Starfield utvecklas med AMD:s välsignelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilket spel har bara DLSS?

Finns väl en uppsjö med spel som antingen bara har DLSS (tex A Plague Tale Requiem) eller bara FSR (tex. Far Cry 6)? Och en stor mängd som har båda.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vadå för synergieffekter? Jag kan inte se dem. Geforce-användare kan köra FSR. Det är till och med så att Geforce-användare med 1000-serie-kort kan köra FSR men inte DLSS. XeSS är defintivt också ett alternativ som alla grafikkort kan köra. Vet dock inte hur väl det fungerar på Xbox eller i Xcloud. Alla företag kapar onödiga kostnader idag och att stödja 3 olika tekniker som gör ungefär samma sak låter inte ekonomiskt sunt i mina öron.

Poängen jag försökte lägga fram är just att grovjobbet för att stödja en av dessa tre tekniker är samma som behövs för de andra två.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Personer som känner sig stötta över att just deras teknikval inte gynnas mer än andras.

Fast nu är det ju inte vad det handlar om alls, men förstår att det blir lätt att dra in gamla trätomål.

Detta handlar helt om att folk vill spela sitt efterlängtade storspel med bästa möjliga teknik.

Skrivet av krigelkorren:

För det har väl ändå varit samma visa när nVidia sponsrat utvecklingen av något spel?
nVidia tekniker finns det stöd för direkt, FSR och andra pöbeltekniker som alla kan använda får vänta på att ev. något gång i framtiden bli supportade.

Jag uppmanar dig och alla andra med denna åsikt att titta på listan Wccftech postat. Nvidia-sponsrade titlar de senaste två åren har haft FSR-stöd vid release eller inom några få dagar i samtliga fall utom ett (Battlefield 2042).

Detta blandas friskt ihop med att vissa utvecklare valt att köra på Nvidia.

Skrivet av krigelkorren:

Idag ser verkligheten lite annorlunda ut, och det verkar vara det som upprör den stora massan, när det kommer till FSR gynnas "alla" av det då det är en öppen teknik som kan användas av alla, valet är helt enkelt ditt eget.

Det spelar ingen roll om den kan användas av alla när det är ett mycket sämre alternativ än vad konkurrenterna har stöd för i sina respektive hårdvaror. Folk vill få nytta av sina grafikkort, det är inte svårare än så.

Skrivet av krigelkorren:

På den öppna fronten har nVidia knappt något alls att erbjuda, hade de velat få sin teknik spridd snabbare kunde de öppnat upp den, men varför det? Allt kräver att du har ett nVidia kort som låser upp möjligheten att få nyttja teknikerna. Från mitt sätt att se det gynnas spelbarheten alltså mer av att stoppar in en teknik som: dels är enklare att implementera och dels kan komma alla till nytta.

Det kallas hårdvarustöd, där man t.ex. bygger in flera kärnor för att avlasta GPUn så att det går att köra DLSS utan prestandaförlust. Är det inte uppenbart att det handlar om att Nvidia investerar i att ta fram bästa möjliga teknik åt sina kunder? Hur rimligt vore det att ge bort fritt när de spenderar miljarder och åter miljarder på att ha det försprånget?

Skrivet av krigelkorren:

Som tröst kan jag påminna om välkommnandet in till gemenskapen för oss som tidigare blivit särbehandlade av spelstudios när det kommer till favoritspel, men minns också att det inte nödvändigtvis måste vara den bästa tekniken som vinner i slutändan (eller spelstudions gunst för den delen) för pengar talar naturligtvis också här sitt tydliga språk.

Vilken gång har AMD haft den bättre tekniken, oaktat kostnader?

Skrivet av Durkadur:

Så om ett företag släpper ett spel med stöd för DLSS och G-Sync kan bara Nvidia-användare nyttja det, medans om de väljer Adaptive Sync och FSR kan alla oavsett grafikkort dra nytta av det (inklusive konsoler).

