Projekt "Lian-Li" nästan klart, [bilder]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LajnuZ
oooooh det där e stilrent, påminner lite om en racing bil med dekaler.

fast ta det lungt med belysningen, så det inte förstör det stilrena, kanske minispots med "vanlig" belysning skulle sitta fint.

(btw, är det Tofifee choklad papper jag ser, lätt godaste chokladen med Reisen på andra plats.)

Ska försöka göra en diskret och stilren ljussättning . .. men det är inte lätt, vill helst inte att det ska lysa ut genom skarvar och springor.

Visst är det Toffifeepapper .. mitt moddningsbränsle (duktigt korkat med tanke på min diabetes)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8

kan sponsra dig med yttligare dekal om du vill !

har en Interl Pentium 4 windows dekal att applicera om du vill ha

AAahhh .. P4?!, svär inte här inne :D, men tack ändå, tanken var god

Permalänk
Avstängd

he he he inte du heller jag vill inte ha den och har inte hittat ngn " dåre " som vill ha den !

Permalänk
Medlem

LIIIIIIIIIIIIIIIIIITE onödigt stora bilder eller?

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znurf
LIIIIIIIIIIIIIIIIIITE onödigt stora bilder eller?

Beror ju på vilken lina man sitter på .. men näh, så stora är dem väl inte?, snittar runt 100K

Permalänk
Medlem

Hmm, snyggt.

Lite mer konventionell lösning än i mitt PC-71. Några frågor:

Av bilderna att döma så sitter pumpen dikt monterad mot chassiplåten. Hur är ljudnivån, och hur mycket vibrerar chassit?

Planerar du att montera hårddiskarna på något ljudnivåmässigt fördelaktigare sätt än i det medföljande racket?

Kommer det att komma till någon typ av ljudisolering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Hmm, snyggt.

Lite mer konventionell lösning än i mitt PC-71. Några frågor:

Av bilderna att döma så sitter pumpen dikt monterad mot chassiplåten. Hur är ljudnivån, och hur mycket vibrerar chassit?

Planerar du att montera hårddiskarna på något ljudnivåmässigt fördelaktigare sätt än i det medföljande racket?

Kommer det att komma till någon typ av ljudisolering?

Tackar

Pumpen ligger än så länge löst mot botten för att underlätta kortmontering, den är ganska tung så den kommer ingenstans. Botten på pumpen är klädd med självhäftande neoprenisolering (4mm) , utan den lät det rätt mycket, men nu är den i princip helt ljudlös.

Jag funderade länge och väl på hur jag skulle lösa HD-problemet, men jag kom fram till att det blir för trångt helt enkelt, möjligtvis köper jag fyra st. gummiupphängningar för 5.25" och monterar diskarna liggandes i HD-racket, men det får bli senare huvudvärk, de låter inte så värst mycket nu ändå.

Ang ljudisolering så behövs det inte de två främre fläktarna är bytta mot två Papst 12db som går på läge två (frontswichen) och de två papstarna i taket går på 5V - nästintill totalt ljudlöst.
Det enda som låter lite nu är mitt XT, men det är ju internreglerat så när man inte spelar så puttrar det fint å tyst på "tomgång".

Så någon ljudisolering är inte aktuell änsålänge iaf.

Permalänk
Avstängd

skulle nog rekomendera dig ngn salgs bus runt foten på pumpen mne det är mitt förslag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
skulle nog rekomendera dig ngn salgs bus runt foten på pumpen mne det är mitt förslag.

Bus? .. eh vad menar du?

Permalänk
Medlem

faan nu blev man ju sugen på att ta upp sin egen vattenkylning som står på vinden... (fråga inte varför!)

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Hmm, kan du inte ha kvar gf4 blocket och göra en ny alu-platta till XT:et?
Eleler du kanske redan tänkt över det?
Föresten, ditt alu-hemmabygge var skitfint, om du skulle göra färdigt det då jäklar, det värsta var ju gjort på den Har du snott fläktgallerna till papstarna (stavning?) från hemma bygget?

