Permalänk
Medlem

Köpråd iPad

Tjena,

Jag har nu sålt min MacBook Air M2 för jag insett jag inte använde den fullt ut.. så nu kikar jag på en iPad som ska klara surfande och filmtittande.. vilken iPad hade ni slagit till på?

Prisvärd och helt ok prestanda..

Permalänk
Medlem

Köpte en beg. iPad 10,2 9:e gen (2021) Space Gray 64 GB Wifi + Cellular för ca 1-1 1/2 månad sen och är väldigt nöjd med den. Se bara till att ha lite mer ram än mina 4 Gb. Inte för att det laggar eller upplevs som segt på annat sätt, men det är inte många % ledigt RAM. Du vill nog ha lite mer än 64 Gb lagringsutrymme också. Jag har aldrig tänkt att lagra en massa grejer och/eller stora filer på iPaden. Cellular är kanske inte nödvändigt, det är en trevlig möjlighet men du har väl mobiltelefon?
Så vad använder jag min iPad till? Väldigt mycket surf, den startar på nolltid jämfört med min stationära som tar en stund innan OSet är redo.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Just idag: ingen alls, eftersom de inte är uppdaterade på ett tag och det borde vara på gång. Eftersom kronan verkar vara på väg upp så blir de sannolikt billigare nästa gång också. (Apple tenderar att valutasäkra, så priserna är baserade på vad nu valutahandlare tror att kron/dollar-kursen kommer att vara de närmaste månaderna efter en uppdatering.)

Om de nu inte är uppdaterade än så är det svårt att säga vilken som blir bäst. Oftast är Air en bra kompromiss så håller länge, men just nu ser faktiskt iPad 10 ganska prisvärd ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en begagnad ipad pro m2 128gb 4th (cellular) för dryga ~10k eller är de dumt ? :/

Permalänk
Medlem

Fast när ni säger vänta, det är ju tills September:ish innan det kommer en ny. Snudd på ett år....

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Är det värt att köpa en begagnad ipad pro m2 128gb 4th (cellular) för dryga ~10k eller är de dumt ? :/

Om du behöver de funktionerna en iPad Pro har så är det en jättebra affär. Det låter dock inte som om du gör det.

Skrivet av Spiffman:

Fast när ni säger vänta, det är ju tills September:ish innan det kommer en ny. Snudd på ett år....

Inte alls. IPaddarna uppdateras nästan aldrig i September (det är iPhone-lanseringen och eventuellt någon mindre grej). De uppdateras ganska ofta senare på hösten, men det är inte alls någon regel. Det är hyfsat vanligt med en lansering i perioden mars-maj. Att alla tror att en är på gång beror på att vi väntade oss en ny nu till hösten och det blev inte av. Samtidigt har Air fortfarande en M1, och bör således vara på gång att få något nyare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Billigaste iPaden är den bästa IMO, dvs 9th gen.
Skönast att hålla i och gör allt utan lagg. Billigast att laga också då man kan byta glaset utan att behöva byta hela LCDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte alls. IPaddarna uppdateras nästan aldrig i September (det är iPhone-lanseringen och eventuellt någon mindre grej). De uppdateras ganska ofta senare på hösten, men det är inte alls någon regel. Det är hyfsat vanligt med en lansering i perioden mars-maj. Att alla tror att en är på gång beror på att vi väntade oss en ny nu till hösten och det blev inte av.

Kommer du med osanningar? Några av våra läsare var ju inte ens födda när mars/maj gällde.
https://buyersguide.macrumors.com/#12-9-iPad-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kommer du med osanningar? Några av våra läsare var ju inte ens födda när mars/maj gällde.
https://buyersguide.macrumors.com/#12-9-iPad-Pro

Enligt din egen länk uppdaterades 12.9” iPad Pro i mars 2020 och iPad Air i mars 2019.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Enligt din egen länk uppdaterades 12.9” iPad Pro i mars 2020 och iPad Air i mars 2019.

Det är nästan 5 år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är nästan 5 år sedan...

För all del, men

1) mars 2020 är 3 år och 9 månader sen. Om vi har några treåringar som läser Swec så blir jag imponerad
2) pandemin har stört alla planerna ett tag, och den verkar vara över
3) titta på tiden mellan uppdateringar istället för när på året. Vi är redan över medel för tiden mellan uppdateringar. En M3 Air och Pro bör vara på gång.

(Sen tror jag personligen att skälet till att M3 Pro blev 150% större än M3 istället för dubbelt är för att de vill ha den i iPad Pro, men det är bara en gissning)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För all del, men

1) mars 2020 är 3 år och 9 månader sen. Om vi har några treåringar som läser Swec så blir jag imponerad
2) pandemin har stört alla planerna ett tag, och den verkar vara över
3) titta på tiden mellan uppdateringar istället för när på året. Vi är redan över medel för tiden mellan uppdateringar. En M3 Air och Pro bör vara på gång.

(Sen tror jag personligen att skälet till att M3 Pro blev 150% större än M3 istället för dubbelt är för att de vill ha den i iPad Pro, men det är bara en gissning)

Du har rätt, du vinner.
TS, gör rätt i att vänta några veckor på en kommande uppgradering då de fattiga % i ökad hastighet lätt är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du har rätt, du vinner.
TS, gör rätt i att vänta några veckor på en kommande uppgradering då de fattiga % i ökad hastighet lätt är värt det.

M1 till M3 är 50% högre prestanda på de små kärnorna och 30% på de stora enligt Apples presentationer. GPUn skall vara 150% snabbare enligt samma siffror, så det är inte bara några få procent. Det är dock inte det viktiga här. Om man inte bryr sig om den extra prestandan så är svaret inte iPad Air 5 idag, utan iPad 10. iPad 10 har en A14, dvs 2+4 kärnor (stora + små) istället för 4+4 i M1, samt även den mindre GPUn (och jag tror mindre RAM), men det är samma generation på allt. Samma skärm, samma Wi-Fi, USB-C. Det finns fler skillnader, men de är ganska små - och man sparar 25% av priset.

TS behövde en iPad nu och vi har kommunicerat per PM. Med hans krav så tror jag att det ändå blev en Air 5. Så är det ibland, kan man inte vänta så kan man inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT