Recension: Grafikkortsjämförelse vinter 2003 - del 2

Permalänk

Coolt! Men När jag monterar på den där prylen, tar jag då bort orginalfläkten? I sådana fall försvinner garantin inte sant? Hur mycket tystare är den? Hur kyler den jämnfört med orginalfläkten?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Bra recension Björn!

Jag hade ett Hercules 9700 Pro kort som jag sålde och så köpte jag ett Hercules 9800 Pro kort istället men fyfan vad det väsnas!! Helt otroligt! Det låter minst 3 gånger så högt! Vad ska jag göra för att dämpa ljudet?

Arctic Cooling VGA Silencer. Överlägsen!! Du tar bort orginalfläns och ja garantin är i fara om du inte kan återställa den i snyggt orginalskick. He !:)

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Glömsk

Tack för kommentarer. Kan svara på frågorna som alla tänkt men inte frågat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^QuikSilver^
I förra delen så skrev ni att ni gärna ville testa ett radeon 9800se till denna gång men så var inte fallet.. varför?

Vi fick dessvärre inte tag på ett sådant i tid. Men vem vet, vi kanske skriver en separat recension på ett sådant lite senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TangaTorsten
Hur lång tid tar det att genomföra ett sånt här test? Med tanke på att man ska byta hårdvara, testa spel och allt annat som tar tid?

Just den här recensionen (del 2) tog ca 2 veckor att göra. Prestandatestandet är det som är tidskrävande, när det kommer en ny drivrutinsversion måste man börja från börja igen... Men att benchmarka två grafikkort per dag är möjligt. Ett per dag är lite mer rimligt dock, jag recenserar på min fritid för jag tycker det är roligt. Vill inte jobba ihjäl mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Bra recension Björn!

Jag hade ett Hercules 9700 Pro kort som jag sålde och så köpte jag ett Hercules 9800 Pro kort istället men fyfan vad det väsnas!! Helt otroligt! Det låter minst 3 gånger så högt! Vad ska jag göra för att dämpa ljudet?

Har haft ett Radeon 9800 Pro från Hercules hemma tidigare och upplevde inte det du beskrev. Alla Hercules kort jag testat (9500 Pro, 9600 Pro, 9700, 9800 Pro och 9800 XT) har varit nära på knäpptysta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Mycket bra test ! Synd att inte 9800 pro var med... det skulle vara kul att se hur det står sig mot ett 5950 ultra.

Klockning antar jag att ni har utelämnat av tidsskäl eller ?[/B]

Överklockning ja, det är ett problem. Varför vi utelämnat överklockningstester står i första delen av recensionen men i kort så:
1) Det är inte säkert att SweClockers exemplar överklockar som ett "typiskt" exemplar. Vi kanske hade tur och rekommenderar ett grafikkort som bra överklockare fast bara ett av tio kort kom till de nivåerna.
2) Recensionen var mer en kretsroundup än en kortroundup och skulle egentligen kunna bestå enbart av referensexemplar från ATi och Nvidia. Det är dock lättare att få tag på "retail" kort från tillverkare som Abit, ASUS, Aopen, Hercules osv. Eftersom vi bara har tillgång till ett kort av en modell är det också svårt att säga om just modellen vi har inkluderat i recensionen överklockar bra eller dåligt. Låt säga att ASUS Radeon 9600 XT överklockar 10%. Är det bra eller dåligt jämfört med Sapphires kort?
3) Det är ganska tidskrävande (öka lite, stabilitetstesta, öka lite, stabilitetstesta osv), x 10 grafikkort.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Coolt! Men När jag monterar på den där prylen, tar jag då bort orginalfläkten? I sådana fall försvinner garantin inte sant? Hur mycket tystare är den? Hur kyler den jämnfört med orginalfläkten?

Du måste tabort orginalkylaren och då försvinner garantin... tyst.. den har ju ingen fläkt så den är 100% tyst.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Mycket bra och uttömmande recension. Att slutsatsen var två sidor lång ser jag enbart som positivt, ju mer information desto bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för "kicks" så slänger vi med ett foto på alla grafikkort i hela jämförelsen. Tornet blev ca. 65 cm högt.

Underbart meningslöst vetande för "datanördar". Bra recension.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem

Har lite frågor om FX5900XT och Radeon 9800(SE/PRO/XT):
Har hålen på runt GPU:n på FX5900XT och Radeon 9800 samma mått som Geforce4 Ti?
Hur många minneschip har FX5900XT och Radeon 9800 (128 MB)?

(En tyst minut för mitt trogna vattenkylda Leadtek Geforce4 Ti4400 som dog idag av en kylfläns. )

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskis
Har lite frågor om FX5900XT och Radeon 9800(SE/PRO/XT):
Har hålen på runt GPU:n på FX5900XT och Radeon 9800 samma mått som Geforce4 Ti?
Hur många minneschip har FX5900XT och Radeon 9800 (128 MB)?

(En tyst minut för mitt trogna vattenkylda Leadtek Geforce4 Ti4400 som dog idag av en kylfläns. )

GeforceFX 5900 XT är 200x100 mm och versionen från AOpen har 8 minneschip, alla på ovansidan av kortet. Kylningen hålls fast av två hål (ett uppe i högra hörnet och ett nere i vänstra). Det är 8 cm mellan hålen.

Återkommer med info om Radeonkorten.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
GeforceFX 5900 XT är 200x100 mm och versionen från AOpen har 8 minneschip, alla på ovansidan av kortet. Kylningen hålls fast av två hål (ett uppe i högra hörnet och ett nere i vänstra). Det är 8 cm mellan hålen.

Återkommer med info om Radeonkorten.

Då passar GFX-blocket till FX-korten då, men jag är nog ändå mer intresserad av Radeon-korten så jag väntar ivrigt på svar.

[Ursäkta off topic]
Hur får man bort kylflänsar från minnena fastsatta med Arctic Alumina Epoxy?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

finns ett par smasaker som jag inte hajjar.

sidan 3/15
"Skillnaden mellan GeforceFX 5900 XT och GeforceFX 5900 är ... GPU-frekvensen är även 10 MHz lägre, 390 MHz mot 400 MHz."
vi finner att läsa hos thg:
(http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html#part...)
"GeForce FX 5900 850 MHz
GeForce FX 5900 XT 300 700 MHz"
vem har rätt?
i thg's tabell är ju skillnaden pa GPUfrekvensen 100 MHz istället för 10 MHz som ni pastar.

vad jag inte heller förstar är var ni har hittat priserna pa FX 5900 XT-grafikkort. Jag finner de inte under 2000 SEK.
ett FX 5900 XT för 1700 SEK vill jag se.

tack i övrigt för en stralande recension! är mkt imponerad av ert seriösa och tidkrävande och samtidigt frivilliga arbete.
fortsätt sa!

Visa signatur

"In Deutschland gibt es alles, man muss nur zahlen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av il_moro
finns ett par smasaker som jag inte hajjar.

sidan 3/15
"Skillnaden mellan GeforceFX 5900 XT och GeforceFX 5900 är ... GPU-frekvensen är även 10 MHz lägre, 390 MHz mot 400 MHz."
vi finner att läsa hos thg:
(http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html#part...)
"GeForce FX 5900 850 MHz
GeForce FX 5900 XT 300 700 MHz"
vem har rätt?
i thg's tabell är ju skillnaden pa GPUfrekvensen 100 MHz istället för 10 MHz som ni pastar.

De har helt enkelt skrivit ut klockfrekvensen i 2D på THG, som är just 300 MHz. När du startar upp spel/benchmarks etc, klockar det upp sig till 400 MHz (eller 390 MHz i vissa fall. )

Citat:

vad jag inte heller förstar är var ni har hittat priserna pa FX 5900 XT-grafikkort. Jag finner de inte under 2000 SEK.
ett FX 5900 XT för 1700 SEK vill jag se.

Alla 5900XT heter inte 5900XT om man säger så. Gainward har ett FX5900 som kostar ca 1800 kr, (minns inte exakt priset nu, men komplett säljer det kortet) och det är klockat till 400/700, så man kan säga att det är ett XT.
Det överklockar faktiskt bra också, speciellt minnena. 900 MHz bör det gå att pressa dom till.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av il_moro
finns ett par smasaker som jag inte hajjar.

sidan 3/15
"Skillnaden mellan GeforceFX 5900 XT och GeforceFX 5900 är ... GPU-frekvensen är även 10 MHz lägre, 390 MHz mot 400 MHz."
vi finner att läsa hos thg:
(http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html#part...)
"GeForce FX 5900 850 MHz
GeForce FX 5900 XT 300 700 MHz"
vem har rätt?
i thg's tabell är ju skillnaden pa GPUfrekvensen 100 MHz istället för 10 MHz som ni pastar.

vad jag inte heller förstar är var ni har hittat priserna pa FX 5900 XT-grafikkort. Jag finner de inte under 2000 SEK.
ett FX 5900 XT för 1700 SEK vill jag se.

tack i övrigt för en stralande recension! är mkt imponerad av ert seriösa och tidkrävande och samtidigt frivilliga arbete.
fortsätt sa!

Tack för kommentarer.

Här finns ett för 1700 kr (från Sparkle): http://www.itbutikken.dk/default.asp?sprog=46&land=46&varenr=...
Notera att det här med tillgång och efterfrågan påverkar lite, i dagsläget har inte så många hört talas om 5900XT eftersom det är nytt på den svenska marknaden. Det kan därför vara möjligt att hitta ett snabbare kort till ett liknande pris bara för att det är vanligt. G

Vet inte vart Toms Hardware fått sin info ifrån men "installerar" man CoolBits kan man se att GPU är 390 MHz. Den kan mycket väl vara 300 MHz i 2D-läget (NVidias kort ändrar ju klockfrekvens när man startar ett 3d-spel).

Edit: Korda han före.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Hmmm... Vi var många som ville ha med ett TI4200 som referenskort i andra delen av testet. Varför fick vi inte det?

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento mori
Hmmm... Vi var många som ville ha med ett TI4200 som referenskort i andra delen av testet. Varför fick vi inte det?

Tidsbrist. Vill inte nämna namn men en av de två tillverkarna i den här recensionen skickade sina produkt(er) ganska sent, den andra tillverkaren blev otålig. Skulle vara roligt att ha med 9800 SE och ett Ti4200 men i praktiken är det inte så enkelt, dessvärre.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskis
Då passar GFX-blocket till FX-korten då, men jag är nog ändå mer intresserad av Radeon-korten så jag väntar ivrigt på svar.

[Ursäkta off topic]
Hur får man bort kylflänsar från minnena fastsatta med Arctic Alumina Epoxy?

Okej, nu ska vi se.

Hercules Radeon 9800 är ca. 188 mm långt och 99 mm högt. Det är 8 minneschip, 4 på varje sida. Återigen hålls kylningen fasts av två hål, ett uppe i vänstra och ett nere i högra. Det är ca 55 mm mellan hålen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ni nämnde i rec. att Asus 9600XT-kylningen var mycket tyst, det kan jag verkligen inte hålla med om, har installerat två sådana kort och tycker de låter på tok för mycket. Hur definerar ni att man knappt hör dem?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.