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Hmm, kan du inte ha kvar gf4 blocket och göra en ny alu-platta till XT:et?
Eleler du kanske redan tänkt över det?
Föresten, ditt alu-hemmabygge var skitfint, om du skulle göra färdigt det då jäklar, det värsta var ju gjort på den Har du snott fläktgallerna till papstarna (stavning?) från hemma bygget?

Har inte tänkt på det faktiskt .. men det är kul att göra nytt, så det blir nog ett helt nytt block

Ja det stämmer, gallret ska sitta i utskärningen i taket på "lådan" .. har inte mage att skrota bygget, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Pumpen ligger än så länge löst mot botten för att underlätta kortmontering, den är ganska tung så den kommer ingenstans. Botten på pumpen är klädd med självhäftande neoprenisolering (4mm) , utan den lät det rätt mycket, men nu är den i princip helt ljudlös.

Så någon ljudisolering är inte aktuell änsålänge iaf.

Skumt. Jag testade med det mesta, men det enda som har löst problemet är min hembyggda monteringsram med "dubbla lager vibrationsdämpning". Vibrationerna är nu knappt märkbara.

Själv är jag lite missnöjd med min ljudisolering, så jag ska köpa riktig dämpmatta på Hifikit. Det är en tjock skumgummimatta med "äggkartongstruktur", och borde göra jobbet utmärkt. Kostar 395:- för 1 m^2.

Jag ger aldrig upp! Jag SKA få fram en knäpptyst dator där modifieringarna inte syns utifrån, förutom den ändrade PSU-plåten.

Permalänk
Avstängd

menade i tidigare att sätta en gummi bussning mellan pump å chassi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Skumt. Jag testade med det mesta, men det enda som har löst problemet är min hembyggda monteringsram med "dubbla lager vibrationsdämpning". Vibrationerna är nu knappt märkbara.

Själv är jag lite missnöjd med min ljudisolering, så jag ska köpa riktig dämpmatta på Hifikit. Det är en tjock skumgummimatta med "äggkartongstruktur", och borde göra jobbet utmärkt. Kostar 395:- för 1 m^2.

Jag ger aldrig upp! Jag SKA få fram en knäpptyst dator där modifieringarna inte syns utifrån, förutom den ändrade PSU-plåten.

Har du en 1048 som jag då?.. 1250.n ska tydligen vibrera rätt mycket mer.

Och har du demonterat pumpen, fixerat impllern och smort upp axel och axialpluggar?
Låter som att du har obalans någonstans.

Tycker att det är lite synd att sabba aluminiumets fina värmeledningsförmåga med ljuddämpningsmatta som inte gör så värst mycket skillnad. Enligt min mening måste man gå till botten utav problemet, dvs själva ljudkällorna.

Papstfläktar må kosta några tior mer än andra, men det är det defenitivt värt!

Såg nu att jag ligger på 38 grader idle och 28 grader mobotemp med lådan stängd och fläktarna på "min-läge", klart acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Har du en 1048 som jag då?.. 1250.n ska tydligen vibrera rätt mycket mer.

Och har du demonterat pumpen, fixerat impllern och smort upp axel och axialpluggar?
Låter som att du har obalans någonstans.

Tycker att det är lite synd att sabba aluminiumets fina värmeledningsförmåga med ljuddämpningsmatta som inte gör så värst mycket skillnad. Enligt min mening måste man gå till botten utav problemet, dvs själva ljudkällorna.

Papstfläktar må kosta några tior mer än andra, men det är det defenitivt värt!

Såg nu att jag ligger på 38 grader idle och 28 grader mobotemp med lådan stängd och fläktarna på "min-läge", klart acceptabelt.

1048, limmad impeller. Har inte smort eftersom jag inte hittat något smörjmedel som med säkerhet tål kontinuerlig exponering i vatten med WW.

Eftersom man har luftflöde i lådan blir värmeledningen genom chassiplåten försumbar. Större delen av värmen hamnar dessutom i radiatorn.

