska ju betala för Johns spelsamling.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag roar mig fortfarande åt att Nvidia under en lång tid vägrade stödja ens VESA Adaptive sync, för att man så gärna ville låsa in sina användare i dyra G-syncskärmar (stöd 2019, första release 2015) . När till och med Intels iGPU:er fick stöd hade man inget annat val.

DLSS är ungefär lika dåligt som 3dfx Glide. För sin tid överlägsen, men vi är alla glada att öppna standarder tog över.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Se länken jag postade i detta inlägg: #20093415

Där har du bl.a. en lista på AMD-spel varav 75% råkar ut för oturen att inte stödja RTX-teknologierna, samt att AMD av en ren tillfällighet undviker att svara på frågan om de aktivt stänger ute Nvidia.

Jodå men tänker att indicier inte är samma sak som bevis så att säga
Så var mer nyfiken på om Bethesda eller AMD faktiskt sagt att spelet enbart kommer att ha FSR. Eller tex om nvidia sagt att det inte kommer att ha DLSS.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl just "och inte DLSS" som hela frågan gäller. Ingen hävdar att de inte borde stöda FSR.

Min tanke är att både Xbox och Xcloud gynnas av investeringar i FSR. DLSS gynnar bara en del av Microsofts PC-användare. Förvisso en majoritet men det är fortfarande en del av en plattform vs alla användare på tre plattformar. Men jag är ingen expert så jag kanske tänker fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Min tanke är att både Xbox och Xcloud gynnas av investeringar i FSR. DLSS gynnar bara en del av Microsofts PC-användare. Förvisso en majoritet men det är fortfarande en del av en plattform vs alla användare på tre plattformar. Men jag är ingen expert så jag kanske tänker fel.

Ja, om man absolut ska välja att bara stöda en av lösningarna så finns det en rimlighet i det resonemanget.

Det uppstår ju dock snarare synergieffekter än en konflikt om man vill stöda båda (eller alla tre för den delen, XeSS finns ju trots allt också), de behöver i grund och botten samma förarbete.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, om man absolut ska välja att bara stöda en av lösningarna så finns det en rimlighet i det resonemanget.

Det uppstår ju dock snarare synergieffekter än en konflikt om man vill stöda båda (eller alla tre för den delen, XeSS finns ju trots allt också), de behöver i grund och botten samma förarbete.

Vadå för synergieffekter? Jag kan inte se dem. Geforce-användare kan köra FSR. Det är till och med så att Geforce-användare med 1000-serie-kort kan köra FSR men inte DLSS. XeSS är defintivt också ett alternativ som alla grafikkort kan köra. Vet dock inte hur väl det fungerar på Xbox eller i Xcloud. Alla företag kapar onödiga kostnader idag och att stödja 3 olika tekniker som gör ungefär samma sak låter inte ekonomiskt sunt i mina öron.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

Det göra det, men jag gillar inte hela grejen med att låsa ut DLSS + RT bara för att. Anti-consumer taktiker.

Om du inte gillar grejen med tekniker som låser ut... så borde du undvika titlar som använder DLSS.
På riktigt.
FSR alternativ fungerar på grafikkort oavsett tillverkare. Det är en teknik som är öppen för båda sidor.
DLSS är däremot nedlåst så att det bara fungerar på nvidias kort och stänger ute konkurrensen.

Här får du nog ta dig en funderare kring om det egentligen är den typen av upplägg du är emot - eller om du egentligen mer ogillar bristen på nvidiaspecifika stöd.
Det är ju ganska olika upplägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled