Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på Radeon 9800 Pro alternativt Geforce 6800 (se annan tråd )

Tänkte kolla om ni som byggt denna sladd känner att det är värt att "gå ner" (?) i prestanda till ett 9800pro för att kunna utnyttja en RGB-sladd, alternativt helt enkelt handla ett 6800 och köra med S-video.

Visa signatur

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker

Permalänk

MrJonas:

Jo det är så jag gör nu, men det vore juh smidigt om man slapp göra det.. men men..

Permalänk
Medlem

funkar inte med två bildskärmar i XP home edition?.. kan man göra något så det funkar annars? pallar inte installera XP pro..

edit: btw, är klar med min kabel..

Visa signatur

blabla....

Permalänk
Medlem

nån som fixat det att rgbsignalen stör dom andra lägena, det att om man kollar vanlig tv och har sladden(med datorn på) i så blir det störningar
förutom att stänga datorn eller dra ut sladden

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem

kolla MrJonas tidigare inlägg!

Förresten, ni som har problem med att datorn "tar över" tv-sändningarna, löd dit en resistor på 1 kOhm (500 Ohm funkade också) i serie med sync-signalen.
Lägger in det i guiden sen.

Permalänk
Medlem

peterpops och ni andra som eventuellt har haft problem med att bilden blivit fylld med block. Jag fick lösningen på EnTech forum.

You are using an ATI Radeon card, right?

This look like the long-standing tiling bug in ATI's drivers. You can fix this in PowerStrip:

1. PowerStrip menu > Display profiles > Configure > Advanced timing options > Custom resolutions
2. Double-click on the "New resolution" bar and answer Yes to turn tiling off
3. Reboot

(I know people think this is an absurd place to put this "option", but it should not be in PowerStrip at all.)

"New Resolution" bar är längs upp i högra delen av fönstret.

Efter detta funkade allt mkt bättre.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem

Gee: De nyare Omega funkar har jag hört, liksom alla Catalyst. Testa!
Berätta hur det går, det vore ju väldigt intressant (och konstigt) om 9100-9200 helt plötsligt inte funkar för den här kabeln...

EDIT: Gee, funkar allt bra för dig nu alltså? Det vore ju superbra isåfall. Att jag inte tänkte på den lösningen förut är för att den buggen enligt ATI ska vara löst i de nyare Catalyst-versionerna. Tydligen inte alltså!

Sypher: Jag kör PS-version 3.40 build 387 och Catalyst 4.8.

oscrug:
1. Helt stilla kan det aldrig bli på en vanlig 100Hz:are - på grund av att bilden fortfarande är interlaced när den kommer in i tv:n. Den är däremot mycket lugnare än på en tv med 50Hz.
För att den ska bli helt still måste tv:n klara av att ta emot en progressiv signal, men det är nästan bara de dyraste tv-apparaterna som gör det idag.
2. Testa båda två, det ena är beroende av det andra av någon anledning. Kryssa i "ultra fine granularity" och se om det går bättre.
3. Jag vet inte om det ska vara så, men så är det för mig också...
4. Eh...frekvenserna. Du vill t.ex. alltid ha 25Hz, och då låser man det. Du kan ju testa att ändra lite om du vill, din tv kanske gillar det bättre. Men 25Hz är standard.
5. Jo, det är normalt. Det kallas overscan och finns på alla tv-apparater, för alla insignaler (analog tv, composit, s-video, RGB). 2-3 cm försvinner alltid, men detta kan fixas i mjukvaran. Videostorleken anpassas alltså till mängden overscan, t.ex. i ZoomPlayer.
6. Det har jag råkat ut för några gånger också, men då visade det sig att tv:n inte riktigt gillade mina inställningar. Det kanske räcker att t.ex. flytta bilden ½ cm uppåt.

aDNers: Det skulle jag inte tro. Köp kortet med bäst prestanda och bygg en sync-converter om det skulle vara att GeForce. Med ett X800 funkar den hör lösningen dock bra.

Snaske: Det ska funka med 2 skärmar i HE, jag tror att du gjort något annat fel...

f|ille: Gör som trey sade, om du vill ha en permanent lösning. Annars är det enklare att fixa programmet UltraMon och med hjälp av det stänga av skärm 2 när du vill se på vanlig tv. Detta kan göras med kortkommandon.
När man avaktiverar skärm 2 så stängs syncen av, det är den som annars orsakar störningarna.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

vet nån om Mobility Radeon 9700 funkar och använda? Har nämligen köpt en Sony Vaio S1XP. Står på ATIs sida att det funkar och ansluta till HDTV? e det positivt?

undrar oxå om denna kabel från Hama skulle fungera: http://www.hama.de/portal/articleId*100481/action*2563
står nått om "Scart OUT (signal RGB-Y)" där.

dom säljer den på Dustin för övrigt, 375:- ex moms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
" Eh...frekvenserna. Du vill t.ex. alltid ha 25Hz, och då låser man det. Du kan ju testa att ändra lite om du vill, din tv kanske gillar det bättre. Men 25Hz är standard."

1 Det finns 3 fält som det står XXHz i ska alla vara ca 25? Min Pixelclock är ~14, Scan rate ~16 och refresch på 24,6Hz. Är det ok.

Min TV bild är skarp och stilla så det går att läsa worddokument.

Lite störigt är att bilden är aningen konkav inåt på höger "kortsida" av TV:n.

2 Mycket störigt är att bilden kan vara hur fin som helst men sen brusa och fladdra i 10 sekunder och sen vara bra i 1 till 15 minuter. Några tips?

3 Finns det någon speciellt bra bakgrundsbild att prova med om bilden är bra som tex en testbild med streck och kanske en färgskala så man kan kalibrera lite.

4 Kan man få fram startknappar och verktygsfält etc på båda skärmarna?

5 Kan man få det så att om man öppnar ett program från en ikon på skrivbordet att programmet börjar köras i den monitorn? Så att om jag öppnar exploer på TV:n så maximerar den sig där och inte automatiskt på datormonitorn

mvh Oscar

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

om man har en projektor med en PC-ingång (D-sub 15 polig), blir det lika skarp bild som med en rgbscart om man använder d-sub ingången

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem

Hej.. wow.. vilken tråd!.. orkade läsa 50% sen gav jag upp

Jag har några frågor:

Jag har ett 9800 aiw som ju bara har en monitorutgång (dvi) och den använder jag. Kan jag ploppa i ett billigt pci kort som tex detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117551&view=detailed för att få en vanlig vga utgång till?

Eller ska man undvika pci kort?

Anyway.. vem kan fixa en 15 meters kabel åt mig?

Maila till candino@hotmail.com om Du kan göra det.

Oh.. en fråga till.. funkar detta med pal60?.. dvs kan man köra i 60hz?.. vet inte om frågan ens är relevant men min tv vill inte klara ntsc utan att det blir svart-vitt. Jag kan dock spela ntsc filmer på min dvd spelare och RGB output och det funkar fint.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan fixa en kabel åt mig?

Visa signatur

PC: 990FXA-UD7|FX 8350|16Gb/4Tb|GTX590*2|30"/5.1 PC2: X38-DQ6|Q6600|8Gb/2Tb|HD4870*2 PC3: IS7-G|P4 3.2C|4Gb/1Tb|HD3850|27"/5.1 HTPC: M5A99FX PRO R2.0|X6 1090T|16Gb/1.5Tb|HD5850*2|63"/11.2 HTPC2: M4A89GTD PRO/USB3|X4 965BE|8Gb/1Tb|HD3870*2|42"/5.0 SERVER: MINIX 780G-SP128MB|X4 640|4Gb/8Tb SERVER2/3: HP MediaSmart EX470|X2 BE-2350|2Gb/8Tb LAPTOP: HP Pavillion TX2590|X2 RM-72|3Gb/320Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice Frontier
Hej.. wow.. vilken tråd!.. orkade läsa 50% sen gav jag upp

Jag har några frågor:

Jag har ett 9800 aiw som ju bara har en monitorutgång (dvi) och den använder jag. Kan jag ploppa i ett billigt pci kort som tex detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117551&view=detailed för att få en vanlig vga utgång till?

Eller ska man undvika pci kort?

Jag har för mig att äldre kort än 7200 eller 7500 inte fungerar!

Permalänk
Medlem

Hej!
Har nu tagit mig igenom hela den här tråden och även gjort en kabel. Problemet är powerstrip. Jag kan inte få det att funka bra. Så fort jag klistrar in en av de färdiga inställningar för sync till tv:n så tappar dataskärmen syncen. DEt enda sätt jag kan ändra tv:n utan att sabba skärmen är via pilarna och det är lite svårt.
Någon som har några förslag. TV:n jag använder är en panasonic ps11 100hz och grafikkortet radeon 9200.
/Tobias

Permalänk
Medlem

elias.r: Jag vet inte om Mobility funkar, men troligtvis går det bra. Hama-kabeln funkar däremot inte, den är gjord för att skicka signalen åt andra hållet, Scart -> RGB. För projektorägare är den däremot intressant.

oscrug: Där det står 24.6 ska det egentligen stå 25 Hz, men du kan låta det vara som det är om du vill. 25.00 ser bara lite bättre ut, och så stämmer det bättre in på ursprungsmaterial i PAL.
Att bilden är konkav på höger sida är din tv:s fel. Lyckas du komma in i servicemenyn (kolla i manualen eller på nätet) så kan du troligtvis justera detta.
2. Pilla lite med frekvenserna och positionen på bilden så brukar det ordna sig.
3. Testa programmet "Nokia Monitor Test", där finns testbilder för ALLT.
4. Använd Ultramon. Start-knappen tror jag dock inte du kan få på tv:n.
5. Använd Ultramon. Alla genvägar får ett par extra flikar där du kan ställa in det.

Ice Frontier: Det går bra det, men inte just det du länkade till. Du måste ha minst ett 7500. Ett radeon 9200 är nästan lika billigt.

lostsoul: Om du vill ha en så är det bara att PM:a mig...

tobe83: Du har nog inte fått PS att förstå att det är skärm #2 du vill ändra (se min guide hur du hör detta). Först när du ser att upplösningen i Advanced Timing Options är 720x576 så kan du klistra in PS-värdena.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Testade det som du sa men det var inte fullt så enkelt. Nu har jag kollat att jag verkligen var inne på tv:ns inställningar när jag klistrade in timings. Jag kan ändra med pilarna som finns för attändra timings och jag ser resultat på tv:n DVS flimret ändras men när jag klistrar in timings ballar bildskärmen ur.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom alla sidor tyvärr men undrar en sak.
Har en laptop med ati mobility radeon 9700
på baksidan är det en s-video utgång, vanlig skärmutgång och en dvi-utgång.
Kan man köra med båda skärmarna då med tanke på att det är en laptop
Hoppas nån förstod.

Permalänk
Medlem

tobe83: Konstigt! Du kanske ska byta PS-version?
Försök annars lägga in inställningarna manuellt, det är bara vissa saker som behöver skrivas in: Refresh rate: 25 Hz, Composite Sync, "+ +" och Interlaced. Efter att ha gjort detta har du troligen bild på tv:n, och kan finjustera med "lock refresh..." ikryssad.

TobbeH: Som jag sade ovan så har jag än inte hört om någon som testat med en laptop - men det ska inte vara några som helst problem. Du bör kunna köra laptopens skärm tillsammans med tv:n utan problem, däremot går det inte att använda sammanlagt 3 skärmar...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har ett msi 9800pro, och en "PHILIPS 32PW5407" 32" 50 Hertz TV.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Nu undrar jag, om jag utför denna mod, kommer jag att märka tyslig skillnad?
Hört att det inte fungerar lika bra på en 50 Hertz TV.
Nån som testat det?
Är väldig intresserad av ordet "Perfekt TV-Out" huruvida det stämmer eller inte. Om det stämmer tycker man väl att grafikkortstillverkarna skulle ha nappat på och fixat en kabel lösning dom skickar med kortet? Eller?
Tack för alla svar!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag har ett msi 9800pro, och en "PHILIPS 32PW5407" 32" 50 Hertz TV.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Nu undrar jag, om jag utför denna mod, kommer jag att märka tyslig skillnad?
Hört att det inte fungerar lika bra på en 50 Hertz TV.
Nån som testat det?
Är väldig intresserad av ordet "Perfekt TV-Out" huruvida det stämmer eller inte. Om det stämmer tycker man väl att grafikkortstillverkarna skulle ha nappat på och fixat en kabel lösning dom skickar med kortet? Eller?
Tack för alla svar!

Du kommer märka en ordentlig skillnad!
Nu har jag iofs en 100 hertzare men men....

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

kan nån här ta och berätta vad som är fel med min vga-cabel!

När jag har den inkopplad i TVn så kan jag inte sätta igång den från standby läge utan måste dra ur scart kabeln från datorn och sen trycka på nån knapp på fjärrkontrollen igen.

Eller om jag tycker på en knapp medans scarten är istoppad så händer ingenting, bara lampan fram på tvn blinkar till för att indikera att jag tyckt på en knapp. När jag sedan drar ut scarten startar Tvn automatiskt.

Vad kan detta bero på? Har haft såhär ändra från början då kabeln va klar

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

WeeMaan: Jag har en 50Hz-tv, och det är värt det. Skillnaden är att det inte är lika njutbart att titta på "stillastående" material med en 50Hz:are.
ATI vet förstås om att man kan göra en sån här kabel, men de kanske inte tycker att marknaden är tillräckligt stor? I USA vet jag i alla fall att ATI säljer en adapter VGA->Komponent, vilken det finns stöd inbyggt för i Catalyst.

NiQ: Jag tror att din tv låser sig i RGB-läge (som min gamla tv gjorde), och att den egentligen är på när den "bara blinkar". RGB-överföring är så pass bra att man inte ser någon som helst skillnad på en svart bild, och avstängd tv.
Antingen så fixar du en liten strömbrytare för blanking-spänningen, eller så tar du helt enkelt bort blanking-ledaren från scarten och bryggar ihop syncen med pinne 16. Det senare funkar faktiskt, men gör egentligen bara att man kan stänga av tv:ns RGB-visning från datorn. När du avaktiverar skärm #2 stängs syncen av (spänningen = 0) och eftersom blankingspänningen också blir 0 så hoppar tv:n ur RGB-läge...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Har lött kabeln enligt anvisningar (ink. 1kOhm på syncsignalen), gjort alla inställningar och försökt sätta timing värdena enligt PAL (http://www.epanorama.net/documents/video/pal_timing.html). Tvn som jag använder är en Philips PW8506 (32 tum, 100 Hz).

Resultatet blir en bild som vid första anblick ser bra ut men som innehåller ett antal missfärgade linjer. Om jag exempelvis visar en vit bild på tvn så syns detta som en rektangel som täcker ca 1/3 av bilden och är transparent ljusgrå. Om jag ändrar inställningarna i PowerStrip kan jag få denna rektangel att röra sig uppifrån och ner eller nerifrån och upp i lite olika hastigheter eller stå i princip helt stilla men inte att försvinna.

Någon som har haft samma problem och/eller vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf fått relativt bra bild!
men tv:n piper som faan och texten är väldigt oskarp
bilden rullar bar a lite, antigen uppåt eller neråt..
jag kan inte få den att stå still!

mina inställningar:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,66,56,118,576,-1,13,19,14564,316

Generic timing details for 720x576:
HFP=66 HSW=56 HBP=118 kHz=15 VFP=0 VSW=13 VBP=19 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,564 720 786 842 960 576 576 589 607 interlace +hsync -vsync

Alltså vad ska jag ändra på för att få en stabilare bild och få TV:n sluta pipa

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem

har klistrat in PS värden från Mrjonas guide och fått en hyfsad bild. Vilka parametrar kan jag ändra på för att förbättra det sista lilla?

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem

Hej.. jag har en fråga.. Som jag ställt förr.. men wtf.

Jag undrar om det är möjligt att köra PAL60 på SVIDEO ut från ett radeon 9800.

Vet någon om det är möjligt?

Jo en scart kabel är mucho bättre jag vet.. Men dator står 15 meter bort och med en svideo kabel kan jag klara mig utan att göra stora hål i två väggar. Plus att jag är lat.

Jag skulle bli extremt glad och tacksam om någon har info om detta.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått resultat av mitt fipplande iaf. Problemet är att jag ser bakrunden som små rutor som inte ligger på plats riktigt... Som omkastade men annars så är bilden skarp. ser muspekaren som vanligt.
Tar jag däremot bort interlaced rutan så ser jag skrivbordet... dubelt och så fort jag rör någon liten pil så tapar den syncen och jag kan inte få tillbaka den... Någon som har förslag.
Jag har som sagt en ps11 32 wide ned 100 hz

Permalänk
Medlem

tobe83: Verkar som du hade samma problem som jag hade. Så här löste jag det.

This look like the long-standing tiling bug in ATI's drivers. You can fix this in PowerStrip:

1. PowerStrip menu > Display profiles > Configure > Advanced timing options > Custom resolutions
2. Double-click on the "New resolution" bar and answer Yes to turn tiling off
3. Reboot

(I know people think this is an absurd place to put this "option", but it should not be in PowerStrip at all.)

"New Resolution" bar är längs upp i högra delen av fönstret.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem

Använder det mer prestanda av grafikkortet att ha bilden på skärm och TV, jag tycker att bilden hackar i FarCry nu när jag har bilden på TV:n också (med sådan kabel som är i guiden).

Det kan vara sändingen till TV:n men det kan också vara något annat.

Så är det sannolikt att grafiken i tex spel går långsammare efter att man har bild på TV:n oxå?

Skiljer TV-ut lösningen i denna guiden sig mot andra lösningar typ att bara använda sig av vanliga S-video TV-ut kontakten, prestandamässigt?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Nu har jag ritat ett nytt snyggt (?) lödschema, och även uppdaterat guiden. Lödningen ska nu inte innebära några större problem:

oscrug: Jag har inte märkt av någon skillnad på prestanda när tv:n är på samtidigt som jag spelar. Du kan ju testa att stänga av skärm #2 mha. t.ex. UltraMon när du ska spela, och se det blir bättre.

Visa signatur

...