Permalänk
Medlem

Orka fixa rost på Saab NG9-3?

För ett tag sedan köpte jag en helt vanlig Saab NG9-3 Linear som ligger på strax under 18,800 mil. Tyvärr hade jag ganska dålig magkänsla redan vid köpet, men jag hade av olika anledningar inte tid att kolla efter en annan bil, plus att jag hade åkt ganska långt för att titta på denna. Jag fick bilen för 30 laxar och den har rullat på fint förutom större rostangrepp.

Finns måttligt vid skärmkanter som är vanligt med bilar från 2000-talet. Det som gör mig osäker är på vilken nivå jag ska försöka laga detta? Skärmkanterna går nog att slipa och lackera själv, men problemet ligger i dörrarna där höger fram har fått rosthål under handtaget samt i nederkant vid sparklådan. det verkade inte så illa när jag köpte bilen, men senare inspektion visar att man kan trycka igenom vissa delar av dörren med bara tummen. dom andra dörrarna har inte lika stort angrepp vid handtagen men även där finns det i dörrkanterna.

Invändigt är bilen närmst mint condition till skillnad från vad jag sett på dessa modeller där lädret spricker och knappar är helt bortslitna. Vitt jag vet har den tidigare ägaren aldrig tvättat bilen eller haft den inne på service. hittade äldre foton på bilen från tidigare annons där den var i mycket bättre skick. Senast jag försökte byta in denna mot en nyare och fräschare bil ville de ha 10-15 lax för den. Rosten var naturligtvis anledningen, men då undrar jag om det är värt att hitta nya dörrar på skroten samt slipa rost i skärmkanter eller om det är mer värt att he bort denna och kolla efter något nytt, även fast jag då måste acceptera ett så pass lågt pris?

Permalänk
Medlem

Ja du kan ju snabb laga med lite spackel. Den går igenom besiktning så länge det inte är för illa.
Har en gammal 900 T16 som projekt bil. Där är runt 2-3 cm HELT borta på dörrarna längst ned.
Svetsade lite bärande delar sen var den "good to go".
MEN min är en veteranare och värd att bevara.

Hade jag haft din och det varit en brukis hade jag bara fixat det värsta på ett enkelt sätt. Rostomvandlare, sandpapper spackel och lite färg kommer man långt med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inte värt att lägga tid i princip om du inte gör det hos karossverkstad. De kommer tillbaka efter en vinter. Har försökt många gånger förr. Men behöver byta ut paneler eller skära bort sätta dit ny plåt och lacka om

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kolla skroten efter dörrar, är det pendlings/bruks-bil kan man ju stå ut med det mest
Jag har lagat rost med viss framgång på olika bilar, men den har en tendens till att komma tillbaka, så var beredd på det. Å andra sidan är det inte ett jättejobb att slipa och spraya ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Kolla skroten efter dörrar, är det pendlings/bruks-bil kan man ju stå ut med det mest
Jag har lagat rost med viss framgång på olika bilar, men den har en tendens till att komma tillbaka, så var beredd på det. Å andra sidan är det inte ett jättejobb att slipa och spraya ...

jodå dörrar finns billigt och i bra skick. jag funderar mest på kostnaden för att en verkstad ska byta dörrar. eller om det är enkelt nog att göra själv. jag har inte mer kunskap om bilar än andra average joe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte värt att lägga tid i princip om du inte gör det hos karossverkstad. De kommer tillbaka efter en vinter. Har försökt många gånger förr. Men behöver byta ut paneler eller skära bort sätta dit ny plåt och lacka om

detta kostar då mer än vad bilen är värd gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vigsius:

detta kostar då mer än vad bilen är värd gissar jag?

Ja exakt. Svenska karossverkstäder lever i princip på garantiärenden så de tar duktigt betalt. Väldigt få privatpersoner som bekostar omlackeringar av bilar om det inte är olika hobbyister som samlar på bilar osv.

Jag var ett tag inne på att bila ner till Lettland och lacka om min ford focus där, men orkade inte till slut

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja exakt. Svenska karossverkstäder lever i princip på garantiärenden så de tar duktigt betalt. Väldigt få privatpersoner som bekostar omlackeringar av bilar om det inte är olika hobbyister som samlar på bilar osv.

