Cooler Master MA824 Stealth – utmanar Noctua om kylartronen

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master MA824 Stealth – utmanar Noctua om kylartronen

Testlabbet rullar igång höstsäsongen med en närmare titt på Cooler Masters nya bjässe till luftkylare som bjuder på imponerande prestanda och låg ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jag kanske missade det i texten, men använde ni den förapplicerade kylpastan?

Imponerande prestanda iaf

Permalänk
Medlem

Det är nu man skulle vilja ha en budgetkylare som referens i diagrammen. Typ en Thermalright Peerless Assassin 120 SE.

https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Trevlig prestanda, men att mittenfläkten inte är löstagbar är en dealbreaker IMO.

Det märks att de sneglat på Noctuas lösning på flera vis (av god anledning!) vad gäller designdetaljer och montering. Tycker det är bara bra med tanke på att det innebär att de mer eller mindre tagit efter det som gjort att Noctuas modeller stått ut från mängden annat än bara prestandan.

Ändå om det kanske är en ypperlig fläkt så vill jag ändå ha möjligheten att byta den inte minst om den skulle t.ex. paja efter ett par års användning.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Querth:

Jag kanske missade det i texten, men använde ni den förapplicerade kylpastan?

Imponerande prestanda iaf

Yes! missade att skriva det men för CM är det den förapplicerade som gäller då det är det som medföljer produkten och jag försökte hålla det så stock som möjligt. För de båda Noctua-kylarna är det NT-H1 som används.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Joppis:

Det är nu man skulle vilja ha en budgetkylare som referens i diagrammen. Typ en Thermalright Peerless Assassin 120 SE.

https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

Utan att lova för mycket så kan jag teasa om att vi håller på att se över metodik och svit för kylartester och jag har absolut Peerless Assassin (jobbigt namn att skriva) på min radar.

Permalänk

Kan inte säga att priset matchar prestandan.
Thermalright peerless assassin tex ligger ute för runt 400:- och slår noctua:

Permalänk
Medlem

Snyggare med svart än brunt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Utan att lova för mycket så kan jag teasa om att vi håller på att se över metodik och svit för kylartester och jag har absolut Peerless Assassin (jobbigt namn att skriva) på min radar.

Jaaaaa, det vore kung med ett Sweclockers Luftkylarindex

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Undrar hur noctuas RnDbudget för tornkylare ser ut?
Det har inte hänt speciellt mycket senaste åren så det måste vara hyfsat trist att jobba där (och på andra företag som redan har liknande produkter) tänker jag?
Man jobbar häcken av sig och så får man till 1 grads skillnad mot föregående revision.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Undrar hur noctuas RnDbudget för tornkylare ser ut?
Det har inte hänt speciellt mycket senaste åren så det måste vara hyfsat trist att jobba där (och på andra företag som redan har liknande produkter) tänker jag?
Man jobbar häcken av sig och så får man till 1 grads skillnad mot föregående revision.

Mecket handlar om att få rätt prestanda på rätt ställe, särskilt med CCX och jox.
Det är väldigt små hotspots som ska ha all kylning...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Administrativ avgift

Antar att ni fick ett recensionexemplar men annars borde ni helt klart kolla mer på ex Thermalright o dom mer budgetvarianterna som i princip presterar som en D15 fast kostar hälften. Grymt nöjd med min FC140 som jag fick för 399:-.

Kan även vara kul o se hur kylarna presterar med exakt samma fläktar i ett stort kylartest årligen.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Utan att lova för mycket så kan jag teasa om att vi håller på att se över metodik och svit för kylartester och jag har absolut Peerless Assassin (jobbigt namn att skriva) på min radar.

DeepCool AK620 Digital har 260 w kylkapacitet. Och kommer med en stor skärm med RGB som visar CPU.n temperatur. För 929 kr på Inet verkar det som en trevlig konkurrent till testet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Trevlig prestanda, men att mittenfläkten inte är löstagbar är en dealbreaker IMO.

Det märks att de sneglat på Noctuas lösning på flera vis (av god anledning!) vad gäller designdetaljer och montering. Tycker det är bara bra med tanke på att det innebär att de mer eller mindre tagit efter det som gjort att Noctuas modeller stått ut från mängden annat än bara prestandan.

Ändå om det kanske är en ypperlig fläkt så vill jag ändå ha möjligheten att byta den inte minst om den skulle t.ex. paja efter ett par års användning.

Håller helt med min Noctua börjar närma sig 8år, och är inne på sin 3 CPU som den kyler, och snart kan nog fläktbyte bli aktuellt vilket troligtvis kommer ge den ytterligare 8 år.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det är nu man skulle vilja ha en budgetkylare som referens i diagrammen. Typ en Thermalright Peerless Assassin 120 SE.

https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

Precis min tanke.

Men bra recension i övrigt. 👍

Permalänk
Viking
Skrivet av Mörksuggan:

DeepCool AK620 Digital har 260 w kylkapacitet. Och kommer med en stor skärm med RGB som visar CPU.n temperatur. För 929 kr på Inet verkar det som en trevlig konkurrent till testet.

Hittade även den här som verkar intressant: https://www.inet.se/produkt/5324482/deepcool-assassin-iv?gcli...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Imponerande prestanda!

Imponerande prislapp...

Permalänk
Medlem

Kan tester av luftkylare bli mer nyanserade med en linje på graferna som tyder för processorns thermal throttling? Då såsom fulla skottkärror med FPU-operationer utförs?

Om jag spenderar 1500kr på en luftkylare så förväntas att värmeeffekten är tyglad, som inte verkar sannolikt med dagens Intel(?)-proppar.

Frågan är: när är det orimligt att spendera 1500kr och inte, säg 500kr på en tornkylare, om ljudnivån fortfarande är på en rimlig eller tyst nivå? Dock presterar processorn likvärdigt eller marginellt sämre (< 1%) i olika scenarion.

1000kr är en sticka lagring på 1-2TB eller ett hopp upp mot ett pimpat chassi m.m.

Edit: scenariot är att hen vill enbart klappa ihop en burk som inte pillras eller optimeras som att det vore ett WR-försök i Doom.

Permalänk
Hedersmedlem

Efterfrågar test med sockel-ram (Thermalright CPU Contact Frame t.ex) också.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

1499:- ?
För en luftkylare känns sjuk mycket t tycker jag.

Köper hellre Thermalright Peerless Assasin 120
För 499 ordinarie pris men just nu 379:-.

EDIT.
Hittade en recension där Pearless fanns med och jämfördes med Noctua och ColerMaster

Ca 2c varmare än dem för 1400:- ...
Är dem värda 1000kr mer? Knappast..
Ser inte anledning varför man skulle lägga 1000kr mer på en kylare som gör 2c mindre.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Allt har blivit så äckligt dyrt !

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ojdå nu får noctua en riktig utmaning. Dom har väll regerat i toppsegmentet utan riktiga utmanare under flera år?
Har själv deras d15 och 12a.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Brukar inte en av de starkaste argumenten för er som kör luft vara att alla rörliga delar går att byta ut? MAO så borde den här kylaren i så fall gå bort.

Jag håller mig till AIO. Tystare och bättre prestanda än luft och ingen risk att den är i vägen för övriga komponenter.

Sen är det klart att det finns en teoretisk risk att de kan läcka och så. Men det händer inte tillräckligt ofta för att det ska vara ett argument. Lika dumt som att vägra ta körkort för ett det finns risk att man krockar, tycker jag i alla fall. Folk får göra vad fan de vill

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Noctua är bra men tror inte den har tronen för att göra de bästa cpu kylare länge. De gör bästa fläktar visst men Thermalright klår dem med sina heatsink design och prissättning.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Brukar inte en av de starkaste argumenten för er som kör luft vara att alla rörliga delar går att byta ut? MAO så borde den här kylaren i så fall gå bort.

Jag håller mig till AIO. Tystare och bättre prestanda än luft och ingen risk att den är i vägen för övriga komponenter.

Sen är det klart att det finns en teoretisk risk att de kan läcka och så. Men det händer inte tillräckligt ofta för att det ska vara ett argument. Lika dumt som att vägra ta körkort för ett det finns risk att man krockar, tycker jag i alla fall. Folk får göra vad fan de vill

Kör också med AIO..
Betalar inte 1000+ för en stor ful klump och två fläktar.
Som sen döljer alla andra av mina komponenter.

Har aldrig hänt i min ägo att en AIO har läkt. Pumpen har slutat fungera har hänt en gång, och var då en Corsair H50, typ en av de första. Dog efter 3år.
Men fick en ny.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Brukar inte en av de starkaste argumenten för er som kör luft vara att alla rörliga delar går att byta ut? MAO så borde den här kylaren i så fall gå bort.

Jag håller mig till AIO. Tystare och bättre prestanda än luft och ingen risk att den är i vägen för övriga komponenter.

Sen är det klart att det finns en teoretisk risk att de kan läcka och så. Men det händer inte tillräckligt ofta för att det ska vara ett argument. Lika dumt som att vägra ta körkort för ett det finns risk att man krockar, tycker jag i alla fall. Folk får göra vad fan de vill

Jag kör både bil och Noctua, fungerar utmärkt. Säg sen gärna vilken AIO som fortfarande håller efter 10 år.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag kör både bil och Noctua, fungerar utmärkt. Säg sen gärna vilken AIO som fortfarande håller efter 10 år.

Såg mig vilken sockel du sparar och använder fortfarande efter 10år..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Jag kör både bil och Noctua, fungerar utmärkt. Säg sen gärna vilken AIO som fortfarande håller efter 10 år.

Luftkylare kan ju hålla väldigt länge. Fläktarna går ju byta ut.
Vill man ha noctua men spara pengar, så kan man köpa en peerless assassin och sätta noctua fläktar på den.
Då sparar man en femhundring.
Så även om fläktarna på en budget kylare skulle dö efter 3-5 år, och man sedan byter ut fläktarna mot noctua fläktar, så har du fortfarande sparat en tredjedel av pengarna som noctua kylare kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Såg mig vilken sockel du sparar och använder fortfarande efter 10år..

https://www.inet.se/produkt/5324292/noctua-nm-am5-4-mp83-cpu-... eller gratis via Noctua, svårare än så är det faktiskt inte.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e