Fläktarna är redan Papst, förutom i PSU:n. Den ska bytas vilket år som helst. Papst 120 mm bör ha likartad karaktäristik (men bättre kvalitet) som den tjingtjongfläkt som sitter i nu.

Permalänk
Avstängd

[a3t]
här är en annan moddad alu-chassi men modell * DUAL MODD * bara som tips för nästa bygge ??

biderna kommer från metku.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
[a3t]
här är en annan moddad Lian-Li men modell * DUAL MODD * bara som tips för nästa bygge ??

[url.]http://metku.net/modgallery/images/1236_1.jpg[/url]

[url.]http://metku.net/modgallery/images/1236_2.jpg[/url]

biderna kommer från metku.net

Intressant, men mycket av mitt mål med detta projektet var att få in en ordentligt tyst, hyfsat effektiv vattenkylning i ett stilrent miditower utan att kompromissa alltför mycket med dess utseende.

Tycker lätt det blir lite "julgran" över ett dualchassi, det blir liksom ingen sport när man har så gott om plats, och klumpigt blir det inte minst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
[a3t]
här är en annan moddad Lian-Li men modell * DUAL MODD * bara som tips för nästa bygge ??

http://metku.net/modgallery/images/1236_1.jpg

http://metku.net/modgallery/images/1236_2.jpg

biderna kommer från metku.net

Det där är ju inte lian-li

Visa signatur

Xp 2500+@2530mhz | Radeon 9800 pro 460/390 | Abit NF7-S | Vattenkylning: Eheim 1046, Innovatek FlatFlow, Innovaradi Dual.
3Dmark2001 Min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaphod
Det där är ju inte lian-li

tycker det samma inte lianli men ganska stil ren och gav tips.

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvertY
tycker det samma inte lianli men ganska stil ren och gav tips.

Mja, stilren vet jag inte om jag kan hålla med om .. gillar inte fronten på de där lådorna, men then again, alla tycker ju inte lika som tur är.

Permalänk
Avstängd

Du har inga fler bilder på nätaggslösningen?
Och jag gillar inte att alla skall ha radiatorn i toppen nu för tiden.
Mycket luft kommer ju samlas där... Måste va bättre att ställa datorn på hjul och ha den i botten eller på sidan som jag har... fast då syns det utifrån.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Du har inga fler bilder på nätaggslösningen?
Och jag gillar inte att alla skall ha radiatorn i toppen nu för tiden.
Mycket luft kommer ju samlas där... Måste va bättre att ställa datorn på hjul och ha den i botten eller på sidan som jag har... fast då syns det utifrån.

Här är lite fler bilder på nätaggsbygget:

http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0124.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0125.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0126.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0127.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0128.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0130.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0131.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0132.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0133.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0134.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0136.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/PWDSCF0139.JPG

Är v'l inget fel att ha radiatorn i taket?

Det är ett utmärkt sätt att få ut varmluft ur burken, sätter man radiatorn i botten drar man ju in värme i burken, och om du blåser ut neråt när den sitter där så får du ju inte med varmluften som samlas uppe i taket (värme stiger ju uppåt som bekant)

Permalänk
Medlem

Mycket tjusigt, tummarna upp! Och bra bilder, de brukar vara lätträknade annars.

Det är bara att utbrista "Äntligen!" i sann Fylking-anda.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Här är lite fler bilder på nätaggsbygget:

Bilder...

Är v'l inget fel att ha radiatorn i taket?

Det är ett utmärkt sätt att få ut varmluft ur burken, sätter man radiatorn i botten drar man ju in värme i burken, och om du blåser ut neråt när den sitter där så får du ju inte med varmluften som samlas uppe i taket (värme stiger ju uppåt som bekant)

Tror inte värmeproblemet blir så stort alls då blocken redan tar hand om det mesta. Men ifall det skulle bli nån grad varmare så kan man gör luftningshål däruppe ju.

