Ny Windows 11-uppdatering kraschar installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om lösningen var så enkel som att ta bort en mapp kunde det väl gjorts automatiskt av uppdateringen?

Jag testade en himla massa fixar inklusive att ta bort den där mappen, men fick det inte att fungera. Efter typ 10 försök laddade jag ner Windows Media Creation Tool och skapade en iso. Körde installationen och valde att behålla alla filer. Efter det så har jag inga väntande uppdateringar i Windows Update längre

Permalänk
Skrivet av kallek2:

Guiden säger väl ändå att du ska utöka WinRE-partitionen med 250MB. Har du bitlocker påslaget kan du stänga av det medan du gör detta och sen slå på det igen. Har följt guiden på två datorer och fått det att fungera.

Man får inte alltid slå av Bitlocker... Men om man får/kan göra det så är ju inte två datorer så mycket. När det är 200 så blir det lite drygt.

Att 22H2 uppdateringen för Win10 biter i gräset varje gång den försöker installeras ska inte störa processen att gå från Win10 till Win11. Den kan misslyckas med installationen hur mycket den vill för den är ju i slutändan irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tja, förra månaden knasade update KB5034441 rätt rejält för mig på en Windows 10-dator, fick blockera den. Något med recovery partition som var för liten eller något.

Vi hemanvändare med problem kanske kör lite ovanligare datorer än mainstream / företag, med konstigare blandning av hårdvara och generationer. Jag har cpu från 2011, grafikkort från 2018, intern pcie-wifi, trippel-bootar, blandning av ssd, hårddisk, optiska enheter med mera.

visst den har stannat på samtliga av mina datorer, dock inget som påverkar användare alls egentligen förutom att den markerar fel och väntar på att Microsoft ska fixa problemet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Märkligt att inga av våra 2100 Windows användare hört av sig sedan 13e februari om detta problem?

Våra användare kanske är bättre Windows användare än vissa sweclockers? 😂

All har inte fått uppdateringen ännu..

Permalänk
Medlem

Härligt med uppdateringar som saboterar saker.
Risken för att drabbas av problem med någon uppdatering är nog större än att man får virus/ransomware.
Så ett av de största hoten mot stabil och fungerande Windows-installation är uppdateringar. Alltid något nytt som riskerar att sabotera något, som sen inte heller är helt uppenbart vad de gör.

Med förra månadens KB5034441, som flera nämner om känns det inte som att de testat något vidare alls. Men kanske varierar med Windows-version.
Behövt göra åtgärden där på flertalet datorer, det funkar utmärkt att göra men är ju inte helt smidigt och flera steg.