G-Sync är ingenting spel behövt stöd för. I den röra som var under adaptive syncs barndom så var G-Sync den enda lösningen som gick att köpa och plugga in, varpå det fungerade. Det innebar även då att en extra hårdvara behövdes i skärmen, vilket rundade problemet med att skärmtillverkare inte klarade att samarbeta så mycket att de lyckades följa standarden under väldigt många år.

Skrivet av superapan:

Jag roar mig fortfarande åt att Nvidia under en lång tid vägrade stödja ens VESA Adaptive sync, för att man så gärna ville låsa in sina användare i dyra G-syncskärmar (stöd 2019, första release 2015). När till och med Intels iGPU:er fick stöd hade man inget annat val.

Det enda alternativet som fungerade bra var G-Sync, som användare behövde man inte mer kompetens än att man klarade att koppla in sin skärm och ha alternativet för V-sync aktiverat i spel. G-Sync aktiverades helt automatiskt i bakgrunden utan att användaren behövde veta om att det fanns.

Det blir väldigt lätt att låtsas nu i efterhand som att implementeringen av VESA adaptive sync funkade ens i närheten av lika bra under de första fem-sex åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jodå men tänker att indicier inte är samma sak som bevis så att säga
Så var mer nyfiken på om Bethesda eller AMD faktiskt sagt att spelet enbart kommer att ha FSR. Eller tex om nvidia sagt att det inte kommer att ha DLSS.

Nej det håller jag med om. Reaktionerna i sociala medier är ett sätt för folk att uttrycka sitt missnöje med att Nvidia-stöd förefaller ha uteblivit med viss systematik i AMD-sponsrade titlar och farhågor över att det ska hända igen med en av de största spelreleaserna för PC på väldigt lång tid.

Jag tror inte Bethesda kommer säga någonting före release, då det de rimligen fått betalt för är att marknadsföra att spelet är optimerat för AMD, så att AMD kan sälja grafikkort bundlade med Starfield. Det finns antagligen NDA som förhindrar Nvidia att uttala sig också även om de skulle varit involverade i att hjälpa till med Nvidia-stöd, så de enda som kan svara på frågan i nuläget är nog AMD.

AMD ger (som länkats ett par gånger) bara icke-svar i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det blir väldigt lätt att låtsas nu i efterhand som att implementeringen av VESA adaptive sync funkade ens i närheten av lika bra under de första fem-sex åren.

Du kan argumentera bäst du vill att G-sync är bättre, men det tog Nvidia fortfarande fyra år att ens tillåta sina användare att köra annat än G-sync. Och då även tvinga sina användare att köpa nya grafikkort för ändamålet. Om G-sync var så överlägset, varför inte låta kunderna göra det aktiva valet? Du har inget vidare case här, känner jag.

Vi repeterar: Aktivt blockera en VESA-standard för att tvinga kunder att köpa både nya grafikkort och egna monitorer. Kom igen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Finns det något AMD-sponsrat spel med bra raytracingstöd? Det är lite det som oroar mig då det brukar vara rätt klent i dessa titlar. Nu är det förstås något Nvidia satsar hårt på i deras sponsrade spel då de är bättre på det. Lika som alltid där de både satsar på just det de för stunden själva är bättre på.

Det enda spelet jag kan komma på som är AMD-sponsrat men har raytracingstöd är Far Cry 6 och det stödet var verkligen inte bra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det är tekniker Nvidia utvecklat själv?

PhysX var skapat av Ageia.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

jag är inte direkt fanboy av Bethesda och deras spel, men det är ju kul att för en gångs skull slippa se loading screen´s som påpekar att spelet fungerar bäst med Intel och / Eller Nvidia hela tiden.

Det är säkert 15-20 år sedan jag personligen såg ett spel som hade AMD / Radeon loggan i loadingscreen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av UndaC:

Har de uttryckligen sagt att de inte kommer att ha stöd för andra uppskalningstekniker?

Tänker att uttrycket ”exclusive partner” är marketing lingo snarare än något annat och behöver inte utesluta andra teknikers närvaro i spelet (däremot lär det garanterat utesluta att tex nvidia får marknadsföra något med bethesdas assets exempelvis, eller att bethesda skulle göra en promotion tillsammans med nvidia)

Säger inte att det inte kan vara så. Bara att det på intet sätt kändes solklart för mig i alla fall.

Nej, det är sant - inte uttryckligen bekräftat (även om det är sannolikt). Artikeln är därför uppdaterad med ett ”sannolikt”

Många sajter ser ut att ha skickat frågan till Nvidia, och om vi har lite tur kommer något officiellt besked i närtid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Finns det något AMD-sponsrat spel med bra raytracingstöd? Det är lite det som oroar mig då det brukar vara rätt klent i dessa titlar. Nu är det förstås något Nvidia satsar hårt på i deras sponsrade spel då de är bättre på det. Lika som alltid där de både satsar på just det de för stunden själva är bättre på.

Det enda spelet jag kan komma på som är AMD-sponsrat men har raytracingstöd är Far Cry 6 och det stödet var verkligen inte bra.

var inte det första versionen av AMD RT som FarCry6 hade? kan ju inte påstå att Nvidias första RT stöd för Battlefield var speciellt bra häller. AMD ligger lite efter så vi får nog allt acceptera att de är någon generaon efter Nvidia framöver också.

för mindel så är RT verkligen inget krav, och absolut inget jag är villig att betala för. jag tycker det är sjuk pissigt av Nvidia att hitta på detta behov. menar, innan Nvidia tvingade på oss RT via RTX2000 serien så körde RT nördar RT Via CPUn, och det fungerar bra, speciellt om man har många cores och thread´s. RT på GPU korten är väl bra för dem som vill ha RT men har en sneak CPU med endast 6 cores eller liknande.

Men att Nvidia skapade ett behov på det här viset för att kunna ha något nytt att sälja och en anledning att höja priserna är
ganska rutten move.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Finns det något AMD-sponsrat spel med bra raytracingstöd? Det är lite det som oroar mig då det brukar vara rätt klent i dessa titlar. Nu är det förstås något Nvidia satsar hårt på i deras sponsrade spel då de är bättre på det. Lika som alltid där de både satsar på just det de för stunden själva är bättre på.

Det enda spelet jag kan komma på som är AMD-sponsrat men har raytracingstöd är Far Cry 6 och det stödet var verkligen inte bra.

Det är ju det. För tillfället har Nvidia bättre hårdvara för RT så då trycker de på det. Sedan är det väl också spelskaparna som rimligen bestämmer? Det är ju märkligt om AMD rider in och "tvingar" studios till att ta det lugnt med RT? Och handen på hjärtat så har RT kostat mer prestanda än det gett i utseende fram till nu. Skuggor och reflektioner är fint, men fuskmetoderna funkar också Ok. Men det börjar ändras nu med att fler och fler spel kommer med global ljussättning där RT ger så otroligt mycket bättre resultat än andra metoder.

Angående det någon skrev innan om TLOU och VRAM-användningen så är det rena konspirationsteorier att AMD skulle ha något att göra med det. Det handlade bara om en klassiskt lat portning. PS5 har ca 12-13GB att använda för grafikassets och maguskt nog funkade spelet utmärkt på alla grafikkort med mer än 12GB. Men nu är det patchat så medium ser ut som det ska också. Tvivlar starkt på att AMD har något att göra med att Naughty Dog går med på att dra sitt eget renommé i skiten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Vi lär nog få se DLSS moddar. Körde med det under lanseringen av Resident Evil 4 Remaken tex.

Men jag håller med att det bara känns dumt att inte inkludera det i de flesta AMD sponsrade titlar...
På PC tycker man ju att alla tänkbara upscalers borde finnas och inte bara låsas till en.

PureDark bekräftade idag på discord att han tänker implementera DLSS i Starfield. Tack gode gud för det! Hans DLSS-mod för Star Wars gör underverk!

Och ursäkta språket, men förbannade jävla rövhattar som exkluderar DLSS när Starfield helt uppenbart kommer vara rejält tungdrivet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är detta inte en uppräkning av gamla meriter utan vad som faktiskt händer idag. Kan i övrigt inte komma på att jag hört talas om ett enda tillfälle när Nvidia hindrat en utvecklare från att lägga till stöd för någon konkurrerande teknologi, framförallt för att AMD inte hade någonting att komma med under nästan ett helt decennium.

"NVIDIA does not and will not block, restrict, discourage, or hinder developers from implementing competitor technologies in any way. We provide the support and tools for all game developers to easily integrate DLSS if they choose and even created NVIDIA Streamline to make it easier for game developers to add competitive technologies to their games."

Artikel om ämnet som behandlar hur AMD systematiskt låser ute DLSS/XeSS idag:
https://wccftech.com/whats-up-with-the-missing-nvidia-dlss-su...

Nu har jag läst den där artikeln några gånger.
Jag tycker väl inte riktigt den artikeln är så bra...
Ingenstans visar man upp underlag för att AMD skulle agera annorlunda än nvidia här. Men man hoppar samtidigt gladeligen till slutsatsen om hur mycket bättre nvidia agerar.

Det man skriver är:
"This is something to be concerned about since these are major AMD-sponsored titles and game developers might have been asked to keep upscaling technology exclusivity to the Radeon camp since there's no reason to not have DLSS or XeSS support within these titles"

Det är alltså baserat på en gissning - att det skulle kunna vara så. Och utifrån det argumenterar skribenten sedan hur mycket bättre nvidia agerar. Men underlaget för att så skulle vara fallet saknas vad jag kan se.

Att listan pekar i en riktning kan ju likväl höra ihop med att den ena uppskalningstekniken faktiskt fungerar på alla grafikkort medan den andra är nedlåst till en grafikkortstillverkare - och mer för nyare kort från dem.
Det behöver inte heller vara anledningen till att deras lista ser ut som det gör. I dont know.

Men jag ser i tråden att flera tagit för givet att AMD agerat på ett sätt som nvidia inte gjort - men jag ser inte riktigt underlaget för påståendet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

för mindel så är RT verkligen inget krav, och absolut inget jag är villig att betala för. jag tycker det är sjuk pissigt av Nvidia att hitta på detta behov. menar, innan Nvidia tvingade på oss RT via RTX2000 serien så körde RT nördar RT Via CPUn, och det fungerar bra, speciellt om man har många cores och thread´s. RT på GPU korten är väl bra för dem som vill ha RT men har en sneak CPU med endast 6 cores eller liknande.

Men att Nvidia skapade ett behov på det här viset för att kunna ha något nytt att sälja och en anledning att höja priserna är
ganska rutten move.

Vad menar du med att folk körde RT via CPUn? Innan Nvidia började med RT via GPU så användes RT i stort sett bara för 3D-rendering, där man räknar minuter/timmar per bildruta snarare än bildrutor per sekund.

RT har ju alltid varit den "heliga gralen" för realistisk spelgrafik och interaktiv RT är något som det forskats på sen åtminstone 80-talet. Så det är knappast ett behov Nvidia uppfunnit, behovet har alltid funnits men Nvidia var de första som faktiskt lyckades göra det praktiskt att använda i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

G-Sync är ingenting spel behövt stöd för. I den röra som var under adaptive syncs barndom så var G-Sync den enda lösningen som gick att köpa och plugga in, varpå det fungerade. Det innebar även då att en extra hårdvara behövdes i skärmen, vilket rundade problemet med att skärmtillverkare inte klarade att samarbeta så mycket att de lyckades följa standarden under väldigt många år.

Nej det är rätt. Jag drog paralleller till när skärmtillverkare satsar på en teknik som bara funkar för en grupp istället för alla. Men jag rörde ihop det i mitt huvud. Som du säger var det lite rörigt de första åren med Adaptive Sync, men 2017 köpte jag en alldeles utmärkt Freesync-skärm utan problem. G-Sync har egentligen inte haft nåt existensberättigande på flera år. Därför är nästan alla skärmar idag både G-Sync Compatible och FreeSync Enabled, vilket är Adaptive Sync. Som det borde var från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har jag läst den där artikeln några gånger.
Jag tycker väl inte riktigt den artikeln är så bra...
Ingenstans visar man upp underlag för att AMD skulle agera annorlunda än nvidia här. Men man hoppar samtidigt gladeligen till slutsatsen om hur mycket bättre nvidia agerar.

Det man skriver är:
"This is something to be concerned about since these are major AMD-sponsored titles and game developers might have been asked to keep upscaling technology exclusivity to the Radeon camp since there's no reason to not have DLSS or XeSS support within these titles"

Det är alltså baserat på en gissning - att det skulle kunna vara så. Och utifrån det argumenterar skribenten sedan hur mycket bättre nvidia agerar. Men underlaget för att så skulle vara fallet saknas vad jag kan se.

Att listan pekar i en riktning kan ju likväl höra ihop med att den ena uppskalningstekniken faktiskt fungerar på alla grafikkort medan den andra är nedlåst till en grafikkortstillverkare - och mer för nyare kort från dem.
Det behöver inte heller vara anledningen till att deras lista ser ut som det gör. I dont know.

Men jag ser i tråden att flera tagit för givet att AMD agerat på ett sätt som nvidia inte gjort - men jag ser inte riktigt underlaget för påståendet.

Jag tror en del i det antagandet är just att artikeln lägger fram tendensen att AMD-sponsrade titlar är överrepresenterade i att enbart ha stöd för FSR kombinerat med hur respektive tillverkare valde att kommentera frågan.
Vi kan ju inte vara säkra på att de faktiskt fick samma fråga, men det läggs fram så och det hade varit rimligt om båda fick en fråga om det artikeln faktiskt handlade om. Där blir ju iaf intrycket för läsaren att AMD tyvärr rundar själva kärnan i frågeställningen och ordbajsar istället om att FSR är bäst för att det inte låst till specifik hårdvara, medan Nvidia rakt och tydligt säger att de inte jobbar med att försöka förhindra att utvecklare implementerar även de konkurrerande uppskalningsteknikerna, samt att deras Streamline-ramverk även underlättar implementation av de konkurrerande lösningarna.

Det kan vara en orättvis vinkling; AMD kanske inte fick samma fråga, eller så besvarades den av någon PR-person som knappt förstod frågeställningen... men läsarens intryck blir ju självklart att de inte ville svara på frågan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror nog mitt grafikkort kan dra runt det nvidia 3080 ti.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Har ni funderat på om det kan vara så att Bethesda har frågat AMD om hjälp eftersom dom hade svårt att få spelet att flyta bra på konsol, alltså inte AMD som betalar för att blocka någon teknik utan för att Bethesda vill få spelet att flyta så bra som möjligt på Xbox?.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Nja men när AMD aktivt låser ute DLSS från spel, antar jag Nvidia får svara på något sätt. Vilket inte lär gynna AMD användare.

Kan du nämna något Nvidia gjort som gynnat andra kort än just Nvidias?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | MB: Asus Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4790k 4.7GHz OC | RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black | GPU: EVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ | PSU: Cooler Master G750M | OS: Windows 10 | CPU+GPU Custom water loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nej, det är sant - inte uttryckligen bekräftat (även om det är sannolikt). Artikeln är därför uppdaterad med ett ”sannolikt”

Många sajter ser ut att ha skickat frågan till Nvidia, och om vi har lite tur kommer något officiellt besked i närtid!

Om nu Nvidia har någon insyn i detta öht, det känns ju först och främst som att det är Bethesda som kan besvara den frågan?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur blir AMD utlåsta av DLSS när de har sin egna metod? Även om den metoden är mycket sämre i rörelse.

Uppskalning puppskalning, samma skit båda två.

Native masterrace.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaparslet:

Kan du nämna något Nvidia gjort som gynnat andra kort än just Nvidias?

"Streamline is an open-sourced cross-IHV solution that simplifies integration of the latest NVIDIA and other independent hardware vendors’ super resolution technologies into applications and games. This framework allows developers to easily implement one single integration and enable multiple super-resolution technologies and other graphics effects supported by the hardware vendor."

https://developer.nvidia.com/rtx/streamline

Permalänk

Starfield blir mest troligt ett köp - några månader efter släpp - om det fungerar.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

RT har ju alltid varit den "heliga gralen" för realistisk spelgrafik och interaktiv RT är något som det forskats på sen åtminstone 80-talet. Så det är knappast ett behov Nvidia uppfunnit, behovet har alltid funnits men Nvidia var de första som faktiskt lyckades göra det praktiskt att använda i spel.

Detta känns lite som en efterkonstruktion.

Ja, visst har det pratats om strålspårning i spel de senaste decennierna. Det har också pratats om att det ligger långt in i framtiden just pga komplexiteten. Nvidia har inte uppfunnit men däremot skapat behovet, ett behov som faktiskt inte fanns på det sätt du beskriver. Poängen här är att tekniken fortfarande inte är tillräckligt kraftfull för det. Den så kallade strålspårning nvidia införde med 2000-serien är en ytterst förenklad variant, den går bara en liten bit på vägen. Den nyare banspårningen som är lite mer avancerad klarar inte ens ett 4090 av utan att man måste dra ner på annat lullull.

Så nej, fullständig strålspårning är fortfarande långt bort i spel. Det behov som uppstått nu är helt och hållet skapat av nvidia. Hade de, eller någon annan för övrigt, inte introducerat det hade ingen saknat det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Verkar som att DF dolt en del av deras sponsrade videor med. Precis innan lanseringen av RTX 3080 så hade de en Nvidia sponsrad video där de talade sig varma för att folk skulle köpa 2000-serien.

Nu hör jag inte till någon sida idag, lite för gammal för det personligen och tillräckligt välbärgad för att köpa det jag vill ha.
Men ja, just DF räknar även jag klart Nvidia och Sony-lutande. Men någon ska ju betala för Johns spelsamling.

hur går det ihop med tanken på att även PS5 har end AMD SoC som är rätt så snarlik den i xBoxen? finns inget nvidia i PS.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det göra det, men jag gillar inte hela grejen med att låsa ut DLSS + RT bara för att. Anti-consumer taktiker.

Det är helt rätt att bara stödja öppna standarder och helt skita i egna standarder som tillverkare tar fram för att låsa in användare. Som någon här skrev: Idag är vi glada för att Glide trots att den var överlägsen då inte är standard idag. Nvidia försöker med DLSS och raytracing göra en 3DFX och på det sättet få hela marknaden. Låt inte Nvidia förstöra marknaden. Vi vet hur marknaden skulle se ut om deras plan går i lås. Dyrare och dyrare trots små framsteg!!
AMD äger konsollmarknaden med både Xbox och Playstation och FSR är det enda som gäller här. Hade AMD begränsat FSR till enbart Radeonkort kan jag se att man inte gillat att spel inte stödjer DLSS. Nu är det inte så. Tummen upp för de spel som struntar i DLSS-stöd och bara stödjer öppna standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad menar du med att folk körde RT via CPUn? Innan Nvidia började med RT via GPU så användes RT i stort sett bara för 3D-rendering, där man räknar minuter/timmar per bildruta snarare än bildrutor per sekund.

RT har ju alltid varit den "heliga gralen" för realistisk spelgrafik och interaktiv RT är något som det forskats på sen åtminstone 80-talet. Så det är knappast ett behov Nvidia uppfunnit, behovet har alltid funnits men Nvidia var de första som faktiskt lyckades göra det praktiskt att använda i spel.

Praktiskt blir det när det fungerar som en accelerator och inte halverar prestandan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Uppskalning puppskalning, samma skit båda två.

Native masterrace.