Personligen suger jag in luften genom radiatorn in i lådan och den blir inte så varm. Allt som skall kylas görs ju redan med blocken. Det blir faktiskt riktigt br cirkulation.. det blåser frinskt genom alla hål på daton :). plus att man bara behöver rengöra en sak från damm efter ett tag och det är radiatorn.

Nätagget är verkligen jättefult hehe men det spela ju ingen roll alls då det aldrig kommer synas. Men jag är förvånad att det funkar då det inte ser ut att ha så bra kontakt med rören? hur varm blir plåtbitana, vet du det?

Jag är nog mer inne på Blocklösningen om du förstår vad jag menar.. varför gjorde du inte så?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Nätagget är verkligen jättefult hehe men det spela ju ingen roll alls då det aldrig kommer synas. Men jag är förvånad att det funkar då det inte ser ut att ha så bra kontakt med rören? hur varm blir plåtbitana, vet du det?

Jag är nog mer inne på Blocklösningen om du förstår vad jag menar.. varför gjorde du inte så?

Funktion före form

En lösning med block gör att man måste ta loss fettarna och montera skarvsladdar vilket kan ge instabilitet.

Dels måste man fräsa ett block osv.

Det jag gjort är betydligt enklare, plus att man kan ha alla komponenter på dess ordinarie plats, värmen leds duktigt bra från plåten vidare till de fastlödda rören som leder bort värmen.
Nätagget har aldrig gett några osannolika spänningstoppar/droppar ännu iaf.

Permalänk
Avstängd

bra fixat med nätagget , behöver poleras lite !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Funktion före form

En lösning med block gör att man måste ta loss fettarna och montera skarvsladdar vilket kan ge instabilitet.

Dels måste man fräsa ett block osv.

Det jag gjort är betydligt enklare, plus att man kan ha alla komponenter på dess ordinarie plats, värmen leds duktigt bra från plåten vidare till de fastlödda rören som leder bort värmen.
Nätagget har aldrig gett några osannolika spänningstoppar/droppar ännu iaf.

Ja att man slipper förlänga mosfetarna är ju en klar fördel. men att ha ett block i toppen istället för rör kanske ger lite bättre temps...
Så en kombinerad lösning får det bog bli då
om det får plats.. vad är det för nätagg du har?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Ja att man slipper förlänga mosfetarna är ju en klar fördel. men att ha ett block i toppen istället för rör kanske ger lite bättre temps...
Så en kombinerad lösning får det bog bli då
om det får plats.. vad är det för nätagg du har?

Ett nätagg behöver ju inte vara extremkylt, utan det mår bra av lite arbetstemp, men till en viss gräns!!

Nätagget är ett ganska gammalt Seventeam på 300W, det har hängt med i 4 st datorer och still going strong.

Grym kvalitet i den där faktiskt.

Permalänk
Medlem

Är lite skeptisk till om den lösningen skulle fungera på mitt Antec Truepower 480W.

Fasen jag har ju en såndär låda och har funderat på att bygga in vatten men jag vill få plats med en Black Ice Extreme Radiator. Och block på CPU, GPU och NB + Tank och en Ehiem 1048 klurar fortfarande på hur man ska få plats med allt.

Man vill ju inte gärna behöva skruva i sär hela lådan i molekyler för att Få ut moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Är lite skeptisk till om den lösningen skulle fungera på mitt Antec Truepower 480W.

Fasen jag har ju en såndär låda och har funderat på att bygga in vatten men jag vill få plats med en Black Ice Extreme Radiator. Och block på CPU, GPU och NB + Tank och en Ehiem 1048 klurar fortfarande på hur man ska få plats med allt.

Man vill ju inte gärna behöva skruva i sär hela lådan i molekyler för att Få ut moderkortet.

Behöver du väl inte.. det enda som kan strula till det är väl om du vattenkyler northbridge ... annars är min setup förberedd för vattenkylning på mitt 9800 XT.

Och tror att min lösning skulle fungera alldeles utmärkt på ditt truepower.