”Deliddad” Core i9-14900K 10 grader svalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag förenklade, absolut.

Effekt är, som du påpekar, en stor faktor till begränsning av klockfrekvens i dagens processorer, iaf de som ligger i toppskiktet. Vi får dock inte glömma en annan faktor som spelar in när du sänker temperaturerna, det är att läckage i kislet också sjunker. Alltså, ju varmare kislet är, desto mer strömläckage vilket leder till mer värmeutveckling. Så skulle vi titta på en frekvenskurva så är den inte linjär med energiåtgången, utan exponentiell. En faktor i det är just läckage som genrerar värme.

Hade kisel varit en supraledare så hade hela värmediskussionen varit helt meningslös, då ingen värme hade genererats. Kisel har dock ett motstånd i sig som gör att en del av effekten som leds in i kislet kommer gå ut som läckage och värme.

Kyler du kislet så blir strömöverförningen effektiverare, vilket innebär att det går att uppnå samma frekvenser vid lägre effektuttag på grund av mindre läckage.

Så temperaturen är alltid en faktor, däremot så kan det vara som du säger, att när man är långt under en effektbudget, t.ex. vid enkeltrådat, låt säga enbart två kärnor är maxbelastade och resten tar en fika. Ja då spelar temperaturen ingen roll för läckage är försumbart ställt mot effektbudgeten. Processorn kanske fortfarande läcker enorma mängder energi men eftersom det varken leder till för höga temperaturer eller effektuttag så gör en sänkning av en av faktorerna ingen skillnad.

Slutligen, och inte riktat till vad du skrev utan ursprungsinlägget. Om man ska ge sig in och klaga på en sådan extremt duktig techtuber som der8auer så bör man förstå fysiken bakom det för enbart det faktum att hans delidd leder till tio graders delta borde få vem som helst att förstå att det kommer göra stor skillnad i vissa laster. Man borde också förstå vilket enormt jävla jobb det är att dels göra tester och dels spela in, redigera och publicera det högkvalitativa innehåll som han gör. Jag är lite irriterad på hur arroganta vissa personer är, och otacksamma.

Exakt, Ja han är riktigt skicklig 👍 gör rejäl skillnad för intel gen 12/13/14 med delid, får mkt högre clocks som håller sig stabilare/jämnare över tid samtidigt som man får värmen under kontroll.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

”Time is a flat circle..”

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av zetruz:

Yes, jag rörde vid den punkten. Men i mitt huvud är den temperaturbaserade effektiviseringen rätt försumbar om vi håller oss under 95 grader på en konsumentprocessor? Men jag kanske har fel där?

Säg om man låser klockhastighet väldigt högt, och låser spänningen, har vi något hum om just hur mycket/lite man kan sänka effekten om man sänker temperaturen från 95 grader till så lite som 75 grader?

Jag vet att Gamers Nexus gjorde en rätt bra genomgång gällande fenomenet för Ryzen, var nog när 1000-serien kom ut, om jag inte minns fel.

Absolut så är skillnaden inte massiv men det gick att se hur frekvensen ökade vid temperatursänkning. Om vi kommer se samma effekt på 14900K låter jag vara osagt men det är samma substrat så samma beteende bör rimligtvis visa sig.

Du får köpa dig produkterna och testa!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av CrispVanDahl:

”Time is a flat circle..”

Jag startade mitt konto på Swec i tidernas begynnelse för att återkommande och ständigt stånga mig blodig i meningslösa semantiska dueller mot medmänniskor på detta vidsträckta internet. Än så länge har jag inte blivit besviken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

”Time is a flat circle..”

Time is just an illusion 😉😘

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se om det kommer special varianter i framtiden utan. Kylarna borde bli desamma efter som all värme kommer från samma lilla yta oavsett IHS eller ej. Ju mindre "skräp emellan ju bättre.
En IHS som ligger runt kärnan som en gigantisk tätt sittande bricka bör lösa problemet med trasiga kärnor.
Men som med allt är det en kostnad

jo, närmare är ju bättre, men har du en större yta kan du använda ett billigare material för att leda samma mängd effekt/cm2 därav kan en heatspreader med en billig kylare eventuellt löna sig.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

jo, närmare är ju bättre, men har du en större yta kan du använda ett billigare material för att leda samma mängd effekt/cm2 därav kan en heatspreader med en billig kylare eventuellt löna sig.

Ju fler lager emellan lönar sig sällan och dessutom är alla kylare idag av samma 2 material, aluminium eller koppar eller en blandning av de två. Dessutom är det samma mängd värme som måste bort så kylaren kommer bli lika stor med samma material oavsett om man inte vill göra kylaren större.
Tycker alla delid tester visar detta. Borde komma nolid videos istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

”Time is a flat circle..”