Projekt - Blåbärskrom [56k-fientlig]

Permalänk
Medlem

It's aliiiiiiiive!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouschakka
när du är klar med chassit, så kan du ge det till mej.
men skynda dej!
för jag fyller ju år den 6 okt!

Jag fyller den 8:e så jag går före 8-)

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Och jag fyller den 10:de... OCH!??

Permalänk

DoomDevil lycka till väntar på en update

Permalänk
Medlem

Haha ja van ja fyller 14 den 19 okt moppe dax

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

hhmm..
kan vi hålla oss till chassit kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej förlåt
Men doomdevil ska du fortfarande använda så TJOCKA sidor?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Skippa aluminumet och kör på någon billigare plåt.. varför inte plast? eller plexi det med fasst sprayat i en viss nyans?

Visa signatur

Jag är jag och du är du?

Permalänk

En liten OT fråga, SketchUp går ju att ladda ned som ett demo, men bara för 8 timmar vilket jag tycker är förlite, vet någon ett demo som man kan ha lite längre?

Och jag fattar inte hur man laddar ned demot från deras hemsida...

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikholmgren
En liten OT fråga, SketchUp går ju att ladda ned som ett demo, men bara för 8 timmar vilket jag tycker är förlite, vet någon ett demo som man kan ha lite längre?

Och jag fattar inte hur man laddar ned demot från deras hemsida...

Instalera om det efter 8h har gått.. eller så köper du programmet.. du verkar ju gilla det..

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Ok, tack!

Men jag fattar inte hur man laddar hem från deras sida...

OnTopic:

Jefligt snyggt chassi det ska bli! Hoppas att det kommer en ny uppdatering snart.

Keep Up The Good Work Dude!

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk

Träffade han som har kontakten med han som ska fräsa till mig.
Han hade inte träffat honom än och därför hade han inte fått ritningarna heller. Nästa vecka var nytt bud från honom, så vi få se...
Har fått ritningar på kretskort till LCD'n, så de ska modifieras lite under helgen, plus att jag ska förfina mina färdigheter inom etsning.
Provade att etsa lite mer igår, men det blev sämre än förra gången. Dock har jag fått ett tips av en som pysslat med en hel del etsning förut, mer info om detta på nästa update

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Yee.. .Trodde det var nerlagt

Permalänk
Medlem

Kul att du tar upp projektet igen Doomdevil!

Du var så ambitiös(hur stavas det?) med att cykla en massa mil till damnark för att köpa fläktar mm, har Uv rören och fläktarna bara legat och skräpat eller har du använt de i Project: "DoomDevil"??

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Medlem

DoomDevil: Orkar inte ens försöka att beskriva hur grym du är, altså...omöjligt. Är typ stum av förvåning hur folk kan kunna så mycket, orka så mycket.
Detta ser ut att kosta jäääävligt mycket, om det skulle krisa med pengar så kan du väl slänga upp något bankgiro och starta en insamling, som du döper till typ "rädda blåbärskorms bygget"

OffT: Ni snackade lite om UV-ljus på sida 8. Jag har själv ett uv-rör i min burk, men det lyser inte speciellt bra. Vad tycker ni att man ska göra så att man kan utnyttja rörets kraft lite bättre?

aja, än en gån, tack doomdevil för intressant läsning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zahp
OffT: Ni snackade lite om UV-ljus på sida 8. Jag har själv ett uv-rör i min burk, men det lyser inte speciellt bra. Vad tycker ni att man ska göra så att man kan utnyttja rörets kraft lite bättre?

Nån sa att man kunde ta bort plaströret försiktigt samt att sätta folie bakom.

Tycker det låter skumt men det var iaf ett tips.

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk

Har suttit å läst nu i kanske 30 minuter, å jag kan bara säga en sak...... jag är trött nää, men skämt å sido. Detta projekt kommer att bli bra är så dj*vla avundsjuk på folk som ids å orkar göra sånt hära, senast jag skulle bygga ett chassie i trä så slutade det i grillen men jag ska väll ta å rycka upp mig så att jag kan bli lika bra som er

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Jag tackar för alla fina inlägg, man blir ju nästan rörd till tårar här
Vad gäller mängden arbete jag lägger ner på detta projekt så är det inget som stör mig, en hobby för mig är till för att fördriva tid.

mArX: Nä, alla grejer har legat på hög här och gör det fortfarande.

OT: Vad gället UV-rören skulle man kunna använda någon sorts reflektor som Dr3am3r sa bakom rören för att använda ljus som annars skulle gå till spillo samt rikta ljuset på något man vill belysa.

Nu till en liten update :
Har etsat lite mer efter MadModders guide, men det vill inte bli bra när jag etsar det hela.
Jag använder dock inte hans mönsterkort utan en ]modifierad version till en PIM

Layouten har jag tryckt upp 2 gånger på OH-papper, och sedan klippt ut och lagt dessa 2 ovanpå varandra för att det inte ska lysa igenom något ljus.

UV-belysningen är en UV-box efter Kjell & Companys ritningar.
Framkallningsmedlet är blandat starkare än det står på påsen. Skulle blandas med 2 liter vatten, jag blandade med 1.5.

Det blir kopparrester kvar mellan flera lödöar och låter jag korten ligga längre i etsbadet så börjar banorna som ska vara kvar att försvinna också.
För övrigt kan man lätt testa om det finns rester kvar med hjälp av en summer (finns på de flesta multimetrar).
Jag har provat med olika belsyningstider, allt mellan 5min upp till 15min.
Har också provat med olika tid vid framkallningen, men det vill sig inte.

VARNING! PROVA INTE DETTA JAG SKRIVER NEDAN OM DU INTE VAD DU GÖR.
Fick ett tips av en som jag jobbar med som hållt på med etsning tidigare att om det bara var lite skit mellan lödöarna så kunde man ta ett lite kraftigare spänningsaggregat och helt enkelt sätta spännings på kortet så att skitet oxidera.
Alla som läst tråden vet att jag köpte ett 24V spänningsaggregat som klarade 20A till peltierelementen
Plus i kanten för er som vill prova detta hemma är att aggregatet är kortslutningssäkert. Detta för att inte skada aggregatet om det skulle vara lite väl mycket koppar kvar. Det finns ingen kopparbana som pallar 20A, den säger upp sig direkt så därför hade jag kanske inte behövt ha ett kortslutningssäkert.

Jag tar inget ansvar om ni förstör er utrustning, så gnäll inte sen när ni grillat något.

För att minimera risken för att koppla ihop + och - utan hjälp av mönsterkortet så anslut trådarna så långt ifrån varandra som möjligt på mönsterkotet. Skulle trådarna komma åt varandra av misstag och aggregatet inte är kortslutningssäkert så kan ni räkna ut konsekvensera själva... Lite logiskt tänkande bara

Nåväl, med tonade skydsglasögon satte jag igång och testa.
Det fungerade helt perfekt fram tills det absolut sista stället där det satt rester... Där satt så mycket att jag brände av hela kopparbanan inkl. lödö och svetsade fast den ena tråden på kortet.
Efter en mindre repitition av mitt svordomsförråd så fick jag se mig bessegrad av ett mönsterkort...

Om någon har några tips vad gäller belysningstid med en UV-box alá Kjell & Company så är era tips välkomna.
Tips om framkallning är också välkomna.

Nu till nästa grej!
Jag fick ett PM av 3DnowDraven som tipsade om ett småländskt företag (AMB) som pysslade med vakuummetallisering för bl.a. reflektorer till belysningsarmaturer.
Kommer ta kontakt med dom och kolla priser osv när jag vet hur mycket det är jag ska ha kromat.

Det var allt för mig för denna gången!
Edit: Fick ghettoladdat kameran med ett spänningsaggeragat och tog en bild.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

Nu har ja suttit här i över 1 timma och läst ALLT!!!! Och ja måste säga... Snälla låt inte detta jobb dö!! Håll oss informerade hela tiden! Ja är helt fast helt enkelt!!!!!!!!!

Så jävla snyggt!!!!!!!!!

Lycka till säger ja bara!!!!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

samma som dj_labbo

Permalänk

hehe...
Ja hoppas verkligen att få se resultat på detta bygge...
Har aldrig varit med om nått värre bygge ju!! :S
Måste kosta massor oxå!!!!!!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

samma här

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Nice...

