Dell debuterar skärm med IPS Black i 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker det är lite fel att säga att "målet med bildskärmar är ju ändå att ge en perfekt analog representation som möjligt", och det blir lite väl subjektiva målstolpar placerade, när det inte alls är målet med alla skärmar och användningsområden. Som jag ser det är målet att ge en perfekt representation för syftet, och då är det inte alltid objektivt bättre med 8K på en 27" jämfört med 2K på samma storlek. Med 2K fördelat på 27" kan jag t.ex. fortfarande komfortabelt placera muspilen på en individuell pixel, vilket blir lite mer komplicerat när vi snackar om nästan 10 gånger mer pixlar på samma yta.

Jag gillar pixlar.

Så vilket syfte är det bättre med färre pixlar förutom att du gillar pixlar o att kunna placera musen på en exakt sådan? ALLTING blir ju skarpare o tydligare ju fler pixlar du har, så vilket syfte är det som blir bättre av att det är sämre?

Permalänk
Medlem

Köpte väldigt nyligen förra version av den här skärmen så hjärtat sjönk lite fram tills att jag läste att det inte var 4K längre.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så vilket syfte är det bättre med färre pixlar förutom att du gillar pixlar o att kunna placera musen på en exakt sådan? ALLTING blir ju skarpare o tydligare ju fler pixlar du har, så vilket syfte är det som blir bättre av att det är sämre?

Finns ju folk som gillar vinyl-skivor och C-programmering också. Världen är full av bakåtsträvare och Sweclockers verkar husera förvånansvärt många av dem. Kolla bara i trådarna om AI...

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Hur kan du vara säker på det när det är olika reflexfilter?

Jag tänker att det är rimligt då det 33% fler pixlar på samma yta och att det finns 5K-skärmar av en anledning.

Men du menar alltså om 4K-skärmen och hade haft ett blankt reflexfilter eller bara glas (så som iMac:en) så hade jag kanske inte sett så stor skillnad? Kanske mindre skillnad, men lär ändå vara skillnad.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tänker att det är rimligt då det 33% fler pixlar på samma yta och att det finns 5K-skärmar av en anledning.

77.77% fler pixlar per på samma yta till och med, 33.33% per ledd! Exakt samma ökning som 1080p -> 1440p. Så nog tycker jag det bör kunna synas på nära håll, men jag har inte haft möjlighet att kolla själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tänker att det är rimligt då det 33% fler pixlar på samma yta och att det finns 5K-skärmar av en anledning.

Men du menar alltså om 4K-skärmen och hade haft ett blankt reflexfilter eller bara glas (så som iMac:en) så hade jag kanske inte sett så stor skillnad? Kanske mindre skillnad, men lär ändå vara skillnad.

33% fler pixlar är inte mycket på den här nivån. Det är snarare att en dubblering av pixlarna är rimlig för att få en märkbar förbättring i skärpa. Därför finner jag det osannolikt att det är den högre pixeldensiteten du märker av, när ena skärmen har ett enkelt semi-gloss filter (för 25 öre kvadratmetern från valfri kinafabrik) och Imacen har glas med avancerad ytbehandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

77.77% fler pixlar per på samma yta till och med, 33.33% per ledd! Exakt samma ökning som 1080p -> 1440p. Så nog tycker jag det bör kunna synas på nära håll, men jag har inte haft möjlighet att kolla själv.

Det är 163 PPI till 217 PPI, dvs 33%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är 163 PPI till 217 PPI, dvs 33%.

Hmm jo, PPI-måttet ökar med 33%, men pixlar/area ökar ju med kvadraten (14.7 MP vs 8.3 MP). Kanske är det irrelevant utöver hur mycket prestanda det kräver att driva dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm jo, PPI-måttet ökar med 33%, men pixlar/area ökar ju med kvadraten (14.7 MP vs 8.3 MP). Kanske är det irrelevant utöver hur mycket prestanda det kräver att driva dock.

Fast det blir ju inte pixlar/area som du räknar, utan totala antalet pixlar oaktat arean.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Fast det blir ju inte pixlar/area som du räknar, utan totala antalet pixlar oaktat arean.

Båda ökar ju lika mycket. px/in^2 går från 26627 till 47337. (PPI * PPI, men man får ju samma resultat av att ta pixelantal delat på area.)
Men som sagt, jag kan köpa att det inte har någon relevans för hur man uppfattar bilden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av DasIch:

33% fler pixlar är inte mycket på den här nivån. Det är snarare att en dubblering av pixlarna är rimlig för att få en märkbar förbättring i skärpa. Därför finner jag det osannolikt att det är den högre pixeldensiteten du märker av, när ena skärmen har ett enkelt semi-gloss filter (för 25 öre kvadratmetern från valfri kinafabrik) och Imacen har glas med avancerad ytbehandling.

Låter märkligt att tillverkarna av 4K-skärmarna inte använder liknande filter som iMac:en om det nu får en 4K-skärm på 27 tum att se lika skarp ut som en 5K på 27 tum?

Förresten har vi en hel del LG UltraFine 5K på jobbet som också är klart skarpare än den 4K från Dell jag kör. Dock också någon form av ”glossy” filter på LG.

Hursomhelst är jag rätt övertygad om att skillnaden i pixeltäthet märks, men visst hade det varit intressant att jämföra med en 4K som är glossy. Får väl köpa en Dough 4K på 27 tum – de gör att få som glossy.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Låter märkligt att tillverkarna av 4K-skärmarna inte använder liknande filter som iMac:en om det nu får en 4K-skärm på 27 tum att se lika skarp ut som en 5K på 27 tum?

Förresten har vi en hel del LG UltraFine 5K på jobbet som också är klart skarpare än den 4K från Dell jag kör. Dock också någon form av ”glossy” filter på LG.

Hursomhelst är jag rätt övertygad om att skillnaden i pixeltäthet märks, men visst hade det varit intressant att jämföra med en 4K som är glossy. Får väl köpa en Dough 4K på 27 tum – de gör att få som glossy.

Det kostar pengar och skärmtillverkarna är bara intresserade av att kränga billigast möjliga skräp till högsta möjliga pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Båda ökar ju lika mycket. px/in^2 går från 26627 till 47337. (PPI * PPI, men man får ju samma resultat av att ta pixelantal delat på area.)
Men som sagt, jag kan köpa att det inte har någon relevans för hur man uppfattar bilden.

Jag förstår vad du menar men det är något som inte stämmer här, om vi beaktar formeln för pixelätet:
PPI = √(Pixlar på höjden^2 + Pixlar på bredden^2)/Diagonala måttet på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dell Ultrasharp U2711 från 2010 räknas som något av de första 1440p-modellerna. Då givetvis 60 Hz. Tittar jag på Prisjakt över historiken kostade den 8695 kronor när den lanserades.

Själv kör jag den skärmen ännu i dags datum, Faktiskt en jädra bra skärm för att vara 12 år gammal, köpte den 2013-14 begagnad gav runt 300€ för den, som allround skärm är den kanon. Missar ju VRR och dyikt, men när spelandet för tillfället sker på tvn så är förlusten inte så stor.
Tittar mellan varven på en ny skärm men inte direkt funnit något som jag har ansett värt att lägga i köpkorgen, funnits andra ställen att spendera pengar på.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det kostar pengar och skärmtillverkarna är bara intresserade av att kränga billigast möjliga skräp till högsta möjliga pris.

Borde bli ännu mer "kräng" om de lade de extra pengarna på glossy filter och sen argumenterade att de trots sett mycket lägre pris och 4K kan konkurrera med LGs 5K-paneler vad gäller skärpa.

Men det gör de inte för att det faller på sin egen orimlighet.

Har du själv jämfört 27-tum 4K med 27-tum 5K?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Borde bli ännu mer "kräng" om de lade de extra pengarna på glossy filter och sen argumenterade att de trots sett mycket lägre pris och 4K kan konkurrera med LGs 5K-paneler vad gäller skärpa.

Men det gör de inte för att det faller på sin egen orimlighet.

Har du själv jämfört 27-tum 4K med 27-tum 5K?

Det funkar ofta dåligt när man måste utbilda kunderna om varför ens produkt är bättre. Många föredrar också halvmatta filter för att slippa reflektioner. Alternativet är att göra som Apple och utveckla en egen beläggning. Det är gissningsvis jättedyrt.

Jag har inte jämfört sida vid sida. Det är dock ett välkänt fenomen att det behövs större och större steg i upplösning för att få märkbart bättre skärpa. Det är något man även ser hos kamerasensorer, och då pratar vi om steg om ungefär dubbla upplösningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wyver:

Själv kör jag den skärmen ännu i dags datum, Faktiskt en jädra bra skärm för att vara 12 år gammal, köpte den 2013-14 begagnad gav runt 300€ för den, som allround skärm är den kanon. Missar ju VRR och dyikt, men när spelandet för tillfället sker på tvn så är förlusten inte så stor.
Tittar mellan varven på en ny skärm men inte direkt funnit något som jag har ansett värt att lägga i köpkorgen, funnits andra ställen att spendera pengar på.

Ganska talande för läget! Du lär inte kunna ersätta din Ultrasharp 2710 med något som är bättre om du tittar på dagens motsvarande utbud. Mer än halva priset och mer än dubbla frekvensen finns det gott om – men inte bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ganska talande för läget! Du lär inte kunna ersätta din Ultrasharp 2710 med något som är bättre om du tittar på dagens motsvarande utbud. Mer än halva priset och mer än dubbla frekvensen finns det gott om – men inte bättre.

Det tragiska med 2711 är att den lite då och då inte kommer igång. Flera månader sen senast men iaf. Men är lite oroväckande.

Saknar dock lite moderna möjligheter att koppla in bärbara datorn till den. Med USB-C med laddning och bild m.’
Men det överlever jag nog tillsvidare iaf.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad