Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Har varit skitsegt att surfa under de här 4-5 dagarna, typ 0,25/2MBit....Pingen pendlar kraftigt från 16-40ms....
Nån på Biskopsgården/GBG som har samma problem?

Gör som jag och flytta till småland, nu sitter jag med analogt modem på 5KB/S och det känns så jävla skönt för det fungerar iaf.

Jag läste ikapp nu ett par veckors inlägg och det är roligt att det fortfarande är folk som skriver vecka hit och vecka dit. Har du fått en vecka från bostream t ex v26 så är det nog ca 26 veckor kvar tills du blir nöjd.

Jag har hållt mig upptagen med "bostream kundsidan" sidan ett tag men cancer i familjen kom tyvärr i vägen. Får se om jag pallar fortsätta med siten.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk

hehe jo finns ju viktigare saker än bredband

Permalänk
Medlem

Dagsfärsk Tptest masthugget:

Up: 643 Kbit/sek

Down: 1.78 Mbit/sek

Skrattretande.

Prata med dom per telefon precis och dom är medvetna om problemet. Tekniker jobbar på det och det har högsta prioritering. Den dåliga prestandan beror på ett "utbyggndasproblem". Man hoppas det skall vara klart så snart som möjligt. Angående ersättning så lovar dom oss ersättning så fort tjänsten fungerar tillfredställande igen, för att då kunna fastställa hur länge man varit utan anslutning(vilket hon faktiskt erkände att man kunde jämföra det med).

Permalänk
Medlem

Förr hade dom "om man varit utan anslutning 7dagar och felet låg på deras sida"

Nu är man ju inte utan anslutning för den fungerar så det finns utrymme för dom att slingra sig.
Det dom borde göra är att ta betalt 298 istället förScream Lite, för farten matchar betydligt bättre de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvia
Dagsfärsk Tptest masthugget:

Up: 643 Kbit/sek

Down: 1.78 Mbit/sek

Skrattretande.

Prata med dom per telefon precis och dom är medvetna om problemet. Tekniker jobbar på det och det har högsta prioritering. Den dåliga prestandan beror på ett "utbyggndasproblem". Man hoppas det skall vara klart så snart som möjligt. Angående ersättning så lovar dom oss ersättning så fort tjänsten fungerar tillfredställande igen, för att då kunna fastställa hur länge man varit utan anslutning(vilket hon faktiskt erkände att man kunde jämföra det med).

Se till att du blir lovad ersättning från någon med högre befattning än telefonisterna på kundtjänst, och be att få det skriftligt. Annars är nog inte den utlovade ersättningen värd mycket när tjänsten fungerar.

Permalänk

volvia du har ju bra speed själv hade jag 300kbit/s up och 500kbit/s ner igår kväll =D 15% packetloss också weeee.

Om det har högsta prioritet så varför har det då redan gått 5 veckor ?
Tror nog att lunchrasten har högsta prioritet för dom där.

Permalänk
Medlem

Pratat med kundtjänsten

Ingen uppgradering har skett på Masthugget än och han visste tyvärr inte när det skulle ske heller. Förra veckan skulle det ha skett var det sagt. Det oroande är ju att det sakta men säkert blir allt sämre prestanda ut, snart kan man väl inte surfa alls.
Jag fick gärna höra av mig om jag fick reda på nåt förresten.

Kan inte vara kul att ha en ledning som bryr sig om sin personal så mycket.
Knappast kul att sitta och svara på frågor man inte har några svar på.

Enda trösten är väl att höra av sig ditt efter dom har fått ordning på stationen och få kompensation. Just nu har jag Scream Lite men farten ser ut att forfarande sjunka om trenden håller i sig.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med farter VDSL/Biskopsgården, download får jag max 2mbyte/s upload klarar den bara 300kbyte/s.

Permalänk
Medlem

..

Har precis installerat mitt SpeedTouch 510; jag antar att min koppling skall vara
den "upp till" 8/1 mbit, men hastigheten är givetvis inte sådan.

Enligt tptest så har jag ung(liten obetydlig variation varje gång)

TCP:
U - 684.85 kbit/s
D - 1.79 mbit/s
UDP:
U - 705.93 kbit/s
D - 1.71 mbit/s

När jag tankar filer (microsoft.com, sunet.se, tillsist bostreams webbhosting)
så får jag ungefär max på
U - 85KB/s
D - 220KB/s

Det verkar ju orimligt att ADSL med XStream skall vara snabbare än ADSL med Scream;
iaf om inte bostream har några problem.. så jag antar att så är fallet.

Vilka hastigheter skall en ADSL Scream på 8/1 komma upp till, i praktiken?

Jag vet inte säkert hur långt jag har till stationen, men knappast långt över 1 km,
(tror jag var övertygad om att jag kunde få vdsl tidigare)
och stationen i fråga är en av MÄL(mälarhöjden) stationerna.

Bör jag inte få bättre hastighet än detta? Förvisso betalar jag samma summa
i månadsavgift, men de tusenlappar man betalar för att "uppgradera"
känns ju bortkastade om de där 8mbit bara är sagostoff..

Är det ngn speciell inställning man skall ha, ex duplex, 10 eller 100mbit osv..
vore bra att veta exakt innan jag ringer och samtalar med bostream

/Per

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
Jag har inga problem med farter VDSL/Biskopsgården, download får jag max 2mbyte/s upload klarar den bara 300kbyte/s.

X-dream: Ang. Uploaden så har jag aldrigit överstigit 300kb/sek. Mina kompisar ligger mellan 150-300kb/sek. Alla på samma station GBG/Biskopsgården, Bostream skyllde på min telelina så jag drog helt nya kablar till rummen i tron om att det var kablarna som var kassa.
Vad händer sen?, Jo alla andra på samma station har samma upload, alltså är det nåt fel på stationen.
Bryr sig Bostream om detta?, Neee det är ju fel på våra kablar. ....

Före Ondagen förra veckan -> 1,5mb/sek ner, 200kb/sek upp
efter Onsdag åt helvete -> 20-50kb/sek ner, 150kb/sek upp, pingen 16-40ms

Bäst o ringa igen då, fan va trött jag är på detta....

Permalänk

haha känns som om bostream grävt upp nån stationsutrustning från stenåldern å kopplat in en vdsl-konverter

Permalänk
Medlem

Ringde till telia och fick veta att jag tydligen har 5.02km kabellängd..

Är det bara att ge upp att få några Scream hastigheter då?

Tycker det ändå är väldigt skumt att jag kunnat använda 2.5mbit
tidigare (med XStream) och uppnått 300k/s (ung) men nu ligger den knappt
över 200 max.

Ska ringa till Bostream nu, men är det sannorlikt att de kan fixa
detta på något sätt?

Permalänk

hej där Dopamine.. nej. Det kommer de INTE kunna fixa.

Om du kikar på den här länken: http://www.uvtc.com/timepiece/sweden/adsl/adsl.asp?jezik=swed... ..så ser du att du har max hastighet vid 5 km är den du har.. Över fem km så är nog faktiskt X-Stream snababre än Scream.

Rätt så taskigt av Bostream att inte infomera om detta.. Men inte är jag förvånad precis.

I framtiden kommer du dock att kunna få högre hastigehter med andra lösningar.

Permalänk
Medlem

Jo jag har sett denna sidan. Låter tråkigt minst sagt..
dock säger deras adsl sökning följande
"Uppskattad maxhastighet:
3.60 Mbit/s nedströms
0.61 Mbit/s uppströms"

så jag for hoppas på det bästa.

Talde med Bostream supporten idag, och de sa iof samma sak att jag inte får
alltför hög hastighet pg av avståndet; dock tyckte de att TP-Test värdet på 1.7
var i underkant, så de skickade en felanmälan likväl..

Bara att hålla tummarna och ringa på fredag om jag fattat dom rätt.

Tycker det är lite konstigt att 4500m funkar fint för "Bungo" i denna tråd;
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=22963...
Även ett flertal andra som ligger en bra bit över 3000m.
Droppar verkligen hastigheten till 1.7 på bara ett par hundra meter extra kabel?
Deprimerande =(

Även det att ett antal personer rapporterat om liknande TP-Test värden,
just runt 1.7-1.8, och då även fast de är nära stationen.

Dock har jag nu märkt en enstaka finess med nya Scream som håller mig
från att bli riktigt less på bostream; jag kan tanka ned 200-250k (lite snabbare än igår)
SAMTIDIGT som jag laddar upp i 70-80k; detta funkade inte alls med XStream.

Mvh
/Per

Permalänk

Här är en bra sida som visar ungefär vad man får för hastighet, se längst ner på sidan.

http://w1.857.telia.com/%7Eu85710476/docs/adsl06se.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"3 Mbit/s vid cirka 5,0 km ledningslängd" stog det i början av sidan..
bilden längst ned verkar inte inkludera ADSL, utan bara 2/2+

Permalänk
Medlem

hur funkar de andra stationerna? GBG/Masthugget suger uppenbarligen, GBG/Hisingen funkar perfekt... hur är de för er andra?

samt är de någon som vet om dom kommer göra nått åt pingen till gatewayen? ja fick inget svar på mitt mail

Permalänk

men blää nu går det knappt surfa... 200kbit/s upload och 400kbit/s down..
anmälde drifstop på min anslutning nu för det är det ju fan, kan inte använda den.

Om det är driftstop så kanske dom inte struntar i att fixa skiten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
finns inget att anmäla, jag betalar inte ett öre så länge det är kass å det går dom med på så vad ska jag anmäla?

Har du snackat med dom o sagt att du vägrar betala? Jag har inte fått nån faktura för installation o inte nån månadsfaktura heller så jag har börjat undra om dom glömt mig eller något.....

Permalänk
Medlem

Har inte Bostream kvartalsfakturor..?
I mitt fall drog de också ut på att skicka fakturan under några månaders tid. Så det blev en härlig räkning på c:a 2500 om jag inte minns fel.
Speciellt kul var att den var på 4 dagars betalningstid...

Känns f.ö. jättehärligt att betala 1250 för att byta till från Adsl.. till Adsl id*torna har ju ännu inte lyckats installera något VDSL ännu för mig.. Har suttit med 610:an i en månad nu och ett brev som lovar uppkoppling vecka 25-26 men har inte sett röken av någon uppkoppling.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Har inte Bostream kvartalsfakturor..?
I mitt fall drog de också ut på att skicka fakturan under några månaders tid. Så det blev en härlig räkning på c:a 2500 om jag inte minns fel.
Speciellt kul var att den var på 4 dagars betalningstid...

Känns f.ö. jättehärligt att betala 1250 för att byta till från Adsl.. till Adsl id*torna har ju ännu inte lyckats installera något VDSL ännu för mig.. Har suttit med 610:an i en månad nu och ett brev som lovar uppkoppling vecka 25-26 men har inte sett röken av någon uppkoppling.

Jo dom har kvartalsfaktura men jag borde fått den för 1-1.5 månad sen o det var i samma veva som jag fick VDSL installerat.
Hur länge har du väntat på din VDSL koppling? Jag fick vänta i ca 1 år......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kermit
Har du snackat med dom o sagt att du vägrar betala? Jag har inte fått nån faktura för installation o inte nån månadsfaktura heller så jag har börjat undra om dom glömt mig eller något.....

Nja inte direkt eftersom jag ska säga till när det blivt bra och dra av all avgift fram till dess.
Men grejjen är att jag vill inte ha gratis skit utan betala för ownage 26mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kermit
Hur länge har du väntat på din VDSL koppling? Jag fick vänta i ca 1 år......

Beställde direkt när erbjudandet kom. Lovades installation vecka runt vecka 34-35 (2003), och väntar som sagt fortfarande. Sista brevet jag fick från dem var väl i december när Burston lovade installation i februari..
Sedan skrev jag till dem, och fick tillbaks något halvsnäsigt brev där de hävdar att Scream är både VDSL och ADSL. De gick med på att ge mig 1 månad gratis (även om jag nu inte var berättigad för den enligt personen på B.). Tack för den..

Man bävar om VDSL installationen inte kommer fungera, då blir det väl samma visa som när det gäller Masthuggets station. Först förneka att det är ett problem, sedan helt enkelt säga att det är ett problem och strunta i att göra något.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

Måste bara fråga er som sitter på masthuggets station. Mitt ADSL skall nämligen igång idag och jag får synk och allting ifrån stationen men det verkar som om Bostream inte "vridit på kranen" för jag kommer inte ut på nätet. För er som sitter/har suttit med ADSL 8/1 på masthugget, har det funkat bra eller är det skitmycket strul med att få igång även ADSL abonemanget?

/bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Hade Scream ADSL 8/1 från december till april

Funka perfekt enligt utlovad fart

Problemen med Masthugget verkar bara gälla VDSL

Permalänk
Citat:

Hade Scream ADSL 8/1 från december till april

Funka perfekt enligt utlovad fart

Problemen med Masthugget verkar bara gälla VDSL

Ok bra. Hoppas nu bara att Bostream vrider på kranen till helgen Tackar för svaret aptass och till alla er som inte fått VDSL ännu, lycka till och håll ut

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Mitt ADSL funkade perfa tills dom bytte till VDSL skräpet. Klåpare är vad dom är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Ok bra. Hoppas nu bara att Bostream vrider på kranen till helgen Tackar för svaret aptass och till alla er som inte fått VDSL ännu, lycka till och håll ut

/Bobby_Digital

Ev bör du kontakt felanmälan kan vara någon inställning som måste göras om.

Permalänk

Bävar för nästa vecka när de ska enligt support ska installera min station nästa vecka Antingen upp or down

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ev bör du kontakt felanmälan kan vara någon inställning som måste göras om.

Japp jag ringde dem och de la in en inställning som gjordes nu över natten så imorse funkade det. Tankade med 850KB ifrån Sweclockers filarkiv. Tycker nog att jag kunde krämat på lite mer då jag bara har 1230 meter ifrån stationen. Men men, skall testa o köra en lång ethernetkabel istället för en lång telefonkabel ifrån modemet så kanske det kan göra 50-100KB

Annars verkar det fungera bra. Inga avbrott än så länge iaf

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |