Permalänk
Medlem

kanaler i winamp

Sitter på ett 7.1 ljudkort. 4 analoga steropluggar. Kör anaologt.
I Winamp (2.91) kan jag bara få ut ljudet ur pluggen för frontarna. Skulle vara härligt att få ljud ur ett par högtalare på en annan plugg, någon som vet hur jag ska göra?

Vill ha stereoljud, inget fake-surround.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort kör du med? När jag väljer på mitt Soundblaster Live! 5.1 så får jag ljud runt om i Winamp. Vet att det finns ett plugin till Winamp som ska fixa det också så det är bara att söka på Winamp.com.

Permalänk
Medlem

bart112, ljudkortet står i signaturen. Som sagt jag får bara ljud till front-utgången från Winamp. Jag letade som en tok på winamp.com innan jag skapade tråden men hittade inget. :\

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Har du testat med någon mer avancerad spelare? WinAMP är ju som huvudsak (1.x iallafall) mp3-spelare, och mp3 stödjer bara två kanaler. Jag antar att det är CD-skivor/SACD/DVD-Audio inspelade i 5.1-ljud du vill spela upp?!?!?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hamnade i samma situation när jag bytte ljudkort. Med mitt gamla sb 1024 så kunde jag få ut exakt samma ljud (wave out) i både front och bakkanalen. Detta vägrar dock c-media kretsen som sitter på moderkortet och skickar således ut allt i frontkanalen.
Ändrar man till direct sound istället för wave out så blir det ljud i alla kanaler, men det låter nånting fruktansvärt illa då. Dessutom verkar ljudet bli fasvridet mellan fram och bakkanalen då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Testa med foobar2000 och använd kernel streaming. Med foo_tunes blir foobar lite mer lättanvänt...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Testa med foobar2000 och använd kernel streaming. Med foo_tunes blir foobar lite mer lättanvänt...

Inte för att jag ogillade foobar innan på något vis, men foo_tunes gjorde ju vardagen lite behändigare Tack för tipset

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey