Permalänk
Medlem

inget ljud ur entern

Jag fick nyss en ny surroundanläggning, cambridge megaworks thx 550, men när man spelar musik eller kollar på filmer så hörs det inget ur centerhögtalaren, bara ett svagt brus..., men när man kör testprogrammet till ljudkortet - soundblaster live 5.1 digital - så säger den "center" som den ska!? väldigt konstigt tycker jag. Men har jag gjort nått fel eller är det fel på ljudkort/högtalare?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har nog inte talat om för Windows att du har 5.1. Kolla control panel >> sound and audio devices >> speakers >> advanced (eller något sådant).

Permalänk

Re: inget ljud ur entern

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragone
Jag fick nyss en ny surroundanläggning, cambridge megaworks thx 550, men när man spelar musik eller kollar på filmer så hörs det inget ur centerhögtalaren, bara ett svagt brus..., men när man kör testprogrammet till ljudkortet - soundblaster live 5.1 digital - så säger den "center" som den ska!? väldigt konstigt tycker jag. Men har jag gjort nått fel eller är det fel på ljudkort/högtalare?

Du skall nog se att det inte är något fel med din anläggning. Skicka i en DVD eller kör en rulle med AC3-kodat ljud så skall du se att det snackas på som bara den i din centralhögtalare. Problemet ligger i Mp3-kodat ljud inte är "anlagt" för 5.1 ljud utan bara i stereo.... det är vad min amatörkunskap säger i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: inget ljud ur entern

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jubelidiot
Problemet ligger i Mp3-kodat ljud inte är "anlagt" för 5.1 ljud utan bara i stereo.

Japp så är det. Med vanligt stereoljud så lägger ditt ljudkort ut samma ljud i bakhögtalarna som i frontarna men inget i centern.
Om du vill ha riktigt emulerat 5.1 ljud från en stereo källa (MP3) så får du skaffa ett program som kan köra DolbyPrologic, typ PowerDVD.
Samma sak gäller för filmer om det är DivX eller MPEG, dom är också stereo så dom måste också köras via ett DolbyPrologic program.

Har du en DVD film så kan du ju testa med den, då ska det inte vara några av ovanstående problem.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

hej!

nepp jag som inte är så duktig måste ändån säga att ja vet att du kan få ljud ur alla högtalare me vilken media fil som helst...jag hade problem me det innan med mina inspire 5100 också, nu har jag megaworks 5.1 THX och allt som krävs är att ladda nyaste drivrutinerna. d fungerade för mig och d är 5.1 hela tiden

Permalänk
Medlem

centern funkar inte i Power DVD heller...

EDIT: angående det Teetow sa, joo..., det är inställt på 5.1 speakers...

Permalänk
Hedersmedlem

Yacob: Lite navelpeteri - bara för att drivrutinerna mixar upp till alla 6 högtalarna så är det inte 5.1. Det du hör är ju bara "klonad" stereo.

fragone: Då är det nog nåt tjall på drivrutinerna, förutsatt att du spelar ÄKTA 5.1-content från t.ex. en köpt DVD. Hemladdad är oftast bara stereo eller Prologic, och där saknas centerkanalen (bland annat).

Permalänk
Medlem

har provat med flera stycken köpta DVD filmer men icke... men det kanske kan va nått me windows för det har blivit lite konstigt på sistonde?,

Permalänk
Medlem

Har du valt 5.1 i PowerDVD också då, förutom i SB-kontrollpanelen?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

de va inställt på 2 speakers där men när jag ändrade till 6 speakers så kom det fortfarande inge ljud ur centern, men de fanns nån ruta "audio channel expander" där man kunde välja dolby pro logic II och med den rutan ikryssad så funkade det.., MEN då funkar förståss inte bakhögtalarna...

Permalänk
Medlem

har samma problem, help plz