Permalänk

AI-PC

Enligt ComputerSweden så verkar Microsoft anse att ordet PC är synonymt med just Microsoft. Det är i alla fall den tolkning jag gör efter att läst de tre krav Microsoft ställer för att få kallas AI PC.
Kraven är
* vara utrustad med senaste chippen och då Neural Processing Unit
* vara utrustad med Copilot
*vara utrustad med speciell copilot-tangent

Första kravet förstår jag, men andra kravet. Vad jag vet så finns det andra AI-verktyg. Så om en dator blir utrustad enligt krav 1 & 3 men inte just copilot utan en konkurrent får den inte kallas AI PC.
I min enfald så trodde jag att ord PC stod för Personel Computer. Vilket i dagsläget gör att dator utan Microsofts operativsystem också kallas PC.

Har jag missat något här eller försöker Microsoft sno åt sig ordet PC.
Hur tolkar ni andra detta.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Onödig grej att hänga upp sig på, det är bara en varumärkes-strategi ett sätt att få några kronor extra i licenspengar från laptoptillverkare.

Och det är ju AI PC och inte enbart PC som det gäller, så nä. De försöker inte ta ordet PC.

Permalänk
Medlem

Nja, är om en dator ska säljas med Windows som den inte får kallas AI PC om dessa krav inte följs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.