Starfield utvecklas med AMD:s välsignelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har fel? Nej, det har jag inte. Det där är precis det jag skrev från början, en efterkonstruktion. Ja, raytracing har funnits länge och det är något som nästan lika länge varit en dröm för många i spel. Det betyder dock inte att det hade saknats om det inte lanserats med 2000-serien. Det fanns inte, inte på något sätt värt att tala om i alla fall, och således hade ingen saknat att det inte släpptes.

Jag tror fortfarande du läser in något jag inte skriver.

Men någonstans måste man börja med något man vill ha i framtiden, eller hur?

Jag blev själv extremt imponerad över Minecraft RTX på mitt RTX 2080 och hur snygga effekter det blev även med så extremt simpel grafik, samtidigt var det ju inte utan brister, har själv noterat och t.o.m. dokumenterat ett antal av dem. Om RT inte hade introducerats av Nvidia 2018 så hade de dels gått miste om pengar för att fortsätta utveckla tekniken, samt att de inte hade fått någon som helst data eller återkoppling från sin kundkrets beträffande vilka problem de behöver jobba på för att göra tekniken mer användbar. Ingen mängd intern testning kommer kunna mäta sig med att folk ute i det vilda får testa det på sina egna system.

Jag gav 7990 kr för mitt RTX 2080, ca 200 kr mindre än det GTX 980 Ti jag hade före det, samt 7990 kr för mitt RTX 3080 OC, så jag känner personligen inte att jag har betalat något extra för just RT-funktionaliteten.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att det skulle vara ett skapat behov. Menar du måhända att Nvidia försökt skapa en efterfrågan på något du tycker är en gimmick i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Var är källan på att AMD går in som sponsor?

"Med ett pressmeddelande och kort videoklipp meddelar AMD och Bethesda att de gjort gemensam sak med Starfield och att de två företagen därmed samarbetar kring både hårdvaru- och mjukvaruoptimeringar. "

Det var liksom det hela artikeln på SweC handlade om.. ;D

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

"Med ett pressmeddelande och kort videoklipp meddelar AMD och Bethesda att de gjort gemensam sak med Starfield och att de två företagen därmed samarbetar kring både hårdvaru- och mjukvaruoptimeringar. "

Det var liksom det hela artikeln på SweC handlade om.. ;D

Men vem tog kontakten, Bethesda för att dom hade problem med att få flyt i spelet eller AMD för att få fördelar i starfield?

Fråga till er som förstår tekniken bättre än mig, FSR3 ska enligt rykten ha 4 interpolerade frames mot nvidias 1 frame.
Betyder det att FSR3 ger cirka 4ggr mer fps än native?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det titlar där Nvidia har skrivit sponsoravtal med spelutvecklaren då?

Dessvärre otroligt svårt att finna någon lista på Nvidia-sponsrade titlar, är 100% säker på att A Plague Tale är en sådan dock. Sackboy hittar jag ingen info om och Kena verkar inte vara sponsrad. Dock är det fortfarande titlar som släppts på senare tid med stöd för endast DLSS och inte FSR2.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är som det heter, indicier. Att påfallande många AMD-sponsrade titlar råkar sakna stöd för Nvidia-hårdvara är det graverande i sammanhanget. När AMD dessutom bara ger svar i stil med att "nä men vi låter utvecklaren bestämma om de vill implementera FSR" så inger de inte direkt något förtroende för att de inte i själva verket betalar utvecklare för att skippa stöd för Nvidia-hårdvara.

Hittade efter mycket letande en lista på sponsrade titlar från Nvidia och AMD med jämförelse av vilka uppskalningstekniker som stöds (dock svårt att veta hur många titlar som fortfarande saknas):

Den preliminära slutsatsen som kan dras från denna lista är att det inte procentuellt sett är någon större skillnad mellan hur många av de sponsrade titlarna som stöder konkurrentens uppskalningsteknik just nu.

Skrivet av Sveklockarn:

Lite extra oroväckande blir det när det t.ex. visade sig att The Last Of Us Part 1 drog 11-12 GB VRAM av att stå still med gubben på näst intill tomma bakgårdar utan några synliga NPCer, vilket ledde till extremt keff prestanda för en lång rad i övrigt aktuella Nvidia-GPUer med 8-10 GB VRAM. Intressant nog fixades problemet utan synbar försämring av texturerna när det varit tillräckligt mycket ramaskri i social medier.

Lite lustigt att du här nämner ett av de AMD-sponsrade spel som redan vid release hade stöd även för DLSS. Det du dock måste komma ihåg att spelutvecklaren alltid är den som är ansvarig för slutpodukten de släpper, ska jag hålla Nvidia ansvariga för att exempelvis Ghostwire och Redfall har problem med stutters? Misstänker att AMD inte är speciellt glada över den negativa publicitet de fått av TLOUp1 och de hade nog också hellre sett att spelet släppts i ett bättre skick än det gjorde.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är precis därför folk med Nvidia-kort inte vill ha FSR, eftersom det redan nu kan misstänkas att det kommer krävas uppskalningstekniker för att överhuvudtaget kunna nå några högre framerates på PC. Raytracing borde vara standard-option i ett spel som släpps i slutet av 2023, men det lyser med sin frånvaro helt. Det är säkert bara ett sammanträffande att just AMD-GPUer är dåliga på RT.

Det du måste komma ihåg är att spelutvecklarna har en betydande del av sin marknad på konsol, dessa klarar av begränsad RT och det är förmodligen den typen av RT utvecklarna helst vill ha hjälp från AMD att implementera om RT överhuvudtaget är aktuellt. Bara för att du och jag sitter med Nvidia-kort med bra stöd för RT betyder det inte att vi kan kräva att enskilda utvecklare ska extraarbeta för en i dagsläget ganska nischad del av marknaden.
Själv kommer jag spela Starfield dag 1. Kommer jag sörja om det saknar RT? Nej, ljussättningen såg redan tillräckligt bra ut för att jag ska kunna njuta av spelet. Kommer jag skrika rakt ut om spelet saknar DLSS vid release? Nej, jag får testa FSR2 och pilla med inställningar, precis som jag alltid gör, om min GPU inte klarar av 4k60. Den enda anledningen som skulle göra mig lite smått irriterad i Starfield är som tidigare nämnt om spelet är CPU-begränsat och saknar DLSS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilka är dessa DLSS titlar?

Vilka av dessa är storspel och inte nåt indie?

Om du hade hoppats att lilla Nvidia bara hade indiespel medans stora stygga AMD tar alla storspel kommer du bli besviken. Du kan läsa själv här.

Permalänk

Hur man än vänder på det så är det bättre att spelen stödjer FSR för att så många som möjligt ska kunna dra fördel av en teknik.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Om du hade hoppats att lilla Nvidia bara hade indiespel medans stora stygga AMD tar alla storspel kommer du bli besviken. Du kan läsa själv här.

Scrollade senaste året och ser fler spel med bara fsr än dlss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Scrollade senaste året och ser fler spel med bara fsr än dlss.

Kanske av den enkla anledningen att FSR fungerar på alla kort?
Känslan jag har är väl att låsta grejor blir sällan långvariga om det finns öppna alternativ, hur många Gsynk skärmar ser man idag till exempel.

Edit: Nu är ju Nvidia såpass stora på marknaden så DLSS lär inte bara försvinna i det korta perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Scrollade senaste året och ser fler spel med bara fsr än dlss.

Från 2022 och framåt har 75 spel fått stöd för DLSS men inte FSR. Medans 68 spel fått stöd för FSR men inte DLSS. Dock kan spel patchas med stöd flera år efter release och vissa fick FSR 1 eller DLSS 1 förra året eller till och med i år. Det känns inte så relevant då varken DLSS eller FSR blev bra förrän version 2.

Om vi tittar bara på spel som är släppta från 2022 och framåt med minimum FSR 2.0 och DLSS 2.0 får vi:
34 spel med FSR 2 men inte DLSS.
52 spel med DLSS 2 men inte FSR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om jag måste välja mellan en öppen teknik eller en bättre teknik så tar jag den bättre tekniken. Jag har inget ansvar att göra avkall på min spelupplevelse för att AMD eller någon annan inte lyckats hålla jämna steg med Nvidia. Jag är övertygad om att det kommer en gemensam standard med tiden (som det gjort med väldigt mycket annat i datorvärlden), men inte sålänge premisserna är att en eller flera tillverkare ska få resultaten ur en massiv R&D-budget kostnadsfritt för att de inte investerat tillräckligt själva.

Ja det får du absolut tycka är bättre! Det är inga konstigheter där. Eller ja - DLSS 3 har grejer som FSR inte har så det är mer än en åsikt. Det är ju sant . Men det var inte heller min poäng i det inlägget.
Min poäng var att den ena uppskalningstekniken låser ute konkurrensen medan den andra inte gör det utan funkar på alla grafikkort. Och Haziza uttryckte ju faktiskt missnöje med tekniker som låser ute konkurrens och önskade välja bort sådant.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag såg den, men jag vet inte vilken 'bevisgrad' man ska nöja sig med? Vore det tillräckligt att Starfield visar sig komma utan stöd för DLSS om två månader, eller är det bara en avvikelse som kan förklaras på andra sätt?

Nöj dig aldrig med påståenden som saknar bra underlag utan bygger på gissningar. Eller ja - man kan väl ta in det också. Men bygg inte vidare anklagelser på gissningar. Är underlaget skralt så behandla underlaget som att det också är skralt. Det gäller alltid. Oavsett sammanhang. Om det handlar om giftiga bakterier i chips, ens favvografikkortstillverkare eller om det handlar om standardisering för papperstjocklekar.
Det räcker aldrig att inriktningen passar ens narrativ. Underlaget behöver bärighet oavsett.
Är det ont om artiklar som bekräftar linjen - och innehållet i de få artiklarna som finns inte själva kan styrka vad de påstår så bör man själv fundera på hur bra innehållet är.

Skrivet av Sveklockarn:

Det finns nog väldigt få fakta som inte enbart är tillgängliga för en inre krets i berörda bolag när det gäller exakt vad avtalen har för bäring på utvecklingen, samtidigt blir det svårt att avfärda återkommande händelser som tillfälligheter när stora AAA-titlar missar att implementera stöd för vad den absolut majoriteten av marknaden använder för hårdvara. Speciellt då i ljuset av att Nvidia har en historik av att vara proaktiva och hjälpa utvecklare att minska arbetstiden/svårighetsgraden för att stödja deras tekniker.

Men alltså i den här tråden har det ju framkommit att fördelningen av sponsrade titlar med den andres uppskalningsmöjligheter inte stämmer särskilt väl med vad som står i artikeln heller. Så det blir faktiskt ganska enkelt att iaf ställa sig frågande till hur läget egentligen ser ut. Underlaget är inte helt spikat.
Här finns flera varningsflaggor i artikeln. Dels verkar statistiken inte vara helt tillförlitlig när andra listor visar på en helt annan verklighet. Eller man behöver iaf ställa frågan om vad som stämmer.
Och dels har ju andra orsaker helt förbisetts. Exempelvis kan det ju vara så att även OM det nu är en övervikt för AMD (vilket inte är givet) så kan det ju bero på att speltillverkarna föredrar den tekniken som funkar för alla grafikkort - just för att det funkar för alla och inte är nedlåst till en tillverkare. Även om den inte är riktigt lika bra.
Och dels bygger artikeln upp anklagelser baserat på sina egna gissningar.
Det finns ett gäng varningsflaggor med artikeln.
Det behöver inte vara fel någonstans - men det kan också vara väldigt fel på många ställen.

Skrivet av Sveklockarn:

Att försöka släta över de nuvarande bristerna i FSR genom exklusivitetsavtal (OBS! GÄNGSE HYPOTES)

Jag skulle inte uttrycka mig som att det där var gängse hypotes. Jag påstår raka motsatsen. Det där är inte gängse hypotes utan en hypotes som inte verkar särskilt given eller utbredd. Och som dessutom verkar sakna underlag när man tittar lite närmre på det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Från 2022 och framåt har 75 spel fått stöd för DLSS men inte FSR. Medans 68 spel fått stöd för FSR men inte DLSS. Dock kan spel patchas med stöd flera år efter release och vissa fick FSR 1 eller DLSS 1 förra året eller till och med i år. Det känns inte så relevant då varken DLSS eller FSR blev bra förrän version 2.

Om vi tittar bara på spel som är släppta från 2022 och framåt med minimum FSR 2.0 och DLSS 2.0 får vi:
34 spel med FSR 2 men inte DLSS.
52 spel med DLSS 2 men inte FSR.

Vilka av dessa 52 spel är stora titlar, som tex Callisto, Jedi Survivor, RE4? Du verkar ju ha en lista så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilka av dessa 52 spel är stora titlar, som tex Callisto, Jedi Survivor, RE4? Du verkar ju ha en lista så.

Vad är definitionen av “stora spel” som du och andra tala om hela tiden?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Vad är definitionen av “stora spel” som du och andra tala om hela tiden?

Jag nämnde precis tre exempel?

Skrivet av xc:

Kanske av den enkla anledningen att FSR fungerar på alla kort?
Känslan jag har är väl att låsta grejor blir sällan långvariga om det finns öppna alternativ, hur många Gsynk skärmar ser man idag till exempel.

Edit: Nu är ju Nvidia såpass stora på marknaden så DLSS lär inte bara försvinna i det korta perspektivet.

Vad har FSR spelen gemensamt? De är oftast sponsrade av AMD. Därmed låser AMD ut Intel och Nvidia från sina egna tekniker som är objektivt bättre. XESS har bättre temporal stability precis som DLSS jämfört med FSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag nämnde precis tre exempel?

Vad har FSR spelen gemensamt? De är oftast sponsrade av AMD. Därmed låser AMD ut Intel och Nvidia från sina egna tekniker som är objektivt bättre. XESS har bättre temporal stability precis som DLSS jämfört med FSR.

Det är ingen definition. Vad går du efter? Försäljningen? Hur stor budget spelet har haft? Annars kan du vara hur luddigt som helst med dina uttalande och avfärda alla spel som inte bekräfta din åsikt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilka av dessa 52 spel är stora titlar, som tex Callisto, Jedi Survivor, RE4? Du verkar ju ha en lista så.

Du har fått den listan jag tittar på. Du får väl titta på den och själv bedöma vad som är stora titlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Det är ingen definition. Vad går du efter? Försäljningen? Hur stor budget spelet har haft? Annars kan du vara hur luddigt som helst med dina uttalande och avfärda alla spel som inte bekräfta din åsikt.

Så i erat tycke är inte Resident Evil 4, Jedi Survivor, Callisto Protocol, Dead Island 2, Starfield storspel?

Men spel som Gripper https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Gripper är ett storspel kanske i erat tycke? Ett spel som nog ingen någonsin hört talats om. Eller varför inte Hello neighbour 2? https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Hello_Neighbor_2

Och ja det spelar roll vilken typ av spel vi pratar om. Ett storspel är ett spel många känner till, som många köpt eller ser framemot att spela. Ett spel ingen känner till är helt enkelt, rent logiskt visst? inte ett storspel. Och därmed bryr sig nog inte särskilt många om ens någon om det är exklusivt DLSS, FSR eller XESS.

Majoriteten! "endast DLSS" låsta spel är typ indie spel som ingen någonsin hört om.

Kikar från Dec 2022 till idag.

Permalänk
Medlem

"Starfield Will Get NVIDIA DLSS 3 Modded in During the Early Access Period, Modder PureDark Confirms"
https://wccftech.com/starfield-nvidia-dlss-3/

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"Starfield Will Get NVIDIA DLSS 3 Modded in During the Early Access Period, Modder PureDark Confirms"
https://wccftech.com/starfield-nvidia-dlss-3/

Japp, han bekräftade det i Offtopic-kanalen på discord igår runt lunchtid Tack gode gud för det. Om Starfield är så tungdrivet som det verkar, kommer det förmodligen bli väldigt svårt att uppnå stabil/vettig (60pfs och uppåt) framrate i 4k utan framegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Dels verkar statistiken inte vara helt tillförlitlig när andra listor visar på en helt annan verklighet. Eller man behöver iaf ställa frågan om vad som stämmer.

Här vill jag bara fylla i att kontringen från en förmodad AMD-respresentant beträffande att det totala antalet titlar med DLSS-stöd är större inte är relevant eftersom detta handlar om sponsrade titlar.

Skrivet av Söderbäck:

Och dels har ju andra orsaker helt förbisetts. Exempelvis kan det ju vara så att även OM det nu är en övervikt för AMD (vilket inte är givet) så kan det ju bero på att speltillverkarna föredrar den tekniken som funkar för alla grafikkort - just för att det funkar för alla och inte är nedlåst till en tillverkare. Även om den inte är riktigt lika bra.

När det handlar om mindre studios som kanske har mer begränsade resurser och/eller väldigt idealistiska utvecklare så kan jag förstå det utfallet.

Skrivet av Söderbäck:

Och dels bygger artikeln upp anklagelser baserat på sina egna gissningar.
Det finns ett gäng varningsflaggor med artikeln.
Det behöver inte vara fel någonstans - men det kan också vara väldigt fel på många ställen.

Jo, jag förstår dina invändningar. Det är en extra svår diskussion också med tanke på gammalt groll mellan de röda och gröna supporterlagen, och jag har säkert inte haft den mest balanserade åsikten heller alla gånger. Jag känner sedan ett antal år tillbaka att det är viktigt att inte ha för dominerande aktörer, men jag tycker inte det är en bra lösning att ha någon slags rättvisesystem som mynnar ut i att gamers ska betala notan genom sämre och/eller färre alternativ för grafik.

Jag skulle tycka att det var lika illa om Nvidia gjorde avtal med speltillverkare där utvecklaren medvetet handikappar koden för AMD- eller Intel-grafikkort, och anser samtidigt att det är väsensskilt från att någon tillverkare har lagt till extra finesser, typ G-Sync som inte hindrar spelupplevelsen eller försämrar spelupplevelsen per se för dem som saknar det stödet.

Permalänk
Medlem

Jag blir ändå lite fascinerande av att Bethesda tar ett beslut om sitt spel som de själva utvecklar och publicerar, och så får AMD skulden för vad som uppfattas som ett svek av Bethesdas fans? Om man nu känner väldigt starkt för DLSS i Starfield så borde man sätta press på Bethesda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du förstår inte, antagligen för att du vill förstå och/eller inte använt G-sync.

Sannolikt hade jag det före dig, hade en Asus PG278Q när den släpptes. Hade även PG279Q.

Detta blev en konstig flex...

Citat:

Du tror dig veta att G-Sync och VESA Adaptive Sync fungerat lika bra för att ändamålet är detsamma, du har tydligen bara missat att implementationen i verkligheten inte fungerade lika bra beroende på att det var rena vilda västern med skärmtillverkare som inte lyckades leverera skärmar som konformerade med VESA-standarden.

Jag har mig veterligen inte kommenterat huruvida G-sync är/var/kommer bli bättre än Freesync. Det var inte min poäng, men det verkat flygit totalt över huvudet på dig.

Citat:

Jag kan även med säkerhet säga att det är noll personer som tryckt gilla på ditt inlägg som ägt en skärm med G-Sync-modul, och har aldrig hört en enda ångra sitt val att skaffa en skärm med G-Sync-modul. Hur "inlåst" man ändå må ha blivit i Nvidias ekosystem så var hela poängen med G-Sync att man betalade extra för något som inte bara fungerade i teorin utan i verkligheten.

Som sagt, jag har ägt flera G-syncmodulskärmar. Dom har fungerat bra. Men jag hade inte blivit lika upprörd som du om Nvidia hade gett mig möjligheten att köpa en Freesyncskärm, istället för att aktivt blockera funktionen. Jag ser mig som en fullt myndig person att ta sådana beslut. Det låter som att du hade trivts toppen i Sovjetunionen, där fick man heller inte göra något val - det bästa valet var redan gjort åt dig, nice!

Jag har idag en AW3423DWF, utan G-syncmodul. Skönt, eftersom modulen har en fläkt som låter riktigt illa. Spannet går visserligenn från 40 Hz istället för 30 Hz på DW med G-syncmodul, men jag tycker inte det motiverar 3000 kr extra. Skönt att Nvidiaägare numera kan välja vilken teknik, och inte att Skinnjackan gör det åt dom. Men han uppskattar säkert allt ditt stöd.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Den preliminära slutsatsen som kan dras från denna lista är att det inte procentuellt sett är någon större skillnad mellan hur många av de sponsrade titlarna som stöder konkurrentens uppskalningsteknik just nu.

[swec-logik]1,33% övervikt för AMD?! FULSPEL! 🤬[/swec-logik]

Nu bryr jag mig förvisso bara om Starfield av alla spelen på den listan, men den ger en annan bild av hur det ser ut. Deppigt ändå att 2/3-delar av respektive tillverkares sponsortitlar verkar ha skippat stöd för den andra sidans uppskalningteknik, så hoppas verkligen att Nvidia Streamline blir en satsning som följs efter av AMD och Intel.

Skrivet av meanh:

Lite lustigt att du här nämner ett av de AMD-sponsrade spel som redan vid release hade stöd även för DLSS. Det du dock måste komma ihåg att spelutvecklaren alltid är den som är ansvarig för slutpodukten de släpper, ska jag hålla Nvidia ansvariga för att exempelvis Ghostwire och Redfall har problem med stutters? Misstänker att AMD inte är speciellt glada över den negativa publicitet de fått av TLOUp1 och de hade nog också hellre sett att spelet släppts i ett bättre skick än det gjorde.

Det var ett exempel jag kunde komma på att jag läst/sett något om. Förklaringen någon hade att konsolerna använder unified memory håller inte beträffande VRAM-användningen när scener med extremt få och enkla grafiska element drog kopiösa minnesmängder, samt att de med en patch i princip halverade minnesanvändningen med ökad texturkvalitet.

Det är ju fullt möjligt att det var inkompetens hos utvecklaren, men hela debaklet kombinerat med att en patch snabbt löste problemet och gav bättre texturer efter det initiala ramaskriet tolkades som att det var ett sabotage mot Nvidia-kort. Ungefär som något gammalt spel som hade lämnat vatten med full tesselering under hela kartan så att det blev ospelbart med dåtidens Radeon-kort.

Skrivet av meanh:

Det du måste komma ihåg är att spelutvecklarna har en betydande del av sin marknad på konsol, dessa klarar av begränsad RT och det är förmodligen den typen av RT utvecklarna helst vill ha hjälp från AMD att implementera om RT överhuvudtaget är aktuellt. Bara för att du och jag sitter med Nvidia-kort med bra stöd för RT betyder det inte att vi kan kräva att enskilda utvecklare ska extraarbeta för en i dagsläget ganska nischad del av marknaden.

Nej det håller jag med om. Jag har inte specifikt efterfrågat RT heller, det är bara konstigt att ett sånt storspel utelämnar efter nästan ett års extra utvecklingstid, kanske framförallt när Bethesda-spel historiskt har pushat gränserna för hårdvaruutvecklingen med sina spelreleaser.

I fallet med Starfield är det den eventuella frånvaron av DLSS som är det problematiska då det antagligen är såpass tungdrivet att många kommer behöva använda uppskalningsteknik för att nå några högre bildfrekvenser. RT är ju 100% ögongodis i jämförelse och något man mer sannolikt inte kommer kunna använda om man ska få spelet spelbart. Implementeringen av DLSS är uppenbarligen såpass enkel att en moddare redan lovat att lägga till det, så det vore väldigt märkligt om Bethesda hoppade över det, tycker jag.

Skrivet av meanh:

Själv kommer jag spela Starfield dag 1. Kommer jag sörja om det saknar RT? Nej, ljussättningen såg redan tillräckligt bra ut för att jag ska kunna njuta av spelet. Kommer jag skrika rakt ut om spelet saknar DLSS vid release? Nej, jag får testa FSR2 och pilla med inställningar, precis som jag alltid gör, om min GPU inte klarar av 4k60. Den enda anledningen som skulle göra mig lite smått irriterad i Starfield är som tidigare nämnt om spelet är CPU-begränsat och saknar DLSS3.

Jag kör med ett 3080 OC i 1440p så förhoppningsvis klarar jag mig i native förutsatt att det finns gott om grafikinställningar att tweaka och inte bara är ett "Low/Medium/High"-reglage någonstans. DLSS3-stöd verkar lösa sig med tidigare nämnda moddares hjälp också, så det reducerar väl kanske problematiken till ett smärre irritationsmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Kanske av den enkla anledningen att FSR fungerar på alla kort?
Känslan jag har är väl att låsta grejor blir sällan långvariga om det finns öppna alternativ, hur många Gsynk skärmar ser man idag till exempel.

Edit: Nu är ju Nvidia såpass stora på marknaden så DLSS lär inte bara försvinna i det korta perspektivet.

Just i fallet med G-Sync så får man nog skilja på äpplen och automatkarbiner.

Dels släpptes det bara skärmmodeller som i grunden var dyra med G-Sync-modul, samt att det tillkom åtminstone 1500 kr för att få modulen, så det resulterade ju i skärmar som kostade mycket mer än den genomsnittlige skärmköparen var villiga att lägga. Jag gav själv 9000 kr för nuvarande Asus PG279Q, och det gick ju att få skärmar som klarade samma upplösning i 144 Hz uppdateringsintervall för under en tredjedel av priset.

2015 höll jag personligen på att drivas till vansinne av att den flera månader försenade PC-versionen GTA V fortfarande såg ut som skräp med V-sync (ospelbart utan) efter att på kort tid utrustat datorn med ett nytt GTX 980 och därefter ett GTX 980 Ti. G-Sync-skärm blev det som löste problemet, krävde inkoppling av strömkabel/DP-kabel, sen har jag av förklariga skäl aldrig haft det problemet igen i något spel.

2017 fick AMD ordning på sin VRR-lösning med FreeSync 2.0, men då var fortfarande problemet att en uppsjö skärmtillverkare spottade ut skärmar som inte konformerade med VESA-standarden. Det ledde till att vissa hårdvarukombinationer med AMD-GPU + en nominellt FreeSync-kapabel skärm funkade medan andra gav en massa intermittenta problem. Efter den punkten tog det ytterligare flera år innan efterfrågan blev såpass hög på FreeSync-kapabla skärmar samt att det tog lång tid för alla skärmtillverkare att lösa sin del av problemet.

Jag har aldrig haft en skärm lika länge som nuvarande, är uppe på dubbla tiden, så det är inte så att jag inte periodvis letat efter ersättare och då även övervägt en FreeSync-skärm som ersättare eftersom Nvidia implementerade officiellt stöd för det 2019. Eftersom jag själv inte har lust att leta reda på en skärm som jag vet fungerar så har jag regelbundet kollat på Nvidias lista över kompatibla skärmar. Sen gillar jag ju att uppgradera när jag byter, så jag har i princip bara bidat tiden i väntan på att det ska komma en bättre skärm med local dimming som är värd att byta till.

Någon absolut inlåsning i Nvidia p.g.a. G-Sync har inte funnits på länge, men skärmtekniken går så extremt mycket långsammare framåt nuförtiden att det blir svårt att motivera uppgradering ändå. Vem bryr sig om huruvida tekniken är "fri" då?

Som du ser själv så har marknaden klarat av att justera det genom att folk köper FreeSync/G-Sync Compatible nu när alternativet till fungerar, men folk i allmänhet har förbannat kort minne när det kommer till vad som inte funkade när en viss teknik råkar ha introducerats av deras föredragna tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men jag hade inte blivit lika upprörd som du om Nvidia hade gett mig möjligheten att köpa en Freesyncskärm, istället för att aktivt blockera funktionen.

Du menar "inte implementera stöd för FreeSync". Nej, det fanns i praktiken inga fungerande FreeSync-skärmar förrän strax innan Nvidia slängde in en bunt pengar på att utveckla det stödet. Vad är troligast egentligen, att de valde att inte lägga några resurser på att implementera det när risken för problem hos användaren var stor, eller att de vill göra sina kunder missnöjda genom att det inte går att koppla in något annat p.g.a. SuperskurkVidia?

Nvidia var själva först ut med att gå ifrån hårdvarustödd G-Sync på laptops, och de lär ju ha testat det en hel del innan det.