Visa signatur

[XP2400+ 2,0ghz] [2x256mb DDR ram] [80gb WD] [EPoX 8K9AI Moderkort] [GeForce 4MX] [NEC 2500 8x]

Permalänk

hehe... Blev nästan lite sugen på att bygga nått bil inspererat nu då ja går fordon på gymnasiet!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Dags för ännu en update!

Vill börja med att ändra en liten detalj från mitt förra inlägg:
Ska ni ta bort kvarbliven koppar på ett mönsterkort så ska ni givetvis hålla + och - så nära varandra ni kan. Låt mig förklara!
Om ni kortsluter något så brinner ledningen av på smalaste stället.
Detta är om ni håller + och - långt ifrån varandra kanske på ledningsbanan istället för mellan lödöarna. Det har att göra med hur mycket koppar där sitter.

Ville bara rätta mig själv där, konstigt att ingen annan gjort det

Nåväl!
Jag har etsat till förbannelse de sista dagarna och tycker jag har fått bra kläm på det nu.

Jag vill härmed tacka Turbokeu för att han så snällt skickade sina layouter på sitt mönsterkort till en SED1335-display, samt all bra information han har på sin hemsida.
Vill även ge Spock på LCDStudio en eloge för allt kunnande han har

Min layout baserad på Turbokeus layout.
Egentligen är det bara en bantad version, jag har inte med kontrollen av bakgrundsbelysningen eftersom min version har ccfl istället för LEDs. Mer om detta sen.

Testade att etsa mönsterkortet till LCD'n vilket gick jättebra...
Lagen om alltings jävlighet gjorde sig givetvis påmind. När jag gjorde layouten så skrev jag ut den med Paint för att sedan mäta ut så att det blev skalenligt.
När jag fått den skalenlig så började jag att snygga till den.
Givetvis så blev den ju bra jävla mindre när jag sedan skrev ut den med ACDsee på OH-papper på jobb sen.
Detta märkte jag ju givetvis inte förän jag hade etsat och hela köret

OH-papper med layouten

Under exponering

Klart

Efter jag hade gjort denna dundertabbe så märkte jag en sak; Min display såg inte ut som en PG320240-D.
Visst var den grymt lik, men komponenterna satt på andra ställen, hade en SED1330-kontroller istället för en SED1335 och hade andra beteckningar på kretskortet.

Jag for in på Powertips hemsida och försökte hitta någon info om LCD'n, men det fanns inte.
Jag mailade deras support och angav all information som jag ansåg vara av betydelse och fick svar idag.
De bifogade ett datablad som tydligtvis skulle vara till min display, men jag hittade inte någonstans där det angavs vilken modell det var jag hade.
Hur som helst så var pinsen på diplayen dom samma som på PG320240-D, bortsett från pin #3 som va "Supply Voltage for LCD" till skillnad från PG320240-D där den är kontrasten.

Å andra sidan verkar databladet vara skrivet av nån asiat, så jag tänker testa att koppla pin #3 som kontrast vid ett senare tillfälle.

Kylning
Träffade han som skulle fixa fräsningen till mig idag och fick kollat på de nya ritningarna. Inga större förändringar, designen är den samma som innan till skillnad från att kanalerna blir lite bredare.

Priset var dock inget jag va så intresserad av, han ville ha mellan två- och tretusen för det.
Frågan är hur mycket mer jag kommer fräsa, för i så fall köper jag nån kombinationsmaskin och fräser själv, alternativt någon begagnad fräs.

Tror det ska ha varit allt för denna gången, så håll till godo!

Edit: fixade bilderna på etsningen.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

fan projektet verkar ju iaf dragit igång seriöst igen... väntar bara på bilder utav etsningen... cool ide med att klämma in din logga också på kretskortet... najs som fan... lycka till...

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk

argha, hur går med projektet?? vill veta

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

du tror inte det kanske finns någon i forumet här som kan fräsa åt dig lr?

Permalänk
Medlem

gå till någon skola och be dom fixa det åt dig säkert någon elev som fräser upp skiten åt dig gratis

Permalänk
Medlem

har du cad ritning på blocket? håller på med CNC B nu och står mest i en svarv och arbetar, skulle bara kul att göra ett kylblock..

Visa signatur