Tsr hellre bättre bild med högre fps än lägre fps i native mef shimmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

var inte det första versionen av AMD RT som FarCry6 hade? kan ju inte påstå att Nvidias första RT stöd för Battlefield var speciellt bra häller. AMD ligger lite efter så vi får nog allt acceptera att de är någon generaon efter Nvidia framöver också.

för mindel så är RT verkligen inget krav, och absolut inget jag är villig att betala för. jag tycker det är sjuk pissigt av Nvidia att hitta på detta behov. menar, innan Nvidia tvingade på oss RT via RTX2000 serien så körde RT nördar RT Via CPUn, och det fungerar bra, speciellt om man har många cores och thread´s. RT på GPU korten är väl bra för dem som vill ha RT men har en sneak CPU med endast 6 cores eller liknande.

Men att Nvidia skapade ett behov på det här viset för att kunna ha något nytt att sälja och en anledning att höja priserna är
ganska rutten move.

Osäker, kan på rak arm inte säga när FC6 släpptes ens. 2021? AMD borde väl varit inne i gen 2 med RT-stöd. RTX 2000-serien imponerade inte på mig personlig då jag hade ett 1080Ti. 2080Ti var ett Pascal med lite påklistrad dålig RT. Men Ampere... mums. Förväntar mig inte att AMD hinner ikapp omedelbart, Nvidia ligger långt före och är ett större företag med större R&D budget. Och Intel lär dröja innan de kommer ikapp.

Menar du stillbildsrendering? Det som är nytt med just Turing/2000-serien är ju att vi tillslut fått realtids raytracing vilket är stort. Speciellt nu i senare generationer där det faktiskt börjar bli användbart. Ingen tvingas på detta, får ju fortfarande att stänga av om man inte vill ha det. En CPU kommer nog aldrig i nuvarande takt klara av realtidsrendering med raytracing. På tok för slöa.

Samtidigt inser jag att man verkligen måste _se_ det och tillslut inse vad det ger. För mig var det nog Knowhere i Guardians of the Galaxy. Något med neon-glanset i vattenpölarna fick mig att i det närmaste utropa "wow".
Spelat igenom Control Ultimate Edition senaste dagarna men denna gång första gången med raytracing aktiverat. Nu finns det en mod som fixar till en hel del grejer med spelet men denna glömde jag att använda. Men ljussättning och reflektioner i detta spel är rätt maffigt. Hänt ett par gånger att jag varit på väg att skjuta på min egna spegelbild. Och då är inte RT-stödet i detta spel bland de bästa ens.
Ghostwire: Tokyo var riktigt maffigt där. Men lika där, jag gillar vattenpölar och neon. För att inte tala om Cyberpunk 2077.

Förstår förstås att folks smak och resonemang till hur man tänker och gör skiljer sig, har som sagt själv varit skeptisk. Men vi är ju redan där att man kan få mycket av RT-funktionen redan idag, men att det inte nödvändigtvis går bra utan bildförbättringslösningar på klenare grafikkort. Och vill man inte använda det alls så missar man ändå inga spel i dagsläget.

Skrivet av Novdid:

Det är ju det. För tillfället har Nvidia bättre hårdvara för RT så då trycker de på det. Sedan är det väl också spelskaparna som rimligen bestämmer? Det är ju märkligt om AMD rider in och "tvingar" studios till att ta det lugnt med RT? Och handen på hjärtat så har RT kostat mer prestanda än det gett i utseende fram till nu. Skuggor och reflektioner är fint, men fuskmetoderna funkar också Ok. Men det börjar ändras nu med att fler och fler spel kommer med global ljussättning där RT ger så otroligt mycket bättre resultat än andra metoder.

Angående det någon skrev innan om TLOU och VRAM-användningen så är det rena konspirationsteorier att AMD skulle ha något att göra med det. Det handlade bara om en klassiskt lat portning. PS5 har ca 12-13GB att använda för grafikassets och maguskt nog funkade spelet utmärkt på alla grafikkort med mer än 12GB. Men nu är det patchat så medium ser ut som det ska också. Tvivlar starkt på att AMD har något att göra med att Naughty Dog går med på att dra sitt eget renommé i skiten...

Beror nog också på vad som står i kontraktet vad som ingår i sponsringen. Att klistra på något för påklistrandets skull är jag inte så mycket för. Då tycker jag nog bättre om när någon moddar in stöd och fixar en bristfällig produkt.