Skrivet av superapan:

Jag ser mig som en fullt myndig person att ta sådana beslut. Det låter som att du hade trivts toppen i Sovjetunionen, där fick man heller inte göra något val - det bästa valet var redan gjort åt dig, nice!

Det får ju åtminstone vara SovjetVidiaunionen om det ska vara lönt.

Skrivet av superapan:

Jag har idag en AW3423DWF, utan G-syncmodul. Skönt, eftersom modulen har en fläkt som låter riktigt illa. Spannet går visserligenn från 40 Hz istället för 30 Hz på DW med G-syncmodul, men jag tycker inte det motiverar 3000 kr extra. Skönt att Nvidiaägare numera kan välja vilken teknik, och inte att Skinnjackan gör det åt dom. Men han uppskattar säkert allt ditt stöd.

Jag har köpt Nvidias lösningar sen post-3dfx eftersom de fungerat. Det är det viktigaste för mig att jag inte först ska betala för hårdvaran och sen vara betatestare i åratal åt en tillverkare som inte klarar att ta fram kompletta lösningar. Föga förvånande har jag en iPhone av samma skäl, skulle aldrig drömma om att byta bort iOS heller.

Skärm med fläkt skulle jag inte köpa heller, och nu är man ju sedan länge fri att välja en utan. Kul ändå att du kunde medge att du fick acceptera en försämring när du gick ifrån G-Sync, men det är väl såvitt jag förstått det inte AMDs fel utan skärmtillverkaren som valt åt dig att du inte behöver lägre än 40 Hz... typiska sovjetmetoder.

Permalänk
Medlem

Det är iallafall lagom kul att det gick från att Nvidia betalade för att få DLSS implementerat till att AMD betalar för att inte få DLSS implementerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

"Med ett pressmeddelande och kort videoklipp meddelar AMD och Bethesda att de gjort gemensam sak med Starfield och att de två företagen därmed samarbetar kring både hårdvaru- och mjukvaruoptimeringar. "

Det var liksom det hela artikeln på SweC handlade om.. ;D

Vilken tidpunkt i klippet nämns det att AMD har sponsrat oss? Hjälpa och sponsra ser som vilt skilda saker. Det kan lika gärna handla om att AMD har blivit sponsrade för att hjälpa till. I och med att detta är en Xbox titel också så är det väl mer intressant att vända sig till AMD istället för Nvidia. Nvidia vill nog inte ens röra Xbox med en tång.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

HUB diskuterade detta fenomen nyligen med ”sponsrade” spel, tydligen är det inga pengar i direkt utbyte utan snarare att AMD/Nvidia lånar ut några utvecklare som jobbar tätt med spelstudion för att få så bra optimering som möjligt. ”Betalningen” blir istället ett spel som flyter som smör på hårdvaran och all uppmärksamhet/reklam det ger.

(Om jag fattade det rätt)

Permalänk
Medlem

AMD till Gamers Nexus på en direkt fråga om det finns något i sponsoravtalet som hindrar Bethesda från att implementera andra tillverkares uppskalningstekniker: "We have no comment at this time."

AMD ville tydligen inte heller delta i Nvidia Streamline-samarbetet p.g.a. att det "inte gynnade dem".

Permalänk
Medlem

Holy shit, en så här toxic tråd måste det vara åratal sedan jag sett på Swec.
Ta en bunte Xanor och chilla för fan.
nVidia behöver inte mer pengar, det finns inga konkreta bevis på aktiv utelåsning från AMDs sida och det är dessutom ett spel från Bethesda vi pratar om så är det verkligen relevant med den här typen av diskussioner? Det spelar ingen roll om det blir lite visuella artefakter när det blir crash to desktop varje kvart så skiten måste ändå moddas för att bli spelbar den första tiden - så det kommer självklart att implementeras DLSS på ett eller annat sätt ändå.

Steve uttrycker det väldigt bra i videon som nyss länkades, gå till 8:03 och kolla några sekunder

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ser inte problemet allvarligt talat. Spel har ena eller andra laget som sponsor etc hela tiden. Tycker inte folk förlorar sömn över det i vanliga fall, fattar inte varför man helt plötsligt ska bry sig nu, lol

Precis, tror jag sett fler Nvidia loggor i spel vid intron än AMD/ATI.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)