Jag var ett tag inne på att bila ner till Lettland och lacka om min ford focus där, men orkade inte till slut

förståeligt! lite synd, eftersom jag gärna hade sett min bil rulla tills dom 40-50k mil som vissa äldre daily drivers vi ser idag. det gör även lite extra ont när just en Saab inte går att rädda. Det blir ju bara färre och färre. Det får bli att köra sönder denna och skaffa lite finare när jag har råd

Permalänk
Medlem

Bild, Årsmodel och vart har det rostat ?

Är det skärmarna, så kan du byta dem.
Är det fjädertornen så lämna in direkt för svets på valfritt ställe som svetsar

Är det bakaxeln så kör bilen tills du har råd med något finare.

En linear är inte värt att lägga många pengar på

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Se om du kan få tag på en ersättningsdörr i rätt färg, som du byter ut, det ska inte vara några konstigheter för en amatör om man har en dag på sig. Resterande rost slipar du och lackar, använd den dyrare 2k-klarlacken och se till att du verkligen får bort all rost innan du målar över, så kommer det bli bra (eller ja - bättre i alla fall). Om du trivs med bilen och den är schysst i övrigt (mekanik och el), hade jag inte tvekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Se om du kan få tag på en ersättningsdörr i rätt färg, som du byter ut, det ska inte vara några konstigheter för en amatör om man har en dag på sig. Resterande rost slipar du och lackar, använd den dyrare 2k-klarlacken och se till att du verkligen får bort all rost innan du målar över, så kommer det bli bra (eller ja - bättre i alla fall). Om du trivs med bilen och den är schysst i övrigt (mekanik och el), hade jag inte tvekat.

enda felet just nu utöver rosten är väl att klimatkontrollen permanent verkar vara på auto, och det går inte att stänga av. dörrar finns det gott om i samma färg och inte allt för dyrt. rost i skärmar har jag gett mig på innan på tidigare bil men det brukar alltid klara sig en säsong och sen får man börja om. tycker att det är lite konstigt att det alltid kommer tillbaka trots att man fått bort allt, men det är väl bara så fuktangrepp fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vigsius:

enda felet just nu utöver rosten är väl att klimatkontrollen permanent verkar vara på auto, och det går inte att stänga av. dörrar finns det gott om i samma färg och inte allt för dyrt. rost i skärmar har jag gett mig på innan på tidigare bil men det brukar alltid klara sig en säsong och sen får man börja om. tycker att det är lite konstigt att det alltid kommer tillbaka trots att man fått bort allt, men det är väl bara så fuktangrepp fungerar.

Ja tyvärr kan det vara riktigt petigt, men använd bläster och rostätare, samt en vettig rostskyddsprimer och se till ta av skärmen och ta bort rosten på baksidan också, så bör det hålla ett antal år

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Ja tyvärr kan det vara riktigt petigt, men använd bläster och rostätare, samt en vettig rostskyddsprimer och se till ta av skärmen och ta bort rosten på baksidan också, så bör det hålla ett antal år

då får jag göra mitt bästa! jag har använt carosol rostätare förut, men jag kanske missade att man ska tvätta bort den innan man lackerar? annars verkar all lack uppepå carosolen ramla loss. kanske en miss på min del men som jag förstod det sa allvetarna på internet att man ska behålla den under grundlacken (?)

Permalänk

Jag har en ng 9-3 från 2008.
När ja köpte den för typ 3 år sen så var det rostangrepp i skärmkanter bak, lämnade in detta på karosseriverkstad som dock gjorde arbetet svart, dels för att de inte ville lämna garanti på jobbet då de menade att det är nästan omöjligt att säkerställa att rosten inte kommer tillbaka. (Han menade att konstruktionen just där är riktigt kass) generellt åå den modellen. Och dels för att jag var bekant med han som ägde stället.

Tyvärr dröjde det inte länge alls innan det började bubbla igenom, och nu några år senare är det katastrof 😅
Om jag minns rätt så fick jag betala ca 8-9k för båda sidorna så det var en liten läropeng.
Men mitt råd är att inte göra för stora ingrepp på en billig bil. Är nog kanske bättre i ditt fall att hitta en dörrsida i samma färg.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11