Jag tvivlar på att AMD eller Nvidia skulle vilja sabba för sig själv med VRAM'et och annat som påverkar deras egna komponenter. Problemet med VRAM verkar mer ha att göra med spel portade från Sony och om man ska ha någon konspirationsteori så är det att Sony vill försöka att spela ner PC's signifikans och få folk att köpa PS5'or istället. Att spelen släpps _långt_ efter PS5-släppet till PC har inte enbart med Sony-utvecklarnas låga kompetens utan att man vill gynna PS5.

Det sagt så skulle det inte förvåna mig om Sony skulle vara inblandad. Man har ju till och med lyckats få spelmedia att svamla om Xbox exklusivitet när det snarare är Sony och i vissa fall Nintendo som är de enda plattformarna spel inte kan spelas på. Och i Nintendos fall är det mer Switchens begränsningar i och med en tokgammal SoC som är problemet.

Skrivet av dr. Dunkel:

Starfield blir mest troligt ett köp - några månader efter släpp - om det fungerar.

Skaffa en månad Gamepass för PC eller köp något där detta bundlas. Spelet ingår dag ett i tjänsten. Du behöver inte ens köpa spelet utan bör kunna spela det i en månad för 10kr eller vad det nu kostar idag som ny användare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

hur går det ihop med tanken på att även PS5 har end AMD SoC som är rätt så snarlik den i xBoxen? finns inget nvidia i PS.

För att flera i redaktionen gillar Sony och Nvidia, att PS5 baseras på AMD's teknik tycker de nog är en nackdel. Hade de fått välja hade PS5 varit Intel och Nvidia-baserade.

Observera att detta nu är mina tolkningar av dom, vad de säger och vad de gör. Försöker dock att förbise det när jag väl kollar/lyssnar på deras weekly's.

John spenderade ett år på att gå igenom allt möjligt till PS3 för att "fira" dess 15 års dag eller vad det var. Men ignorerade andra betydligt intressantare firanden man kunde göra.

Alex anklagas ofta för att vara kraftigt Nvidia-biased. Är inte själv övertygad, att bara ägt Nvidia-grafikkort tycker jag inte är tillräckligt. Han gillar raytracing vilket för en del brandar honom Nvidia. Men sen har de kört mycket Nvidia-sponsrat.

Richard har jag ingen uppfattning. Föredrar väl om något gamla konsol-Sega. Övriga.. eh. De är förhållandevis obetydliga. Räcker att kolla på titeln på speljämförelserna för att veta vem som gjort dom. Stortitlar tar alltid John, raytracing/mer PC-specifika titlar kanske Alex får tycka till om. Allt annat får de andra ta hand om.

Jag har sett för mycket DF under åren. Börjat tröttna på samtliga även om både Richard och Alex kan vara rätt intressanta. John känns mest som en besserwisser med ett maniskt behov av att korrigera glasögonen varannan sekund samt gnäller på spelvärldens utveckling. En del rimligt, en del är rent gubbgnäll.

Nu är jag inte ultrafeminist men hade inte skadat om de fått in någon kvinna också. Finns många bättre blandningar som gör i princip samma saker där man har folk med olika ingång i spel och teknikvärlden vilket ger en mer intressant bild av hur de ser på utvecklingen som sker.

Sött och salt. Jag följer fortfarande, men mest bara weekly och tills jag helt enkelt tröttnar. Då jag inte tänker betala deras patreon så är deras nyheter alltid (jätte)gamla och en del take's är straffbart dåliga. Ibland klockrena.

Har jag sett veckans avsnitt? Nä, men det är nog mer för att jag dekomprimerar under första semesterveckan och inte kommit mig för. Först nu jag faktiskt insåg det. Kommer jag hitta något att störa mig på? Säkert! Kommer jag tycka det är givande? Troligen. Kommer jag dö av alkoholförgiftning om jag tar en klunk alkohol varje gång John rättar till glasögonen? Garanterat!

TL,DR
Onödigt lång rant, kanske lite orättvist men som den gamle gubben säger. Sött och salt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...